Gå til innhold

Høy lønn i akademia?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det sies at det er så lav lønn i akademia ifht utdanning osv, men er det noen som tjener mye i akademia? Hvilke fagområder? Er det noen doktorgrader som er lukrative/ettertraktet?

Anonymkode: 0a247...733

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Mer spesifisert siste spm: i hvilke fagområder utenfor akademia er det lukrativt/ettertraktet å ha ph.d?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gjennomsnittslønnen for en professor er ca 950 000, som ikke er særlig mye. Skal du høyere opp må du enten få en stilling som gir høyere lønn, f.eks instituttleder, prorektor ect, eller du må forhandle på bakgrunn av kompetanse. Jeg er universitetslektor og tjener mye ifht andre med samme utdanning, men det er fordi det er stort behov for kompetansen min (helsefag) og fordi jeg er god på å forhandle. Har 720 000, som er på snitt med en førsteamanuensis. 

Anonymkode: 0e439...423

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Gjennomsnittslønnen for en professor er ca 950 000, som ikke er særlig mye. Skal du høyere opp må du enten få en stilling som gir høyere lønn, f.eks instituttleder, prorektor ect, eller du må forhandle på bakgrunn av kompetanse. Jeg er universitetslektor og tjener mye ifht andre med samme utdanning, men det er fordi det er stort behov for kompetansen min (helsefag) og fordi jeg er god på å forhandle. Har 720 000, som er på snitt med en førsteamanuensis. 

Anonymkode: 0e439...423

Vi har professorer som tjener godt over en million, den høyeste tjener rundt 1,5 million. Det siste er helt spesielt, det er en person fra en bransje hvor de betaler svært høyt i det private. Vil ikke si hvilken pga gjenkjenning. Men det er langt mer vanlig med rundt 900-950k ja, og noen tjener også mindre - rundt 850 000. 
Selv er jeg førsteamanuensis, og tjener 825 000 (for årets lønnsforhandlinger). Jeg tjener mer enn de fleste av mine kolleger pga resultater og konkurranse med næringslivet (jeg har en veldig spesifikk kompetanse). Det er flere av mine førsteamanuensiskolleger som tjener 720k i året. Noen faktisk enda mindre. 

Anonymkode: a9c4d...b5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Det sies at det er så lav lønn i akademia ifht utdanning osv, men er det noen som tjener mye i akademia? Hvilke fagområder? Er det noen doktorgrader som er lukrative/ettertraktet?

Det handler nok mest om fagområder/bransjer hvor det er direkte konkurranse med det private. Det er nok enklere å forhandle om lønn hvis man er lege/finans/fiskeoppdrett/tannlege i bunnen enn hvis man har en PhD i sosialantropologi. 
At det er lav lønn innen akademia ift kompetansenivå og arbeidsmengde er det ingen tvil om…

Anonymkode: a9c4d...b5c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...