Gå til innhold

Øøh... TV-en har smeltet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Nede i høyre hjørne har det smeltet både under og bak. Litt ovenpå der det har smeltet er det en knapp for å styre TV-en, og litt til venstre for der det er smeltet, er lysindikatoren. Begge disse fungerer fint. TV-en fungerer også som normalt, men er plugget ut og blir kassert. TV-en er rundt ti år gammel. Det er ingen eksterne varmekilder i nærheten, så tanken er at det må ha skjedd noe på innsiden. Kortsluttet ledning høres rart ut, for da skulle man tro at ikke alt hadde virket som normalt. Noen forslag?

Anonymkode: 79e1d...4bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nede i høyre hjørne har det smeltet både under og bak. Litt ovenpå der det har smeltet er det en knapp for å styre TV-en, og litt til venstre for der det er smeltet, er lysindikatoren. Begge disse fungerer fint. TV-en fungerer også som normalt, men er plugget ut og blir kassert. TV-en er rundt ti år gammel. Det er ingen eksterne varmekilder i nærheten, så tanken er at det må ha skjedd noe på innsiden. Kortsluttet ledning høres rart ut, for da skulle man tro at ikke alt hadde virket som normalt. Noen forslag?

Var TVen varm når du plugget den ut? Kan det være eksternt fra tidligere? Sol kan bli svært varmt om reflektert på riktig måte.

Ellers ikke utenkelig at en TV kan få feil som gjør den smelter, ting skjer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ikke noe gammelt, smuldret plastikk som henger igjen?  

Anonymkode: 15ba7...52d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
TBL12 skrev (2 minutter siden):

Var TVen varm når du plugget den ut? Kan det være eksternt fra tidligere? Sol kan bli svært varmt om reflektert på riktig måte.

Ellers ikke utenkelig at en TV kan få feil som gjør den smelter, ting skjer. 

Nei, hypotesen er at det har skjedd i natt. Hadde merket det i går da jeg slo av TV-en for kvelden. Kjente heller ingen lukt av svidd plast, som jo er en ganske sterk lukt. Det smeltede partiet var helt avkjølt da jeg oppdaget det. Om det har skjedd i natt var det garantert ikke pga. sola, men den skinner heller ikke inn her på dagtid for tiden så vidt jeg vet, så sol er nesten helt utelukket. Det har faktisk blitt svidd et hull som er noen cm langt rett inn i TV-en, og jeg ser ingen ledninger i området. Bare noe stål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er ikke noe gammelt, smuldret plastikk som henger igjen?  

Anonymkode: 15ba7...52d

Nei, det er boblete og åpenbart smeltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dytter!  TV-en skal jo ikke brukes mer, men jeg er så nysgjerrig på hva som kan ha skjedd 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Uten bilde eller lignende aner vi jo ikke konkret hvordan det ser ut.

Kretskortet kan ha fått mer strøm enn normalt og derav avgitt mye mer varme enn vanlig - og derav ble komponenten som lå i nærheten så varm at plasten har smeltet.

Alt blir spekulasjoner og de fleste innad i teknologi miljøet vil avfeie dette med uvanlig varmegang på eldre elektronikk og ikke undersøke det noe nærmere. Det tar ofte ekstremt mye tid og ekspertise å finne ut konkret hva som har skjedd og hvorfor det skjedde.

Anonymkode: 187f2...765

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Uten bilde eller lignende aner vi jo ikke konkret hvordan det ser ut.

Kretskortet kan ha fått mer strøm enn normalt og derav avgitt mye mer varme enn vanlig - og derav ble komponenten som lå i nærheten så varm at plasten har smeltet.

Alt blir spekulasjoner og de fleste innad i teknologi miljøet vil avfeie dette med uvanlig varmegang på eldre elektronikk og ikke undersøke det noe nærmere. Det tar ofte ekstremt mye tid og ekspertise å finne ut konkret hva som har skjedd og hvorfor det skjedde.

https://imgur.com/a/tMN91Ub

Vet ikke hvor kretskortet ligger, men om det har blitt tilført for mye strøm, er det et stikkontakt-problem, eller et TV-problem? Den var plugget i en ordinær skjøteledning (sikkert ikke anbefalt?) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En annen forklaring kan være sollys, at det har blitt truffet av noe som har skapt forstørrelsesglass effekt på dette området på TVen. Det er mer plausibelt. Som jeg har skrevet, det er vanskelig å forklare noe konkret, og hva som er årsaken til feilen. 

Ett raskt google søk så ser du mange mange mange forskjellige tråder for internasjonale forum som har opplevd lignende
Om du er oppriktig nysgjerrig anbefaler jeg deg å gjøre ett googlesøk og derav se hva de andre opplever av svar/forklaringer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

En annen forklaring kan være sollys, at det har blitt truffet av noe som har skapt forstørrelsesglass effekt på dette området på TVen. Det er mer plausibelt. Som jeg har skrevet, det er vanskelig å forklare noe konkret, og hva som er årsaken til feilen. 

Ett raskt google søk så ser du mange mange mange forskjellige tråder for internasjonale forum som har opplevd lignende
Om du er oppriktig nysgjerrig anbefaler jeg deg å gjøre ett googlesøk og derav se hva de andre opplever av svar/forklaringer.

Takk, skal gjøre litt research. Sollys er så å si utelukket, da den ikke er i nærheten av å skinne inn i stua på denne tiden av året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har jobbet på serviceverksted i mange år og reparert både PC-er, dataskjermer og TVer. Bildet er ikke det beste, men ut i fra det jeg ser ville min kvalifserte gjetting være at det er eksternt. Fra lignende tilfeller jeg har sett før har det ofte stearinlys vært årsaken, men det kan også være en annen ekstern varmekilde.

Anonymkode: fd41c...c1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du har ikke tilfeldigvis en led lys list rundt tvn som er koblet i tv'n?

Anonymkode: 4e998...3f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg har jobbet på serviceverksted i mange år og reparert både PC-er, dataskjermer og TVer. Bildet er ikke det beste, men ut i fra det jeg ser ville min kvalifserte gjetting være at det er eksternt. Fra lignende tilfeller jeg har sett før har det ofte stearinlys vært årsaken, men det kan også være en annen ekstern varmekilde.

Anonymkode: fd41c...c1d

Det er ingen varmekilder rundt TV-en, absolutt ingen stearinlys. Ingen lamper. Ingen ovn. Ingne varmepumpe. Det eneste som potensielt kunne avgitt varme er en Apple-TV, men om den skulle gitt fra seg så mye varme at den smeltet TV-en, så hadde den naturligvis vært så varm at den smeltet selv. Sollys er som nevnt utelukket. 

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du har ikke tilfeldigvis en led lys list rundt tvn som er koblet i tv'n?

Anonymkode: 4e998...3f2

Nei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

https://imgur.com/a/tMN91Ub

Vet ikke hvor kretskortet ligger, men om det har blitt tilført for mye strøm, er det et stikkontakt-problem, eller et TV-problem? Den var plugget i en ordinær skjøteledning (sikkert ikke anbefalt?) 

Kan det være Appe-TV enheten som har blitt så varm at den har smeltet noe av TV-en? 

Altså at den tåler varmen selv, men skader det som er i nærheten? 

Anonymkode: cced7...5ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kan det være Appe-TV enheten som har blitt så varm at den har smeltet noe av TV-en? 

Altså at den tåler varmen selv, men skader det som er i nærheten? 

Anonymkode: cced7...5ac

Jeg var inne på tanken, men synes det høres usannsynlig ut? Apple-TVen virker som den skal, og jeg ser ingen tegn til varmgang. Den er jo laget av plast den også, dog kan det vær en annen type som tåler mer. Etter et kjapt søk finner jeg ut at smeltepunktet for plast (usikkert hvilken type) er på rundt 200 grader. Det betyr at Apple-TVen måtte vært enda varmere enn det for at varmepåvirkningen på TV-en skulle være 200 grader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...