Gå til innhold

Vanskelig med mor etter arv

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Bestefar ønsket at jeg skulle ta over sommerhuset/hytten når den tid kom, når jeg var økonomisk klar for det. Alle var helt enige i det, og familien skrev samlet under. Dokumentet var ikke noe fancy greier, mer som en formalitet. 

Bestefar døde et år etter, og min mor solgte eiendommen et par måneder etterpå, noe familien og ikke minst jeg reagerte kraftig på. Eiendommen var verdt 2 mill, og etter at hele familien falt i oppløsning fikk jeg 200.000 som plaster på såret. Hun har nå nesten brukt opp alt hun har (hun var mangemillionær fra før av), og har ingen kontakt med resten av familien pga dette. Så jeg får verken arven jeg skulle ha hatt gjennom eiendommen, eller noe fra min egen mor.

Jeg skjønner det ikke er så mye å gjøre, men kjenner det er vanskelig å tilgi henne dette, når jeg lever hånd-til-munn og hun har hudpleie/frisør/fotpleie flere ganger i måneden, dyre reiser og cruise, evige restaurantbesøk og merkeklær mens hun klager over at hun får dårligere råd med årene. Hun har ingen inntekt etter å ha solgt en vellykket bedrift for noen titalls år siden, og har levd på disse pengene siden. Aldri investert, verken bolig eller noe annet smart. 

(Som eneste barnebarn/ingen søskenbarn ønsket bestefar at jeg også skulle få arve han siden han har vært som en far for meg, og han sa rett ut at han stolte på at dette var måten å sikre meg på økonomisk og kunne slippe å lage opp et testamente osv, at det var enklere å gjør det slik. Alle var samstemte i dette, og at eneste grunn til at min mor fikk eiendommen var sånn at den skulle gå til meg.)

Anonymkode: d9657...998

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hand-til-munn, ja. Er mødre som ikke vil gi deg penger, og bruker alt på seg selv, det nye, ukas trend her inne? Når både Temu, og når man rydder ut jula, er dødt? 

Anonymkode: 06485...f2c

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bestefar måtte skrevet et gyldig testamente om det skulle bli ditt. I tillegg er det jo pliktdelsarv i bildet til din mor. 

Anonymkode: 4bf23...52a

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dersom du faktisk har et signert papir, ts, så tar du det med til en reputbel jurist.

Der stiller du spørsmålet: hva er sannsynligheten for at jeg kan vinne frem med et søksmål/en anmeldelse mot min mor for brudd av denne avtalen?

Dersom du anser sannsynligheten for tilstrekkelig høy så går du til sak. Dersom ikke så kutter du kontakten med din mor, og får deg en god utdannelse og en kurrant betalt jobb. Og så får din mor gjøre som hun vil.

Anonymkode: b9369...9be

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hand-til-munn, ja. Er mødre som ikke vil gi deg penger, og bruker alt på seg selv, det nye, ukas trend her inne? Når både Temu, og når man rydder ut jula, er dødt? 

Anonymkode: 06485...f2c

Jepp, med oppramsing av hva moren bruker penger på, som om det er relevant for et voksent barn. Det har blitt mange arvekrangler ut av folk som vil ha arv som er avtalt uten testamente. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg skjønner at dette er kjipt, ts. Å ikke respektere bestefars ønske er veldig respektløst. Det sier mye om hva slags person hun er. Hårreisende.

Det hjelper jo ikke deg, men det virker i det minste som om karma kommer snart. Hun kommer til å sitte der blakk og alene, etter en rekke dårlige valg. Da får hun se hvordan hennes egoisme har skjøvet familien unna, og at ingen står klar for å ta hånd om henne. 

Anonymkode: fa8c9...fbf

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jepp, med oppramsing av hva moren bruker penger på, som om det er relevant for et voksent barn. Det har blitt mange arvekrangler ut av folk som vil ha arv som er avtalt uten testamente. 

Og ikke minst så er ts sur fordi moren bruker opp det hun tydeligvis mener seg berettiget etter henne. Dette stedet kryr av folk som mener foreldrene skal leve sparsomt fordi de selv skal sope til seg mer i arv. Kvalmt å se. Jeg er glad mamma bruker pengene sine på det HUN vil, og at mine søsken er enige.

Anonymkode: a43c6...5f7

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Og ikke minst så er ts sur fordi moren bruker opp det hun tydeligvis mener seg berettiget etter henne. Dette stedet kryr av folk som mener foreldrene skal leve sparsomt fordi de selv skal sope til seg mer i arv. Kvalmt å se. Jeg er glad mamma bruker pengene sine på det HUN vil, og at mine søsken er enige.

Anonymkode: a43c6...5f7

Ts ble svindlet av sin egen mor.

Anonymkode: bc3d4...49a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

TS kan alltids sjekke om det dokumentet som ble underskrevet kan være gyldig som avkall på arv. Hvis ikke er det bare å legge saken bak seg. Om mor lever sparsomt eller sløser er uvesentlig.  

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er bestefaren din som er å bebreide her. Et testament er en enkel juridisk sak og ikke kostbart eller noe «fancy juridiske greier». Dersom han virkelig mente dette burde han overført hytta på deg mens han var i live, eller i det minste sikret juridisk at den gikk til deg.

Anonymkode: 792f3...8a9

• Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...