AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #1 Del Skrevet 9 timer siden Jeg er ufør grunnet psykiske plager. Når jeg er hos fastlege og tar blodprøver så får jeg at alt er normalt, normale verdier. Når jeg sier hva som plager meg så får jeg til svar at alle blodprøver er fine og det er ingenting man kan gjøre. Det ligger i psyken min, får jeg beskjed. Alle i familien går til denne legen og roser h*n opp i skyene men jeg føler det ikke sånn. Så hver legetime blir som å kaste ut penger av vinduet. Bare så det sagt så flyr jeg ikke inn og ut sv legesenteret, går maks 1 gang i året. I flere år har jeg hatt håravfall og det stopper ikke. Jeg har prøvd alt, lest meg opp og ned på alle forum og prøvd både hårvitaminer, b kompleks, av shampoer: nisim, fungoral, daxxin, altså alle som finnes på apoteket, ingenting hjalp. Det blir tynnere og tynnere og det stopper ikke. Jeg har lest at noen skriver at når de ligger på under 50 på jern, så mister de hår. Jeg har i alle disse årene ligger på rundt 20, aldri over. Når jeg nevner til legen om håravfall (vet at leger har null peiling på hår) at jeg vil få jern opp til 50 eller litt over, så får jeg beskjed at jeg har normale verdier, at det ikke er behov for det. Jeg skal til legen i morgen for å ta blodprøver og jeg gruer meg, fordi jeg vil spørre om en del ting, men jeg blir ikke hørt. Har dere noen råd til meg, hvordan skal jeg gå frem for å bli hørt? Blir takknemlig for alle råd og hvis noen føler som jeg gjør, hva gjorde dere? Anonymkode: 1aec8...67f 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #2 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er ufør grunnet psykiske plager. Når jeg er hos fastlege og tar blodprøver så får jeg at alt er normalt, normale verdier. Når jeg sier hva som plager meg så får jeg til svar at alle blodprøver er fine og det er ingenting man kan gjøre. Det ligger i psyken min, får jeg beskjed. Alle i familien går til denne legen og roser h*n opp i skyene men jeg føler det ikke sånn. Så hver legetime blir som å kaste ut penger av vinduet. Bare så det sagt så flyr jeg ikke inn og ut sv legesenteret, går maks 1 gang i året. I flere år har jeg hatt håravfall og det stopper ikke. Jeg har prøvd alt, lest meg opp og ned på alle forum og prøvd både hårvitaminer, b kompleks, av shampoer: nisim, fungoral, daxxin, altså alle som finnes på apoteket, ingenting hjalp. Det blir tynnere og tynnere og det stopper ikke. Jeg har lest at noen skriver at når de ligger på under 50 på jern, så mister de hår. Jeg har i alle disse årene ligger på rundt 20, aldri over. Når jeg nevner til legen om håravfall (vet at leger har null peiling på hår) at jeg vil få jern opp til 50 eller litt over, så får jeg beskjed at jeg har normale verdier, at det ikke er behov for det. Jeg skal til legen i morgen for å ta blodprøver og jeg gruer meg, fordi jeg vil spørre om en del ting, men jeg blir ikke hørt. Har dere noen råd til meg, hvordan skal jeg gå frem for å bli hørt? Blir takknemlig for alle råd og hvis noen føler som jeg gjør, hva gjorde dere? Anonymkode: 1aec8...67f Be han sjekke B12 verdiene dine og tilhørende kofaktorer. Er verdiene dine under 350 så skal det utredes for funksjonell mangel. Dette er retningslinjene som sykehusene bruker https://www.helse-bergen.no/avdelinger/laboratorieklinikken/medisinsk-biokjemi-og-farmakologi/fagleg-rettleiing/analysar-av-vitamin-b12-folat-homocystein-og-methylmalonsyre/ B12, folat og jern er helt avhengig av hverandre er det for lite/mangler av noe så får man sympt. Man kan ha funskjell mangel selvom man er innenfor på referanse nivå. Men dette er det mange fastleger som ikke forholder seg til. Anonymkode: 36d39...0b1 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #3 Del Skrevet 8 timer siden Jeg er også ufør på grunn av psyken, og får dessverre også høre at "det er bare psyken" av og til. Byttet lege for en tid tilbake og hun er flinkere til å lytte, men det er ikke alt hun finner noe annen årsak til plagene, enn psyken. For å få igjennom det jeg vil ha fram så vektlegger jeg at "dette kjennes/er annerledes enn symptomene på min psykiske sykdom/plager jeg har fra før". Jeg har kroniske muskelspenninger med smertene det gir, men greide å få fram at smertene som var nyoppstått var annerledes, og er nå til utredning for revmatisme. Du kjenner din kropp best, så det er bare å stå på og si at nå er det noe som ikke stemmer. Lykke til i morgen! Anonymkode: 6fbf1...8f2 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #4 Del Skrevet 8 timer siden Har det likt med min fastlege, tross at jeg er ufør grunnet fysisk sykdom. Har tatt opp dette med håravfall, jern og andre symptomer i en årrekke uten å bli hørt. Helsenorge på sitt normale. Kan du gå privat? Det er tidvis bedre hjelp å få der. Anonymkode: 461bf...80a 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #5 Del Skrevet 7 timer siden Vil bare komme med et par tips. Jeg mistet så mye hår at jeg har begynt på minoxidil. Det er hudlegen som har skrevet dette ut til meg og fastlegen min kan ingenting om det så all oppfølging er gjennom hudlegen (dermatolog). Hvis fastlegen din ikke vil hjelpe deg videre med håravfallet så anbefaler jeg deg at du krever å bli henvist til en hudlege/dermatolog/spesialist i hudsykdommer. Det tas tester(ikke blodprøver, men biopsi) for å finne årsaken til håravfallet. Utover det med hudlegen vil jeg råde deg til å bli henvist til en endokrinolog hvis legen din ikke et interessert i å følge deg videre opp med blodprøver/ikke har kompetanse/ikke gidder å hjelpe. Anonymkode: 50dbb...b32 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #6 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vil bare komme med et par tips. Jeg mistet så mye hår at jeg har begynt på minoxidil. Det er hudlegen som har skrevet dette ut til meg og fastlegen min kan ingenting om det så all oppfølging er gjennom hudlegen (dermatolog). Hvis fastlegen din ikke vil hjelpe deg videre med håravfallet så anbefaler jeg deg at du krever å bli henvist til en hudlege/dermatolog/spesialist i hudsykdommer. Det tas tester(ikke blodprøver, men biopsi) for å finne årsaken til håravfallet. Utover det med hudlegen vil jeg råde deg til å bli henvist til en endokrinolog hvis legen din ikke et interessert i å følge deg videre opp med blodprøver/ikke har kompetanse/ikke gidder å hjelpe. Anonymkode: 50dbb...b32 For ordens skyld, det er tabletter med minoxidil det er snakk om og ikke serumet. Tablettene får man på resept og er ekstremt dyre, men en boks varer i et helt år. Absolutt verdt det så lenge det funker. Les deg opp. Lite info på norske sider så sjekk ut minoxidil på engelske sider. Anonymkode: 50dbb...b32 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #7 Del Skrevet 6 timer siden Siden du er så lav på jern, ts, så må du utredes for å finne årsaken til dette! Det kan være mange ulike årsaker til det, bl.a. andre næringsmangler (som man i så fall bør finne årsaken til), ulike tarmsykdommer m.m. Siden du skal til legen i morgen - be om å få tatt B12, som allerede er nevnt, B6, kobber, sink og ceruloplasmin og D-vitamin (regner med at legen også sjekker annet, f.eks. stoffskiftet, leververdier o.a.). Ubalanse i kobber i kroppen kan føre til at man ikke tar opp jern. Men det med kobber er sammensatt, så man må regne ut nivå av fritt/ubundet kobber og bundet kobber med å se kobber og ceruloplasmin sammen og gjøre riktige utregninger. Så må dette ses sammen med sink, B6 m.m. Mangel på kobber kan gi kronisk lave jernverdier, men en ordinær blodprøve som ev. viser mangel på kobber, kan skjule det som egentlig er en reell kobberforgiftning, derfor er det veldig viktig at man ikke tar tilskudd med kobber uten at verdien av S-kobber er regnet ut med ceruloplasmin. (Ubalanser i kobber kan også gi "psykiske problemer" som egentlig er uttrykk for ernæringsmessig ubalanse og/eller sykdom.) Anonymkode: 9b13f...dfa 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #8 Del Skrevet 6 timer siden Tar du jerntilskudd nå? Evt. hvilken dose og hvor lenge har du tatt det? Anonymkode: 16eae...006 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #9 Del Skrevet 5 timer siden Ts her. Takk for alle svar og råd jeg har fått, det setter jeg pris på Jeg tok sist gang blodprøver i fjor i mars og dette var resultatene. D vitamin fikle jeg ikke med her men den var på 91. Legen skrev at blodprøver er fine og det var alt. Kanskje er prøvene normale på jern feks, men det vil ikke si at det er optimalt for meg. Eller? Jeg vet ikke, jeg er så lei av alt. Anonymkode: 1aec8...67f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #10 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Siden du er så lav på jern, ts, så må du utredes for å finne årsaken til dette! Det kan være mange ulike årsaker til det, bl.a. andre næringsmangler (som man i så fall bør finne årsaken til), ulike tarmsykdommer m.m. Siden du skal til legen i morgen - be om å få tatt B12, som allerede er nevnt, B6, kobber, sink og ceruloplasmin og D-vitamin (regner med at legen også sjekker annet, f.eks. stoffskiftet, leververdier o.a.). Ubalanse i kobber i kroppen kan føre til at man ikke tar opp jern. Men det med kobber er sammensatt, så man må regne ut nivå av fritt/ubundet kobber og bundet kobber med å se kobber og ceruloplasmin sammen og gjøre riktige utregninger. Så må dette ses sammen med sink, B6 m.m. Mangel på kobber kan gi kronisk lave jernverdier, men en ordinær blodprøve som ev. viser mangel på kobber, kan skjule det som egentlig er en reell kobberforgiftning, derfor er det veldig viktig at man ikke tar tilskudd med kobber uten at verdien av S-kobber er regnet ut med ceruloplasmin. (Ubalanser i kobber kan også gi "psykiske problemer" som egentlig er uttrykk for ernæringsmessig ubalanse og/eller sykdom.) Anonymkode: 9b13f...dfa Takk for et informativt svar. Jeg har nevnt alt dette for legen hver gang men jeg blir ikke hørt. Blant annet nevnte jeg at jeg vil ta sink blodprøve da jeg lenge har hatt hvite flekker på neglene men ble avvist med en gang, for de tar ikke blodprøve av sink på legekontoret. Og det var det. Ts Anonymkode: 1aec8...67f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BobbySocks Skrevet 5 timer siden #11 Del Skrevet 5 timer siden Det er lov å bytte lege. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #12 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg er også ufør på grunn av psyken, og får dessverre også høre at "det er bare psyken" av og til. Byttet lege for en tid tilbake og hun er flinkere til å lytte, men det er ikke alt hun finner noe annen årsak til plagene, enn psyken. For å få igjennom det jeg vil ha fram så vektlegger jeg at "dette kjennes/er annerledes enn symptomene på min psykiske sykdom/plager jeg har fra før". Jeg har kroniske muskelspenninger med smertene det gir, men greide å få fram at smertene som var nyoppstått var annerledes, og er nå til utredning for revmatisme. Du kjenner din kropp best, så det er bare å stå på og si at nå er det noe som ikke stemmer. Lykke til i morgen! Anonymkode: 6fbf1...8f2 Takk og tusen takk for svar og gode tips, de skal jeg ta til meg. Så bra at du har en lege som lytter til deg, det er gull verdt. ts Anonymkode: 1aec8...67f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #13 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har det likt med min fastlege, tross at jeg er ufør grunnet fysisk sykdom. Har tatt opp dette med håravfall, jern og andre symptomer i en årrekke uten å bli hørt. Helsenorge på sitt normale. Kan du gå privat? Det er tidvis bedre hjelp å få der. Anonymkode: 461bf...80a Synd at vi må oppleve å ikke bli hørt og at vi må tvinges nesten til å gå privat Har aldri vært hos privat lege men har alltid hørt at det er likt, så vet ikke. Ts Anonymkode: 1aec8...67f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #14 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Tar du jerntilskudd nå? Evt. hvilken dose og hvor lenge har du tatt det? Anonymkode: 16eae...006 Nei, jeg tar ikke jern, da jeg har fått beskjed at jeg ikke har mangler og da tør jeg ikke å ta jern på egen hånd. Men da jeg tok jern før, så til jeg 2 stk Aminojern daglig i 3 mnd. Ts Anonymkode: 1aec8...67f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #15 Del Skrevet 5 timer siden BobbySocks skrev (4 minutter siden): Det er lov å bytte lege. Har allerede byttet 2 ganger på to år og til ingen nytte, jeg er stemplet «psykisk» og det er første de ser. Ts Anonymkode: 1aec8...67f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BobbySocks Skrevet 5 timer siden #16 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har allerede byttet 2 ganger på to år og til ingen nytte, jeg er stemplet «psykisk» og det er første de ser. Ts Anonymkode: 1aec8...67f Veldig frustrende. Som å være tykk. Bare å slanke seg.. nå er jeg da tynn, så nå tar legen meg på alvor. Veldig ufint. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #17 Del Skrevet 5 timer siden Kan du ikke bare ta litt jerntilskudd da? Jeg hadde lave verdier, husker ikke hva det var, men ikk iallefall beskjed å starte med tilskudd. Jeg mistet også veldig mye hår. Merket nessten umiddelbart bedring. I perioder har jeg glemt å ta tabletter, da merkes det i løpet av 1 ukes tid hvor jeg igjen begynner å miste mye hår. Anonymkode: 72723...250 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #18 Del Skrevet 5 timer siden Anbefaler å ta en hårmineralanalyse. Koster litt, men verdt det. Jeg har fått fikset ting som ikke vistes på blodprøve hos legen og som ble avfeid med «psykisk». Anonymkode: 39750...ac8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #19 Del Skrevet 5 timer siden Var hos legen en gang og fikk en henvisning til psykolog for å snakke litt om angst. Nå hver gang jeg er inne, så er det «er det angst? Er det psyken». Angrer på at jeg fikk den henvisningen, for nå er jeg stemplet som mentalt syk. Jeg var inne for fysiske problemer, som jeg skrev når jeg booket timen, men det ble nok ikke lest en gang det jeg skrev om hvorfor jeg var der 🥺 Har ikke gode råd. Min lege pensjoneres snart tror jeg, så jeg håper ting blir bedre når jeg blir flyttet over til en my lege. Om du har mulighet, bytte lege? Her er det fult på alle lister, slik det sikkert er i alle deler av norge. Anonymkode: bc150...d1d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
snillOnkel Skrevet 5 timer siden #20 Del Skrevet 5 timer siden Verken ferritin eller transferrinmetning er lav, følgelig har du ikke jernmangel. Jern-nivå brukes ikke (alene) i jernmangeldiagnostikk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå