AnonymBruker Skrevet 10. januar #21 Skrevet 10. januar AnonymBruker skrev (8 timer siden): Forsikringen dekker da ikke mugg/ råte? Anonymkode: a3a1b...557 Du har en jævlig dårlig forsikring om du ikke har dekning for mugg og råte. Om du må rive en hel vegg så koster det fort endel penger! Min forsikring dekker absolutt mugg og råte. Egenandelen er høy da, så på småtterier er det ingenting å hente. Men om begge tilstøtende vegger hos ts er pill råtten på innsiden, da koster det penger. Anonymkode: d5e0e...90f
AnonymBruker Skrevet 10. januar #22 Skrevet 10. januar AnonymBruker skrev (8 timer siden): Nei, er vel stort sett hussopp den dekker, om man her den tilleggsforsikringen. Ser mange blander mugg og sopp her inne. Anonymkode: 4bb4a...4bf Jeg vet godt forskjell på mugg og sopp. Min forsikring dekker mugg og råte, samt sopp og insekter/skadedyr. Måtte gjøre noe tiltak med kjelleren for å få dekning for mugg og råte, samt sjekke vegger for fukt etter tiltak, så jo, det dekkes. Anonymkode: d5e0e...90f
AnonymBruker Skrevet 10. januar #23 Skrevet 10. januar Ts her. Legger ved bilder av vår felles husforsikring. Den dekker sopp og råte. Men er det ikke samme ting? Eller er det mugg og råte som er samme ting? Anonymkode: a3a1b...557
newman01 Skrevet 10. januar #24 Skrevet 10. januar Mugg er det hårete belegget som legger seg på toppen av f.eks. brød, ost og annet organisk materiale. Mugg er sopp. Råte er også soppangrep. De sorte prikkene er svertesopp Så man har muggsopp, råtesopp og svertesopp. Pluss de vi spiser, f.eks. sjampinjong. Eller kantarell. Eller fluesopp.
AnonymBruker Skrevet 10. januar #25 Skrevet 10. januar AnonymBruker skrev (11 timer siden): Ts her. Legger ved bilder av vår felles husforsikring. Den dekker sopp og råte. Men er det ikke samme ting? Eller er det mugg og råte som er samme ting? Anonymkode: a3a1b...557 Den svarte soppen du ser, er svertesopp. Helt vanlig når det er fukt og skal la seg vaske bort med riktig utstyr. Bruk gjerne hansker for å beskytte huden. Råte er treverk i forråtnelse, altså svart råttent treverk. Tipper du har egenandel på 10.000 kr, og jeg tvile for at du får utgifter utover dette. Men du må ta bilde og sende inn til forsikringen før du begynner å rive, sånn at du kan bygge videre på saken dersom du oppdager råte i selve veggen og må få håndverkere inn. Anonymkode: d5e0e...90f
AnonymBruker Skrevet 10. januar #26 Skrevet 10. januar AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Den svarte soppen du ser, er svertesopp. Helt vanlig når det er fukt og skal la seg vaske bort med riktig utstyr. Bruk gjerne hansker for å beskytte huden. Råte er treverk i forråtnelse, altså svart råttent treverk. Tipper du har egenandel på 10.000 kr, og jeg tvile for at du får utgifter utover dette. Men du må ta bilde og sende inn til forsikringen før du begynner å rive, sånn at du kan bygge videre på saken dersom du oppdager råte i selve veggen og må få håndverkere inn. Anonymkode: d5e0e...90f Den lar seg kun vaske bort hvis det er overfladisk, og det avhenger av materialet soppen har festet seg på. Bruk gjerne maske for å beskytte luftveier, for mykotoksiner fra muggsopp er faktisk giftig. Anonymkode: 271f1...b92
AnonymBruker Skrevet 10. januar #27 Skrevet 10. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Den lar seg kun vaske bort hvis det er overfladisk, og det avhenger av materialet soppen har festet seg på. Bruk gjerne maske for å beskytte luftveier, for mykotoksiner fra muggsopp er faktisk giftig. Anonymkode: 271f1...b92 -leser du ikke hva jeg skriver? Svertesopp kan vaskes vekk med riktig utstyr, derfor ikke behov for forsikring. Så ber jeg ts melde skade til forsikringselskapet I TILFELLE DET ER ØDELAGT INNI VEGGEN. Man trenger ikke maske. Å vaske bort svertesopp er ikke farlig, kun de med astma og allergi kan reagere på soppen. Det står til og med på huseiernes landsforbund. Slutt med det hysteriet! Anonymkode: d5e0e...90f 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar #28 Skrevet 10. januar AnonymBruker skrev (9 minutter siden): -leser du ikke hva jeg skriver? Svertesopp kan vaskes vekk med riktig utstyr, derfor ikke behov for forsikring. Så ber jeg ts melde skade til forsikringselskapet I TILFELLE DET ER ØDELAGT INNI VEGGEN. Man trenger ikke maske. Å vaske bort svertesopp er ikke farlig, kun de med astma og allergi kan reagere på soppen. Det står til og med på huseiernes landsforbund. Slutt med det hysteriet! Anonymkode: d5e0e...90f Jo, og jeg svarte på det du skrev. Hjelper ikke med riktig utstyr hvis muggen ikke er overfladisk eller det er mugg på visse typer material. Derfor det ofte må byttes i sin helhet, og derfor jeg også ba TS om å rive av litt tapet for å se hvordan det ser ut bak. Jeg er 100 % ufør i dag pga muggeksponering, og jeg kjenner flere som også er det. Og det er helt feil at det kun er folk med astma og allergi som kan få problemer; jeg har aldri hatt noen av delene. Har hatt nok med både Mycoteam og Polygon å gjøre opp gjennom årene, men du å gjern kalle det for "hysteri". Nå er det mange forskjellige typer muggarter, hvor noen er mer aggressive enn andre. Men man kan faktisk ikke vite hvilken art det dreier seg om ved å se på et bilde. Du er uvitende. Har forøvrig ikke nevnt noe om forsikring en eneste plass jeg da, så du trenger ikke rope Anonymkode: 271f1...b92
AnonymBruker Skrevet 10. januar #29 Skrevet 10. januar AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Jo, og jeg svarte på det du skrev. Hjelper ikke med riktig utstyr hvis muggen ikke er overfladisk eller det er mugg på visse typer material. Derfor det ofte må byttes i sin helhet, og derfor jeg også ba TS om å rive av litt tapet for å se hvordan det ser ut bak. Jeg er 100 % ufør i dag pga muggeksponering, og jeg kjenner flere som også er det. Og det er helt feil at det kun er folk med astma og allergi som kan få problemer; jeg har aldri hatt noen av delene. Har hatt nok med både Mycoteam og Polygon å gjøre opp gjennom årene, men du å gjern kalle det for "hysteri". Nå er det mange forskjellige typer muggarter, hvor noen er mer aggressive enn andre. Men man kan faktisk ikke vite hvilken art det dreier seg om ved å se på et bilde. Du er uvitende. Har forøvrig ikke nevnt noe om forsikring en eneste plass jeg da, så du trenger ikke rope Anonymkode: 271f1...b92 Hjelpes. Jeg uthevet det ang forsikring, nettopp fordi ts kan møte større problemer enn å kun vaske det vekk. Ikke fordi du nevnte forsikring, men fordi du kommer med en kommentar som om jeg sa det var så enkelt som å finne frem en klut. Da har du hatt underliggende sykdom eller blitt langvarig eksponert mot sopp. Det er ikke normalt noe man trenger å beskytte seg mot Anonymkode: d5e0e...90f
AnonymBruker Skrevet 11. januar #30 Skrevet 11. januar AnonymBruker skrev (På 9.1.2025 den 22.09): Ts her igjen Det høres logisk ut.. hvis skaden er innvendig så er jeg lettere bekymret, da jeg kan bare vaske og tørke. Hvis det ikke går inn så dypt. Men som dere sier, fuktskader pga kondens og lite luft i den ene hjørnet, er ikke like stort som om en yttervegg har fått vannskade som trenger helt inn til innerveggen. Tør ikke rive og kutte i veggen. Så skal høre om en venn kan komme og se og ordne dette. Oppdaterer til helgen når han har vært her. Takk så lenge til alle 🙇♀️ Anonymkode: a3a1b...557 Du kan aldri tørke og vaske en fuktskade. Er det mur/betongvegg? Eller er det gipsplater? Er det gipsplater med så mye sopp på fremsiden, så har du nok en eventyrskog av sopp bak den. Anonymkode: e3ac6...d76
AnonymBruker Skrevet 11. januar #31 Skrevet 11. januar AnonymBruker skrev (18 timer siden): Ts her. Legger ved bilder av vår felles husforsikring. Den dekker sopp og råte. Men er det ikke samme ting? Eller er det mugg og råte som er samme ting? Anonymkode: a3a1b...557 Råtesopper er en skål. Muggsopp en annen skål. Muggsopper på grunn av fukt dekkes ikke av noen forsikring, fordi disse kommer av dårlig vedlikehold eller feilbruk av boligen. Og de kommer over tid, ikke akutt. Anonymkode: e3ac6...d76
AnonymBruker Skrevet 11. januar #32 Skrevet 11. januar AnonymBruker skrev (13 timer siden): Hjelpes. Jeg uthevet det ang forsikring, nettopp fordi ts kan møte større problemer enn å kun vaske det vekk. Ikke fordi du nevnte forsikring, men fordi du kommer med en kommentar som om jeg sa det var så enkelt som å finne frem en klut. Da har du hatt underliggende sykdom eller blitt langvarig eksponert mot sopp. Det er ikke normalt noe man trenger å beskytte seg mot Anonymkode: d5e0e...90f Nei, jeg har ikke hatt underliggende sykdom, og hadde heller ikke langvarig eksponering. Slutt med sånne idiotiske hersketeknikker, du mangler fullstendig kunnskap. Nå mente jeg forøvrig ikke at det er behov for maske kun ved vasking av muggsopp, men at det er lurt hvis TS skal begynne å rive opp tapet og lister. Noe TS bør gjøre. Men det er klart, det er ikke farlig med muggsopp. Du vet mer enn Mycoteam og alle fagfolk tilsammen. https://norentreprenor.no/muggsopp-fjerning/#:~:text=De som utfører riving og,tettes med bygningsplast eller tape. https://www.sintef.no/contentassets/9c0131854e8c497594767721f68f75bd/soppsanering.pdf https://www.rørleggerlisten.no/guider/muggsopp-pa-vegg Anonymkode: 271f1...b92
AnonymBruker Skrevet 12. januar #33 Skrevet 12. januar Ts her. En oppdatering: Det ene bildet er fra forrige uke. Det andre bildet er når jeg nå har vasket og fønet varme på den. Listen ble lysere/tørket nestem på par minutter. Jeg tør ikke åpne opp. Burde jeg be om at forsikringen kommer og ser på den først? I tilfelle jeg ødelegger noe ved å ta av ting? Anonymkode: a3a1b...557
AnonymBruker Skrevet 12. januar #35 Skrevet 12. januar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Anonymkode: a3a1b...557 Hvorfor tør du ikke åpne opp? Er det du som eier leiligheten? Hvis du ikke har et jern eller verktøy som gjør at du kan komme mellom list og vegg for å lirke opp listen, så kan du kanskje høre med en kompis eller familie? Det er ikke vanskelig å fjerne listen uten å ødelegge den. Vasket du med klor? Anonymkode: 271f1...b92
AnonymBruker Skrevet 12. januar #36 Skrevet 12. januar Ja vasket med klor. Jo jeg eier 1etg i midten, noen eier 2etg. Kjelleren er felles. Jeg er redd for å rive er fordi da muggen kan komme til å spre seg og "florere" raskere, altså slippe ut mugg støv osv, eller hva det heter. Og nærmeste eller hvis jeg skal snakke med forsikringen imorgen, så vil det likevel ta et par uker før noen kommer og ser på det. Imens sover jeg og min mann jo her uansett. Vi har seng rett ved siden av. Det er seng, nattbord, også hjørneskap. Nå er hjørneskapet fjernet for å få lufttilgang og tørke. Så nå er det bare seng og nattbord. Anonymkode: a3a1b...557
AnonymBruker Skrevet 12. januar #37 Skrevet 12. januar AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Ja vasket med klor. Jo jeg eier 1etg i midten, noen eier 2etg. Kjelleren er felles. Jeg er redd for å rive er fordi da muggen kan komme til å spre seg og "florere" raskere, altså slippe ut mugg støv osv, eller hva det heter. Og nærmeste eller hvis jeg skal snakke med forsikringen imorgen, så vil det likevel ta et par uker før noen kommer og ser på det. Imens sover jeg og min mann jo her uansett. Vi har seng rett ved siden av. Det er seng, nattbord, også hjørneskap. Nå er hjørneskapet fjernet for å få lufttilgang og tørke. Så nå er det bare seng og nattbord. Anonymkode: a3a1b...557 Du skal jo ikke i gang med å rive vegger her, og så lenge du bruker maske (og ikke har astma) så går det greit. Men mtp hvordan det ser ut selv etter du har vasket, så ville jeg kontaktet forsikringsselskapet, evnt styret hvis dere har felles byggforsikring. Nei det må ikke ta flere uker før de kommer, det kan gå ganske fort. Anbefaler å sove i annet rom så lenge. Når du først har fått mugg, så ikke blås varme på det. La det bare være nå, og vent til fagfolk har fått sett på det. Kan være at dere har dårlig isolasjon i veggen som gjør at det lettere danner seg kondens. Spør igjen, har dere lufteventil i veggen eller i vinduet i dette rommet? Viktig at dette står åpent. Hvis det ikke er ventil i rommet, så bør dere få det etablert. Anonymkode: 271f1...b92
AnonymBruker Skrevet 12. januar #38 Skrevet 12. januar Ja vi har ventil, den er alltid åpen. Vi lufter også rommet hver dag i par timer. Og sover alltid med vinduet åpent, lukker det kun når det er - grader. Det har stått et hjørneskap der inntil nå, den har jo bein, så den tetter ikke igjen akkurat der det har oppstått mugg. Men!! Nå ser jeg at den andre siden også har fått mugg. Eller, begynnende mugg, ikke like ille som denne siden. Altså den andre siden av sengen som det står et nattbord ved. Her er det ikke noe hjørneskap. Anonymkode: a3a1b...557
AnonymBruker Skrevet 12. januar #39 Skrevet 12. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja vasket med klor. Jo jeg eier 1etg i midten, noen eier 2etg. Kjelleren er felles. Jeg er redd for å rive er fordi da muggen kan komme til å spre seg og "florere" raskere, altså slippe ut mugg støv osv, eller hva det heter. Og nærmeste eller hvis jeg skal snakke med forsikringen imorgen, så vil det likevel ta et par uker før noen kommer og ser på det. Imens sover jeg og min mann jo her uansett. Vi har seng rett ved siden av. Det er seng, nattbord, også hjørneskap. Nå er hjørneskapet fjernet for å få lufttilgang og tørke. Så nå er det bare seng og nattbord. Anonymkode: a3a1b...557 Dette hørtes ikke greit ut nei, forstår at du ikke vil rive selv. Jeg ville meldt inn, og deretter kontaktet et firma på befaring. Mtp forsikring så er man også pliktig til å ordne opp i skadene snarest, ofte må man legge ut og får igjen fra forsikring. uansett, så er befaring normalt gratis. Da får du også et prisoverslag og får vite nøyaktig hva som bør gjøres Anonymkode: d5e0e...90f
AnonymBruker Skrevet 12. januar #40 Skrevet 12. januar Ts- det er forresten ikke forsikringen som kommer å ser på det. Det er firmaer som man selv velger, men det må være godkjent firma Du må bare få noen til å komme, ingen vits å begynne å rive før de har vært det. Mtp at du har samme problem i et annet hjørne så virker det som et problem som må utredes skikkelig å få ordnet opp i det via fagfolk. Anonymkode: d5e0e...90f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå