Gå til innhold

Det ekstreme fokuset på proteinrik mat. Tine ler hele veien til banken. Men har det noe for seg for oss som ikke trener styrke?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 9.1.2025 den 9.57):

Har en del kollegaer som bruker enorme summer på proteinrike produkter som kesam, YT og cottage cheese. Som de spiser til alle måltider. Gjerne i middagen også.

Jeg tenker det er flott å være sunn. Men er dette en matbølge som nordmenn igjen hiver seg på, som alle bølger før?

Jeg reagerer sterkt på prisen på disse matvarene.

Anonymkode: fca37...16d

Proteiner er kroppens byggesteiner, til absolutt alt. Ikke bare muskelvekst. Man trenger dog ikke 160 gr proteiner om man ikke trener. Men 80-90 gr for voksen person per dag :)

Anonymkode: 88a11...5df

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Maia70 skrev (På 9.1.2025 den 21.47):

Nei det er helt meningsløst, vi får mer enn nok protein i kosten. Man trenger heller ikke noe ekstra proteinrikt om man spiser plantebasert, man trenger bare nok kalorier.

Dette stemmer ikke. 
1. mange får ikke i seg nok via kosten. Noen har dårlig kosthold, andre har allergier og kan ikke spise mye kjøtt eller egg. 
2. Plantebasert er jo fint det, men det er ikke mer proteiner i plantebasert enn i rent kjøtt, egg og melkeprodukter. - Det som også er viktig å tenke på om man spiser plantebasert er at blant annet soya øker østrogenproduksjonen, som igjen kan føre til kreft. Soya er sunt, men i balanserte mengder. Veganere får rett og slett at for mye av det! 
3. Hvert måltid burde inneholde 15-30 gr proteiner. Nytter ikke å spise 60 gr på ett måltid, da kroppen ikke klarer å nyttegjøre seg av alt. Derfor er det også vanskelig å få i seg nok proteiner, da de aller færreste spiste 3 -4 måltider med 15-30 gr proteiner per måltid

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.1.2025 den 10.08):

Protein som kroppen ikke klarer å ta opp, skilles ut. Vanlige folk trenger bare 1g pr kilo kroppsvekt, det er enkelt med vanlig kosthold. Blir dyre turer på do, med andre ord. 

Anonymkode: 4c607...589

Det finnes faktisk ingen grense for hvor mye kroppen klarer å ta opp, men overskudd av proteiner/kcal blir omdannet til fett som alt annet, å havner ikke i do.

• Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Dette stemmer ikke. 
1. mange får ikke i seg nok via kosten. Noen har dårlig kosthold, andre har allergier og kan ikke spise mye kjøtt eller egg. 
2. Plantebasert er jo fint det, men det er ikke mer proteiner i plantebasert enn i rent kjøtt, egg og melkeprodukter. - Det som også er viktig å tenke på om man spiser plantebasert er at blant annet soya øker østrogenproduksjonen, som igjen kan føre til kreft. Soya er sunt, men i balanserte mengder. Veganere får rett og slett at for mye av det! 
3. Hvert måltid burde inneholde 15-30 gr proteiner. Nytter ikke å spise 60 gr på ett måltid, da kroppen ikke klarer å nyttegjøre seg av alt. Derfor er det også vanskelig å få i seg nok proteiner, da de aller færreste spiste 3 -4 måltider med 15-30 gr proteiner per måltid

Hva du sier stemmer heller ikke, det er ikke funnet noen øvre grense over mye protein kroppen kan ta opp på et måltid. (Ihvertfall ikke under 100g)

• Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 9.1.2025 den 10.25):

Og det fikser man fint uten spesialprodukter. Grovbrød med kjøttpålegg, egg, tunfisk, annet fiskepålegg, hummus osv. er fine kilder til protein. Om man ønsker å supplere kan man spise en liten neve nøtter eller en helt vanlig yoghurt eller et glass melk attåt.

Formelen for middag er lett: kjøtt (evt linser, bønner osv. om man ikke spiser kjøtt), grønnsaker og en karbohydratkilde. Saus i tillegg om man ikke er bekymret for kaloriene. Ta mer grønnsaker om man skal ned i vekt og mindre av karbohydratkilden. Man trenger ikke YT og cottage cheese. 

Anonymkode: b027a...b04

Både yt og cottage cheese har mindre kalorier enn hummus. De andre ikke-kjøtt- alternativene du oppgir gidder jeg ikke gå inn på. Og hvorfor er cottage cheese dårlig matvare? Jeg er vokst opp med det helt fra slutten av 90-tallet. Er jo ikke bare noe som har kommet nå. 

Anonymkode: 17df0...776

• Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 9.1.2025 den 9.57):

Har en del kollegaer som bruker enorme summer på proteinrike produkter som kesam, YT og cottage cheese. Som de spiser til alle måltider. Gjerne i middagen også.

Jeg tenker det er flott å være sunn. Men er dette en matbølge som nordmenn igjen hiver seg på, som alle bølger før?

Jeg reagerer sterkt på prisen på disse matvarene.

Anonymkode: fca37...16d

Det finnes noen som på bruke disse produktene av helsemessige grunner. Så å skjære alle over en kam er litt drøyt av deg. 
Vi går heller ikke med diagnoser skrevet i pannen.

Anonymkode: 37d73...2ae

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette stemmer ikke. 

Det går ikke an å mangle protein i dag. Om du skal klare det må du spise veldig lite og veldig dårlig.

Her er han som spiste kun poteter i ett år, han fikk i seg 70g protein pr dag ved å KUN spise poteter: 
"I averaged around 70 grams of protein from 3.5kg of potatoes each day. Potatoes also contain an excellent balance of all essential amino acids."
https://spudfit.com/faq/
Om noen ikke vet hva aminosyrer er, så er det byggestener som kroppen bruker for å lage protein.

Og nei, jeg anbefaler ikke å spise kun poteter, jeg tar frem dette eksempelet for å vise at "proteinmangel" er fryktelig vanskelig å få til.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Stoffer som kroppen trenger men ikke klarer å lage selv kaller vi essensielle. De har enda ikke funnet ett eneste essensielt karbohydrat (og med tanke på at folk fungerer utmerket med 0g karbohydrater over flere år så vet vi at det ikke finnes), men de har funnet to essensielle fettsyrer (omega-3 og omega-6) og 9 essensielle aminosyrer (altså protein). Jeg hadde vært veldig skeptisk til å høre på noen som helst råd fra den personen når kostholdsrådene hans er så skadelige.

Anonymkode: 1a2ec...c0e

image.png.af106a5e474e37997db5abe04d2c5efd.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Maia70 skrev (21 timer siden):

Det går ikke an å mangle protein i dag. Om du skal klare det må du spise veldig lite og veldig dårlig.

Her er han som spiste kun poteter i ett år, han fikk i seg 70g protein pr dag ved å KUN spise poteter: 
"I averaged around 70 grams of protein from 3.5kg of potatoes each day. Potatoes also contain an excellent balance of all essential amino acids."
https://spudfit.com/faq/
Om noen ikke vet hva aminosyrer er, så er det byggestener som kroppen bruker for å lage protein.

Og nei, jeg anbefaler ikke å spise kun poteter, jeg tar frem dette eksempelet for å vise at "proteinmangel" er fryktelig vanskelig å få til.

Du mener virkelig at dette bildet er et tydelig bevis på at han fikk i seg nok protein og at han ser sunn og sterk ut?

p-2-man-loses-100-pounds-on-potato-diet-

Jeg vil si det motsatte... Og det at han har så mye løs hud forteller oss også at han ikke har spist nok protein. Man trenger protein for å stramme opp huden. 

70 gram protein fra poteter er ca 3,75 kg poteter og 3263 kcal. Potet inneholder proteasehemmere, som hemmer opptak av protein. Kokt potet har en PDCAAS på 57, som betyr at ca 57% av disse 70 grammene kan brukes, altså 40 gram protein. 40 gram protein fra 3263 kcal. Og dette kaller du en god kilde til protein? 2000 kcal hadde gitt ynkelige 24,5 gram opptakelig protein...

Du beviser jo det motsatte av det du mente å bevise. Du beviser at han fikk ikke i seg nok protein selv med et inntak på over 3200 kcal. Hadde han fortsatt hadde han blitt syk. Skikkelig syk.

Fra din egen lenke:

Sitat

Following the potato diet may not harm you for the short-term, but when you look at the big picture, eating nothing but potatoes means you’re consuming very small amounts of fat and protein, he explains, which can be detrimental over a prolonged period of time and can even put you at risk for deficiency. This can tank your energy levels, weaken your immune system, make you feel hungry, and mess with your concentration.

Plus, since potatoes just aren’t a great source of protein—coming in at just 4 grams per medium-sized potato, according to the USDA—not eating enough of the nutrient can make your muscles deteriorate, says Dr. Nadolsky. This means you’ll lose a lot of your definition, even if you drop pounds, he says.

Maia70 skrev (10 timer siden):

image.png.af106a5e474e37997db5abe04d2c5efd.png

Jeg ser at det skorter på kunnskap. Nesten alle planter inneholder alle de 9 essensielle aminosyrene. Det er bare det at planter ikke inneholder dem i de forholdene man trenger dem i. Mye av én og lite av en annen. Man klarer bare å ta opp så mye protein som den begrensende aminosyren. Tenk deg at hver essensiell aminosyre er en stav i en tønne. Du kan bare fylle på så mye vann som den laveste staven. Hvis den korteste staven er 10 cm, så kan man bare fylle 10 cm med vann selv om en annen stav er 2 meter. 

F4.large.jpg

Og så kan det i tillegg være proteasehemmere som er som steiner i tønna og gjør at man ikke har plass til så mye vann som man trodde.

• Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.1.2025 den 10.51):

Dette stemmer ikke. 

Nr 3 her, dette kan ikke stemme. Selv om jeg har hørt mange si det samme. Kroppen tar ting opp uansett. Hvordan vil du forklare dette for dem som er på periodisk faste? Var en bodybuilder som kun spiste 2 måltider, om kroppen da bare tok opp 60g protein iløpet av dagen, så ville jo det ikke fungert med å få muskler.

• Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du mener virkelig at dette bildet er et tydelig bevis på at han fikk i seg nok protein og at han ser sunn og sterk ut?

p-2-man-loses-100-pounds-on-potato-diet-

Jeg vil si det motsatte... Og det at han har så mye løs hud forteller oss også at han ikke har spist nok protein. Man trenger protein for å stramme opp huden. 

70 gram protein fra poteter er ca 3,75 kg poteter og 3263 kcal. Potet inneholder proteasehemmere, som hemmer opptak av protein. Kokt potet har en PDCAAS på 57, som betyr at ca 57% av disse 70 grammene kan brukes, altså 40 gram protein. 40 gram protein fra 3263 kcal. Og dette kaller du en god kilde til protein? 2000 kcal hadde gitt ynkelige 24,5 gram opptakelig protein...

Du beviser jo det motsatte av det du mente å bevise. Du beviser at han fikk ikke i seg nok protein selv med et inntak på over 3200 kcal. Hadde han fortsatt hadde han blitt syk. Skikkelig syk.

Fra din egen lenke:

Jeg ser at det skorter på kunnskap. Nesten alle planter inneholder alle de 9 essensielle aminosyrene. Det er bare det at planter ikke inneholder dem i de forholdene man trenger dem i. Mye av én og lite av en annen. Man klarer bare å ta opp så mye protein som den begrensende aminosyren. Tenk deg at hver essensiell aminosyre er en stav i en tønne. Du kan bare fylle på så mye vann som den laveste staven. Hvis den korteste staven er 10 cm, så kan man bare fylle 10 cm med vann selv om en annen stav er 2 meter. 

F4.large.jpg

Og så kan det i tillegg være proteasehemmere som er som steiner i tønna og gjør at man ikke har plass til så mye vann som man trodde.

Så det du mener er at alle må spise MYE mer protein, så blir huden deres pen, og alle blir friske? Og når man spiser protein får man ikke slapp hud når man slanker seg mye? Hvor er vitenskapen som sier at kjøtt gir pen og stram hud?
Altså, de som ligger på sykehusene, og de som ligger hjemme med kronisk sykdom, de spiser protein, det gjør ALLE i dag, mer enn nok, det er ikke det som er problemet.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er til dels enig.

Proteiner er viktig, men mange matvareprodusenter skor seg på dette ved å lage ultraprosesserte produkter tilsatt protein. Kiloprisen for proteinene blir uforholdsmessig høy, og matvarene er nærmest ferdigtygget og halvfordøyd, som heller ikke gir den optimale metthetsfølelsen.

Å spise rene varer er dårlig business for matvareprodusenter. Men for egen kropp og lommebok er det klart best å få i seg proteinene sine gjennom vanlige matvarer - som kokt egg til frokost og rent kjøtt til middag. Så slipper du også søtstoff, stabilisator og emulgator som ingen trenger, men som de putter i disse proteinpuddingene.

• Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 9.1.2025 den 10.25):

Og det fikser man fint uten spesialprodukter. Grovbrød med kjøttpålegg, egg, tunfisk, annet fiskepålegg, hummus osv. er fine kilder til protein. Om man ønsker å supplere kan man spise en liten neve nøtter eller en helt vanlig yoghurt eller et glass melk attåt.

Formelen for middag er lett: kjøtt (evt linser, bønner osv. om man ikke spiser kjøtt), grønnsaker og en karbohydratkilde. Saus i tillegg om man ikke er bekymret for kaloriene. Ta mer grønnsaker om man skal ned i vekt og mindre av karbohydratkilden. Man trenger ikke YT og cottage cheese. 

Anonymkode: b027a...b04

Er cottage cheese et spesialprodukt? Da vil jeg i så fall påstå at den hummusen du nevner her er enda mer spesialprodukt enn cottage cheese.

Kesam som ts nevner er jo heller ikke noe spesialprodukt, det kan brukes stort sett på lik linje som rømme og creme fraiche. YT kan være spesialprodukt (f.eks. proteinbarer), men ellers er alt som nevnes her helt normale produkter på lik linje som det andre du ramser opp her. 

Den «formelen» på middag du skriver om, er ikke godt nok for meg. Jeg har rast ned i kilo ved å spise mer proteiner, da gjerne i form av cottage cheese og andre lignende produkter. Det med å bare spise mer grønnsaker og mindre karbohydrater har ikke funket for min del iallfall, det har jeg prøvd før. Kropper fungerer på ulike måter og har ulike behov, og akkurat det virker det som at mange i denne tråden glemmer. 

Anonymkode: 0cac7...89a

• Liker 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Maia70 skrev (23 timer siden):

Så det du mener er at alle må spise MYE mer protein, så blir huden deres pen, og alle blir friske? Og når man spiser protein får man ikke slapp hud når man slanker seg mye? Hvor er vitenskapen som sier at kjøtt gir pen og stram hud?
Altså, de som ligger på sykehusene, og de som ligger hjemme med kronisk sykdom, de spiser protein, det gjør ALLE i dag, mer enn nok, det er ikke det som er problemet.

Hvor sa jeg at alle vil få pen hud og alle vil være friske hvis de spiser mye mer protein? 

Han var for ung til at han skulle ha så slapp hud av det vekttapet. Og man ser at mannen har lite muskler. På carnivore er det masse eksempler på folk som er eldre og går ned mer i vekt fortere enn han gjorde, og har strammere hud enn han hadde. Genene har også noe å si her, men kostholdet er utrolig viktig. Ikke bare kostholdet man har mens man går ned i vekt, men også kostholdet man hadde før. Cellene inneholder det man putter i kroppen. 

Det er veldig godt kjent at protein gir strammere hud. Kollagen er et protein, og du må gi kroppen byggesteinene til kollagen for at den skal klare å produsere kollagen, altså protein. 

Og den gjennomsnittlige nordmann spiser for lite protein, ikke for mye. Optimalt inntak av protein ligger på minst 2 gram protein per kilo slank kroppsvekt, altså minst 120 gram for en dame på 60 kg.

Å si at alle spiser protein, så det er ikke et problem med lavt proteininntak blir som å si at alle har en inntekt, så da har ingen dårlig råd. Og det vitner om at du har lite kunnskap om emnet.

• Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.1.2025 den 10.03):

Trenger ikke spise slike matvarer for å få i seg nok protein, eneste jeg spiser av meieriprodukter for protein er skyr iblant. Men mengden protein en trenger er nok litt mer enn mange tror, og enda mer om en trener. Det gir også mer metthetsfølelse, som gjør det lettere å ikke overspise. 

Anonymkode: d1343...28f

er litt uenig her... For meg som er vegetar, jeg må enten spise en god del egg hverdag eller bruke proteinpudding, protein bar, etc... holder på med styrketrening og trenger mellom 1,5 og 2 g protein per kilo vekt..

men helt enig med ts om prisene. Direkte latterlig.

Endret av NatNat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Uanonym bruker skrev (25 minutter siden):

Folk spiser mye mer proteiner enn de trenger fra før av, så enda mer er i alle fall ikke noe vits.

https://www.forskersonen.no/debattinnlegg-ernaering-fedme/nordmenn-spiser-dobbelt-sa-mye-protein-som-de-trenger/2142046

Den veganeren der er helt hjernevasket og fullstendig feilinformert. De burde ta fra henne legelisensen. Det er lurt å ignorere alt som kommer fra den dama, eventuelt gjøre det meste motsatt av det hun sier.

Det er ekstremt skremmende at en overlege ikke vet 0,8-1g protein per kg kroppsvekt er minimumsanbefaling for å unngå proteinmangel, ikke hva som er optimalt inntak av protein. Optimal grense er høyere. Denne studien har sett på proteininntak og om grensene bør ØKES. De konkluderte med at dagens minimumsanbefalinger er under halvparten av hva man bør spise, særlig for aminosyren leucin, for optimal muskelsyntese. Så faktisk spiser nordmenn for lite protein. 

Det er også skremmende at hun påstår at studien hun linket til beviser at norske veganere får i seg nok jern. I studien står det i klartekst at jo lengre de var veganere, jo lavere nivåer av jern hadde de. De får altså i seg for lite jern hele tiden og må bruke av de oppsparte midlene hele tiden. 

Kjøtt er mer enn protein og jern. Fett kjøtt fra beitedyr inneholder all næringen et menneske trenger hvis de spiser bare det. Og jo høyere inntak av animalsk man har, jo mer næring får man. Studie på det. Kjøtt er mer næringsrikt enn planter.

I Hong Kong spiser de over dobbelt så mye kjøtt som oss, og lever lengre enn oss. Faktisk har de den høyeste forventede levealderen i verden og det høyeste inntaket av kjøtt i verden. Og de er ikke et unntak. Høyt kjøttinntak er forbundet med høyere levealder i verden.

longevity-vs-meat-eating-in-64-countries

Og alle ekte blue zones med god helse spiser mer kjøtt enn lignende samfunn. Okinawa er kjent for å spise veldig mye kjøtt for eksempel. 

Jeg ønsker å ha god helse, og ikke være en tynnfeit veganer uten muskler, så jeg spiser mye mer protein enn minimumsanbefalingene. :) 

• Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Kjøtt er mer enn protein og jern. Fett kjøtt fra beitedyr inneholder all næringen et menneske trenger hvis de spiser bare det.

For mennesker er rene kjøttetere, akkurat som ulven! Det er derfor ulver er dem vi ligner mest på av hele dyreriket  :ironi:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Maia70 skrev (11 minutter siden):

For mennesker er rene kjøttetere, akkurat som ulven! Det er derfor ulver er dem vi ligner mest på av hele dyreriket  :ironi:

Fordøyelsessystemet ligner MYE mer på ulven enn en gorilla.

Kilde: https://x.com/SBakerMD/status/916077796719390720/photo/1

DLaP5UJV4AASBB8?format=jpg&name=large

PHen i magen indikerer at vi er åtseletere/carnivore. 1,5 i pH er ekstremt surt. (kilde

Stomach-pH-as-a-function-of-animal-speci

• Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
AnonymBruker skrev (På 13.1.2025 den 14.07):

Fordøyelsessystemet ligner MYE mer på ulven enn en gorilla.

Kilde: https://x.com/SBakerMD/status/916077796719390720/photo/1

DLaP5UJV4AASBB8?format=jpg&name=large

PHen i magen indikerer at vi er åtseletere/carnivore. 1,5 i pH er ekstremt surt. (kilde

Stomach-pH-as-a-function-of-animal-speci

Poenget er dette:

"Myten om at jo mer protein det er i kosten, desto bedre og sunnere er kostholdet, er dessverre ikke så uvanlig. Nordmenn, spesielt barn, får i seg allerede mer enn nok protein.

Norske barn spiser omtrent tre ganger så mye protein som man behøver. Dette viser blant annet undersøkelsene ved Folkehelseinstituttet, Småbarnskost og Spedkost 3 (2020)."

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/flere-grunner-til-a-velge-plantemelk-barn-far-i-seg-for-mye-protein/o/5-95-2250237

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...