Gå til innhold

Jeg ønsker å gå ned I stilling etter sykdom, kan arbeidsgiver ikke innvilge dette?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Etter lengre tids sykdom grunnet en fallulykke, nærmer jeg meg maksdato.

I den forbindelse har jeg vedtak om 100 prosent AAP, men jeg ønsker å forbli i arbeidslivet.

Arbeidsgiver misliker meg.

Jeg har i tankene å forslå å gå ned I stilling fra 100 prosent til 30 prosent, for å se om jeg mestrer dette og kan forbli i arbeidslivet mens jeg trener meg opp og forhåpentligvis blir frisk.

På vår arbeidsplass er det flere med ulike prosentstillinger.

Kan arbeidsgiver nekte meg den tilretteleggingen basert på hens styringsrett?

Anonymkode: 974fc...73a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja

Anonymkode: 659bb...da6

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Arbeidsgiver kan ikke nekte deg å midlertidig jobbe redusert i en full stilling mens resten er rehabilitering (mens du er på aap). Men de kan nekte å gjøre dette langvarig. 

Anonymkode: 0b9d8...f0f

AnonymBruker
Skrevet

De kan også si deg opp...

Anonymkode: 0b9d8...f0f

AnonymBruker
Skrevet

Her må det henvises til Lov om arbeidsvern og arbeidsmiljø.

Dette gir føringer for hvordan!

og og dette om skaden/sykdommen/lyten er av varig karakter

tilretteleggingsplikten er godt befestet i loverket, det er ikke uvanlig at arbeidsgiver ikke er med på dette, da er fagforeningen stedet å gå.

selvsagt skal du kunne jobbe begrenset for en periode, eller arbeidslivet ut om helsen din ikke tillater jobb i 100% stilling.

og slik ståa er i dag, skal det mye til ikke å få en slik ordning.

Anonymkode: 572f3...94f

AnonymBruker
Skrevet

Når du har vært vekke ett år kan de nekte videre tilrettelegging ja. Spesielt om det betyr at de mp lyse ut en deltidsstilling og dermed har vanskelig for å få tak i rett kompetanse fordi stillingen ikke er 100%.

Anonymkode: 1cb0d...2fd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Takk for alle svar, her var det motsigelser.

Dette er en butikkjede, så det er ikke vanskelig å erstatte meg. 

Hva kan jeg "stille med" hvis de avslår forslaget mitt?

Har ikke fagforening eller tillitsvalgt.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Da har du ingenting stille med, da må du ansette egne advokater evt og det vil trolig ikke føre til noe. 

For at tilretteleggingsplikten skal gjelde, må det kunne gjennomføres uten at det blir til hinder for andre. 

Dessverre tror jeg ikke du kanelee deg inn i Fagforbundet og få hjelp nå, da de ikke går inn i eksisterende konflikter..

Anonymkode: 4e172...6ba

AnonymBruker
Skrevet

Det skal ikke bli til hinder for andre, jeg kan alt av oppgaver og skal være såpass forbedret i skaden min at jeg skal mestre kassearbeid i 30 prosent stilling.

Nesten ingen vil sitte i kasse.

Mitt neste spørsmål blir om de "lyver på seg" at det blir til hinder - må jeg bare finne meg i at de lyver og si opp stillingen min da? 

Dette ønsker jeg ikke av mange grunner.

Det er viktig å kjenne på deltagelse i samfunnet gjennom arbeid for meg. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg ville tatt veien via NAV, da blir det vanskeligere for dem å nekte.

Foreslå arbeidsutprøving hos nåværende arbeidsgiver på dialogmøte hos NAV.

Anonymkode: 81460...e29

• Liker 2
Skrevet

Det spørs på arbeidsplassen og arbeidsgiveren. Har de mange deltidsansatte kan de ikke nekte deg å søke deg ned i stillingsprosent, det er ikke vanskelig (nok) for dem at du jobber deltid. Har de kun fulltidsstillinger kan de peke på at det er ulempe. Kan du ikke utføre alle oppgavene, det har gått over ett år og du må ha tilrelagt turnus og oppgaver kan de nekte. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Du kan ikke stille med noe som helst, etter ett år med fravær kan arbeidsgiver si deg opp dersom du ikke ser ut til å kommeg tilbake fullt innen kort tid. Du har ingen krav på 30%, du kan spørre, men de er ikke pålagt å gi det. Du har heller ingen krav om tilrettelegging, f.eks kan du ikke si at du bare kan sitte i kasse og så må de følge det. Når folk sier de er upopulær hos arbeidsgivere er det jo ofte fordi de er rævva arbeidstakere, så her får du en smell for å ha vært det. Å droppe fagorganisering er aldri lurt, de kunne kanskje bistått deg på et tidligere tidspunkt i denne saken, men nå må du fikse ting selv. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Du kan ikke stille med noe som helst, etter ett år med fravær kan arbeidsgiver si deg opp dersom du ikke ser ut til å kommeg tilbake fullt innen kort tid. Du har ingen krav på 30%, du kan spørre, men de er ikke pålagt å gi det. Du har heller ingen krav om tilrettelegging, f.eks kan du ikke si at du bare kan sitte i kasse og så må de følge det. Når folk sier de er upopulær hos arbeidsgivere er det jo ofte fordi de er rævva arbeidstakere, så her får du en smell for å ha vært det. Å droppe fagorganisering er aldri lurt, de kunne kanskje bistått deg på et tidligere tidspunkt i denne saken, men nå må du fikse ting selv. 

Hei,

Dette var vond lesing.

Du tar feil.

Jeg har ikke vært en rævva arbeider - min sjef er en narsissist som setter oss arbeidere opp mot hverandre og alltid må ha en hakkekylling - den er det jeg som har blitt fordi jeg har skjønt mønsteret til sjefen min og sagt i fram om ting som ikke er lov/greit å si og gjøre mot en arbeider i følge arbeidsmiljøloven og generell etikk. 

Jeg har ved flere anledninger blitt kontaktet av kollegaer, reist inn på jobb/hjem til de fordi de har vært så lei seg/ i gråt over hva sjefen har gjort mot de psykisk. Jeg har trøstet og stilt opp for dem. Jeg har også tatt opp ugreie ting med sjefen på arbeidsplassen - som f.eks mobbing/gjengjeldelse mot de som må være hjemme med sykt barn - uten å nevne navn og sagt at det er flere som synes dette er ugreit. Sjefen tror det bare er meg som lager ''kvalm''.

Jeg er dyktig i jobben min og har blitt dratt fram som nøkkelperson ved flere tilfeller. Jeg har gjort mange feil selv, men har nå studert faget og ønsker at folk ikke skal føle de må ofre privatlivet for jobb ved å reise på jobb syk/komme og jobbe gratis osv/sitte hjemme og følge med på messenger-meldinger fra sjefen.

Summeer skrev (15 timer siden):

Det spørs på arbeidsplassen og arbeidsgiveren. Har de mange deltidsansatte kan de ikke nekte deg å søke deg ned i stillingsprosent, det er ikke vanskelig (nok) for dem at du jobber deltid. Har de kun fulltidsstillinger kan de peke på at det er ulempe. Kan du ikke utføre alle oppgavene, det har gått over ett år og du må ha tilrelagt turnus og oppgaver kan de nekte. 

Takk. Jeg skal forhøre meg videre. Vi har flest deltidsstillinger.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Når folk sier de er upopulær hos arbeidsgivere er det jo ofte fordi de er rævva arbeidstakere, så her får du en smell for å ha vært det. 

Akkurat som man kan få en smell selv når man gjør antagelser basert på null og niks. 🤷‍♂️

Anonymkode: 6c3b9...76c

• Hjerte 1
Skrevet

Hvis arbeidsgiver misliker deg, så vil jeg tro de blir glade for at du foreslår å gå ned i stilling.

Skrevet

Hvis man frivillig går inn i redusert stillingsprosent risikerer man å rote det noe voldsomt til med fremtidig beregningsgrunnlag for ytelser og pensjonspoeng. 

Ikke gjør noe du ikke har full oversikt over konsekvensene av. 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

siden du ikke er organisert er kanskje NAV din beste støttespiller overfor arbeidsgiver om du ikke selv tar advokat for å fortsette i jobb.. 

Anonymkode: 52fe0...8e7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Hei,

Dette var vond lesing.

Du tar feil.

Jeg har ikke vært en rævva arbeider - min sjef er en narsissist som setter oss arbeidere opp mot hverandre og alltid må ha en hakkekylling - den er det jeg som har blitt fordi jeg har skjønt mønsteret til sjefen min og sagt i fram om ting som ikke er lov/greit å si og gjøre mot en arbeider i følge arbeidsmiljøloven og generell etikk. 

Jeg har ved flere anledninger blitt kontaktet av kollegaer, reist inn på jobb/hjem til de fordi de har vært så lei seg/ i gråt over hva sjefen har gjort mot de psykisk. Jeg har trøstet og stilt opp for dem. Jeg har også tatt opp ugreie ting med sjefen på arbeidsplassen - som f.eks mobbing/gjengjeldelse mot de som må være hjemme med sykt barn - uten å nevne navn og sagt at det er flere som synes dette er ugreit. Sjefen tror det bare er meg som lager ''kvalm''.

Jeg er dyktig i jobben min og har blitt dratt fram som nøkkelperson ved flere tilfeller. Jeg har gjort mange feil selv, men har nå studert faget og ønsker at folk ikke skal føle de må ofre privatlivet for jobb ved å reise på jobb syk/komme og jobbe gratis osv/sitte hjemme og følge med på messenger-meldinger fra sjefen.

Takk. Jeg skal forhøre meg videre. Vi har flest deltidsstillinger.

Hvorfor er dere ikke organisert ? 
Din historie er et eksempel på at det ikke alltid lønner seg å være lojal og pliktoppfyllende arbeidstager. 
Du stiller opp for andre, men hvem stiller opp for deg ? 

Anonymkode: f0c1f...949

AnonymBruker
Skrevet

Takk til dere som tok til dere det jeg skrev og støttet opp om meg.

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Hvorfor er dere ikke organisert ? 
Din historie er et eksempel på at det ikke alltid lønner seg å være lojal og pliktoppfyllende arbeidstager. 
Du stiller opp for andre, men hvem stiller opp for deg ? 

Anonymkode: f0c1f...949

Jeg er for naiv og føler at det å organisere seg, kan bli oppfattet som fiendtlig.

Skulle ønske jeg hadde gjort det for x-antall år siden.

Plot twist: en av de jeg hjalp mest og som arbeidsgiver gjorde stor urett mot flere ganger, ble ass. sjef for et par år siden og har fulgt i samme fotspor som min øverste sjef. Hun har blitt lovebombet, og ser nå også meg som en problem-ansatt. Hun er også øst-europeisk og har veldig strengt ''hieraki'' hvor å si sjefen i mot/ta opp problemer er uhørt.

Jeg har ringt NAV m/flere, får ikke et klart svar. 

Elle Melle skrev (31 minutter siden):

Hvis man frivillig går inn i redusert stillingsprosent risikerer man å rote det noe voldsomt til med fremtidig beregningsgrunnlag for ytelser og pensjonspoeng. 

Ikke gjør noe du ikke har full oversikt over konsekvensene av. 

Jeg har kun tenkt å gjøre dette til jeg har fagbrevet fullført, for å ha noe på CVen og søke meg videre til en mindre fysisk og psykososialt belastende jobb som passer min helse og som gir meg mulighet til å jobbe 100 prosent igjen. 

I de dagene jeg ikke kan jobbe pga helsa, har jeg fått dekket studium av NAV.

Planen er å komme sterkere og friskere ut av dette i lengden.

Setter sånn pris på dere som hjelper meg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...