Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er jo klin umulig å få holdt termometeret i ro i rompa til gutten min, når jeg skal måle tempen på ham!!Han skriker, og vrir seg, og termometeret blir dyttet ut. Har dere noen triks for hvordan jeg skal få tatt tempen på ham??

Skrevet

Om du har termometer for rumpa bør du jo måle der. Du kan jo få pappa'n til å hjelpe deg. Her holder en fast beina, mens den andre leker litt med en leke. Da glemmer smurfen at vi måler temp.

Jeg tror nok de skriker mest fordi at de ikke liker å bli holdt fast.

Skrevet

Kjøp øretermometer eller et sånt som skal direkte på huden. Du tvinger da ikke barnet ditt til å måle tempen rektalt!

Gjest Gjest
Skrevet

For å få en nøyaktig måling er det best å måle rektalt. Øretermometere og pannetermometere er ikke nøyaktige. Det kan riktignok være lurt å ta en unøyaktig måling først for å sjekke om barnet har temp, og da kontrollsjekke rektalt.

Skrevet
For å få en nøyaktig måling er det best å måle rektalt. Øretermometere og pannetermometere er ikke nøyaktige. Det kan riktignok være lurt å ta en unøyaktig måling først for å sjekke om barnet har temp, og da kontrollsjekke rektalt.

Klart det er best, men er barnet umulig så er det jo ikke bra. Man skaper negative assosiasjoner, for ikke å snakke om at man kan skade tarmen om man tvinger en rektal måling gjennom.

Skrevet

Vi kjøpte øretermometer i går, men han blir like gal av att vi putter noe inn i øret hans, pluss att temperaturen varierte veldig de tre gangene vi prøvde.

Skrevet
Vi kjøpte øretermometer i går, men han  blir like gal av att vi putter noe inn i øret hans, pluss att temperaturen varierte veldig de tre gangene vi prøvde.

Det kommer med erfaring, termometeret må settes riktig inn i øret for å lese av korrekt.

Gjest Gjest
Skrevet

Sykepleiere målte tempen i øret på barnet mitt på sykehuset, og da jeg insisterte på at målingen måtte være feil målte vi rektalt, og det var en hel grads forskjell.

Det er ikke umulig at øretermometere er nøyaktige når de brukes riktig, men når det er så vanskelig at helsepersonell ikke klarer det, så sverger jeg heller til rektalmålinger, evt i armhulen.

Om man har litt vaselin eller lignende på målet gjør det ikke vondt for barnet, og de fleste barn venner seg til å ta tempen.

Skrevet (endret)

Hmmm - hos oss fungerte øretermometer bra. Jeg målte i begge ørene. og valgte det øret som gav høyest temperatur. Det var mest likt det de m ålte med vanlig rompetermomter på sykehuset.

Lillemor reagerte ikke på øretermometer da hun var syk i det hele tatt.

Du må nok bare være streng.

Endret av Hermula
Skrevet

Vi har et termometer med bøyelig tupp, det minsker i hvert fall risikoen for å skade tarmveggen. Kjøpte det på Clas Ohlson for ca 40 kr.

Hjelper det ikke å avlede ham litt med en leke e.l.?

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har en litt sprø ide

Hva med å bruke slik termometer man setter på veggen og stapper ledningen ut av vinduet ;)

Ta litt plastfolie rundt føleren og dytt den oppi endetarmen. Da har du rett temperatur med digital visning både i kropp og rom, til enhver tid :ler:

Morsom ide, men faktisk så er den god også (verdt et forsøk?) :)

Skrevet

Vi bruker øretermometer, men legger til en grad. Ingen av ungene reagerer negativt på den. Det sies at temperaturen er en grad lavere i øret enn hvis man tar det rektalt.

• 4 år senere...
Skrevet

* Dytte *

Flere som har erfaringer med temp-måling hos spedbarn? Jeg lurer på om jeg skal investere i et sånt termometer. Noen erfaringer med sånne?

Skrevet

Vi fikk tak i et termometer som var ferdig å måle etter 5 sekunder eller mindre... Det hjalp veldig hos oss, hvertfall...

Men vi hadde egentlig ikke SÅ mye trøbbel med å måle rektalt.

Når ungen ble større gikk vi over til øretermometer. Har sjekket det på meg selv, mot vaginal-målt temp, og det stemmer faktisk ganske bra.

Gir hvertfall en god indikasjon på om det er feber eller ikke.

Annonse
Skrevet

Anbefaler termometer med bøyelig tupp hvis man har en urolig baby...

Skrevet

Du kan jo prøve å gjøre det mens han sover eller drikker flaske? (vet ikke hvor gammel han er men?)

Her i huset funker det best at jeg legger dem på magen,for når de prøver å komme seg opp skyver de liksom rumpa opp og da blir det ganske lett og komme til! ;)

Skrevet

* Dytte *

Flere som har erfaringer med temp-måling hos spedbarn? Jeg lurer på om jeg skal investere i et sånt termometer. Noen erfaringer med sånne?

Forferdelig unøyaktig.

De bruker et slikt på legekontoret her, men det er bare på meg og mellomste det fungerer og gir riktig temp. På største og minste har vi vært nødt til å måle rektalt for å få riktig temp. Vært over en grad i forskjell...

Skrevet

ta vaselin på, så gjør det ikke vondt ihvertfall. jeg har prøvd å måle min egen temp rektalt uten vaselin, det gjør VONDT!

Skrevet (endret)

Det er jo klin umulig å få holdt termometeret i ro i rompa til gutten min, når jeg skal måle tempen på ham!!Han skriker, og vrir seg, og termometeret blir dyttet ut. Har dere noen triks for hvordan jeg skal få tatt tempen på ham??

Legg barnet på magen over armen din, med rumpa opp mot deg. Bruk den ledige armen til å smyge termometeret inn. Trøst, syng og la barnet forstå at det ikke er noe farlig osv. :)

Endret av Kjemi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...