Gå til innhold

Fattig.

Helene

Anbefalte innlegg

Hva er deres historie. For min del, kunne ikke gå til frisør. Måtte la håret vokse. Frukt og sånn var luksus. Datter fikk lørdagsgodt. Dette var ikke mengdert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Klipper håret selv. Prioriterer litt frukt framfor godteri. Plukker tomflasker på sommeren og kjøper is . 

Anonymkode: d9a6b...9df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nedprioriterer meg selv. Ikke noe nye klær, kjøper ikke sko før sålen faller av, skipper måltider, hobby eller egne interesser er avsluttet. 

Heldigvis mangler barna ingenting (selv om det meste de har er brukt), og naturen er gratis 😊

Anonymkode: f5272...2bf

• Hjerte 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke klipt meg hos frisør på 2 år. Har fått en stuss gratis av tanten til en venn som er utdannet frisør èn gang, også har jeg klipt meg selv. Prioriterer mat til kattene fremfor meg selv på slutten av måneden. Middag kan ikke koste mer enn 150kr dagen for 2.stk.

Lever greit da. Fattig, men det er midlertidig.  

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke vært hos frisøren siden 2012. Føles bra. Går ikke på byen, kjøper brød via too good to go. Kjøper ikke klær lenger, tenker å bruke alt jeg har til det er helt tomt.

Anonymkode: e0900...565

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tips: Gå til læling, der er det gjerne halv pris, evnt 40%. 

Anonymkode: d0893...ce8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Frisør var noe av det første jeg droppet. Kjøpe mat ute ble det raskt slutt på. Nye klær, pentøy, pyntesaker, "nips" - slutt med alt.

Vi hadde det essensielle, enten det var kjøpt brukt, arvet eller skaffet billig av nødvendighet. Og vi klarte oss ganske fint med det, egentlig. For min del i voksen alder så var tannlegen en av tingene jeg ikke klarte å prioritere, men det har blitt rettet opp det og, og gikk kun utover meg, så det er til å leve med.

Varm og "ordentlig" middag hver dag var også noe som gikk ut av vinduet. Da jeg var liten hadde vi ofte en enkel smørbrødmiddag eller lignende, og da jeg innførte det igjen var det også helt ok.

Ungene forventer i grunn ikke så alt for mye, og når de blir prioritert, så er jeg fornøyd, uansett hvordan hår og vinterkåpa måtte se ut. En dyrere bil ble solgt til fordel for et "vrak", men det var relativt kortsiktig uansett, så jeg kunne fint leve med å kjøre en bil som sang på siste verset så lenge den var trygg. Vel å merke valgte jeg å legge litt mer penger i forsikringen slik at veihjelp var inkludert - den ble godt brukt :D 

Med støtten vi fikk fra NAV osv. var det helt klart rom for å kjøpe ordentlig mat, frukt og mer til. Men da måtte det ryke noe annet, som velvære (spesielt for meg, barna har det stort sett gøy uansett om det koster eller ikke).

Anonymkode: 01e44...d3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tips: Gå til læling, der er det gjerne halv pris, evnt 40%. 

Anonymkode: d0893...ce8

Tips: drit i håret i en vanskelig, økonomisk situasjon, prioriter det som er viktig for å leve sunt fysisk, og ikke minst å komme seg ut av en trøblete situasjon.

Anonymkode: 01e44...d3a

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Plukket flasker langs veien som vi pantet for å kjøpe en liter melk på slutten av mnd før neste barnetrygd.

Anonymkode: 37744...b7c

• Liker 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er fascinerende at man klarer å være fattig i det gode samfunnet vi lever i. Fattigdom avler fattigdom, slutt å få barn om dere ikke har god økonomi.

Anonymkode: e8215...ec9

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg vil ikke kalle meg fattig men likevel tar jeg meg ikke råd til frisør mer enn hvert annet eller tredje år. 

Anonymkode: 8e5be...e2d

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene skrev (1 time siden):

Hva er deres historie. For min del, kunne ikke gå til frisør. Måtte la håret vokse. Frukt og sånn var luksus. Datter fikk lørdagsgodt. Dette var ikke mengdert

Gikk i kontainere for å få nok mat på bordet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er fascinerende at man klarer å være fattig i det gode samfunnet vi lever i. Fattigdom avler fattigdom, slutt å få barn om dere ikke har god økonomi.

Denne👏🏻👏🏻 

Anonymkode: bedb1...908

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fascinerende er det jo,men årsaken vet de fleste.. Halve Norge er depressive,og en del innenfor der igjen har relativt store psykiske utfordringer mye grunnet press,mobbing etc. Veldig mange faller i fra i dag. Å veldig mange av de igjen sliter med å komme seg ovenpå mtp utdannelse og godt lønnet arbeid etc. Du skal helst følge løpet ut,slik det er blitt lagt opp til,ellers går det sjelden bra!

Det med å ikke få barn er jo det beste tipset i så måte. Vi ser jo også at veldig mange følger dette,og igjen - blir slaktet av storsamfunnet,for barn må vi jo ha. Så man vinner jo ikke uansett. 

Siden det er snakk om frisør her,så går jeg til barbershop 1 gang i måneden her i Norge. Er jeg på ferie,så går jeg gjerne så ofte som 1 gang i uka. I hvertfall hver andre uke. 

Endret av Fant80
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mye av det dere skriver gjør jeg med helt normal lønn av miljøhensyn eller fordi jeg ikke prioriterer det.. elsker å spise enkel mat, trenger sjeldent varmmat, klipper meg en gang i året, kjøper nesten aldri klær, men når jeg kjøper er det i stort sett brukt. Tenker ofte på folk i andre land som skulle solgt lemmer for å få en brøkdel av det vi har. Føler meg heldig! 

Anonymkode: 8fbb3...dd3

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva er grunn at dere er fattig ? Jeg er alene med barna, uten barnebidrag ( 50/50), gjennomsnittelig lønn, boliglån og det blir en del penger igjen. Har faste utgifter på 28 000 . Vi reiser , spiser ok mat og frisør er ingen problem. 

Hvor mye tjener dere at det er så ille ? 

Anonymkode: 68809...93e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Sykdom. 

Anonymkode: 127a5...436

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hva er grunn at dere er fattig ? Jeg er alene med barna, uten barnebidrag ( 50/50), gjennomsnittelig lønn, boliglån og det blir en del penger igjen. Har faste utgifter på 28 000 . Vi reiser , spiser ok mat og frisør er ingen problem. 

Hvor mye tjener dere at det er så ille ? 

Anonymkode: 68809...93e

hvis du har barna 50/50 er du vel ikke "alene" med barna selv om du ikke får bidrag?

• Liker 9
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Klipper håret selv, gjør egentlig alt selv som kan gjøres selv for å spare penger. Prioriterer alltid barnets behov foran meg selv.

Lot alt av forbrukslån forfalle og gå til lønnstrekk, noe som gjorde at jeg hadde fikk nok å veve for hver måned. Kjempedyrt gjeldsmessig, så unngå det om du kan.

Anonymkode: 9c3e0...a60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Handler mat 1 gang i mnd, for å føle på en trygghet at jeg hvertfall ikke skal gå sulten til neste gang det kommer penger på konto.

Bruker hullete og slitt tøy helt til det faller fra hverandre hjemme, for å spare på vanlige klær som brukes utenfor hjemmet.

Har også forskjell på «postkasse sko» og «butikk/jobb» sko, for å spare skoa

Nekter kjøpe vintersko, tåler å bli litt blaut

Kjøper ikke ting på nett. Må jeg ha ny bukse eller genser, kan jeg bruke 2-3 timer på å gå igjennom mange butikker, for å finne den billigste som passer

Blander ut alt mulig drikke med vann fra springen, så varer det litt lenger

Vanner ut alt mulig av vaskemidler

Anonymkode: bc8bc...4d9

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...