Gå til innhold

Lønnskjøring og skattekort

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Noen som jobber med lønn her? Startet nylig i ny jobb og har derav også fått nytt skattekort. Arbeidsgiver hentet mitt gamle, men nærmer seg lønnskjøring og de har fortsatt ikke hentet mitt nye skattekort. Hvor lenge i forveien henter de nytt skattekort før lønnskjøring? 

Anonymkode: db096...1d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

.

Det punktumet setter en god strek for tråden.

Det er enorme forskjeller på dette, grunnet ulike systemer, fra en Mamut (i hvert fall før i tiden) i bruk av en bedrift med ti ansatte, til å kjøre lønn i et konsern med Visma Enterprise/HRM med ti tusen ansatte.

Det finnes ikke et generelt fasitsvar, men kontakter du de som kjører lønn i din bedrift, så får du garantert svar for hva som gjelder for deg.

Anonymkode: 4c117...354

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Noen som jobber med lønn her? Startet nylig i ny jobb og har derav også fått nytt skattekort. Arbeidsgiver hentet mitt gamle, men nærmer seg lønnskjøring og de har fortsatt ikke hentet mitt nye skattekort. Hvor lenge i forveien henter de nytt skattekort før lønnskjøring? 

Det er ikke uvanlig å hente skattekortet i forbindelse med lønnskjøringen.

Anonymkode: c02a7...af9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg henter alltid ned nye skattekort i forbindelse med selve lønnskjøringen. Men kan nok være noen som henter før.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skattekortet hentes av systemet ifm lønnskjøring. Det er ikke en manuell jobb som gjøres på forhånd.

Anonymkode: 0d402...7b6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Skattekortet hentes av systemet ifm lønnskjøring. Det er ikke en manuell jobb som gjøres på forhånd.

Anonymkode: 0d402...7b6

Det spørs på systemet.

Anonymkode: 4c117...354

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det spørs når lønnen faktisk kjøres i lønnssystemet i forhold til lønnsutbetalingen. Liten organisasjon og hvor lønnen kjøres i bedriften, så er det gjerne kortere tid mellom lønnskjøring/utbetalingstidspunkt, enn stor organisasjon og/eller lønnen kjøres av regnskapskontor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jobber i kommunen og jeg henter stort sett når lønnen kjøres. Med unntak av i januar.  Da henter jeg skattekort en uke før jeg kjører lønnen, så henter jeg på nytt når jeg kjører lønn. Da sikrer jeg at folk rekker å få varsel og endre skattekortet sitt og jeg får med oppdateringene. 

Når hentet de det gamle? Om det ikke er gjort etter 31 desember må de hente nytt før de kjører lønna. 

Anonymkode: e997d...e25

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jobber i kommunen og jeg henter stort sett når lønnen kjøres. Med unntak av i januar.  Da henter jeg skattekort en uke før jeg kjører lønnen, så henter jeg på nytt når jeg kjører lønn. Da sikrer jeg at folk rekker å få varsel og endre skattekortet sitt og jeg får med oppdateringene. 

Når hentet de det gamle? Om det ikke er gjort etter 31 desember må de hente nytt før de kjører lønna. 

Anonymkode: e997d...e25

De hentet mitt gamle skattekort den 01.01. Jeg endret skattekortet mitt 07.01, og får utbetaling den 15.01, så jeg håper jo på at de henter ut skattekortet på nytt når lønna skal kjøres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spinnvilla skrev (1 time siden):

Og det spørs når lønnen faktisk kjøres i lønnssystemet i forhold til lønnsutbetalingen. Liten organisasjon og hvor lønnen kjøres i bedriften, så er det gjerne kortere tid mellom lønnskjøring/utbetalingstidspunkt, enn stor organisasjon og/eller lønnen kjøres av regnskapskontor. 

Jobber i en stor bedrift med flere tusen ansatte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...