Gå til innhold

Hvorfor er "cat lady" et negativt ladet ord?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Du mister poenget. Poenget er at det i utgangspunktet er en seriøs forklaring, men at det brukes som kvinnehat. Nærmere bestemt mot kvinner uten mann (og ev barn, sitat Trump).

Legg også merke til at slike begreper stort sett alltid rettes mot kvinner, for som ts påpeker, hvorfor finnes det ikke noe «cat man» begrep? 

Anonymkode: 9bcbd...ceb

Det brukes også som "dårlig spøk" når i disse tider. "Hehe når blir jeg vel en crazy cat lady  hehe". Folk aner ikke hva som ligger bak begrepet, de bare adopterer det og bruker det på en flåsete måte.

Kvinnehat finnes i utallige versjoner, "crazy cat lady" ble til fordi de var mest synlig. Kan ikke huske mange cat-men, tror den hadde andre slenger, men det finnes ord for dem også.  Hoarders, alcoholic, psycho, wierdo, er noen jeg kommer på i farta, men når jeg googler kommer det opp flere forslag: "The male equivalent of a cat lady is ‘that guy at the last seat at the bar’. The one who’s there every night. The one who keeps making passes at girls young enough to be his daughter, and then his granddaughter because he still thinks ‘he’s got it’." Og "Skunk Hunk? Bachelors who loiter and lounge are usually paunchy and break wind a lot. Often to do with too much beer and takeaways." Eller "The male equivalent is the Midlife-crisis Matt. Bonus points if he buys a sports car despite not being able to go above 50 mph wherever he lives.".

Anonymkode: 3099a...660

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Fordi katter er snåle, sære og de er heller ikke typiske flokkdyr. 

Dermed (crazy) cat lady, når en kvinne er singel, i moden alder, med katter i hus.

Anonymkode: 7456a...cc3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
hocane skrev (13 timer siden):

Fordi det er ironisk.

Mantra hele livet deres er at de ikke vil ha barn.

Allikevel kjøper de mange katter som helt opplagt er en kompensasjon for manglende barn og ensomhet.

I mitt tilfelle helt bokstavelig talt erstatning ja. Eksen min gikk fra meg midt i barneprøving. Spiralen min var ute, og som ansvarlig mann hadde han booka time på fertilitetsklinikk. Og vi skulle ikke ha dyr fordi vi skulle jo ha barn, ifølge ham. Det første jeg gjordes da han dro var å få en kattunge. Den har vært til enormt stor glede i både kjærlighetssorg og sorgen over å ikke ha fått barn (ennå). 

Jeg har ny kjæreste nå da. En som elsker dyr...Kanskje blir det barn også. 

Anonymkode: 121cc...408

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

The compulsive hoarding of cats, a symptom of obsessive compulsive disorder (OCD), has long been associated with "crazy cat ladies". Crazy cat-lady syndrome is a term coined by news organizations to describe scientific findings that link Toxoplasma gondii to several mental disorders and behavioral problems.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Cat_lady

Sier det igjen: det er ikke bare en dame som har katter, eller en dame som har katter uten barn (for det kan de godt ha! Men de har ikke kontakt med dem da de avskjære seg fra andre mennesker). Det er et psykisk komponent til "crazy cat lady".

Bare fordi noen begynner å kalle seg selv noe og ler, gjør det ikke til en "akseptert greie". Det ligger en alvor bak ordene de færreste i dag, ihvertfall her i Norge er usikker på om det er sånn i opprinnelseslandet, som går over hodet på de fleste.

nei du er ikke en crazy cat lady fordi om du har noen katter.

Nei du er ikke en crazy cat lady om du ikke har mann eller barn. det er en psykisk sykdom som avgjør om du blir en crazy cat lady, og de færreste av oss blir så psykisk syke.

"Crazy cat lady syndrom" er nok en moderne sak som er knyttet til parasitten, men stereotypien "enslig sprø kvinne med katter" er mye eldre. Den går tilbake til hekseprosessene, minst. Din egen link viser jo en tegning fra 1800 tallet.

Anonymkode: 2c447...6e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Dermed (crazy) cat lady, når en kvinne er singel, i moden alder, med katter i hus.

Katter en individer. Jeg hadde en katt som lå på halsen min hver natt i mange år, aldri klort eller bitt, verdens snilleste og jeg ble knust i biter da han døde. Veldig kynisk å ikke se at man kan knytte dype bånd med dyr. 

Anonymkode: d9b62...256

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 9.1.2025 den 21.15):

Nei, det er vitenskapelig bevist at det ikke stemmer.  Faktisk angrer folk mye oftere på barn de har fått, enn barn de aldri fikk. 

Jeg kjenner ikke ei eneste som har rundet førti uten barn som angrer. Jeg kjenner ei som prøver, men ikke èn frivillig barnløs som angrer.. 

Anonymkode: 024c6...f4d

Dessverre for deg sjekket jeg påstanden, og den viser seg å være totalt feil. "An utter piece of piss."

Det er mye vanligere å ønske at man hadde flere barn, enn å angre på barn:

https://ifstudies.org/blog/to-have-kids-or-not-which-decision-do-americans-regret-more

Anonymkode: 2c447...6e8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ER det egentlig det? Cat lady altså? Crazy cat lady er jo litt negativt ladet, men ikke _ kun _ cat lady. Ser på det som en karakteristikk, en overfladisk kategorisering, men ikke så negativ benevnelse med mindre man putter cat foran. Selv da er det med litt humoristisk undertone. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 10.1.2025 den 8.53):

Det brukes også som "dårlig spøk" når i disse tider. "Hehe når blir jeg vel en crazy cat lady  hehe". Folk aner ikke hva som ligger bak begrepet, de bare adopterer det og bruker det på en flåsete måte.

Kvinnehat finnes i utallige versjoner, "crazy cat lady" ble til fordi de var mest synlig. Kan ikke huske mange cat-men, tror den hadde andre slenger, men det finnes ord for dem også.  Hoarders, alcoholic, psycho, wierdo, er noen jeg kommer på i farta, men når jeg googler kommer det opp flere forslag: "The male equivalent of a cat lady is ‘that guy at the last seat at the bar’. The one who’s there every night. The one who keeps making passes at girls young enough to be his daughter, and then his granddaughter because he still thinks ‘he’s got it’." Og "Skunk Hunk? Bachelors who loiter and lounge are usually paunchy and break wind a lot. Often to do with too much beer and takeaways." Eller "The male equivalent is the Midlife-crisis Matt. Bonus points if he buys a sports car despite not being able to go above 50 mph wherever he lives.".

Alt det der engelske du har limt inn er helt ukjent, man kan ikke kalle det tilsvarende. 

At folk bruker det om seg selv er ganske tåpelig, det er tilsvarende å bruke «blond» som synonym for «dum». «Nå er jeg skikkelig blond, men jeg forstår ikke hihi». 
Synes jeg ser det om man hadde sagt omvendt. «Nå er jeg skikkelig mørkhåret, men jeg skjønner ikke hihi».

Raaaaaait. 

Anonymkode: 9bcbd...ceb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Katter en individer. Jeg hadde en katt som lå på halsen min hver natt i mange år, aldri klort eller bitt, verdens snilleste og jeg ble knust i biter da han døde. Veldig kynisk å ikke se at man kan knytte dype bånd med dyr. 

Jeg har ikke sagt imot noe av dette? Ditt svar her er jo irrelevant i forhold til det jeg skrev, faktisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 9.1.2025 den 15.47):

Ikke Fortell meg hva jeg skal gjøre. Det er da mitt valg. Nei, jeg vil ikke. Folk ser da rart nok på meg som kronisk singel uten barn. Og om ønsket om katt hadde vært så påtrengende og savnet så enormt at det ikke var til å holde ut, så hadde jeg gitt faen. Men så faen for jeg ikke. 

