Gå til innhold

Hvordan ble ungdommen så hjelpeløse med datamaskiner?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Altså, hva er det med ungdommen i dag? De sitter limt til skjermene, men aner ikke hva de driver med. Spør en tenåring hva RAM er, og du får et tomt blikk – kanskje de tror det er en danse-app? Bygge PC? Nei, de klarer knapt å finne “Min datamaskin” uten å få panikk.

Er det virkelig sånn vi vil ha det? En generasjon som kan scrolle på TikTok i 12 timer, men som står hjelpeløse om noe annet enn Netflix krasjer? Hva gjør vi når ingen lenger skjønner hvordan teknologi faktisk fungerer? Skal vi bare akseptere at ungdom har gått fra digitale genier til glorifiserte tech-zombier?

Håper noen har svar, for dette begynner å bli pinlig.

Anonymkode: 6bfd8...814

• Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Er en annen tråd om det her. Dagens unge er kanskje digitale, men de er først og fremst bare forbrukere. Det er ikke så lenge siden sønnen kom hjem til jul og måtte hjelpe mamma med PC, men det kan fort bli mamma som må hjelpe sønnen med PC når det gjelder den oppvoksene neste generasjonen.

Anonymkode: 6266f...373

• Liker 7
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er 42. Og bruker data både jobb og privat, i ganske stort omfang. 

Hvorfor i alle dager skal jeg trenge å vite hva RAM er? 

Og enda mindre - hvorfor i alle dager skal jeg trenge å bygge en PC?

Nå høres du bare ut som eldre foreldre, som mente jeg ikke kom til å klare meg i livet om jeg ikke kunne sy og reparere klær, fikse lekkasje i tak eller bytte et vindu selv.

Eller slik besteforeldrene hørtes ut ovenfor dem. At de kom til å slite om de ikke hadde egne dyr de kunne slakte, eller spinne eget garn. 

Fasiten på det du lurer på TS; Du begynner å bli gammel. 

Anonymkode: 9eb75...97f

• Liker 14
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Atte hæ? Tror ikke så veldig mange av mine foreldres generasjon vet hva RAM er. Jeg har måttet hjelpe de utallige ganger med de mest banale ting på data. Jeg er født i 97, så jeg er vel kanskje ikke så ung som de du sikter til, men poenget mitt er at jeg tror du overvurderer godt voksne folks datakunnskaper.

Anonymkode: 8c928...0ec

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Yes. Jeg tilhører den generasjonen som må hjelpe både eldre og yngre generasjon. Den så jeg faktisk ikke komme. 

Anonymkode: cc863...3ec

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

RAM er nå en ting, det synes jeg ikke man kan forvente at de kan, men har erfart at ungdommer i dag (jobber på ungdomsskole) er helt håpløse på selv enkle programmer som Word og Powerpoint, og generelt det å manøvrere i mappestrukturer. De finner ikke frem i noe som helst, og bruker pekefingrene (gjerne bare én hånd og) til å skrive på tastaturet 😅 Ja, de bruker mye mobil, men iPadene tar nok kanskje litt for mye plass på barneskolen og. 

Anonymkode: 042cc...0c0

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg er 42. Og bruker data både jobb og privat, i ganske stort omfang. 

Og enda mindre - hvorfor i alle dager skal jeg trenge å bygge en PC?

Et eksempel er vel å kunne vurdere hvor mye penger en trenger å bruke på PC? Vil påstå at de aller, aller fleste bruker alt for mye penger på RAM, skjermkort, osv (på pakkeløsninger), og kjøper ytelse de aldri kommer til å bruke.  

Anonymkode: 1ccef...d3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Litt av problemet er at da paden kom inn i skolen forsvant ikke bare boka, men også PCen ut. Men det er det ingen som nevner siden det også er en skjerm. 

Anonymkode: 63740...f45

• Liker 12
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Et eksempel er vel å kunne vurdere hvor mye penger en trenger å bruke på PC? Vil påstå at de aller, aller fleste bruker alt for mye penger på RAM, skjermkort, osv (på pakkeløsninger), og kjøper ytelse de aldri kommer til å bruke.  

Du, de som faktisk bruker pc kan nok dette. Vi andre har mobil, trenger ikke bruke penger på pc.

Anonymkode: 7547e...d79

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er generasjonen som lærte det. Og det er vi som hjelper våre foreldre og våre barn.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Atte hæ? Tror ikke så veldig mange av mine foreldres generasjon vet hva RAM er. Jeg har måttet hjelpe de utallige ganger med de mest banale ting på data. Jeg er født i 97, så jeg er vel kanskje ikke så ung som de du sikter til, men poenget mitt er at jeg tror du overvurderer godt voksne folks datakunnskaper.

Anonymkode: 8c928...0ec

Det finnes vel ikke en generasjon som kan så mye on data enn guttene som hadde PC på 90-tallet. Skrudde hardware selv, rigget nettverk, manøvrerte i DOS, kjørte script i BIOS, osv. Og dette var noe en bare var nødt til å lære seg grunnet bugs, få kjørt spill, osv.

• Liker 12
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Enig! Jeg er i midt-generasjonen her (kvinne, født i ‘78) og må hjelpe både foreldregenerasjonen med data/smarttelefon, og barna. Alt fra sikkerhetskopiering av telefon, til å legge inn bilder/dokumenter i mapper, lage mappestruktur osv…

Anonymkode: 85491...ae9

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det finnes vel ikke en generasjon som kan så mye on data enn guttene som hadde PC på 90-tallet. Skrudde hardware selv, rigget nettverk, manøvrerte i DOS, kjørte script i BIOS, osv. Og dette var noe en bare var nødt til å lære seg grunnet bugs, få kjørt spill, osv.

Husket du å sette dip-svitsjen riktig på grafikkortet? Er det en ledig IRQ til soundblasteren?

Må vi tweake autoexec.bat for å klemme ut mer minne?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

De bruker jo ikke datamaskiner lenger, bare iPad/nettbrett. De skjønner ikke mappestruktur engang 🤔 

Dette er blant det som bekymrer meg med alt gnålet om digital kompetanse. Det er ikke all verdens digitale kompetanse å kunne trykke på ting i en app på en iPad…

Anonymkode: c24e9...e85

• Liker 12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har en jobb der jeg hjelper folk med å manøvrere i det offentliges systemer og søke div. ytelser, fylle ut skjemaer osv. Jeg hjelper mange godt voksne. De kan ofte, men er redde for å gjøre feil. Det jeg ikke var forberedt på er alle de unge, 20+, som er elendige på data. Det virker på meg som de bare kan klasse på touchskjermer og når det kommer til opplasting, nedlasting, formater, lagring, hvor man finner igjen det man har lastet ned osv så er de på linje med 80+. Det har fått meg til å lure på hva de egentlig lærer gjennom alle årene med skjerm på skolen. Jeg ser det på noen yngre kolleger også. Jeg hadde en her om dagen som jeg skulle ha på opplæring i en oppgave. Han slet med å beherske et tastatur, bruke tab, hurtigtaster og sånt var han helt blåst på. Nå er det godt mulig at de i min generasjon som skrev hovedoppgave med WordStar, som var et kjempeskritt opp fra skrivemaskin med kulehode og rettetast, finner det mer naturlig å bruke det, men vi kan i det minste navigere uten mus.

Anonymkode: 44d0f...4c7

• Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De bruker jo ikke datamaskiner, så burde ikke overraske noen at de ikke har peiling.

Unger og ungdom bruker bare mobiler og nettbrett, med app’er som beviset er laget så enkle ‘at selv et lite barn får det til’ og skjuler alt skummelt og komplekst.

De eneste som kan endel er de unge som gamer på datamaskin.

Selv unge gamere idag trenger ikke finne ut av like mye, for det er auto-installasjoner og mye fikser seg selv. Men holder de på ei stund finner de ofte ut av filer og mappestrukturer i hvert fall.

Anonymkode: 55330...45c

• Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Min umiddelbare tanke er at da "vår" generasjon (født tidlig 80-tallet) tok i bruk PC så var dette kompliserte greier. Har vage minner av å sitte og trykke masse kommandoer inne på MS-DOS. Når vi skulle lagre noe vi hadde av arbeid på skolen, måtte vi gjøre en fysisk handling: Ta frem floppy-disken. Den yngre generasjonen har vokst opp med smarttelefoner og iPad'er som er brukt, som noen nevner over, til ren konsum og underholdning. En foreleser jeg hadde for mange år siden kalte iPad'er for en Disney-leker med fargerike, barnslige ikoner. Det har han jo rett i - min toåring skjønner intuitivt hva man gjør på en Ipad (får ikke bruke den, bare så ingen arresterer meg). Siden den yngre generasjon har vokst opp med Internett og PC i mye større grad enn det "vi" gjorde, så tar vi ofte for gitt at de er "digitale innfødte". Det er de ikke. Å kunne mestre noe så grunnleggende som Office-pakken krever f.eks. begrepsforståelse og relativt godt ordforråd - noe mange ikke har. Når de skal lage mappestrukturer, handler det ofte om å lage et slags hierarki av filer - noe unge sliter med. Sammenlignet med app'er på en smarttelefon tar det også lengre tid, noe mange yngre ikke er vant med. 

Vi som har vært med på hele digitale reisen klarer enklere å forstå forskjellen på å jobb i nettleser, app eller på skrivebordsprogram. Som lærer blir jeg frustrert over at digitale ferdigheter skal være en grunnleggende ferdighet, men alt fokuset ender opp på nettvett og kildekritikk. Hadde det vært opp til gamlemor, så hadde vi fått tilbake det gode, gamle EDB-faget. 

Anonymkode: d071f...c50

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Jobb PC, der jeg treger maks ytelse, betaler jobben. Privat er jeg glad i apple/Mac, som jeg har holdt meg til i en årrekke.. Har aldri hørt om ting som skjermkort. 

Hadde jeg vært interessert i gaming hadde det vel vært annerledes... Men det er jeg altså ikke. 

For om det er noe jeg trenger kunnskap om, så gjør jeg bare litt research. Akkurat nå er jeg ekspert på varmepumper, fra a til å. Men om noen uker er den kunnskapen utdatert igjen. 

Men RAM, og bygging PCer, har jeg aldri trengt å kunne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sykt at de ikke vet hva RAM er. RAM er jo viktig på telefoner og nettbrett også. 

Anonymkode: 43643...540

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Fasiten på det du lurer på TS; Du begynner å bli gammel. 

Hvor mye RAM man skal ha på en pc er vel ganske relevant å vite? Spesielt hvis man skal lagre store filer på pcen?

Å bygge pc er vel ikke i like stor grad relevant, det viktigste er at de har en grunnleggende digital kompetanse. Men det er mer fokus på kildekritikk og nettvett i skolen, enn å manøvere seg på en pc, og bruke verktøy som Word og Powerpoint. Selv så lot jeg Komplett bygge min stasjonære pc, selv om jeg har sett på at andre har gjort det. Jeg visste ikke hva skjermkort var før jeg kjøpte min pc.

Jeg er født på slutten av 90-tallet.

Anonymkode: b54ec...2c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...