Gå til innhold

Bekymret for mange damer i 50- og 60-årene.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

I det siste har jeg oppdaget hvor utrolig lite mange voksne damer kan om økonomi og data. Minstepensjon kommer som julekvelden på kjerringa uten sparing og de klarer ikke å google support for å finne ut av ting med data.

Ektemenn tar seg av familieøkonomi og skatt og de vet ikke engang om de selv har tabelltrekk eller prosenttrekk. Mange er i kvinnefella. Høyt forbruk uten nok inntekt. Forbruksgjeld som ikke betales ned systematisk og planmessig og stemmer på partier uten økonomisk sans. 

Jeg håper personlig økonomi kommer inn i skolen og at elevene får bedre dataopplæring enn tidligere generasjoner har fått. De bør også lære å orientere seg i skjema. 

Anonymkode: bf7bb...241

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det var merkelig.. Jeg er snart 59 , og har privat pensjonsparing, innskuddspensjon via jobben , AFP ( teller på knappene om jeg skal begynne å ta ut ved fyllte 62) og selvfølgelig så ligger vanlig alderspensjon i bunnen. 
Jeg har i de siste 10 årene vært fullt klar over hvor mye jeg har i pensjonssparing. 
Mye av grunnen til dette er at jeg har vært skilt og singel i flere år, og da må en sørge for å kunne overleve på egen økonomi 

Anonymkode: 3eaf4...1a5

• Liker 7
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er dette basert på faktisk statistikk og kunnskap eller på svogerforskning og egne observasjoner? Det er ganske nedlatende å si generaliserende at du er "bekymret"  for en stor gruppe mennesker basert på kjønn og alder uten å hverken underbygge det med kilder eller si noe om din egen bakgrunn og plass i landskapet. 

Anonymkode: 4bebb...ebb

• Liker 31
  • Nyttig 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det var merkelig.. Jeg er snart 59 , og har privat pensjonsparing, innskuddspensjon via jobben , AFP ( teller på knappene om jeg skal begynne å ta ut ved fyllte 62) og selvfølgelig så ligger vanlig alderspensjon i bunnen. 
Jeg har i de siste 10 årene vært fullt klar over hvor mye jeg har i pensjonssparing. 
Mye av grunnen til dette er at jeg har vært skilt og singel i flere år, og da må en sørge for å kunne overleve på egen økonomi 

Anonymkode: 3eaf4...1a5

Ja, du har stålkontroll men det er dessverre foruroligende mange som ikke setter seg i de mest grunnleggende ting også skilte og single. Dette er ikke bra. 

Mange har selvsagt god kontroll også så bildet er ikke helt svart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er du sikker på at du snakker om riktig generasjon nå? Jeg er i aldersgruppen du nevner og har selvsagt full kontroll, kjenner ingen som ikke har det. Og alle har alltid jobbet.

Anonymkode: 8ee18...4b8

• Liker 16
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er dette basert på faktisk statistikk og kunnskap eller på svogerforskning og egne observasjoner? Det er ganske nedlatende å si generaliserende at du er "bekymret"  for en stor gruppe mennesker basert på kjønn og alder uten å hverken underbygge det med kilder eller si noe om din egen bakgrunn og plass i landskapet. 

Dette er et forum hvor vi kan ta opp daglige observasjoner og erfaringer. Kvinneguiden er ingen vitenskapelig plattform. 

Jeg sier mange og ikke alle. Mange har også god kontroll. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Er du sikker på at du snakker om riktig generasjon nå? Jeg er i aldersgruppen du nevner og har selvsagt full kontroll, kjenner ingen som ikke har det. Og alle har alltid jobbet.

Det hjelper selvsagt å være i jobb hvor du blir tvunget til å orientere deg i data. Jeg snakker om mange og ikke alle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Enig. Tenker dette er mer 65+ generasjonen. 

Anonymkode: 44fc0...bcb

• Liker 14
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det hjelper selvsagt å være i jobb hvor du blir tvunget til å orientere deg i data. Jeg snakker om mange og ikke alle. 

Det er min aldersgruppe du snakker om. Vi jobbet alle sammen. Hjemmeværende husmødre var det veldig få som var.

Jeg kan også nevne at min mor på over 90 eier og bruker en pc.

• Liker 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Damer som i dag er 50 og 60 har jo gjerne hatt full jobb, og havner gjerne et stykke over minstepensjon. 
I tillegg har vel de aller fleste sin egen konto, sin egen nettbank og kan en del om økonomi og sparing. 

Mange av dem har jo også vært single en runde som voksne, og hadde da full oversikt over egen økonomi. 

Jeg hadde forstått om du snakket om den generasjonen som i dag er 80-90år, men de har jo oppdaget dette med minstepensjon for mange år siden. 

Anonymkode: b2a27...80d

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er min aldersgruppe du snakker om. Vi jobbet alle sammen. Hjemmeværende husmødre var det veldig få som var.

Jeg kan også nevne at min mor på over 90 eier og bruker en pc.

Jeg snakker som sagt om mange og ikke alle. Ikke om dere som individer her på forumet. Bankene har med god grunn begynt å kjøre kurs for kvinner i økonomi og investering. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

«

Sammenlignet med mange land, har nordmenn høy økonomisk kunnskap ifølge hennes rapport.

Men det er menn som drar opp gjennomsnittet.….

Men forskjellen blant menn og kvinner er spesielt stor i kunnskap om investeringer, sparing og boliglån, forteller Nyhus til NRK.»

https://www.nrk.no/sorlandet/stort-kjonnsforskjeller-pa-kunnskap-om-okonomi-1.16473546

Anonymkode: d32c5...dc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Damer som i dag er 50 og 60 har jo gjerne hatt full jobb, og havner gjerne et stykke over minstepensjon. 
I tillegg har vel de aller fleste sin egen konto, sin egen nettbank og kan en del om økonomi og sparing. 

Mange av dem har jo også vært single en runde som voksne, og hadde da full oversikt over egen økonomi. 

Jeg hadde forstått om du snakket om den generasjonen som i dag er 80-90år, men de har jo oppdaget dette med minstepensjon for mange år siden. 

Anonymkode: b2a27...80d

Jeg prater ikke om en hel generasjon men bare mange individer i gruppen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

«Dårligst ut i undersøkelsene som Nyhus bruker i rapporten, kommer kvinner under 30 år.»

https://www.nrk.no/sorlandet/stort-kjonnsforskjeller-pa-kunnskap-om-okonomi-1.16473546

Anonymkode: d32c5...dc6

Mange kvinner er ikke så interessert i økonomi og data og ser det gjelder yngre kvinner også. Kvinner som gruppe shopper også oftere enn menn og dermed bruker de opp penger de kunne spart og investert. Men nye pensjonsregler er ikke det bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Dette er et forum hvor vi kan ta opp daglige observasjoner og erfaringer. Kvinneguiden er ingen vitenskapelig plattform. 

Jeg sier mange og ikke alle. Mange har også god kontroll. 

Så med andre ord har du ingenting å vise til, annet enn løse og ubegrunnede påstander. Og vi skal ta deg på alvor fordi...?

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her var det mange som var raske til å gå i forsvar? Kjenner dere ingen som jobber i helsevesenet?  Min erfaring er at du finner ganske mange i nevnte aldersgruppe som velger å jobbe deltid akkurat der fordi "de må dekke opp helgene" så der er det "behov" for deltid... Selvfølgelig bare tullprat. Men kvinnefella står fremdeles åpen og venter på flere.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så med andre ord har du ingenting å vise til, annet enn løse og ubegrunnede påstander. Og vi skal ta deg på alvor fordi...?

Det er lenker til en artikkel som baserer seg på forskning her i tråden. Du kan jo lese den før du sitter å later som Kvinneguiden er et forum for forskere. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er flere faktorer som spiller inn. Forbausende mange menn skal ha kontroll på økonomien og nekter kvinner i å delta aktivt. 

Anonymkode: 2212e...a17

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

I det siste har jeg oppdaget hvor utrolig lite mange voksne damer kan om økonomi og data.

Mange er i kvinnefella. 

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

det er dessverre foruroligende mange som ikke setter seg i de mest grunnleggende ting også skilte og single. 

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg sier mange og ikke alle.

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg snakker om mange og ikke alle. 

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg snakker som sagt om mange og ikke alle.

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg prater ikke om en hel generasjon men bare mange individer i gruppen. 

Hvor mange kvinner i denne alderen sin økonomi har du kjennskap til egentlig?

Anonymkode: 5df77...139

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...