AnonymBruker Skrevet 9. januar #21 Del Skrevet 9. januar Clancy skrev (3 timer siden): Har ikke klipt meg hos frisør på 2 år. Har fått en stuss gratis av tanten til en venn som er utdannet frisør èn gang, også har jeg klipt meg selv. Prioriterer mat til kattene fremfor meg selv på slutten av måneden. Middag kan ikke koste mer enn 150kr dagen for 2.stk. Lever greit da. Fattig, men det er midlertidig. 150,- for midt til tå er jo masse. Er dere fattige ville jeg aldri brukt så mye på middag. Benytt dere av tilbudene når dere planlegger middag. En stor pose pasta koster 30,-/kg. En kilo holder til 10 porsjoner. En pakke karbonadedeig holder til 4 kjøtt porsjoner og koster på tilbud 50,-. Dvs 12,5 pr porsjon.. Et glass pastasaus 18,- delt på 4 porsjoner, 4,5 pr porsjon. En helt grei og stor porsjon pastamiddag kommer da på akkurat 20,- pr pers. Kyllinglår koster f eks 20 kr på meny nå og poteter 10 kr kiloen. Gulrøtter el brokkoli fås til under 20,-, noe som rekker i alle fall til 4 porsjoner med grønnsaker. En middag med potet/ potetmos, kyllinglår og grønnsaker kommer da på ca 27,- pr porsjon. Bruker du 40-50,- p middag til to i stedet for 150,- pr dag sparer du mange tusen i måneden. Med en sånn sløsing som du legger opp til er det sikkert masse å spare på de andre måltidene også. Anonymkode: 8a2a9...978 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #22 Del Skrevet 9. januar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er fascinerende at man klarer å være fattig i det gode samfunnet vi lever i. Fattigdom avler fattigdom, slutt å få barn om dere ikke har god økonomi. Anonymkode: e8215...ec9 Alle kan jo bli syke, og blir man syk blir man fort fattig. Anonymkode: 635bc...cf1 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #23 Del Skrevet 9. januar AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Alle kan jo bli syke, og blir man syk blir man fort fattig. Anonymkode: 635bc...cf1 Javel, utdyp? Anonymkode: e8215...ec9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #24 Del Skrevet 9. januar Fattig fordi jeg har en alt for dyr leilighet mtp inntekten. Grunnet brudd og midlertidig situasjon- må selge og kjøpe noe verdt mindre. Aldri frisør, nye klær, sjelden jeg lager ordentlig middag, mye knekkebrød og frukt, trener hjemme eller i naturen osv osv. Anonymkode: 6e71d...2dc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #25 Del Skrevet 9. januar AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Javel, utdyp? Anonymkode: e8215...ec9 Det er også mulig å ta dårlige valg. Ingen skam i det så lenge man lærer av det. Anonymkode: 9c3e0...a60 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #26 Del Skrevet 9. januar Som barn Bodde vi i leid leilighet med mugg og et gulv som var som å gå på is. Om det blåste og regnet samtidig så kom det inn vinduene. Strømmen ble slått av ved to anledninger fordi vinteren var så kald og vi kunne ikke betale strømregningen. Første gang var jeg så ung de ble tvunget til å slå den på igjen, andre gang var jeg 15 og da ble den av til vi betalte regninga. Jeg samlet tomflasker. Min mor stjal i blant bleieinnlenlegg fra sykehjemmet hun jobbet på for å bruke som bind. Vi sydde også tøybind selv av gammelt tøy. Å delta i idrett eller eie sportsutstyr var bare å glemme, samme med kulturaktiviteter. Kino eller barnebursdager var også uaktuelt. Jeg tok strøjobber da jeg var 13-14 for å kunne kjøpe skolebøker på VGS, før jeg omsider fikk type butikkjobber ol. Pluss at jeg fikk stipend. Da ble det bedre for jeg kunne betale strømmen og likevel ha litt igjen. Anonymkode: 85c47...a45 1 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #27 Del Skrevet 9. januar Fru Uperfekt skrev (3 timer siden): Gikk i kontainere for å få nok mat på bordet Så ble du multimillionær. Anonymkode: 3953f...16b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #28 Del Skrevet 9. januar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Mye av det dere skriver gjør jeg med helt normal lønn av miljøhensyn eller fordi jeg ikke prioriterer det.. elsker å spise enkel mat, trenger sjeldent varmmat, klipper meg en gang i året, kjøper nesten aldri klær, men når jeg kjøper er det i stort sett brukt. Tenker ofte på folk i andre land som skulle solgt lemmer for å få en brøkdel av det vi har. Føler meg heldig! Anonymkode: 8fbb3...dd3 Joda, men det er veldig stor forskjell på å spare fordi du vil, og fordi du må. Jeg handler i halv-pris disken og "arver" alt jeg trenger av klær etter søsteren min. Bryr meg heller ikke om frisør, og sminke og sånt. Men du og jeg har jo muligheten til å gå på butikken (eller frisøren) hvis det oppstår behov, så det er ikke det samme som å ligge søvnløs fordi man vet ikke om man har råd til en uforutsett utgift. Anonymkode: 3b8ed...be1 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #29 Del Skrevet 9. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva er grunn at dere er fattig ? Jeg er alene med barna, uten barnebidrag ( 50/50), gjennomsnittelig lønn, boliglån og det blir en del penger igjen. Har faste utgifter på 28 000 . Vi reiser , spiser ok mat og frisør er ingen problem. Hvor mye tjener dere at det er så ille ? Anonymkode: 68809...93e Jeg er fattig fordi jeg ikke finner jobb. Godt utdannet, har ikke akkurat gått inn for å bli fattig, heller det motsatte. Men man kan jo ikke alltid vite hvordan markedet utvikler seg. Anonymkode: e0900...565 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #30 Del Skrevet 9. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Javel, utdyp? Anonymkode: e8215...ec9 De fleste vil jo merke å gå ned til 66% av inntekt.... Anonymkode: feaab...bb9 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #31 Del Skrevet 9. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva er grunn at dere er fattig ? Jeg er alene med barna, uten barnebidrag ( 50/50), gjennomsnittelig lønn, boliglån og det blir en del penger igjen. Har faste utgifter på 28 000 . Vi reiser , spiser ok mat og frisør er ingen problem. Hvor mye tjener dere at det er så ille ? Anonymkode: 68809...93e Hva er "gjennomsnittelig lønn" og hvor gamle er barna? Anonymkode: feaab...bb9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #32 Del Skrevet 9. januar Her i Norge trenger man flere barn får å holde samfunnet i gang så at fattige ikke skal få barn er tull, men støtteordningene må blir bedre og de som virkelig sliter må få mer hjelp og da mener jeg ikke bare penger. Når det er sagt så lurer jeg litt på hvordan man kan slite så mye økonomisk i dagens Norge da ordningene selv på et minimum fungerer til en viss grad hvis man bare er flink til å snu på krona så skal man kunne klare seg selv om det selvsagt er lite. Har dog forståelse for at man ikke bare kan flytte på seg til et mindre sted, er man syk så må man være et sted der man kan lett komme seg til behandling og så må man har et nettverk så det er ikke bare å flytte til et sted langt borti gokk. Kanskje flere burde fått hjelp til å styre økonomien, mer støtte og hjelp til videreutdanning osv. Er overbevist om at hvis man hadde høynet minstesatsen på uføretrygd, så hadde folk trengt mindre hjelp. De som mottar sosialstønad burde blitt enda bedre fulgt opp og blitt satt i jobb, plukke søppel osv. Fått til frikortsordning hos tannlege hos de med inntekt under 500000 osv. Sette inn tiltak hos de som trenger de mest. Mer kommunale boliger til familier som er trygge altså der de ikke plasserer ustabile narkomane. Er mye man kan gjøre men lite som blir gjort. Anonymkode: 7f6a4...4c9 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #33 Del Skrevet 9. januar AnonymBruker skrev (13 minutter siden): De fleste vil jo merke å gå ned til 66% av inntekt.... Anonymkode: feaab...bb9 Det er forskjell på å "merke det" og være fattig. Anonymkode: e8215...ec9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #34 Del Skrevet 9. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Handler mat 1 gang i mnd, for å føle på en trygghet at jeg hvertfall ikke skal gå sulten til neste gang det kommer penger på konto. Bruker hullete og slitt tøy helt til det faller fra hverandre hjemme, for å spare på vanlige klær som brukes utenfor hjemmet. Har også forskjell på «postkasse sko» og «butikk/jobb» sko, for å spare skoa Nekter kjøpe vintersko, tåler å bli litt blaut Kjøper ikke ting på nett. Må jeg ha ny bukse eller genser, kan jeg bruke 2-3 timer på å gå igjennom mange butikker, for å finne den billigste som passer Blander ut alt mulig drikke med vann fra springen, så varer det litt lenger Vanner ut alt mulig av vaskemidler Anonymkode: bc8bc...4d9 Du trenger jo ikke bli martyr heller. Det finnes gratis hele og pene klær på Finn og svært billig på bruktbutikker. Billige sko. Du velger jo selv hvordan du skal se på livet. Anonymkode: 3126e...73d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brukerano Skrevet 9. januar #35 Del Skrevet 9. januar Jeg ble kastet ut som 16 åring, Hadde 1200kr i måneden til mat og busskort. Det var veldig mye firstprice pasta. Følte meg så rik når jeg fikk borteboer stipend året etterpå. 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #36 Del Skrevet 9. januar Som en over skrev - Jeg er heller ikke fattig, men gjør noe av dette også. Går med hullete klær hjemme og på tur(håper å ikkE møte folk jeg kjenner) og barnas gamle avlagte joggesko bruker jeg når jeg sykler i regnet. Samler panteflasker fra veikanten. Arver gamle klær fra familie og venner, til barna og meg selv. Plukker bær og sopp, lager syltetøy. Tenker det ikke er helt uvanlig blant eldre over 50. Og synes det er veldig bra ting å gjøre, jeg skriver dette for å normalisere det, ikke for å bagatellisere innsatsen deres. Anonymkode: 2815c...71a 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #37 Del Skrevet 9. januar Brukerano skrev (1 time siden): Jeg ble kastet ut som 16 åring, Hadde 1200kr i måneden til mat og busskort. Det var veldig mye firstprice pasta. Følte meg så rik når jeg fikk borteboer stipend året etterpå. Foreldrene dine var bidragspliktige så lenge du gikk på videregående, så om det var tilfellet så skulle du søkt via nav, og fått nok penger i bidrag til en normal levestandard. Anonymkode: 8d709...5dd 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #38 Del Skrevet 9. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Foreldrene dine var bidragspliktige så lenge du gikk på videregående, så om det var tilfellet så skulle du søkt via nav, og fått nok penger i bidrag til en normal levestandard. Anonymkode: 8d709...5dd Noen ganger så er man bare glad for å få fred og slippe unna og da dropper man å søke om slikt fordi det skaper uro som er akkurat det man har kommet vekk fra. Har ikke tall på hvor mange jeg kjenner av både damer som og menn som velger å ikke søke barnebidrag fordi de er glad for at både de og barna får fred, samme med barn som av ulike årsaker har udugelige foreldre og kommer seg vekk fra de før de er myndige. Anonymkode: 7f6a4...4c9 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Clancy Skrevet 9. januar #39 Del Skrevet 9. januar (endret) AnonymBruker skrev (4 timer siden): 150,- for midt til tå er jo masse. Er dere fattige ville jeg aldri brukt så mye på middag. Benytt dere av tilbudene når dere planlegger middag. En stor pose pasta koster 30,-/kg. En kilo holder til 10 porsjoner. En pakke karbonadedeig holder til 4 kjøtt porsjoner og koster på tilbud 50,-. Dvs 12,5 pr porsjon.. Et glass pastasaus 18,- delt på 4 porsjoner, 4,5 pr porsjon. En helt grei og stor porsjon pastamiddag kommer da på akkurat 20,- pr pers. Kyllinglår koster f eks 20 kr på meny nå og poteter 10 kr kiloen. Gulrøtter el brokkoli fås til under 20,-, noe som rekker i alle fall til 4 porsjoner med grønnsaker. En middag med potet/ potetmos, kyllinglår og grønnsaker kommer da på ca 27,- pr porsjon. Bruker du 40-50,- p middag til to i stedet for 150,- pr dag sparer du mange tusen i måneden. Med en sånn sløsing som du legger opp til er det sikkert masse å spare på de andre måltidene også. Anonymkode: 8a2a9...978 Takk for tips, men 150,- er det vi har satt som maks og som absolutt strekker budsjettet, og vi bruker ofte mye mindre. Jeg skrev middag, men det er også for frokost, lunsj og kvelds for oss begge, inkl. drikke og småsnacks her og der. Det vi ikke bruker går til sparing. Har vært I denne situasjonen en god stund, så jeg har god kontroll på tilbudsapper, hva som er billigst og hva som er best i forhold til kilopris. Jeg handler på holdbart og havaristen når jeg kan. Jeg har også Arfid, som gjør at jeg ikke kan spise en stor mengde mat og er kresen på spesifikke ting, det er noe jeg jobber med. Jeg postet ikke her for å få en skjennepreken og for å bli kalt sløser, det syntes jeg var lite hyggelig. Jeg gjør så godt jeg kan. Vårt matbudsjett er satt høyere enn mange andre og våre andre budsjetter fordi jeg sliter med matveiene. Endret 10. januar av Clancy 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar #40 Del Skrevet 10. januar Syns det er utrolig egoistisk å få barn når man fra før sliter med å brødfø seg selv. Ja, ting skjer, det finns unntak der man kanskje ikke kunne forutse det, men det ikke tilfeldig at det gjerne er de med lavest utdanning og minst inntekt som har flest barn. Etter min erfaring hvertfall. Anonymkode: dfbcf...a25 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg