Flintis Skrevet 10. januar #41 Del Skrevet 10. januar AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det er fascinerende at man klarer å være fattig i det gode samfunnet vi lever i. Fattigdom avler fattigdom, slutt å få barn om dere ikke har god økonomi. Anonymkode: e8215...ec9 Ja ha, og du kommer fra gode kår da? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stor pike Skrevet 10. januar #42 Del Skrevet 10. januar Dere som klipper dere selv? Hvordan klarer dere det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar #43 Del Skrevet 10. januar Stor pike skrev (2 minutter siden): Dere som klipper dere selv? Hvordan klarer dere det? Søk på youtube, finnes så mange måter å gjøre det på, alt etter hvilken sveis man vil ha. Jeg knyter håret både under haka og bak i nakken med strikker. Strikker er tingen! Anonymkode: e0900...565 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar #44 Del Skrevet 10. januar AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det er fascinerende at man klarer å være fattig i det gode samfunnet vi lever i. Fattigdom avler fattigdom, slutt å få barn om dere ikke har god økonomi. Anonymkode: e8215...ec9 La meg gjette: Du kommer fra en ressurssterk familie og har blitt veiledet og fått hjelp fra familie? Det er en kjensgjerning at sosial status går i arv, og selv om man i teorien skal ha like muligheter i Norge uavhengig av bakgrunn, er det ikke slik i praksis. Det er ikke like naturlig for et barn av ressurssvake foreldre som for barn av ressurssterke foreldre å ta de rette økonomiske eller utdanningsrelaterte valgene, komme seg inn på boligmarkedet osv. Hvor skal de lære det når de ikke kan ta etter foreldrene? Anonymkode: 65529...9c1 1 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar #45 Del Skrevet 10. januar Jeg gjør mange av de tingene dere nevner, selvom jeg ikke definerer meg selv som fattig. Har helt gjennomsnittlig lønn. -Jeg går til frisør maks 1 gang i året. Synes det er litt råflott faktisk. - Går i slitte klær hjemme, men elsker det! Synes det er så behagelig. Har også ett par ordentlig slitte joggesko som jeg elsker. - Kjøper omtrent aldri klær til meg selv. Kjøper billigst mulig, gjerne på salg, når jeg først kjøper klær. Har mange plagg som er 7-9 år gamle. Dere som dropper middag og varmmat fordi det er dyrt. Jeg lager ofte middager til 12-15kr per person. Som f.eks linsesuppe, bønnegryter, diverse grønnsaks supper, mye indisk vegetarmat både billig og godt. Anonymkode: f4376...8b5 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar #46 Del Skrevet 10. januar AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Hvor skal de lære det når de ikke kan ta etter foreldrene? Anonymkode: 65529...9c1 Det er mulig å lære det på egenhånd, hvis man bestemmer seg for at man ikke skal videreføre arven. Men da bør man ha innsikt i den situasjonen man lever i, og de mulighetene som finnes for å «komme seg ut». Mange vanskeligstilte sliter med å manøvere seg, og søke etter informasjon. Samtidig var det noen i tråden her som skrev at de ikke orket å ta kampen om å søke barnebidrag, men nå er det dessverre slik at må igjennom slike prosesser for å få det man har rett på. Dermed kan man ikke klage på at man er fattig. NAV kan fastsette bidraget, uten at foreldrene har en privat avtale. Det finnes en egen søknad for dette. «Søknad for bidragspliktig», men den andre part har rett på innsyn i disse dokumentene. Selv tenker jeg at det er kollektivt ansvar. Foreldrene har et ansvar for at barna ikke havner i samme uføre. Økonomi og utdanning burde ha blitt implementert mer på skolen, slik at flere lærer seg å ta gode valg når det gjelder det økonomi og utdanning. Men den enkelte har også ansvar ved å sette seg inn i systemer og prosesser, og hvordan ting fungerer. Jeg er den eneste i min familie som tok høyere utdanning, og alt av rettsystem, økonomi, skolegang, helsehjelp osv har jeg selv satt meg selv inn i. Jeg har sendt ørten søknader til både den ene og den andre instansen. Søkt etter maler på internett, og hvordan man går frem. Begynte å spare EK ganske tidlig, som gjorde at jeg kom meg inn på boligmarkedet. Lærte ingenting av dette hjemme. Anonymkode: e0afd...ac9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar #47 Del Skrevet 10. januar AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hva er "gjennomsnittelig lønn" og hvor gamle er barna? Anonymkode: feaab...bb9 600 000 og barna er 17 og 10. Jobber i helsesektoren og tar ekstra skift ved behov Anonymkode: 68809...93e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar #48 Del Skrevet 10. januar AnonymBruker skrev (9 timer siden): Noen ganger så er man bare glad for å få fred og slippe unna og da dropper man å søke om slikt fordi det skaper uro som er akkurat det man har kommet vekk fra. Har ikke tall på hvor mange jeg kjenner av både damer som og menn som velger å ikke søke barnebidrag fordi de er glad for at både de og barna får fred, samme med barn som av ulike årsaker har udugelige foreldre og kommer seg vekk fra de før de er myndige. Anonymkode: 7f6a4...4c9 Det blir jo noe annet, voksne mennesker har gjerne en inntekt, som gjør at man klarer seg. Om man selv velger å ikke søke bidrag, så har man nok også penger å leve av. Kjenner ingen som har krav på barnebidrag, som ikke har det. De som ikke klarer å ordne dette selv seg imellom, får nav til å kreve inn. Her er det snakk om ett barn, hvor foreldre er bidragspliktige mens barnet går på skole. Altså, ikke har inntekt til å klare seg selv. Dette er noe helt annet enn det du nevner, og kan ikke sammenlignes. Har barnet blitt kastet ut hjemmefra, så regner jeg med det er lite forhold der å ta vare på uansett, og få nav til å kreve inn bidrag så barnet har noe å leve av, kan vel ikke gjøre situasjonen verre enn den allerede er. Barnet er kastet ut, som må være bunnpunktet. Da ville nok et bidrag bare gjort barnets liv lettere å leve. Anonymkode: 8d709...5dd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 10. januar #49 Del Skrevet 10. januar AnonymBruker skrev (11 timer siden): Så ble du multimillionær. Anonymkode: 3953f...16b Ikke multi men jo jeg har verdier for 8 sifret beløp nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar #50 Del Skrevet 10. januar AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det blir jo noe annet, voksne mennesker har gjerne en inntekt, som gjør at man klarer seg. Om man selv velger å ikke søke bidrag, så har man nok også penger å leve av. Kjenner ingen som har krav på barnebidrag, som ikke har det. De som ikke klarer å ordne dette selv seg imellom, får nav til å kreve inn. Her er det snakk om ett barn, hvor foreldre er bidragspliktige mens barnet går på skole. Altså, ikke har inntekt til å klare seg selv. Dette er noe helt annet enn det du nevner, og kan ikke sammenlignes. Har barnet blitt kastet ut hjemmefra, så regner jeg med det er lite forhold der å ta vare på uansett, og få nav til å kreve inn bidrag så barnet har noe å leve av, kan vel ikke gjøre situasjonen verre enn den allerede er. Barnet er kastet ut, som må være bunnpunktet. Da ville nok et bidrag bare gjort barnets liv lettere å leve. Anonymkode: 8d709...5dd Blir nødt til å kommentere på det øverste avsnittet ditt ang. barnebidrag. Hvis man ikke kan komme til enighet, kan man få NAV til å innkreve, skriver du. Det har du selvfølgelig helt rett i. Men konsekvensen av å gjøre dette hadde for mitt vedkommende vært en eksmann som ble rasende og fullstendig umulig å ha med å gjøre. Det kan jeg stå i, jeg er voksen, selv om kroppen min går i full alarmberedskap bare det tikker inn en sms fra eksen. Det jeg ikke kan leve med, er at raseriet hans ville gå utover barna. Ikke fysisk, han er ikke voldelig, men når han blir sint på meg, ringer han konstant og skjeller meg ut, nekter å kommunisere om noe som helst angående barna, og nekter å komme i barnas bursdager, f.eks. Mens når han får viljen sin (og ikke behøver å betale for noe), er han en blid og hyggelig pappa som kommer med gaver og har med seg familien på sin side, besteforeldre osv., og å samles på den måten betyr all verden for barna. De tror at faren deres og jeg har et fint forhold, og det betyr så utrolig mye. For å la dem vokse opp med tryggheten i at mamma og pappa begge er bra folk som behandler hverandre