Al Bundy Skrevet fredag kl 14:02 #41 Del Skrevet fredag kl 14:02 Epictetus skrev (På 9.1.2025 den 18.50): Husket du å sette dip-svitsjen riktig på grafikkortet? Er det en ledig IRQ til soundblasteren? Må vi tweake autoexec.bat for å klemme ut mer minne? Ikke glem config.sys... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 00:14 #42 Del Skrevet lørdag kl 00:14 AnonymBruker skrev (På 10.1.2025 den 15.33): Flere unge bruker nå KI i stedet for å søke. Og når man spør KI-så får man mildt sagt interresant informasjon tilbake…. Anonymkode: 85491...ae9 KI gir mye "interessant" informasjon, ja. Spurte Copilot i dag om hvordan det er praktisk å reise fra Bodø til Ulsteinvik. Svar: ta ferga fra Bodø til Ålesund og hurtigruta fra Ålesund til Ulsteinvik. Hele reisen koster 343 kr og tar 4 timer. Ehh... Anonymkode: 5c7e6...0df 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bvp Skrevet lørdag kl 00:30 #43 Del Skrevet lørdag kl 00:30 Al Bundy skrev (10 timer siden): Ikke glem config.sys... Man kunne more seg mye i config.sys og autoexec.bat, f.eks. bruke deler av grafikkminnet som konvensjonelt minne når man kjørte i tekstmodus. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 00:39 #44 Del Skrevet lørdag kl 00:39 Jeg er født i 1986, og mener vi rundt den tiden er de som kan naturlig mest. (Men helt nøytral er jeg nok ikke her ). Vi hadde ofte dataproblemer, og var vandt til å feilsøke. Dagens unge er vandt til at alt bare fungerer uten at de trenger tenke. Jeg bygde min første PC fra deler helt selv da jeg var 14, og det var helt vanlig i min vennegjeng. Dagens unge er kanskje i snitt dårligere på data enn min generasjon, men de som er smarte og utnytter de tilgjengelige verktøyene vil utvilsomt bli mye flinkere enn oss. Anonymkode: ec7fe...7dc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 00:53 #45 Del Skrevet lørdag kl 00:53 De trodde Google hadde svaret. Anonymkode: 52b0d...aa1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nowayback Skrevet lørdag kl 21:33 #46 Del Skrevet lørdag kl 21:33 (endret) Fordi unge ikke bryr seg om hvordan ting funker, bare at de funker. Så når ting blir ødelagt er de helt hjelpesløse. Føler ikke selv jeg har peiling på data, men det er utrolig hva jeg har klart å fikse oppigjennom åra. Endret lørdag kl 21:35 av Nowayback Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ardenus Skrevet mandag kl 16:42 #47 Del Skrevet mandag kl 16:42 Når ting var nytt, så var det også mindre lett å bruke, mindre plug and play. Nå fungerer alt fra starten av, du bare starter ting opp å det fungerer. De har ingenting å fikse, da lærer man heller ikke noe om det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 09:42 #48 Del Skrevet i går, 09:42 Artig å lese gjennom denne tråden, for det som beskrives av flere her, kjenner jeg meg veldig igjen i. Selv ble jeg aldri mer enn middels avansert pc-bruker på 90-tallet, men jeg har også mine gode minner om tweaking av autoexec.bat og config.sys fila, for eks for å tyne ut mest mulig ledig minne under 640k. (Egentlig synes jeg verden nådde sitt høydepunkt med DOS 5.0, forfallet begynte med Win95....) Tilbake til poenget: Jeg har observert akkurat det som beskrives med mine egne barn. De er i enorm grad digitale konsumenter, men har ikke så mye innsikt i det som var "basisferdigheter" for vår generasjon. Ikke så lenge siden jeg måtte hjelpe 20-åringen min med å sende noen søknader. Det å laste opp filvedlegg i en søknadsportal, og i enda større grad det å sende en epost med diverse filer som vedlegg, var helt fremmede og ukjente konsepter for vedkommende. Anonymkode: a974a...b86 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 09:49 #49 Del Skrevet i går, 09:49 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Tilbake til poenget: Jeg har observert akkurat det som beskrives med mine egne barn. De er i enorm grad digitale konsumenter, men har ikke så mye innsikt i det som var "basisferdigheter" for vår generasjon. Ikke så lenge siden jeg måtte hjelpe 20-åringen min med å sende noen søknader. Det å laste opp filvedlegg i en søknadsportal, og i enda større grad det å sende en epost med diverse filer som vedlegg, var helt fremmede og ukjente konsepter for vedkommende. Anonymkode: a974a...b86 Mine barn, født første halvdel av 90-tallet, reagerer på dette. Ferdigheter som de selv lærte båe hjemme of på skolen, og måtte beherske, var helt borte 4-5 år senere. Det sier noe om hvor rasende fort utviklingen har gått. Anonymkode: 8443f...263 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 34 minutter siden #50 Del Skrevet 34 minutter siden AnonymBruker skrev (På 8.2.2025 den 1.14): KI gir mye "interessant" informasjon, ja. Spurte Copilot i dag om hvordan det er praktisk å reise fra Bodø til Ulsteinvik. Svar: ta ferga fra Bodø til Ålesund og hurtigruta fra Ålesund til Ulsteinvik. Hele reisen koster 343 kr og tar 4 timer. Ehh... Anonymkode: 5c7e6...0df Artig nok det altså, men det at du i det hele tatt spurte KI (antar du spurte chat GPT eller noe lignende) om dette viser jo at du ikke vet hvordan disse modellene fungerer. Det gir jo ikke mening å spørre en språkmodell om en anbefalt reiserute i et knøttlite land. 🧐 Anonymkode: cf797...e8a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27 minutter siden #51 Del Skrevet 27 minutter siden AnonymBruker skrev (På 10.1.2025 den 20.02): Dagens ungdom skjønner jo ikke analog klokke, en gang, så ikke rart de ikke skjønner seg på pc-er. Anonymkode: 43643...540 At ungdommer ikke kan klokka er jo foreldrene sin feil, man børe jo forvente at foreldre lærer barna sine klokka. Mitt barn sin klasse på ungdomsskolen må nå ha oppfriskningstime på skolen for kun 2 av 25 kan klokka, unødvendig å si at mitt barn lærte klokka før han var 8 fordi jeg lærte han den. At alle skal skjønne seg på pc er ikke nødvendig det er for spesielt interesserte som oss som driver med det, men klokka bør alle FORELDRE lære sine barn. Anonymkode: 95b42...467 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå