AnonymBruker Skrevet 9. januar #1 Del Skrevet 9. januar Hei Jeg er 42 år gammel og lever med en revmatisk sykdom. har hatt det i et par år nå. Jeg går på forskjellige typer medisiner. I de 2-3 siste månedene har jeg har en del kløe på hele kroppen mest på beina. Har flere ganger snakket med fastlegen og fikk alltid til svar at det er bivirkninger av alle de medisinene jeg bruker. Nå i de siste dagene har begge barna og mannen min også fått kløe på hele kroppen. Barna er 8 og 4 år gamle. Vi fikk ikke time hos fastlegen måtte ta med barna til legevakten. De mener at det er skabb! Jeg har aldri hørt om det før. Vi har også vasket alt av sengetøy, håndklær osv på 95 grader. Og smurt en krem vi fikk. Vi ble fortalt at kremen skal smøres på hele kroppen og så dusje etter24 timer. Men kløen har ikke blitt bedre. Vi klør like mye. Har dere noe erfaring med det?? Anonymkode: 261db...821 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #2 Del Skrevet 9. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei Jeg er 42 år gammel og lever med en revmatisk sykdom. har hatt det i et par år nå. Jeg går på forskjellige typer medisiner. I de 2-3 siste månedene har jeg har en del kløe på hele kroppen mest på beina. Har flere ganger snakket med fastlegen og fikk alltid til svar at det er bivirkninger av alle de medisinene jeg bruker. Nå i de siste dagene har begge barna og mannen min også fått kløe på hele kroppen. Barna er 8 og 4 år gamle. Vi fikk ikke time hos fastlegen måtte ta med barna til legevakten. De mener at det er skabb! Jeg har aldri hørt om det før. Vi har også vasket alt av sengetøy, håndklær osv på 95 grader. Og smurt en krem vi fikk. Vi ble fortalt at kremen skal smøres på hele kroppen og så dusje etter24 timer. Men kløen har ikke blitt bedre. Vi klør like mye. Har dere noe erfaring med det?? Anonymkode: 261db...821 Du skal henvises til hudpoliklinikk om skabbmiddel ikke fungerer. Anonymkode: 5e64a...073 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sitronpai Skrevet 9. januar #3 Del Skrevet 9. januar Det er svært viktig at hele familien gjennomfører behandlingen korrekt og gjentar behandlingen etter angitt tid. Selv etter vellykket behandling kan kløen fortsette i 2-4 uker. Dette skrivet skal leses og følges ved påvist skabb: https://www.fhi.no/contentassets/f575714296174992bce6496822a359e7/vedlegg/infoskriv-behandling-skabb-bokmal.pdf 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #4 Del Skrevet 9. januar Kløen kan ta månedsvis før den forsvinner. Kremen du har fått virker som regel ikke,det er bare et onde man må igjennom før man får medisin som dreper skabben. Så etter noen uker må du igjen ta kontakt med lege for å få utskrevet tabletter (scatol). Det kreves full sanering av hjemmet,og et ekstremt vaskeregime. Vi har fått faenskapet i hus to ganger,og det er en svært kostbar affære. Vi måtte ut med i overkant av 40.000,- før vi ble kvitt skabben. Masse lykke til! Anonymkode: 42a84...9a2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sitronpai Skrevet 9. januar #5 Del Skrevet 9. januar Dere kan benytte Eurax, hydrokortison eller allergitabletter mot kløen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #6 Del Skrevet 9. januar AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Kløen kan ta månedsvis før den forsvinner. Kremen du har fått virker som regel ikke,det er bare et onde man må igjennom før man får medisin som dreper skabben. Så etter noen uker må du igjen ta kontakt med lege for å få utskrevet tabletter (scatol). Det kreves full sanering av hjemmet,og et ekstremt vaskeregime. Vi har fått faenskapet i hus to ganger,og det er en svært kostbar affære. Vi måtte ut med i overkant av 40.000,- før vi ble kvitt skabben. Masse lykke til! Anonymkode: 42a84...9a2 Hva er symptomer på skabb utenom kløe? Kan man se noe på huden? Anonymkode: 261db...821 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #7 Del Skrevet 9. januar Sitronpai skrev (17 minutter siden): Det er svært viktig at hele familien gjennomfører behandlingen korrekt og gjentar behandlingen etter angitt tid. Selv etter vellykket behandling kan kløen fortsette i 2-4 uker. Dette skrivet skal leses og følges ved påvist skabb: https://www.fhi.no/contentassets/f575714296174992bce6496822a359e7/vedlegg/infoskriv-behandling-skabb-bokmal.pdf Klikker ikke på linker her inne, klok av erfaring. Det er en godt kjent sak, bare å google, at skabbmiddel i dag oftere ikke tar knekken på skabben, enn at skabbmiddel brukt som første legemiddel fjerner skabb. Derav anbefaling om henvisning til hudpoliklinikk. Det skabb ofte tar knekken på er lommebøkene til folk. Skabb har vi ikke hatt, og den ønsker vi heller ikke skaffe bekjentskap med. Anonymkode: 5e64a...073 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #8 Del Skrevet 9. januar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva er symptomer på skabb utenom kløe? Kan man se noe på huden? Anonymkode: 261db...821 Ja når man har hatt skabben en stund så ser man tydelig skabbgangene i huden…spesielt mellom/på fingrer,håndledd og føtter…det var helt forferdelig. Husker jeg i desperasjon prøvde å pirkle de ut med en synål😖Når man oppsøker lege så bruker legen et verktøy og "lyser" huden for å se skabben. Anonymkode: 42a84...9a2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene Skrevet 9. januar #9 Del Skrevet 9. januar Nå har hele slekten hatt skabb. Jeg fikk det ikke. Jeg sendte medisiner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rødstrupa Skrevet 9. januar #10 Del Skrevet 9. januar (endret) Lykke til med utredning av kløen dere sliter med.🤗 Et generelt tips: 1. Ikke bruke for mye vaskepulver 2. Rens/rengjøre overmadrass og hovedmadrass på seng samt rense dyne/pute jevnlig. Sengemidd skal tas på alvor… Endret 9. januar av Rødstrupa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #11 Del Skrevet 9. januar Rødstrupa skrev (11 minutter siden): Lykke til ned utredning av kløen dere sliter med.🤗 Et generelt tips: 1. Ikke bruke for mye vaskepulver 2. Rens/rengjøre overmadrass og hovedmadrass på seng samt rense dyne/pute jevnlig. Sengemidd skal tas på alvor… Kan jeg bruke en tepperenser på madrass? Men da er spørsmålet...hvordan få madrassen til å bli tørr?🥲 Anonymkode: 261db...821 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rødstrupa Skrevet 9. januar #12 Del Skrevet 9. januar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Kan jeg bruke en tepperenser på madrass? Men da er spørsmålet...hvordan få madrassen til å bli tørr?🥲 Anonymkode: 261db...821 Du må ta av trekket og sende det til rens. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #13 Del Skrevet 9. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kan jeg bruke en tepperenser på madrass? Men da er spørsmålet...hvordan få madrassen til å bli tørr?🥲 Tepperenser hjelper ingenting mot skabb…fjern eventuelle overmadrasser og la de ligge ubrukt i en uke om du ikke har mulighet til å vaske det på minimum 60 grader. Vask alt sengetøy og håndkle daglig. Vask dyner og puter. Bruk engangshansker når du tar inn og ut ting av vaskemaskin. Ikke ta på samme ting som andre,bruk en fast plass for alle å sitte de neste ukene. Dekk sofaer,stoler,senger osv med plast. Bytt tannbørster og hold de adskilt. Ikke ta på samme tannkremtube. Ikke bruk klær eller sko som har vært i bruk den siste uken uten av de er vasket på 60 grader. Hver dag du skifter klær så vask klærne eller legg de bort i sekker i minst 1 uke. Legg vekk eller vask barnas leker,bamser osv. Gjenta alt av vasking hele tiden,selv vasket vi alt sengetøy hver eneste dag. Vask bil innvendig,ikke ta på samme ratt som andre. Ikke tro på det du leser på nett om at skabben kun i skjeldne tilfeller smitter ved å sitte på samme plass eller ved å bruke samme håndkle…skabben har aldri vært så resistent som den er nå. Anonymkode: 42a84...9a2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #14 Del Skrevet 9. januar AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Ja når man har hatt skabben en stund så ser man tydelig skabbgangene i huden…spesielt mellom/på fingrer,håndledd og føtter…det var helt forferdelig. Husker jeg i desperasjon prøvde å pirkle de ut med en synål😖Når man oppsøker lege så bruker legen et verktøy og "lyser" huden for å se skabben. Anonymkode: 42a84...9a2 Der går en historie om en lege som skulle finne ut om pasienten hadde skabb, legen fant ingen skap, men skabben fant lege. (Historien er noe anonymisert). Anonymkode: 5e64a...073 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #15 Del Skrevet 9. januar AnonymBruker skrev (4 minutter siden): AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Der går en historie om en lege som skulle finne ut om pasienten hadde skabb, legen fant ingen skap, men skabben fant lege. Hahaha,du skal se vi har samme lege…for min leges familie hadde det også🤣 Anonymkode: 42a84...9a2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #16 Del Skrevet 9. januar AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Hahaha,du skal se vi har samme lege…for min leges familie hadde det også🤣 Anonymkode: 42a84...9a2 Jeg er verken legen eller pasienten her, som du ser skrevet over har vi aldri hatt skabb. I tillegg er denne saken ikke av nyere dato. Anonymkode: 5e64a...073 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #17 Del Skrevet 9. januar AnonymBruker skrev (4 timer siden): Kløen kan ta månedsvis før den forsvinner. Kremen du har fått virker som regel ikke,det er bare et onde man må igjennom før man får medisin som dreper skabben. Så etter noen uker må du igjen ta kontakt med lege for å få utskrevet tabletter (scatol). Det kreves full sanering av hjemmet,og et ekstremt vaskeregime. Vi har fått faenskapet i hus to ganger,og det er en svært kostbar affære. Vi måtte ut med i overkant av 40.000,- før vi ble kvitt skabben. Masse lykke til! Anonymkode: 42a84...9a2 Helene skrev (3 timer siden): Nå har hele slekten hatt skabb. Jeg fikk det ikke. Jeg sendte medisiner. Kan jeg gå på jobb som vanlig? Kan barna gå på skole som vanlig? Anonymkode: 261db...821 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #18 Del Skrevet 9. januar AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ja når man har hatt skabben en stund så ser man tydelig skabbgangene i huden…spesielt mellom/på fingrer,håndledd og føtter…det var helt forferdelig. Husker jeg i desperasjon prøvde å pirkle de ut med en synål😖Når man oppsøker lege så bruker legen et verktøy og "lyser" huden for å se skabben. Anonymkode: 42a84...9a2 Fy faen du har min aller største medfølelse Anonymkode: 123ef...650 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #19 Del Skrevet 9. januar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Kan jeg gå på jobb som vanlig? Kan barna gå på skole som vanlig? Anonymkode: 261db...821 Du kan ikke gå på jobb/skole/barnehage før 24 timer etter oppstart av behandling. Alle nærkontakter må varsles og starte behandling selv om de ikke klør enda. Har f.eks barna vært på besøk hos besteforeldre eller hos venner så må disse også gjennomgå behandling. Jeg håper du har husket å sanere huset MENS du har kremen på deg og FØR du vasker den av igjen. Man skal helst gå med hansker på seg de første 24 timene,og man bør ikke vaske hender i løpet av disse 24 timene…da må ny krem påføres umiddelbart. Det Går du på toalettet så må du smøre deg på ny nedentil. Håper dere fikk nøye beskrevet hvordan dere skulle påføre kremen hvis den skal ha en sjangse til å virke. Man må ta en grundig dusj,og la huden nedkjøle i 10 minutter før kremen påføres. Håret må fønes tørt i mellomtiden. Negler på fingre og tær må klippes ned,det må smøres nøye under negler og på neglebånd,i alle krinkler å kroker på og rundt ørene,i hodebunnen,mellom fingre og tær,under forhud,mellom ytre kjønnslepper og rundt endetarm osv. Det er en møysommelig og nesten umulig jobb. Hver millimeter av huden må dekkes. Ny runde med krembehandling må gjennomføres nøyaktig X-antall dager etter oppstart. Én eneste hunnmidd legger 2-3 egg daglig,og de klekkes som larver etter 3-4 døgn. Har du da 10-15 hunnmidder under huden så formerer de seg i rekordfart😔4 uker etter siste krembehandling må man sjekke hos lege om skabben fremdeles lever,gjør den det får du omsider utskrevet resept på Scatol. Disse tablettene må tas i to omganger med noen dagers mellomrom. Forbered deg på at huden deres vil bli ødelagt av disse medisinene i ukene fremover. Her så hele familien ut som nyribbede kyllinger. Husk å fjern mobildeksel og legg dette vekk i en uke,rengjør mobil/pc tastatur grundig hver dag… Anonymkode: 42a84...9a2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar #20 Del Skrevet 10. januar Får jeg den dritten der kjører jeg til sverige og kjøper medisin. Anonymkode: c2493...9f3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå