Gå til innhold

12-åring og skjermtid

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei.

Er nysgjerrig på hvordan andre praktiserer skjermtid for sine barn, da gjerne barn mellom 10-13 år. Jeg har en 12-åring selv. 

Vi har stort sett latt det regulere seg selv hittil, da han stort sett er opptatt med andre ting gjennom hverdagene (skole og fritidsaktiviteter 3 dager per uke). I tillegg kommer leksetid og tid med venner. Så skjermbruken har ikke vært et stort problem, men i helgene kan det skli litt ut. Har forhørt meg litt rundt blant foreldrene til klassekamerater og der praktiseres alt fra fri bruk av skjerm (mobil, ipad, gaming) til ingen bruk av skjerm (dvs. de har ikke tv hjemme, barna får ikke game, får ikke ha smarttelefon og får ikke bruke læringsbrettet sitt utenom leksetid). 

Hva slags regler har dere hjemme? 

Anonymkode: 7c7f6...0dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Vi har til nå ikke hatt noe grenser. Det har regulert seg selv i hverdagen, men sklidd ut i helgene. Vet ikke om vi kommer til å sette noen grenser etterhvert. 

Vi er en veldig aktiv familie, både i hverdagen  og helg, så om de sitter på mobilen eller gamer noen timer i helga har liksom ikke vært så ille. Jeg kan og fint sitte å se på tv i mange timer på en søndag med drittvær, etter en lang uke med jobb og kjøring. 

Anonymkode: 622b2...ebf

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har en stesønn på 12, og det er ganske fritt frem dessverre. Jeg tror både mor og far har resignert litt. Han har fritidsaktivitet én gang maks per uke (hvis han gidder), og ellers blir det mye spilling.

Problemet består i at voksne må sette i gang aktiviteter, spesielt i helgen, for å få ham ut. Og skal det appellere blir det gjerne ting som er dyrt, eller tidkrevende.

Barn er selvsagt ulike, med ulik disposisjon for avhengighet. Så det kan godt hende det fungerer med fri skjermtid i noen familien, hvis barnet legger fra seg skjermen frivillig etter en time og løper ut for å leke. Men slik er det altså ikke her.

For vårt felles barn er det så langt null skjermtid, for denne erfaringen fungerer for meg som et skrekkeksempel.

Anonymkode: 20dcf...9be

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke så store barn, men jeg husker at da jeg selv var liten så var alt fra 1 time i hverdagene og 2 timer i helgen vanlig, til at barna fikk se morgentegnefilmer, og en film med foreldrene på kvelden. Vi hadde noen barn der det bar fritt frem... og de var ikke så greie å ha med å gjøre...

10-12 år er fortsatt et barn som ikke skal måtte sette slike grenser selv. Mange hverken forstår hvorfor elle kan stå imot fristelsen i mange tilfeller.  Man må da være voksen og gjøre jobben som trengs med å begrense det noe, selv om det betyr at man ikke blir så godt likt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Eldste på 16. styrer dette selv. Hun er aktiv i idrett, og legger seg til fornuftig tid.

Yngste på 12 får litt hjelp. Han har fri bruk på tid, men skjermtid skrur seg på på et fast klokkeslett på kvelden. Han er aktiv med to idretter, er mye ute med kompiser og står slalåm, aker, spiller fotball etc, derfor ser jeg ingen grunn til å regulere her hjemme, annet enn for god nattesøvn.

Anonymkode: 84e4c...36b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Regelen her i huset er at de må finne på noe etter skolen som ikke inneholder skjerm. Minst en aktivitet på to timer. 

Hvis ikke kan de sitte med nesa i mobilen fra de kommer hjem fra skolen til leggetid. Noe som er for mye. Jeg er selv gamer, men gaming på mobilen er noe helt annet.

Hjernene til ungene er helt ute å kjøre når de heller vil sitte på tlf enn å møte venner eller tilbringe tid med familien. 

Anonymkode: 0f19c...7e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Har en 12 åring som liker å game å sitte med skjerm men jeg ser ingen grunn for å sette skjerm tid da han trener fotball to ganger i uken ,og nå når det er snø så er han ute og aker,lager snøhule.Det eneste er at han må slutte med mobil og pc til 20.30 i hverdagen.I helgene er han mye ute med venner og spiller fotball og så gjør vi som familie ting sammen.Så det er ikke slik at han heller vi game og ikke finne på noe annet.

Anonymkode: d9a71...b85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe skjermtid her. Han er 12 og eneste regelen er at han må gjøre lekser først. Han trener 2 ganger i uka og gamer mye med vennene sine. Ellers er de ute å finner på noe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har en på 12 og en på 14. Her praktiserer vi vel en form for «fri skjermtid under ansvar». Dvs at jeg blander meg egentlig ikke opp i skjermtiden deres så lenge skole, trening, husarbeid og sosiale aktiviteter prioriteres først. Normalt kommer de begge hjem etter skolen og den eldste reiser i stallen mens yngstemann enten spiller fotball eller er på klatring eller andre aktiviteter. Så bidrar de til middagslaging (de må lage middag 1 ukedag hver, og alltid bidra med å dekke bord og å rydde opp osv). Etter middag sitter vi ofte en stund rundt bordet og lager kakao eller te og snakker om dagen, noen går tur med hunden hvis det ikke er gjort, de jobber med lekser osv. Etter dette er jo klokken ofte nærmere 20.30-21.00 og da slenger de seg gjerne på sofaen i stua eller senga på rommet og scroller (eller gamer). Så legger de seg mellom 22 og 23.30. Så skjermtiden begrenser seg naturlig. Er de syke får de scrolle og game så mye de vil, det samme hvis vi alle sammen ligger inne en søndag med snøstorm ute. Så aktive og snille og pliktoppfyllende de er så ser jeg ingen grunn til å ha regler generelt. 

Anonymkode: 69b5a...018

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har ikke skjermtid annet enn at vi må gi beskjed når det er nok for kvelden. 12 åringen trener 4 ganger i uka, er ellers mye på slalom, skøyter, aker eller ute å spiller fotball med gutta.  Han rekker også lekser innimellom slagene. Eldste på 13 er litt mer introvert og ser nok mer på telefon. Hun regulerer seg fint kveldene selv da hun tidligere har kjent på litt problemer med søvnen. Hun har også fritidsaktivitet 3-4 ganger i uka i tillegg til skole og venner. I tillegg til familieaktiviteter. 

Da de var yngre hadde vi skjermtid. 

Anonymkode: 43d57...572

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har to 11- åringer. Den ene er i stallet hver dag, den andre trener/kamp 4 dager i uka og ellers tar vare på de andre dyrene her hjemme. Så har ubegrenset skjermtid når: 

- oppgaver hjemme er gjort

- alle dyr er tatt vare på

- fritidsaktiviteter er gjort

- skolearbeid er gjort. 

blir ikke så mye tid da. Vi hadde mer begrensning frem til de var 9 ca. 

Anonymkode: b1405...2ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mine har ubegrenset skjermtid etter lekser, oppgaver, trening.  Er de på skjerm all tid utenom. Nei. På sommeren lite, på vintrene mer på kvelder, i helger er det gjerne aktiviteter så lite på dagtid da.  Mine opplevde covid med hjemmeskole og noe endret seg da og de vennet seg til mye digital kommunikasjon. Eldste sitter ikke alene med skjerm, han spiller med kompis. Yngste som trener veldig mye (startet med 3 dager i 1. klasse), bruker ipad til serier for å slappe av.  Begge mine er veldig introverte og vi ser de trenger litt alenetid, spesielt yngste. Hadde de ikke vært aktive kunne vi nok vært strengere.  Yngste er i seng før leggetid, eldste må legge fra seg ipad/telefon i stua før leggetid. 

Anonymkode: 522d9...a37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...