Anonymkode: bc5b3...6df

Skal jeg fortelle deg noe? Folk gir F i hva folk gjør...de har nok med seg selv

Anonymkode: d1158...dc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hocane skrev (På 9.1.2025 den 18.16):

Fordi det er ironisk.

Mantra hele livet deres er at de ikke vil ha barn.

Allikevel kjøper de mange katter som helt opplagt er en kompensasjon for manglende barn og ensomhet.

Å velge husdyr over barn kan da være 100% bevisst, fordi husdyret/dyrene dekker de behovene som vedkommende anser som viktigst.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har ikke sagt imot noe av dette? Ditt svar her er jo irrelevant i forhold til det jeg skrev, faktisk. 

Du skrev de var snåle og sære, det er ikke alltid sånn. Noen er spesielle og man knytter betydningsfulle bånd sammen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du skrev de var snåle og sære, det er ikke alltid sånn. Noen er spesielle og man knytter betydningsfulle bånd sammen. 

De er snåle og sære, alltid, om de er friske og raske. De har store personligheter. Det var ikke negativt ladd. Det er fullt mulig å knytte bånd til noen som er snåle og sære, det er jo irrelevant. Jeg er veldig glad i katten min og liker ham veldig godt, og han er en ordentlig raring. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Tenker de fleste tenker på kvinner som har blitt "rare", som egentlig går rundt og er tjenere for dyrene sine (hunder/katter). Disse har ekstreme meninger knyttet til dyrevelferd, type ville reddet katten sin foran et barn i en brann.

Jeg ser på dem som den kvinnelige versjonen av incels/enslige menn som har ekstreme meninger/er paranoide.

Anonymkode: 2ba61...e32

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Alle dere som hater single og barnløse damer, hva gjør dere i hverdagen om dere må forholde dere til de? Spytter dere og banker de opp, eller går det mest i hetsende kommentarer over hvor ubrukelige de er? Og hvis dere har barn som ender opp uten mann og barn, skal dere da gjøre de arveløse eller hva har dere tenkt?

Hvis dere har venninner/familie som får seg katt, og deretter mann og evt blir single, lager dere da noen form for excel-skjema sånn at dere har oversikt over når de er tapere og når de ikke er tapere? For hvis de får seg mann så er de ikke tapere akkurat den dagen, men om forholdet blir slutt så markeres de som taper? Har dere sånn rød og grønn tusj for taper/ikke taper? 

Dette hatet mot single kvinner er helt sykt, hva skjer med samfunnet vårt? 

Jeg er singel og har en Maine Coon, er veldig glad i han men vil ikke kalle meg crazy. Er nøye med hygiene og stell av katten, og har det ryddig hjemme. Og jeg har familie og venner og, tenk det! 

Anonymkode: 207a5...ac8

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 10.1.2025 den 9.00):

Stemmer ikke. Min Maine Coon er som en hund, han følger etter meg overalt. Vil si at hunden min som jeg hadde var mer snål. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Stemmer ikke. Min Maine Coon er som en hund, han følger etter meg overalt. Vil si at hunden min som jeg hadde var mer snål. 

Jeg har ikke skrevet noe om hunder. Maine Coon er riktig så snåle - din oppfører seg som en hund attpåtil! Er det ikke snålt å oppføre seg som et annet dyr enn det er? ... Rasekatter er avlet til en viss rasestandard. Ingen ukjent sak at Maine Coon kan være hundaktig.

Neida, joda, alle katter er sære. Mye personlighet i katter. I hunder også, men som flokkdyr er de normalt sett mer omgjengelige/imøtekommende/tilpasningsdyktige. Katter er hovedsakelig ikke flokkdyr, selv om de kan trives i grupper. 

Jeg har faktisk allerede begrunnet svaret mitt til annen bruker her. Det jeg skrev er og var ikke negativt ladd på noe vis. Jeg har en katt selv som jeg er veldig glad i. Snål i massevis, en skikkelig raring. Jeg liker ham veldig godt, beste katten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...