fint, og få mange gode minner fra familieselskaper med begge sider på tross av skilsmisse, betyr mer enn de tusenlappene jeg går glipp av i måneden. Surt er det, selvfølgelig. Men barnas glede og følelse av trygghet kommer først. Anonymkode: c3747...181 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VOX Skrevet 10. januar #51 Del Skrevet 10. januar AnonymBruker skrev (13 timer siden): Hva er grunn at dere er fattig ? Jeg er alene med barna, uten barnebidrag ( 50/50), gjennomsnittelig lønn, boliglån og det blir en del penger igjen. Har faste utgifter på 28 000 . Vi reiser , spiser ok mat og frisør er ingen problem. Hvor mye tjener dere at det er så ille ? Anonymkode: 68809...93e Flere tjener mindre enn det du har i faste utgifter, det skal ikke mye til før det skjærer seg da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar #52 Del Skrevet 10. januar AnonymBruker skrev (9 timer siden): Syns det er utrolig egoistisk å få barn når man fra før sliter med å brødfø seg selv. Ja, ting skjer, det finns unntak der man kanskje ikke kunne forutse det, men det ikke tilfeldig at det gjerne er de med lavest utdanning og minst inntekt som har flest barn. Etter min erfaring hvertfall. Anonymkode: dfbcf...a25 Så dømmende og stygt sagt. Et barn med en fattig mor kan ha det bedre enn et barn med rike foreldre. Å ønske seg barn er noe iboende hos de fleste. Det viktigste er å ha kontroll på de kronene man har og kontroll på det emosjonelle. Personlig hadde jeg ikke fått barn med veldig dårlig råd, men mine foreldre fikk min søster da de var ganske så fattige. Det gikk 10 år og de hadde god råd. Anonymkode: 7acc3...84d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar #53 Del Skrevet 10. januar Fru Uperfekt skrev (47 minutter siden): Ikke multi men jo jeg har verdier for 8 sifret beløp nå. I tillegg til multimillonselskaper. Anonymkode: 3953f...16b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar #54 Del Skrevet 10. januar Jeg var fattig antar jeg. Vi ble gravide som studenter/unge. Jeg hoppet av studier og tok meg jobb en periode, og samboer fullførte sine studier. Så med barn nummer 2 så begynte jeg å studere igjen, og så forsvant mann. Han ble veldig psykisk syk, og ja... Så der stod man som en idiot. Leid leilighet og noe gjeld som kom etter mye styr med mann sin sykdom. Men det var jo bare å brette opp ermene. Jeg hadde ingen hjelp hjemmefra, og ingen hjelp fra mannen mange år, men jeg hadde mange ressurser i meg selv. Styrke. Heldigvis. Så jeg har jo hus, leilighet i utlandet, hytte og lite gjeld NÅ. Men den gang da var jeg vel fattig. Eide ingenting og hadde gjeld, og 2 barn og lite utdanning og strømmen stod i fare for å bli stengt. Det ble havregrøt en del middager. Sunt nok det. Jeg tror faktisk at det som hjalp meg var hvordan jeg var vokst opp. Jeg var vokst opp i et hjem som var middelklasse (med strengte foreldre som kastet meg ut som 16 åring), og jeg kunne jo aldri være fornøyd før jeg kom dit selv. Og da går man etter det. Jeg krangelt meg til jobb i oljebransjen, og tok alle muligheter, kurs, videreutdanning, jobber i prosjekt osv. Jeg bare gjøv på til jeg kom dit jeg skulle være. For i mitt hode var jeg aldri fattig. Jeg var bare ung, dum og på vei mot noe. "Å være blakk er en midlertidig situasjon. Å være fattig er en sinnstilstand." Anonymkode: bf899...f5e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Christina82 Skrevet 10. januar #55 Del Skrevet 10. januar Hei trådstarter. Da tittelen på tråden er mangelfull, stenges tråden. Viser til forumets retningslinjer: Sitat * Trådtitler på forumet er begrenset til 140 tegn. Vi anbefaler våre brukere å benytte seg av gode titler for å beskrive trådens innhold og dermed treffe riktige mottakere. Tråder med tittelen "Hjelp?" og lignende ufullstendige titler vil stenges. Trådstarter kan velge mellom enten å sende PM til moderator med ønske om endring av tittel, eller selv starte en ny tråd med forbedret tittel. Du kan enten sende moderator en PM med ønsket oppdatering av tittelen, så vil tråden åpnes igjen, eller starte en ny tråd med mer beskrivende tittel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg