munchkina Skrevet 9. januar #1 Del Skrevet 9. januar (endret) Ellers generelt. Jeg føler at jeg må 《neglegt》barna for å oppholde en urealistiske rent IKEA hus. Det gir meg dårlig samvittighet no matter what. Jeg ser at andre jeg kjenner prikker på ting som ikke er rent som f.eks ovnen, maling rester på sidene av bordet, smuler som er fortsatt på teppen, en full søppelbøtte med bleier etc. Men da vil jeg ikke ha noen på besøk hvis de skal kristisere. Men det er en standard som jeg har ikke alltid lyst å opphold som en ofte sliten mor med 2 veldig små barn (5mnd og 2år). Jeg er mye ålene da mannen jobber mange dager borte. Så renhold tar opp mye tid. Jeg vil heller ha det litt rotete men har masse kvalitetstid. Men jeg føler andre ser ned på det. Jeg føler at det ser på meg som en skittent uføretryd mor. Har hatt en lang periøde der jeg prioriterer renhold men da må jeg vask og plukke ting opp fra gulvet hele tiden non-stop mens barna gråt etter oppmerksomhet. Vi gjør mye 《montessori》 type aktiviteter hver dag også så det er alltid masse rot fra det. Så hvorfan finner mann balansen? Hvordan er deres 《Standard》? Endret 9. januar av munchkina 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mommyaka Skrevet 9. januar #2 Del Skrevet 9. januar Drit i alt dette du ser på...de merkene på ovnen ..de smulene på gulvet...det er slikt det er 99 i alle hjem. Ja her hjemme er det ofte litt uryddig.. ikke møkkete...men jeg bruker heller tid med barna eller min helse en ø holde dette hjemmet prikk fritt. Her hjemme der det ut som folk bor. Senk kravene dine og for all del ikke sammenligne deg med andre. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sinte-my Skrevet 9. januar #3 Del Skrevet 9. januar Nå har jeg ett barn, og et mye større barn. Men når kvelden kommer, mellom middag og at jeg slenger meg på sofaen, så har jeg satt av 20-30 min til generell rydding og vasking. Noen ganger er det så enkelt som å sette på en maskin klær. Andre ganger får badet en real omgang. Og andre ganger holder det å rydde kjøkkenet etter middag. Men å bruke all våken tid på rydding? Det gjør jeg ikke. Men tar jeg litt hver dag er helheten mye bedre enn om jeg tar skippertak etter en periode uten noe som helst. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #4 Del Skrevet 9. januar Alene: Holder det rent, men er ikke like nøye på rydding. Rydder selvfølgelig opp mat o.l., men leker, bøker og sånne ting er jeg slappere på. Pleier å ha en plastboks stående i stua hvor jeg slenger ting som tilhører andre steder enn stua og kjøkkenet, også rydder jeg innholdet på plass senere. Tar en ordentlig runde når barnet er lagt. Når vi begge er hjemme: Rent og ryddig, rydder mens vi går. Mannen jobber turnus med helgevakter, så er en del alene med barnet på kveldstid og hver 3. helg. Anonymkode: c4dae...95e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #5 Del Skrevet 9. januar Selv har jeg snart gitt opp å holde det rent og ryddig. Det holder seg ikke lenge, og føles som å måke snø i snøvær. Har jeg foreksempel vasket stuebordet og lagt på ny duk, så er det garantert at det velter et glass og blir søl rett etterpå. Slår ikke feil. Er drittlei, kjenner jeg. Anonymkode: 52d66...5e2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #6 Del Skrevet 9. januar Jeg har det ganske strøkent til enhver tid. Har ikke masse ting, vasker én gang i uka, og har bare som rutine å alltid rydde etter meg. Bor i leilighet. Klart, skal kjøpe hus med kjæresten og har da til sammen 3 gutter så historien blir nok litt annerledes da🫣😅 Heldigvis er kjæresten også glad i orden og barna er i en alder der de er klar for å gjøre huslige oppgaver så helt krise blir det nok ikke. Men jeg er ikke fanatisk så litt rot her og der innimellom driter jeg i. Anonymkode: dff80...d7a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #7 Del Skrevet 9. januar Når jeg er alene en periode uten kone og barn så er hele huset et bomba horehus. Jeg rydder alt sånn i siste liten før de kommer hjem. Anonymkode: 92683...039 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #8 Del Skrevet 9. januar Alt er rent og ryddigt før jeg legger meg. Er ikke så nøye på å holde det rent hele dagen så lenge alt blir tatt før leggetid. Synes ikke det er greit å la ting ligge til dagen etterpå å la rot hope seg opp går ikke rundt da. Anonymkode: e8260...881 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #9 Del Skrevet 9. januar Jeg føler, helt oppriktig, at jeg bruker mye mindre tid og stress på å holde det rent jevnt. Inngrodd søl tar en evighet å fjerne, og man risikerer også å kline til klær som må vaskes, et rent serveringsfat, en kremtube på badet, og alt mulig annet. Så fjerner og vasker over med en gang. Samme med støv og skit i gang/kjøkken/stue. Tar man det jevnlig holder andre rom seg rene. Tråkker man det rundt blir det vanskelige fotavtrykk på bad,ekkelt støv på soverom, med mer. Og det blir også lettere for alle å holde det ryddig og rent, når det er ryddig og rent i utgangspunktet. Plukke opp leker non-stop er imidlertid ingen vits i. Men å sette på en god podcast, ta over huset på 15 minutter, er gull. Og så godt å våkne til dagen etter. Anonymkode: 06091...95d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #10 Del Skrevet 9. januar Det er ganske rent og ryddig når jeg er alene med barna hvis ikke far har vært alene med dem først. Anonymkode: a735f...d7f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Urwa Skrevet 9. januar #11 Del Skrevet 9. januar Prøver å legge alt på plass med en gang. Barna må også det,har 4 barn. I kjøkkent må alle rydde etter seg. Kjøkkenet er nesten alltid rent. Rydder før jeg forlater den. Inni skap å slikt tar jeg når jeg føler det. Men liker ikke ting som flyter. Blir mer sliten av å se på det rotet enn å rydde😮💨 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #12 Del Skrevet 9. januar Jeg har tre barn, to rotete tenåringer og en enda mer rotete 2 åring. Jeg smårydder gjennom dagen, støvsuger fort over gulvene et par ganger om dagen og tørker alltid overflater når vi er ferdig med det vi gjør. Rydder ofte inn i oppvaskmaskinen og setter den på hver kveld. Kvelden etter minste er lagt så rydder jeg og samboer alt av leker og ting på plass, før vi setter oss og slapper av. Klær vasker vi også på kveld. Vasker stort en gang i uken. Dette gjør at jeg er mindre stresset, for rot rundt oss gjør meg stressa. Minste er stadig med på det vi gjør, elsker å hjelpe til med vasking og støvsuging mens vi danser litt rundt. Finner tid til og aktivisere minste med andre ting selvom jeg rydder og vasker, ungdommen aktiviserer seg selv såklart. Vi spiser også middag alle sammen samlet hver dag, rydder rett etter middagen. Med det sagt bryr jeg meg ikke om at andre gjør det anderledes. Hvis du vil starte i det små så smårydd litt her og der gjennom dagen, og dra over med klut på overflater. Rydd leker på kvelden, så dere står opp til null leker på gulv osv. Anonymkode: d0034...146 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #13 Del Skrevet 9. januar munchkina skrev (1 time siden): Ellers generelt. Jeg føler at jeg må 《neglegt》barna for å oppholde en urealistiske rent IKEA hus. Det gir meg dårlig samvittighet no matter what. Jeg ser at andre jeg kjenner prikker på ting som ikke er rent som f.eks ovnen, maling rester på sidene av bordet, smuler som er fortsatt på teppen, en full søppelbøtte med bleier etc. Men da vil jeg ikke ha noen på besøk hvis de skal kristisere. Men det er en standard som jeg har ikke alltid lyst å opphold som en ofte sliten mor med 2 veldig små barn (5mnd og 2år). Jeg er mye ålene da mannen jobber mange dager borte. Så renhold tar opp mye tid. Jeg vil heller ha det litt rotete men har masse kvalitetstid. Men jeg føler andre ser ned på det. Jeg føler at det ser på meg som en skittent uføretryd mor. Har hatt en lang periøde der jeg prioriterer renhold men da må jeg vask og plukke ting opp fra gulvet hele tiden non-stop mens barna gråt etter oppmerksomhet. Vi gjør mye 《montessori》 type aktiviteter hver dag også så det er alltid masse rot fra det. Så hvorfan finner mann balansen? Hvordan er deres 《Standard》? Om du tar å rydder og ordner og slenger i oppmaskinen etter ting er brukt osv så er det greit å holde det ryddig og rent. Litt støv i krokene er ikke farlig, har kjøpt robotstøvsuger som er greit å slå på noen ganger i uken og tørker lett støv her mens den går feks. Sliter med ryggen så da hjelper det med den! Har ingen problemer med at det ringer på her, men de fleste jeg kjenner(familie,venner osv) må helst ha beskjed uker i forveien.. Hvordan det er hos andre bryr jeg meg ikke om i det hele tatt. Selvfølgelig om det er veldig skitten og uryddig og ting overalt legger jeg merke til det, men med små så skjønner jeg det og. Liker å ha det rent og ryddig rundt meg. Anonymkode: 9a5e4...ecc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #14 Del Skrevet 9. januar Det er rent her, men det kan være rotete. Det er to forskjellige ting. Anonymkode: 5e294...c16 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #15 Del Skrevet 9. januar munchkina skrev (1 time siden): Ellers generelt. Jeg føler at jeg må 《neglegt》barna for å oppholde en urealistiske rent IKEA hus. Det gir meg dårlig samvittighet no matter what. Jeg ser at andre jeg kjenner prikker på ting som ikke er rent som f.eks ovnen, maling rester på sidene av bordet, smuler som er fortsatt på teppen, en full søppelbøtte med bleier etc. Men da vil jeg ikke ha noen på besøk hvis de skal kristisere. Men det er en standard som jeg har ikke alltid lyst å opphold som en ofte sliten mor med 2 veldig små barn (5mnd og 2år). Jeg er mye ålene da mannen jobber mange dager borte. Så renhold tar opp mye tid. Jeg vil heller ha det litt rotete men har masse kvalitetstid. Men jeg føler andre ser ned på det. Jeg føler at det ser på meg som en skittent uføretryd mor. Har hatt en lang periøde der jeg prioriterer renhold men da må jeg vask og plukke ting opp fra gulvet hele tiden non-stop mens barna gråt etter oppmerksomhet. Vi gjør mye 《montessori》 type aktiviteter hver dag også så det er alltid masse rot fra det. Så hvorfan finner mann balansen? Hvordan er deres 《Standard》? Altså, hva er rent og hva er skittent her? Barna her lærte vi til at mat spiser vi med bordet, og vi,rydder opp etter hvert måltid. Vasker hender, vasker bord, tar ministøvsugeren svisj, ferdig. Men det skal sies vi hadde vaskehjelp i flere år for å overleve me flere like gamle barn. Rot og støv er noe andre vurderer, vi selv bor i et hjem der vi tåler at vi lever og holder på med ulike aktiviteter. Det er din standard som her er avgjørende. Anonymkode: 307f2...8c5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Meowmere Skrevet 9. januar #16 Del Skrevet 9. januar Har det sånn passe ryddig. Må rett og slett rydde for å ha det rent. Får jo ikke vasket der det ikke er ryddig. Anbefaler å kjøpe en batteridrevet støvsuger. Det gjør at det blir mindre tiltak for å ta en runde med støvsugeren. Personlig så bryr jeg meg lite om hvordan andre har det hjemme. Om noe, er det mer avslappende å komme på besøk hos folk som har det litt rotete, enn hos folk som har det prikkfritt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #17 Del Skrevet 9. januar Vi rydder og vasker etter oss med en gang, så vi har det i grunnen alltid ryddig. F.eks. akkurat laget middag. Ryddet bort og vasket benken (og tar samtidig bort fingermerker på skapdører/stekeovn) når maten kom på bordet. Spiste - og ryddet bort sammen og satt i opvaskemaskinen med en gang. Matbokser fra sekken tar de ut og setter på kjøkkenbenken/oppvaskmaskinen med en gang vi kommer hjem. Lekker ryddes opp før de legger seg. Føler ikke at det går ut over noen kvalitetstid. Anonymkode: a52c0...f48 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #18 Del Skrevet 9. januar Det er stor forskjell mellom å ha det skitten og rotete. Rotete går greit men skittent der går grensen. Jeg er ufør så derfor er mye hjemme, rydder nesten hverdag men har det RENT hjemme. En gylden regel jeg lærte da jeg jobbet på Mcern i mine yngre dager er CLEAN AS YOU GO. Dvs du skal dusje f.eks ta over dassen , vask over flater og dusjen og vips så har du det rent. Vask overflater på kjøkkenskap mens du f.eks koker pasta osv. Anonymkode: 3f43e...f23 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #19 Del Skrevet 9. januar Rydder daglig. Vaskehjelp to ganger i uken. Har det ganske rent og pent Anonymkode: 81ddc...a95 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar #20 Del Skrevet 10. januar munchkina skrev (På 9.1.2025 den 15.05): Ellers generelt. Jeg føler at jeg må 《neglegt》barna for å oppholde en urealistiske rent IKEA hus. Det gir meg dårlig samvittighet no matter what. Jeg ser at andre jeg kjenner prikker på ting som ikke er rent som f.eks ovnen, maling rester på sidene av bordet, smuler som er fortsatt på teppen, en full søppelbøtte med bleier etc. Men da vil jeg ikke ha noen på besøk hvis de skal kristisere. Men det er en standard som jeg har ikke alltid lyst å opphold som en ofte sliten mor med 2 veldig små barn (5mnd og 2år). Jeg er mye ålene da mannen jobber mange dager borte. Så renhold tar opp mye tid. Jeg vil heller ha det litt rotete men har masse kvalitetstid. Men jeg føler andre ser ned på det. Jeg føler at det ser på meg som en skittent uføretryd mor. Har hatt en lang periøde der jeg prioriterer renhold men da må jeg vask og plukke ting opp fra gulvet hele tiden non-stop mens barna gråt etter oppmerksomhet. Vi gjør mye 《montessori》 type aktiviteter hver dag også så det er alltid masse rot fra det. Så hvorfan finner mann balansen? Hvordan er deres 《Standard》? Er alene med barna på nesten samme alder søndag kveld til torsdag hver uke. Nå som jeg er i mammaperm har jeg ca like mye tid til husarbeid som før babyen kom. Rydder stue og kjøkken mens baby slapper av i vippestol eller på lekematte. Når baby har sovetid så vasker jeg klær, rydder vekk klær eller rydder badet. Babyens andre sovetid så sover jeg også. Tar veldig enkel mat eller bare kveldsmat i ukedagene. Når ungene sover, rundt kl 20 på kvelden tar jeg siste rest av å rydde leker og annet småtteri. Her har jeg satt meg makstid på 30 min for å rekke litt alenetid og hobbytid før jeg legger meg selv. På dagtid når baby er våken og i godt humør så pleier jeg å støvsuge, vaske gulv, fjerne støv. Tar stellematte ned på gulvet på badet når jeg skal vaske og rydde badet. Det blir god trening av mageleie. Det er ikke ikea rent, hadde jeg dratt frem sofaen ville vi fått sjokk alle sammen. I blant når jeg står å lager middag tar jeg de verste flekkene på kjøkkenskapene. I romjula tok vi grovrent og det holder seg ennå, dusj, full nedvask av barnerom og sortering av klær. Jeg er passe fornøyd, selv om jeg pleier å ha høyere standard for meg selv. Barna kommer først. Jeg tenker at man tar det når man tar det, jeg vet kun om en av mine venninner som har strøkent hus med 2 barn hjemme. Anonymkode: 9516c...45b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå