Gå til innhold

Han kommer ikke til å fullføre VGS

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Siste året på VGS og går veldig sjeldent på skole. Velger heller å jobbe. Jeg synes det er vanskelig da han sover om morningen mens andre er på skolen. Det er abs ingenting galt og han er mye med venner og kjæresten. 

Han har hatt store utfordringer på ungdomsskolen og vært utredet 2 ganger på BUP. Fikk ingen dignose, men alle mente han har ADHD. 

Jeg synes det er veldig trist. Sier han må ta opp 2-3 fag. 

Planen at han skal jobbe fullt og har allerede signert kontrakt fra august. Tar alt av jobber i mellomtiden. 

Jeg har virkelig prøvd å vekke, tvinge, motivere, men måtte gi opp til slutt da det ble bare konflikter ut av det.

Flere i samme situasjon ? Gikk det bra til slutt ? 

Anonymkode: 9dbc8...53d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvilken linje går han?

Anonymkode: ce248...f2c

Studiespesialisering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Siste året på VGS og går veldig sjeldent på skole. Velger heller å jobbe. Jeg synes det er vanskelig da han sover om morningen mens andre er på skolen. Det er abs ingenting galt og han er mye med venner og kjæresten. 

Han har hatt store utfordringer på ungdomsskolen og vært utredet 2 ganger på BUP. Fikk ingen dignose, men alle mente han har ADHD. 

Planen at han skal jobbe fullt og har allerede signert kontrakt fra august. Tar alt av jobber i mellomtiden. 

Jeg har virkelig prøvd å vekke, tvinge, motivere, men måtte gi opp til slutt da det ble bare konflikter ut av det.

Hvis han er så heldig å ha signert på jobb fra august så er kanskje det beste å la han jobbe til han evt blir motivert til å ta opp fag, evt ta andre fag han trenger for jobb?

Sønnen vår tok opp igjen fag og tok deretter er års PT utdanning. Han har jobbet som PT i flere år, og trives.

Anonymkode: bba91...196

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da er han nok en praktiker som passer best til å jobbe og ikke til å gå på skole. 

Og hvis han har full jobb fra august, er han jo "berget". 

Skjønner du vil at han skal gå ferdig stud.spes., men det var sikkert ikke riktig linjevalg for han. Bevar heller et godt forhold mellom dere, det er mye  viktigere i livet enn utdanning. 

Han der kommer til å klare seg fint. 

Anonymkode: b1c93...d7c

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Studiespesialisering.

Da skjønner jeg godt han ikke gidder sånn egentlig. Om man ikke har en plan for etter så er det vanskelig å motivere seg.

I Norge er det aldri for sent. Dersom det kommer en dag der han ønsker et yrke/utdanning så kan han begynne da. Han er ikke den første og han blir ikke siste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hvis han har fått seg full jobb så er vel det mer enn godt nok? Kan ikke tvinges gjennom skole når man ikke er motivert og har ordnet seg andre løsninger :)

Anonymkode: 89422...0b1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg skjønner at du helst vil at han skal fullføre vgs. Men grunnen til at han ikke går på skolen er at han jobber? Og han har jobb fra august. Det er jo flott. Det kommer til å gå bra med ham. Hvis han ikke fullfører vgs, åpner det seg muligheter og rettigheter som han kan benytte senere.

Hadde han ikke gått på skolen pga at han sov til 15 og spilte Playstation til 03, så hadde det vært større grunn til bekymring, syns jeg. Det kan fremdeles gå bra.

Anonymkode: 50574...766

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så bra at han har jobb🙌🏻😊 Det som hadde vært ille var om han ikke hadde motivasjon til noe og bare skulle være hjemme. Studiespesialisering er tungt, og med ADHD-problematikk er det 100 ganger tyngre. Han trenger indre motivasjon, og den kan ikke tvinges frem. Kanskje begynner han å jobbe, finner ut at et fagbrev kan gi bedre lønn/jobb og vil begynne på skolen etter en tid. Eller kanskje han klatrer i jobben og klarer seg fint uten skole. 

Anonymkode: abbe7...c3f

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

La han jobbe og bruk energi på andre ting enn dette akkurat nå tenker jeg.. Så lenge han kan stå i jobb, trives i jobb og fungerer med det så ville jeg forkusert på at det er positivt. 

Anonymkode: 92cb8...cea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for svarene. Han startet yrkesfag, men valgte selv å gå over på studiespesialisering. Fagene han må ta opp er noen av de letteste, men han hadde så mye fravær. Matte, norsk osv har han gode karakterer i. Tror han ble oppslukt i penger ved å jobbe. Han tar abs alle ekstra vakter og skolen ble nedprioritert. 

Takk for oppmuntrende ord. Nå føles det litt bedre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Hva har han jobb innen da? Jævlig tåpelig av han å ikke fullføre siste året.. skjønte han og dere ikke før nå at det var feil linjevalg for han. Han bør fullføre vgs innen han er 22

Anonymkode: 4eb22...0be

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet om flere som droppet ut av vgs, jobbet noen år og så tok opp skolegangen igjen når motivasjonen meldte seg - og fikk sannsynligvis både bedre karakterer og mer utbytte og lærdom enn om de hadde blitt tvunget til å gjennomføre første runde. Her han han jo tydeligvis både jobb, tiltaksvilje og sosial omgang, jeg ville ikke vært så bekymret. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ingen krise. Han kan ta fagbrev mens han er i jobb, og selv om han mangler fag fra studiespes har han trolig mer enn bra nok for yrkesfag.

Hvem vet, plutselig har sønnen din blitt butikksjef, byggmester eller restauranteier.

Anonymkode: 1ff5a...bcb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er jo helt supert at han jobber, da :) Skolen er ikke for alle, og i hvert fall ikke studiespesialisering.

Anonymkode: ce248...f2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva har han jobb innen da? Jævlig tåpelig av han å ikke fullføre siste året.. skjønte han og dere ikke før nå at det var feil linjevalg for han. Han bør fullføre vgs innen han er 22

Anonymkode: 4eb22...0be

Hvorfor det? 

Hvis han jobber til han er 23 kan han isteden bruke 23/5 regelen og slippe unna med kun seks fag for å oppnå generell studiekompetanse. 

https://utdanning.no/utdanning/akademiet.no/generell_studiekompetanse_235

Hvis han derimot ønsker fagbrev er jeg mer enig, men det er nå en økende grad av satsing på yrkesopplæring for voksne, og fullt mulig å ta det senere.

https://www.udir.no/laring-og-trivsel/lareplanverket/modulstrukturert/

Anonymkode: 23d02...ff2

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Til ts: synes egentlig du skal være ganske stolt av sønnen din. Han tar selvstendige valg, på tvers av det du ønsker og de fleste av vennene hans gjør. Han jobber og står på, han har full jobb fra august. 

Han kommer til å klare seg ♥️

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

OG: Tenk på alle latsabbene som bare dasser gjennom vgs kun for å bli russ, med elendige karakterer og null planer for framtiden uten å drikke og rulle. 

Nei, jeg sier det igjen, vær stolt!

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg skjønner tankegangen din, fordi vi er så innprentet at man skal gå ferdig videregående. Men tenk på det - du har en sønn som motiveres av penger som sådan, han har fått seg jobb, han står opp, møter på jobb, gjør det han skal osv. Og skolegangen kan han faktisk ta igjen senere.

Jeg forstår deg godt, mitt barn var russ i fjor, og jeg er jo "glad" for at vgs ble fullført (nå er det jobbeår for hennes del), men jeg HÅPER jeg hadde klart å ikke ta det som en nedtur hvis hun faktisk hadde gått på jobb og vært aktiv, hatt venner osv istedenfor å fullføre skolen. Hadde vært noe annet om han kun lå hjemme på sofaen og så i taket.

Anonymkode: 5824b...3ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...