AnonymBruker Skrevet 9. januar #21 Del Skrevet 9. januar AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Siste året på VGS og går veldig sjeldent på skole. Velger heller å jobbe. Jeg synes det er vanskelig da han sover om morningen mens andre er på skolen. Det er abs ingenting galt og han er mye med venner og kjæresten. Han har hatt store utfordringer på ungdomsskolen og vært utredet 2 ganger på BUP. Fikk ingen dignose, men alle mente han har ADHD. Jeg synes det er veldig trist. Sier han må ta opp 2-3 fag. Planen at han skal jobbe fullt og har allerede signert kontrakt fra august. Tar alt av jobber i mellomtiden. Jeg har virkelig prøvd å vekke, tvinge, motivere, men måtte gi opp til slutt da det ble bare konflikter ut av det. Flere i samme situasjon ? Gikk det bra til slutt ? Anonymkode: 9dbc8...53d Slutt å mas. Han tar jo ansvar å skaffer seg jobb. Fag kan han ta senere, om han ønsker det. Mam kan bli lærling i en jobb han har hatt i 5år også. Tar bare litt lengre tid å få papirer, og det gjør ingenting. Ikke drep motivasjonen hans med å klage, så lenge han tar ansvar, selv om det ikke er akkurat det du ville ha valgt for han. Kjenner jeg blir litt stolt av sønnen din jeg. Han klarer ikke helt en ting, gir ikke opp og får til noe annet. Nei han der hadde jeg ikke bekymret meg så mye over. Det beundrer jeg at han gjør og får til Anonymkode: 37950...6ed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #22 Del Skrevet 9. januar La han være i fred. Han er av de som trenger mer tid for å finne ut hva han ønsker. Så lenge han er i jobb, er det ingen fare. Hadde han bare sittet på gutterommet hadde det vært noe annet. Jeg hadde latt han avslutte nå og starte rett i jobb. Hvorfor vente til august, sånn at han mister enda mer mestringsfølelse. Jeg er lærer, og jeg er absolutt for utdanning. Men jeg vet at det er mange veier til mål. Noen trenger å jobbe, finne sin egen identitet. Det er lettere å bygge et godt selvbilde, ved å være i jobb, fremfor å gå på skole og ta fag man ikke mestrer eller ser meningen med. I Norge kan vi gå på skole hele livet. Det er alltid en vei tilbake. For noen er det lettere å ta utdanning i voksen alder, når man vet hva man skal bruke det til. Anonymkode: 77cab...8b6 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #23 Del Skrevet 9. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Siste året på VGS og går veldig sjeldent på skole. Velger heller å jobbe. Jeg synes det er vanskelig da han sover om morningen mens andre er på skolen. Det er abs ingenting galt og han er mye med venner og kjæresten. Han har hatt store utfordringer på ungdomsskolen og vært utredet 2 ganger på BUP. Fikk ingen dignose, men alle mente han har ADHD. Jeg synes det er veldig trist. Sier han må ta opp 2-3 fag. Planen at han skal jobbe fullt og har allerede signert kontrakt fra august. Tar alt av jobber i mellomtiden. Jeg har virkelig prøvd å vekke, tvinge, motivere, men måtte gi opp til slutt da det ble bare konflikter ut av det. Flere i samme situasjon ? Gikk det bra til slutt ? Anonymkode: 9dbc8...53d Her motsier du deg selv litt. Det er absolutt i henting galt, men han har hatt store utfordringer. Da er det jo noe som er «galt.» Erfaringer med skolenederlag skal man ikke kimse av. Anonymkode: 0c51d...92a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #24 Del Skrevet 9. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Siste året på VGS og går veldig sjeldent på skole. Velger heller å jobbe. Jeg synes det er vanskelig da han sover om morningen mens andre er på skolen. Det er abs ingenting galt og han er mye med venner og kjæresten. Han har hatt store utfordringer på ungdomsskolen og vært utredet 2 ganger på BUP. Fikk ingen dignose, men alle mente han har ADHD. Jeg synes det er veldig trist. Sier han må ta opp 2-3 fag. Planen at han skal jobbe fullt og har allerede signert kontrakt fra august. Tar alt av jobber i mellomtiden. Jeg har virkelig prøvd å vekke, tvinge, motivere, men måtte gi opp til slutt da det ble bare konflikter ut av det. Flere i samme situasjon ? Gikk det bra til slutt ? Anonymkode: 9dbc8...53d Veldig bra at han jobber, ikke alle er laget for skolebenken! Anonymkode: efa8f...c6d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TingelingMom Skrevet 9. januar #25 Del Skrevet 9. januar Om han har arbeidslyst, så fokuser på det ❤️Motiver ham til der han har lyst til. Så lenge han ikke mister arbeidslysten, så vil det gå bra ❤️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #26 Del Skrevet 9. januar Dette høres ut som meg, men slet med angst helt utav det blå tredje året og strøk masse fsg, var aldri på skolen og fokuserte på jobb. Nå har jeg tatt opp fag, tatt en bachelor, tjener greit og skal ta enda mer studier til høsten. Man må nesten bare få vokse seg inn i det selvom det for foreldre ser vondt ut når man er såpass ung der og da og det ser ut som om man tar dårlige valg. Jeg er idag ekstremt skoleflink, utrolig bra CV og gjør det godt i livet, har hus, god bil, mann og to barn 🙂 hadde aldri trodd det om meg selv når jeg var 17/18 og strøk fag og ikke hadde planer med livet. Er nå 28. Anonymkode: 4a58f...67f 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TingelingMom Skrevet 9. januar #27 Del Skrevet 9. januar Om han har arbeidslyst, så fokuser på det ❤️Motiver ham til der han har lyst til. Så lenge han ikke mister arbeidslysten, så vil det gå bra ❤️ Tenk, han kan jo faktisk med den innstillingen komme seg på egne ben før alle de andre som absolutt skal ta lange utdanninger med dyre lån de ikke nødvendigvis får bruk for en gang! Jobb litt med ditt eget syn her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #28 Del Skrevet 9. januar Som lærer på videregående så tenker jeg ofte at en del av elevene burde hatt et par pauseår hvor de jobbet før de fortsatte. Men så er det sånn at noen fag er hardere enn andre å ta opp igjen i etterkant. Så jeg ville snakket med skolen, og vurdert om han ble deltidselev og tok noen fag. (Det er feks bedre å holde ut tre mnd til med norsk og så ta norsk hovedmålseksamen, enn å måtte ta det på egenhånd senere hvor man må ta tre eksamener (hovedmål, sidemål og muntlig) og ha to års pensum). Dette vet rådgiverne mye om, og de ser løsninger for ditt barn. Snakk med dem, be om et møte. Han har nok blitt 18, så da har du begrensa rettigheter, men han kan bli med, eller du kan drøfte saken uten han - for å få ideer til løsninger. Jeg er helt for pauseår, men det kan også være greit å bli ferdig med noen fag, slik at det ikke blir for hardt å starte på igjen. Anonymkode: f0b98...6a3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #29 Del Skrevet 9. januar La han jobber, det er tydelig at det passer han bedre enn skole. De tre fagene kan han ta etter hvert som privatist. Anonymkode: e4a9c...1e5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #30 Del Skrevet 9. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Siste året på VGS og går veldig sjeldent på skole. Velger heller å jobbe. Jeg synes det er vanskelig da han sover om morningen mens andre er på skolen. Det er abs ingenting galt og han er mye med venner og kjæresten. Han har hatt store utfordringer på ungdomsskolen og vært utredet 2 ganger på BUP. Fikk ingen dignose, men alle mente han har ADHD. Jeg synes det er veldig trist. Sier han må ta opp 2-3 fag. Planen at han skal jobbe fullt og har allerede signert kontrakt fra august. Tar alt av jobber i mellomtiden. Jeg har virkelig prøvd å vekke, tvinge, motivere, men måtte gi opp til slutt da det ble bare konflikter ut av det. Flere i samme situasjon ? Gikk det bra til slutt ? Anonymkode: 9dbc8...53d Han kan jo studere til han er 25 år. I tillegg er det vanlig at mange dropper ut av vgs når de ikke klarer seg faglig. Ikke alle har ferdighetene til å gjennomføre. Så lenge han finne jobb og blir selvstendig, har mulighet til å flytte for seg selv og ordne alt selv fra neste år, så ser jeg ikke noe problem. Anonymkode: b6d53...c3d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #31 Del Skrevet 9. januar La han jobbe. Jeg droppet selv ut av tredje året på vgs. Hatet skolen og livet generelt og begynte å jobbe 100% (krav fra mor hvis jeg skulle bo hjemme). Jeg fikk etter hvert opp øynene for hvor viktig det var å ha studiekompetanse og tok fagene som manglet som privatist. Studerte etterhvert og fikk en bachelor. Det går nok helt fint med sønnen din Anonymkode: be857...dc8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tradegy Skrevet 9. januar #32 Del Skrevet 9. januar (endret) Wow, så bra initiativ av han Her er det bare å støtte valget. Flere burde gjøre det samme. Stoppe opp og justere, er så mye bedre enn å holde ut når motivasjonen stuper. Ingenting er så galt at det er uopprettelig i denne fasen. Trekk pusten og tenk at dette er en kar som vil være lidenskapelig i en jobb han har valgt selv. Flott! : Endret 9. januar av Tradegy Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #33 Del Skrevet 9. januar AnonymBruker skrev (6 timer siden): La han være i fred. Han er av de som trenger mer tid for å finne ut hva han ønsker. Så lenge han er i jobb, er det ingen fare. Hadde han bare sittet på gutterommet hadde det vært noe annet. Jeg hadde latt han avslutte nå og starte rett i jobb. Hvorfor vente til august, sånn at han mister enda mer mestringsfølelse. Jeg er lærer, og jeg er absolutt for utdanning. Men jeg vet at det er mange veier til mål. Noen trenger å jobbe, finne sin egen identitet. Det er lettere å bygge et godt selvbilde, ved å være i jobb, fremfor å gå på skole og ta fag man ikke mestrer eller ser meningen med. I Norge kan vi gå på skole hele livet. Det er alltid en vei tilbake. For noen er det lettere å ta utdanning i voksen alder, når man vet hva man skal bruke det til. Anonymkode: 77cab...8b6 Han ønsker å gå på skole. Ønsker ikke å slutte helt og derfor full jobb fra august. Nå er det sånn at han klarer ikke å kombinere jobb og skole sånn at det går utover skolen . Han er russ i år og det er store utgifter til buss og annet. Takk for svarene. Anonymkode: 9dbc8...53d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå