Gå til innhold

Kan man bli så godt trent bare med å klatre?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Kanskje litt rart spørsmål, men jeg var med en venninne og klatret og da var det en del andre erfarne klatrere der også. Og mange av dem så veldig godt trent ut, synlige muskler og de virket også veldig sterke siden det virket som de lett dro seg opp etter bare armene osv.

Så jeg lurer bare på: Kan man bli så godt trent bare med å klatre regelmessig? Eller er det sannsynlig at de best trente også trener på treningsstudio?

Anonymkode: f00bb...4b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
000VF000 skrev (6 minutter siden):

Ja, du blir veldig godt trent. 

Det høres bra ut, frister å klatre mer. Hvor mye/ofte må man klatre for å bli såpass godt trent da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Klatring er god styrketrening.

Men jeg kjenner ikke en eneste klatrer som ikke også trener styrke ved siden av.

På samme måte som løpere trener styrke for å tåle løpingen.

Anonymkode: b4f14...64d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du blir veldig sterk av å klatre, ja. Men å trene styrke hjelper også veldig på klatringen, både som skadeforebygging og for selve klatringen. 

Jeg er i et klatremiljø og de fleste som er aktive der trener ca. 1-2 dager på studio også. Men de ser helt klart bedre trent ut enn det, så klatringen hjelper jo klart på. 

Anonymkode: 804c8...bb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Klatring er god styrketrening.

Men jeg kjenner ikke en eneste klatrer som ikke også trener styrke ved siden av.

På samme måte som løpere trener styrke for å tåle løpingen.

Så man kan ikke bli så godt trent bare med å klatre? Tolker jeg deg rett da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det vil ikke være noen god idé å kun fokusere på klatring, da styrken er svært viktig for skadeforebyggende tiltak. På samme måte som mobilitet og fleksibilitet tas veldig alvorlig av klatrere, av samme årsak.

Men for å gi en pekepinn, alle jeg kjenner som kun klatrer, har ikke nødvendigvis den sammr trente fysikken.  De som trener klatring, styrke (og yoga/pilates) har HELT KLART de beste kroppene rent fysisk sett.

Anonymkode: 08455...81f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det vil ikke være noen god idé å kun fokusere på klatring, da styrken er svært viktig for skadeforebyggende tiltak. På samme måte som mobilitet og fleksibilitet tas veldig alvorlig av klatrere, av samme årsak.

Men for å gi en pekepinn, alle jeg kjenner som kun klatrer, har ikke nødvendigvis den sammr trente fysikken.  De som trener klatring, styrke (og yoga/pilates) har HELT KLART de beste kroppene rent fysisk sett.

Anonymkode: 08455...81f

Skjønner. Takk for forklaring. Hvis jeg skal begynne å klatre mer og virkelig satse på det hvordan ville du anbefalt å legge opp treningen? Altså hvor ofte burde man klatre og hvor ofte trene styrke og yoga/pilates? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Joda, men da må du starte helt forsiktig, og trene/klatre deg gradvis opp. Du bør nok beregne iallefall 4-5 år på det, og når kroppen er sterk nok til å tåle det bør du nok legge inn minst 8-10 timer i uka.

Går du for fort frem risikerer du skader og slitasje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man kan vel ikke trene så mye styrke som klatrer? De bør jo være små og lette, ikke tunge.

Anonymkode: 2566a...c19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Man kan vel ikke trene så mye styrke som klatrer? De bør jo være små og lette, ikke tunge.

Anonymkode: 2566a...c19

De trener ikke for hypertrofi. Styrketrening innen klatring er svært viktig for å forebygge skader. 

Anonymkode: 9cf7d...678

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Joda, men da må du starte helt forsiktig, og trene/klatre deg gradvis opp. Du bør nok beregne iallefall 4-5 år på det, og når kroppen er sterk nok til å tåle det bør du nok legge inn minst 8-10 timer i uka.

Går du for fort frem risikerer du skader og slitasje.

Oj, såpass med tid ja. Men hvis man trener styrke og yoga/pilates i tillegg til klatringen vil det si at man kan bruke kortere tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Oj, såpass med tid ja. Men hvis man trener styrke og yoga/pilates i tillegg til klatringen vil det si at man kan bruke kortere tid?

Se Magnus Midtbø, han trener 3 timer hver eneste dag, etter han pensjonerte seg fra proffklatring...

Men nøyaktig hva du trenger kommer an på utgangspunktet ditt. Både alder, vekt og hva du har trent tidligere.

Jo mer trening, jo kortere tid. Jo mer allsidig og variert trening, jo oftere kan du også trene. Jeg trener 4-6 dager i uken, og kaller meg selv en løper. Men skulle jeg løpt fem dager i uken i starten så ville jeg risikert skader, så jeg hadde to løpeøkter og to styrkeøkter med fokus på styrke og stabilisering for løping hver uke. Etterhvert som styrken ble bedre kunne jeg øke på med løping, både lengre og oftere. Men jeg gidder ikke ha så mye fokus på kosthold at jeg får definerte muskler på overkroppen. Jeg sier meg fornøyd med å være nesten 40 år og ha flat mage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Se Magnus Midtbø, han trener 3 timer hver eneste dag, etter han pensjonerte seg fra proffklatring...

Men nøyaktig hva du trenger kommer an på utgangspunktet ditt. Både alder, vekt og hva du har trent tidligere.

Jo mer trening, jo kortere tid. Jo mer allsidig og variert trening, jo oftere kan du også trene. Jeg trener 4-6 dager i uken, og kaller meg selv en løper. Men skulle jeg løpt fem dager i uken i starten så ville jeg risikert skader, så jeg hadde to løpeøkter og to styrkeøkter med fokus på styrke og stabilisering for løping hver uke. Etterhvert som styrken ble bedre kunne jeg øke på med løping, både lengre og oftere. Men jeg gidder ikke ha så mye fokus på kosthold at jeg får definerte muskler på overkroppen. Jeg sier meg fornøyd med å være nesten 40 år og ha flat mage.

Jeg skjønner, godt forklart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg skjønner, godt forklart.

Noe av det viktigste er å huske på at alt tar tid, og hvis du skal ha ett bra resultat må du skynde deg langsomt. Du må ha høyt fokus på riktig teknikker og gradvis øke mengden trening, samtidig som du har mye fokus på kosthold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De fleste som trekkes mot å drive med klatring er vel i utgangspunktet ganske lette og tynne, så da skal det jo heller ikke så mye til for å få synlige muskler og se veltrent ut. Er man overvektig innen klatring, er man sjanseløs, så du ser ikke folk høyere opp på BMI-skalaen drive med det.

Anonymkode: 96328...0e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...