Gå til innhold

Hvorfor er "cat lady" et negativt ladet ord?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Kvinner som ikke har mann i voksen alder, eller som ikke vil ha mann ut fra personlig preferanse/fordommer og lignende, kalles gjerne "cat lady". Men hvorfor er det negativt å være cat lady? Jeg er gift, har flere barn, og katter. Katter er koselige dyr, som også er nyttige for oss som bor på landet (vi hadde et stort problem med mus på låven og i garasjen før kattene kom). Barn har godt av å vokse opp med dyr, og det er bevist at dyr innvirker positivt på menneskers psyke generelt. Blant annet har det vært flere rettssaker der utleier tapte saken om heving av leieavtale for mennesker som trengte kjæledyr for emosjonell støtte/terapi. 

Jeg er også frivillig på kattehuset her i kommunen. Der møter jeg mange mennesker, og jeg opplever ekstra verdi i livet av å bidra der, selv om jeg også har full jobb og andre verv.

Så hvorfor er dette negativt? Jeg kjenner for øvrig flere single menn med katt, men ingen kaller dem for "cat man".

Anonymkode: e94b9...eef

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Fordi samfunnet generelt bare hater voksne kvinner som ikke er fruktbare lenger, aller mest de som ikke har barn. Jeg har ikke barn, så jeg tør ikke skaffe meg katt i frykt for å bli kalt crazy cat lady. Og jeg er ellers ganske vanlig. Men du vet folk…

Anonymkode: bc5b3...6df

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Fordi samfunnet generelt bare hater voksne kvinner som ikke er fruktbare lenger, aller mest de som ikke har barn. Jeg har ikke barn, så jeg tør ikke skaffe meg katt i frykt for å bli kalt crazy cat lady. Og jeg er ellers ganske vanlig. Men du vet folk…

Bare kjøp katt hvis du har lyst til det. Drit i hva undermennesker mener om deg.

• Liker 12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Bare kjøp katt hvis du har lyst til det. Drit i hva undermennesker mener om deg.

Virkelig! Hvis du unngår å kjøpe katt pga noen med bedritne holdinger,  har de på en måte "vunnet ". Hev hodet og kjøp deg katt, du. Gi F i de som bruker crazy cat lady som skjellsord 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De blir kalt dette fordi noen blir snåle når de er alene med bare katter som kompani, men er single meste parten av livet, derfor blir de kalt crazy cat lady.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvorfor skulle du bry deg om hva andre mennesker mener/sier? Har du lyst på katt, så skaffer du deg katt - vær voksen nok til å stå for egne valg.

jeg driter fullstendig i hva andre tenker om meg, singel, barnløs karrierekvinne med katt som jeg er.

Anonymkode: 535ef...42c

• Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Folk kommer med den evige vitsen baaaare på gøy. Jeg orker ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Cat Lady har blitt ett ord som beskriver evig single kvinner som aldri kommer til få seg familie, sitter alene hjemme, gjerne drikker vin og lever på andre. Jeg tror ikke det å ha katt i seg selv er noe negativt, men at cat lady beskriver en form av "taperkvinner". Altså ikke katta si skyld.
Om du er gift og har familie + katt så er du... ikke en cat lady bare så du vet det.

Det er rett og slett female incels bare med ett eget ord for å beskrive de da de gjerne har en drøss med katter i stedet for barn.

Anonymkode: 20afe...baa

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Cat Lady har blitt ett ord som beskriver evig single kvinner som aldri kommer til få seg familie, sitter alene hjemme, gjerne drikker vin og lever på andre. Jeg tror ikke det å ha katt i seg selv er noe negativt, men at cat lady beskriver en form av "taperkvinner". Altså ikke katta si skyld.
Om du er gift og har familie + katt så er du... ikke en cat lady bare så du vet det.

Det er rett og slett female incels bare med ett eget ord for å beskrive de da de gjerne har en drøss med katter i stedet for barn.

Fasit 👆

Anonymkode: e3191...788

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men hvorfor har man ikke lignende ord som beskriver menn som holder på likedan? Det er bare kvinner. Jeg kjenner for øvrig flere kvinner på rundt 40-50 som ikke VIL ha mann. De er ingen incels, de vil bare ikke forholde seg til menn. Tilbud om sex mangler ikke akkurat. Bare det er svært lite interessant for disse kvinnene. 

Det er heller ingen single kvinner i Norge i 2025 som "lever på andre". Hvilke andre, når de ikke har mann og barn? De fleste norske kvinner tjener sine egne penger. At de heller vil sitte hjemme, drikke vin og lignende, er jo deres valg? Mange enslige kvinner oppi årene er veldig aktive sammen med venninner, og mangler ikke akkurat venner og menneskelig kontakt.

• Liker 1
  • Nyttig 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men hvorfor har man ikke lignende ord som beskriver menn som holder på likedan? Det er bare kvinner. Jeg kjenner for øvrig flere kvinner på rundt 40-50 som ikke VIL ha mann. De er ingen incels, de vil bare ikke forholde seg til menn. Tilbud om sex mangler ikke akkurat. Bare det er svært lite interessant for disse kvinnene. 

Det er heller ingen single kvinner i Norge i 2025 som "lever på andre". Hvilke andre, når de ikke har mann og barn? De fleste norske kvinner tjener sine egne penger. At de heller vil sitte hjemme, drikke vin og lignende, er jo deres valg? Mange enslige kvinner oppi årene er veldig aktive sammen med venninner, og mangler ikke akkurat venner og menneskelig kontakt.

Jeg vil tro at incel er ett ord som noenlunde kan beskrive det samme som cat lady for kvinner. Noen incels vil ha kvinner, men de får det ikke til eller ikke vil ha. Samme med cat ladies.
Det er mer en bare dette som ligger bak beskrivelsen cat lady, du trenger forsåvidt heller ikke eie en katt for å være en cat lady. Når jeg mener lever på andre så tenker jeg på nav etc.
Ja, det er deres valg og for all del må de få gjøre som de vil. Men de kalles gjerne cat lady. Beskrivelsen vil selvsagt ikke dekke/omfatte perfekt alle cat ladies, men tenk deg sære, taper, ensome, late, arrogante, enstøige kvinner.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det aller tristeste her er at du lar andres meninger gå ut over dine egne valg. Du må lære deg å gi faen i hva idioter tenker i hodene sine.

Anonymkode: 8f3da...471

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det kalles jo crazy cat lady. Dere utelater crazy her. Har man mann eller barn så er man beskyttet fra å bli kalt det. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det aller tristeste her er at du lar andres meninger gå ut over dine egne valg. Du må lære deg å gi faen i hva idioter tenker i hodene sine.

Anonymkode: 8f3da...471

Ikke Fortell meg hva jeg skal gjøre. Det er da mitt valg. Nei, jeg vil ikke. Folk ser da rart nok på meg som kronisk singel uten barn. Og om ønsket om katt hadde vært så påtrengende og savnet så enormt at det ikke var til å holde ut, så hadde jeg gitt faen. Men så faen for jeg ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg vil tro at incel er ett ord som noenlunde kan beskrive det samme som cat lady for kvinner. Noen incels vil ha kvinner, men de får det ikke til eller ikke vil ha. Samme med cat ladies.
Det er mer en bare dette som ligger bak beskrivelsen cat lady, du trenger forsåvidt heller ikke eie en katt for å være en cat lady. Når jeg mener lever på andre så tenker jeg på nav etc.
Ja, det er deres valg og for all del må de få gjøre som de vil. Men de kalles gjerne cat lady. Beskrivelsen vil selvsagt ikke dekke/omfatte perfekt alle cat ladies, men tenk deg sære, taper, ensome, late, arrogante, enstøige kvinner.

Hvorfor er enslige, selvforsørgende kvinner som liker å drikke vin og har katter = late, arrogante og taper? Er du taper hvis du har god jobb, fint hus, venninner? Eller MÅ man ha en kuk i huset for å ikke bli stemplet som "taper"?

• Liker 4
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det kalles jo crazy cat lady. Dere utelater crazy her. Har man mann eller barn så er man beskyttet fra å bli kalt det. 

Samtidig som man kan være skikkelig crazy og behandle mann og barn som dritt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Tror jammen jeg skal gå og åpne en barolo jeg, hehe. 😽

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Se her har vi en som ikke er fordomsfull i det hele tatt :sarkasme:

Unnskyld meg, men det å ikke ha mann og barn gjør ingen til en taper. Jeg har ingen av delene fordi jeg ikke vil ha. Jeg har hobbyer, venner og en jobb jeg elsker, men som introvert er jeg en del hjemme alene og nyter mitt eget selskap, ja. Drikker vin gjør jeg også av og til, når jeg får lyst på det. Og jeg hadde glatt skaffet meg en katt eller to, om det ikke hadde vært for at jeg reiser så mye i jobb at jeg ikke lar seg gjennomføre rent praktisk.

Men fint å vite da, at jeg per nå unngår taperstempel fordi jeg ikke har katt, mens jeg hadde blitt taper på flekken om jeg skaffet en. Må tviholde på reisejobben, skjønner jeg. Eventuelt må jeg inngår proformaekteskap før jeg får katt, så slipper jeg å få fart på folks fordommer.

Og bare sånn til opplysning, mann og barn er ikke den eneste veien til lykke for kvinner. For mange er helt andre ting veien til lykke. 

Anonymkode: 741bf...9bc

• Liker 9
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Ardenus skrev (32 minutter siden):

De blir kalt dette fordi noen blir snåle når de er alene med bare katter som kompani, men er single meste parten av livet, derfor blir de kalt crazy cat lady.

Men hvorfor finnes det ikke noe som kalles «Crazy dog lady»? 😅 

Jeg har møtt mange utrolig sære folk som bare holder på med hund hund hund. Men det er tydeligvis mer sosialt akseptert å være sær hvis man har hund istedenfor katt?

Anonymkode: a9e7b...6b7

• Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...