Gå til innhold

Spesialvernepleier istedefor psykolog

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg har får behandling hos spesialvernepleier på dps, og ikke psykiater eller psykolog. Er det dumt?

Anonymkode: 7387d...ae4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hei! Jeg har får behandling hos spesialvernepleier på dps, og ikke psykiater eller psykolog. Er det dumt?

På Dps jobber de ulike yrkesgrupper som psykologer, psykiatere, sosionom, psykiatriske sykepleiere, spesial vernepleier osv og alle de som jobber der har utdanning/videreutdanning innenfor feltet psykisk helse som gjør det kapabel til å bedrive samtaleterapi. Og det er ingen automatikk i at en yrkestittel gjør deg bedre eller dårligere til å utføre den jobben. Jeg har vært tilknyttet psykiatrien så si hele livet og jeg har vært borti terapeuter fra samtlige yrkesgrupper som jobber innafor psykiatrien og min erfaring er at det er ikke tittelen som er avgjørende for hvor god hjelp jeg får. Så svaret på spørsmålet ditt er at du ikke må henge deg opp i yrkestittel.

Anonymkode: ab8ca...e7b

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

De er flinke med PU da… 

Anonymkode: b234c...bd4

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

De er flinke med PU da… 

Hva er Pu?

AnonymBruker
Skrevet

Nå har jeg kun erfaring som pasient. Men jeg har mye erfaring som pasient og jeg er enig med brukeren i nest øverste innlegg i tråden i at det ikke er yrkestittelen som avgjør om man får god behandling.  

Nå vet jeg ikke konkret hva du sliter med. Men det er ikke sånn at lenger utdanning gjør en til en bedre behandler i alle situasjoner. 

Mitt stalltips er også å prøve å kommunisere med denne vernepleieren hva du ønsker og ikke ønsker. Så kan vernepleieren prøve å tilpasse seg dine ønsker. Pasienter har veldig ulike preferanser for hvordan de ønsker å bli behandler. Så ikke gi opp vernepleieren med en gang om vedkommende ikke på egenhånd skjønner akkurat hva du trenger, prøv å si ifra. Selv er jeg f.eks en som hater å bli dullet med og fikk en som dullet med meg.  Dette krever selvsagt både at du sier ifra, men også at behandleren din både lytter og tilpasser seg dine ønsker der det er mulig. 

Om det ikke fungerer med deg og denne behandleren så går det vel an å bytte. 

Anonymkode: 00fd9...10f

AnonymBruker
Skrevet

Når du får time på DPS så ser de på problemstillingen din og så finner de frem til den behandleren som de tror kan hjelpe deg best.

Selv fikk jeg hjelp av to stykker på DPS, en sykepleier og en psykiater, lærte forskjellige ting av disse to men ingen var dårlig!

Anonymkode: c7888...e14

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Når du får time på DPS så ser de på problemstillingen din og så finner de frem til den behandleren som de tror kan hjelpe deg best.

Selv fikk jeg hjelp av to stykker på DPS, en sykepleier og en psykiater, lærte forskjellige ting av disse to men ingen var dårlig!

Nuvel. Det er den med ledig kapasitet vanligvis. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Dersom dette hadde vært dumt, så hadde du ikke fått time hos spesialvernepleier fordi spesialvernepleier ikke hadde fått jobb på DPS. 

Gi det en sjanse, møt med åpent sinn, og tenk at dete er en flink person som skal hjelpe deg med å få det bedre i livet ditt.

Lykke til. 

Anonymkode: e1c04...031

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

De er flinke med PU da… 

Utdatert uttrykk!

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nuvel. Det er den med ledig kapasitet vanligvis. 

Vi vet ingenting om kapasiteten til de ulike behandlerene på TS sitt DPS, så jeg tenker ikke det er så relevant eller nyttig informasjon for henne i denne situasjonen. Det er i alle fall ikke noen grunn til å tenke at hun har fått en behandler som ikke er kompetent til å hjelpe henne.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Utdatert uttrykk!

Nei, det er det det heter. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi vet ingenting om kapasiteten til de ulike behandlerene på TS sitt DPS, så jeg tenker ikke det er så relevant eller nyttig informasjon for henne i denne situasjonen. Det er i alle fall ikke noen grunn til å tenke at hun har fått en behandler som ikke er kompetent til å hjelpe henne.

Det er jo det. Tror du de tar noen som ikke er ledige? I norsk helsevesen typ psykiatri kan visst alle gjøre alt. Til forskjellig lønn bare. Det er jo bare å snakke litt likevel. Hva skal man med titler, liksom? Nei, sykepleiere og vernepleiere er jo billigere så vi tar og ansetter dem. Og ja, er de ledige, så får du en av dem! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

En av de beste behandlerne jeg har hatt var sykepleier og jeg har hatt sikkert 9 forskjellige psykiatere og psykologer også.

Anonymkode: 6b47a...616

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er jo det. Tror du de tar noen som ikke er ledige? I norsk helsevesen typ psykiatri kan visst alle gjøre alt. Til forskjellig lønn bare. Det er jo bare å snakke litt likevel. Hva skal man med titler, liksom? Nei, sykepleiere og vernepleiere er jo billigere så vi tar og ansetter dem. Og ja, er de ledige, så får du en av dem! 

🙄 Dette blir for useriøst.

AnonymBruker
Skrevet

Det mest avgjørende for behandlingen er relasjonen mellom deg og behandleren. Det er ikke så viktig med yrkestittelen.

Anonymkode: e3338...0a1

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...