Gå til innhold

Det ekstreme fokuset på proteinrik mat. Tine ler hele veien til banken. Men har det noe for seg for oss som ikke trener styrke?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Maia70 skrev (22 timer siden):

Poenget er dette:

"Myten om at jo mer protein det er i kosten, desto bedre og sunnere er kostholdet, er dessverre ikke så uvanlig. Nordmenn, spesielt barn, får i seg allerede mer enn nok protein.

Norske barn spiser omtrent tre ganger så mye protein som man behøver. Dette viser blant annet undersøkelsene ved Folkehelseinstituttet, Småbarnskost og Spedkost 3 (2020)."

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/flere-grunner-til-a-velge-plantemelk-barn-far-i-seg-for-mye-protein/o/5-95-2250237

Nei, poenget er at hun er driver med feilinformering og at du ikke må høre på den dama. Nordmenn får ikke i seg altfor mye protein. Skjønner du ikke at det er forskjell på minimumsinntak for å unngå mangler og optimalt inntak? Hvis du tjener akkurat nok til at du har råd til å betale det aller mest nødvendige, har du da en optimal økonomi? Eller hadde du hatt et bedre liv hvis du hadde hatt råd til å ha hobbyer, råd til å ha opplevelser (konserter, forestillinger osv), råd til å reise, råd til å spise mat som smaker godt osv?

Jeg gjentar:

Det er ekstremt skremmende at en overlege ikke vet 0,8-1g protein per kg kroppsvekt er minimumsanbefaling for å unngå proteinmangel, ikke hva som er optimalt inntak av protein. Optimal grense er høyere. Denne studien har sett på proteininntak og om grensene bør ØKES. De konkluderte med at dagens minimumsanbefalinger er under halvparten av hva man bør spise, særlig for aminosyren leucin, for optimal muskelsyntese. Så faktisk spiser nordmenn for lite protein. 

Det er også skremmende at hun påstår at studien hun linket til beviser at norske veganere får i seg nok jern. I studien står det i klartekst at jo lengre de var veganere, jo lavere nivåer av jern hadde de. De får altså i seg for lite jern hele tiden og må bruke av de oppsparte midlene hele tiden. 

Kjøtt er mer enn protein og jern. Fett kjøtt fra beitedyr inneholder all næringen et menneske trenger hvis de spiser bare det. Og jo høyere inntak av animalsk man har, jo mer næring får man. Studie på det. Kjøtt er mer næringsrikt enn planter.

I Hong Kong spiser de over dobbelt så mye kjøtt som oss, og lever lengre enn oss. Faktisk har de den høyeste forventede levealderen i verden og det høyeste inntaket av kjøtt i verden. Og de er ikke et unntak. Høyt kjøttinntak er forbundet med høyere levealder i verden.

Anonymkode: 1a2ec...c0e

• Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Nordmenn får ikke i seg altfor mye protein. Skjønner du ikke at det er forskjell på minimumsinntak for å unngå mangler og optimalt inntak?

Hvordan tester man for proteinmangel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skyr er ikke noe bra produkt, altså. Spis egg!

Anonymkode: ccd75...594

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Maia70 skrev (2 timer siden):

Hvordan tester man for proteinmangel?

Blodprøver. Men disse viser bare protein generelt, og ikke om man mangler visse aminosyrer. Så mao villedende. 

Anonymkode: 4ecdd...5ca

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er sikker på at det finnes billigere måter å få i seg proteiner på enn alle de fancy produktene. Vi greide det nå "før i tida." 

Anonymkode: 19d04...740

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Blodprøver. Men disse viser bare protein generelt, og ikke om man mangler visse aminosyrer. Så mao villedende. 

Anonymkode: 4ecdd...5ca

Proteinmangel er rett og slett ikke en greie med mindre alt man har å spise er hvit ris en gang i blant. Fra det jeg leser her så kommer proteinmangel av at man ikke får nok mat. Det at man har "for lavt energiinntak" betyr at man ikke får nok kalorier. Det står også i artikkelen at to tilstander som kan oppstå er marasmus og kwashiorkor, og disse tilstandene ser man nesten aldri i den vestlige verden (min utheving): 

"Proteinmangel rammer i første rekke små barn og er et resultat av for lavt energiinntak og for lite protein i kosten." 
https://nhi.no/kosthold/ernaring/protein/proteinmangel

Marasmus:
"It is more common in developing countries, like in some areas of Asia and Africa. People in these nations are prone to having poor access to food,"
https://www.webmd.com/a-to-z-guides/what-is-marasmus

"Kwashiorkor is almost never seen in the developed world. Widespread in sub-Saharan Africa and common in Southeast Asia and Central America, kwashiorkor occurs in young children living in areas with endemic food insecurity or famine;"
 https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC3717490/

Endret av Maia70
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Maia70 skrev (3 timer siden):

Proteinmangel er rett og slett ikke en greie med mindre alt man har å spise er hvit ris en gang i blant. Fra det jeg leser her så kommer proteinmangel av at man ikke får nok mat. Det at man har "for lavt energiinntak" betyr at man ikke får nok kalorier. Det står også i artikkelen at to tilstander som kan oppstå er marasmus og kwashiorkor, og disse tilstandene ser man nesten aldri i den vestlige verden (min utheving): 

"Proteinmangel rammer i første rekke små barn og er et resultat av for lavt energiinntak og for lite protein i kosten." 
https://nhi.no/kosthold/ernaring/protein/proteinmangel

Marasmus:
"It is more common in developing countries, like in some areas of Asia and Africa. People in these nations are prone to having poor access to food,"
https://www.webmd.com/a-to-z-guides/what-is-marasmus

"Kwashiorkor is almost never seen in the developed world. Widespread in sub-Saharan Africa and common in Southeast Asia and Central America, kwashiorkor occurs in young children living in areas with endemic food insecurity or famine;"
 https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC3717490/

Det at man ikke har så ekstrem proteinmangel at man har marasmus eller kwashiorkor betyr ikke at man har et optimalt inntak av proteiner. Hvor mange ganger må vi si dette før du forstår det? Rett før sitatet ditt står det:

Sitat

Symptomer på proteinmangel kan være depresjon, angst, utmattelse, svakhet, søvnløshet og det kan gå utover veksten til barn og unge.

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det øker kreftrisikoen med for mye. 

Anonymkode: 53b52...818

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det at man ikke har så ekstrem proteinmangel at man har marasmus eller kwashiorkor betyr ikke at man har et optimalt inntak av proteiner. Hvor mange ganger må vi si dette før du forstår det? Rett før sitatet ditt står det:

Du sa man kunne teste om man har "mangel" ved blodprøve men det kan jeg ikke finne noe sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Proteiner er viktig for ALLE uansett. Jeg vet at for jeg skal ha det greit så må jeg minst ha 90 gram om dagen men det synes jeg er vanskelig og jeg sliter med det for jeg er som skapt for karbohydrater men jobber med saken... :D 

Anonymkode: 19a7f...5c1

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Maia70 skrev (3 minutter siden):

Du sa man kunne teste om man har "mangel" ved blodprøve men det kan jeg ikke finne noe sted.

Det var ikke jeg som sa det (lær deg AB-koder), men du kan det. For eksempel
S-Protein total
S-Elektroforese, protein
S-Albumin

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...