Kji Skrevet 9. januar #1 Del Skrevet 9. januar Hei. Vi kjøpte nytt hus for 1 år siden. Har samboer avtale med at det var kun jeg som hadde med egenkapital inn. Hadde 1300 000 med inn. Kjøpte huset for 6 300 000 Nå må vi selge med tap. 5.900 000samboer har flyttet ut Taper han noe på salget? Eller tar banken kun mine penger? Mvh K Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
takinova Skrevet 9. januar #2 Del Skrevet 9. januar Dere har jo ikke rukket å betalt ned så mye. For eksemplet del sier vi at dere har betalt ned 100 000,- Da har dere lån på 4 900 000. Og får salg på 5 900 000,- og det gir ut på konto omtrent 1 million kroner(kanskje mindre etter salgsutgifter). Det er det du får tilbake. Du har da tapt omtrent 400 000,- Hvis ikke din samboer krever halvparten av "overskuddet da". En halv million. Da taper du 900 000,- Avhengig av hva slags avtale dere har. Om man kjøper sammen og med forskjellige inngangspunkt, så bør man ha avtaler. Forresten er jo tapet på 400 000,- fradragsberettiget på ligningen, men det fradraget vil nok gjelde dere begge. Din samboer kan ha tjent mye penger på dette året sammen med deg. Dessverre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 9. januar #3 Del Skrevet 9. januar Banken driter stort sett i hvem sin egenkapital det er. Penger fra salget betaler ned lånet og eventuelt overskudd betales ut til en konto. Er du uheldig krever ex at de pengene deles, så må dere bruke alle pengene dere har på advokater. Dere kjøpte til 6,3, betalte kanskje 160k i dokumentavgift.? Så rund opp til 6,5. Du stilte med 1,3, noe som gir et lån på 5,2mill. Dere må kanskje betale 150k for megler for salgsoppdraget. Så litt avhengig av hvordan dere planlegger å finansiere tapet vil du måtte ta hele tapet eller halve tapet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #4 Del Skrevet 9. januar Har dere noen avtale da? Banken “tar” ikke noen penger. Dere har et lån som innfries når huset selges. Det som er igjen etter at alle utgifter er betalt (megler etc), det er det dere sitter igjen med. Hvis dere ikke har noen avtale om å dele overskudd/tap, er det du som tar hele tapet. Jeg regner med han ikke kan kreve halvparten at det som er igjen hvis du kan dokumentere at du gikk inn med all egenkapital, dere ikke er gift, og det ikke er noe overskudd? Ta evt kontakt med advokat hvis han prøver å kreve halvparten av det som dere får utbetalt etter hussalget. Han er ganske skamløs hvis han prøver på det, det vil nok de fleste i denne situasjonen ikke gjøre. Anonymkode: 909e6...8e8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #5 Del Skrevet 9. januar Kji skrev (1 time siden): Har samboer avtale med at det var kun jeg som hadde med egenkapital inn. Hadde 1300 000 med inn. Hva mener du med dette? Hva sto i avtalen? At du hadde krav på pengene tilbake ved salg? Anonymkode: 0aa08...7e8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 9. januar #6 Del Skrevet 9. januar Kji skrev (2 timer siden): Hei. Vi kjøpte nytt hus for 1 år siden. Har samboer avtale med at det var kun jeg som hadde med egenkapital inn. Hadde 1300 000 med inn. Mvh K Står det i den avtalen at du får hente ut innskutt egenkapital før øvrig gjeld/formue fordeles? Ble et dyrt år det der Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå