Gå til innhold

Det ekstreme fokuset på proteinrik mat. Tine ler hele veien til banken. Men har det noe for seg for oss som ikke trener styrke?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Altså... jeg nevnte jo både egg og nøtter. Men man kan ikke spise bare dette. Egg til middag hver dag? 🤢

Anonymkode: b027a...b04

Ja, som pålegg nevnte du det. Man trenger da ikke spise egg til middag hver dag selvom man bruker det som en av hovedproteinkildene i et vegetarisk kosthold. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du vet at den 0,8g-grensa er minimumsanbefaling for å unngå åpenbare symptomer på proteinmangel? Det er ikke optimalt inntak. Vi vet ikke nøyaktig hva som er optimalt, men det ser ut til at det er over dobbelt, kanskje til og med 2,5g.

Anonymkode: 1a2ec...c0e

Internasjonalt er vel grensa minst 1g, så langt jeg vet, pluss ekstra om man trener, men mer protein gjør at muskler ikke brytes ned like raskt, som er veldig viktig.

Endret av katties
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Legg forøvrig merke til at verdens mest langlivede folkeslag har lavt kjøttinntak, mye grønnsaker, nøtter og belgfrukter. Bare å søke opp.

Anonymkode: f0dbd...489

Anbefaler deg å søke det litt opp. Blue Zones er en svindel. Det er ikke så kjøttfritt som veganerforfatteren vil ha det til og har forvrengt dataene til å høres ut som. 

Okinawa er kjent for å spise MYE kjøtt (svin), og de som lever lengst der spiser mer kjøtt. Det der søtpotet-tullet er tatt fra rett etter øya var bombet sønder og sammen (2. verdenskrig) og er ikke kostholdet som er tradisjonelt på øya. Kun en liten periode mens øya lå i ruiner. 

Ikaria spiser vanligvis mye kjøtt, men Blue Zones-forfatteren valgte å bruke data fra hva de spiste under fasten og lyve om at det var deres hverdagskost.

Sardinia og Nicoya verdsetter også kjøtt og spiser mye av det. 

Og så må vi også nevne at mange av de eldre nok er døde, men ikke registrert som døde...

Loma Linda er den eneste av Blue Zones som faktisk har lavere kjøttinntak, og det er riktig at de lever lengre enn mennesker som spiser kjøtt i nærheten, men studier på spermkvalitet viser at kostholdet er mangelfullt. Veganere i Loma Linda har mye dårligere spermkvalitet. Dyr som har god tilgang på sunn mat (for dem) blir ikke feite, de blir mer fruktbare. Mennesker er også et dyr. I Loma Linda er de adventister, som er en menighet som tror på at ved å holde kroppen sin sunn så hedrer de gud. De gjør mye annet annerledes fra andre folk enn bare å kutte ut kjøtt. De røyker ikke, de drikker ikke alkohol, de spiser ikke hurtigmat, de trener mer, de sover godt, de har gode familierelasjoner, de holder kropp og hjerne i aktivitet. Man kan sammenligne dem med mormonerne bortsett fra at mormonerne spiser kjøtt. Mormonerne ser samme økning i levealder sammenlignet med folk i nærheten.

I Hong Kong spiser de over dobbelt så mye kjøtt som oss, og lever lengre enn oss. Faktisk har de den høyeste forventede levealderen i verden og det høyeste inntaket av kjøtt i verden. Og de er ikke et unntak. Høyt kjøttinntak er forbundet med høyere levealder i verden.

longevity-vs-meat-eating-in-64-countries

• Liker 1
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Og det fikser man fint uten spesialprodukter. Grovbrød med kjøttpålegg, egg, tunfisk, annet fiskepålegg, hummus osv. er fine kilder til protein. Om man ønsker å supplere kan man spise en liten neve nøtter eller en helt vanlig yoghurt eller et glass melk attåt.

Formelen for middag er lett: kjøtt (evt linser, bønner osv. om man ikke spiser kjøtt), grønnsaker og en karbohydratkilde. Saus i tillegg om man ikke er bekymret for kaloriene. Ta mer grønnsaker om man skal ned i vekt og mindre av karbohydratkilden. Man trenger ikke YT og cottage cheese. 

Anonymkode: b027a...b04

Jeg ser ikke på yoghurt og cottage cheese som spesialprodukter. For meg er cottage cheese hverdagsmat, noe jeg spiser hver dag.

Man trenger proteiner. Det er da ingenting galt i om man ønsker å få noe av det fra cottage cheese. F.eks spiser jeg til frokost granola eller Rug Fras med yoghurt naturell og cottage cheese. En annen gang spiser jeg kanskje brødskiver med kjøttpålegg og ost. 

Anonymkode: f150b...4b2

• Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ikke noe poeng i å benytte proteiner som energikilde. Det er dyrt, og kroppen må skille ut  av mye ekstra nitrogen. Det er viktig med proteiner, men proteiner bør primært brukes som proteinkilde, ikke som energikilde. 

Anonymkode: 305e0...20b

Hvor har jeg skrevet proteiner som energikilde?

Anonymkode: f150b...4b2

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en del kollegaer som bruker enorme summer på proteinrike produkter som kesam, YT og cottage cheese. Som de spiser til alle måltider. Gjerne i middagen også.

Jeg tenker det er flott å være sunn. Men er dette en matbølge som nordmenn igjen hiver seg på, som alle bølger før?

Jeg reagerer sterkt på prisen på disse matvarene.

Anonymkode: fca37...16d

Cottage cheese er jo billig mat.

Men disse protein-produktene er ellers bare humbug ja. Proteinsjokolademelk for 27622662kr literen. 😅 Men det er heldigvis frivillig å kjøpe og absolutt ikke livsnødvendig med proteinsjokolademelk så da går det vel bra.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Anbefaler deg å søke det litt opp. Blue Zones er en svindel. Det er ikke så kjøttfritt som veganerforfatteren vil ha det til og har forvrengt dataene til å høres ut som. 

Okinawa er kjent for å spise MYE kjøtt (svin), og de som lever lengst der spiser mer kjøtt. Det der søtpotet-tullet er tatt fra rett etter øya var bombet sønder og sammen (2. verdenskrig) og er ikke kostholdet som er tradisjonelt på øya. Kun en liten periode mens øya lå i ruiner. 

Ikaria spiser vanligvis mye kjøtt, men Blue Zones-forfatteren valgte å bruke data fra hva de spiste under fasten og lyve om at det var deres hverdagskost.

Sardinia og Nicoya verdsetter også kjøtt og spiser mye av det. 

Og så må vi også nevne at mange av de eldre nok er døde, men ikke registrert som døde...

Loma Linda er den eneste av Blue Zones som faktisk har lavere kjøttinntak, og det er riktig at de lever lengre enn mennesker som spiser kjøtt i nærheten, men studier på spermkvalitet viser at kostholdet er mangelfullt. Veganere i Loma Linda har mye dårligere spermkvalitet. Dyr som har god tilgang på sunn mat (for dem) blir ikke feite, de blir mer fruktbare. Mennesker er også et dyr. I Loma Linda er de adventister, som er en menighet som tror på at ved å holde kroppen sin sunn så hedrer de gud. De gjør mye annet annerledes fra andre folk enn bare å kutte ut kjøtt. De røyker ikke, de drikker ikke alkohol, de spiser ikke hurtigmat, de trener mer, de sover godt, de har gode familierelasjoner, de holder kropp og hjerne i aktivitet. Man kan sammenligne dem med mormonerne bortsett fra at mormonerne spiser kjøtt. Mormonerne ser samme økning i levealder sammenlignet med folk i nærheten.

I Hong Kong spiser de over dobbelt så mye kjøtt som oss, og lever lengre enn oss. Faktisk har de den høyeste forventede levealderen i verden og det høyeste inntaket av kjøtt i verden. Og de er ikke et unntak. Høyt kjøttinntak er forbundet med høyere levealder i verden.

longevity-vs-meat-eating-in-64-countries

Rent kjøtt er sunt, så enkelt er det. Farseprodukter er ikke sunt, så når disse to produktene ble sammenfattet i en studie for å liksom forske på om kjøtt var sunt for oss så blir det totalt useriøs forskning.

Alle vet at epler ikke er usunt for kroppen, men at eplenektar laget på konsentrat er rent sukker og derfor direkte usunt. Skulle man forsket på om epler er sunt for kroppen og ikke skilt på epler i sin hele form og eplenektar så hadde ingen tatt deg seriøst. Men fordi vi skal lures til å tro at kjøtt er usunt så tillot man denne sammenblanding av rent kjøtt og farseprodukter. Man så heller ikke på kostholdet som helhet, og man kan jo kanskje tenke seg at de som spiste mye farseprodukter hadde helt annet kosthold og levevaner enn de som spiste mye rent kjøtt.

• Liker 2
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Herregud for ett spetakkel....

Hvorfor er det så viktig for dere å sitte på deres høye hest å mene så mye om at man får dekt dette via vanlig kost osv.

Kanskje de menneskene sliter med å spise variert og bra nok da?

Kanskje de menneskene liker cottage Cheese og den slags?

Jeg skal spise lite kalorier, men få i meg masse protein da jeg trener hardt for å gå ned i vekt og fettprosent. Da må jeg spise ganske mye kjøtt og minimalt med brød for eksempel. Det å kunne unne seg noe litt kos som YT. Altså hvorfor ikke spise en yogurt med mer protein som har lavt kaloriinnhold?

Anonymkode: c7d12...6f0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det kommer an på hva du kombinerer dine vegetabilske proteiner med, f.eks ris og kornprodukter med belgfrukter er gode proteinkilder. 

Anonymkode: f0dbd...489

Jeg tok utgangspunkt i et vegetarisk forslag som var 1 cup (171g) kokte pintobønner, 1 cup (145g) maiskorn og 1 cup (195g) brun ris. Dette inneholder 25 g protein og kompletterer hverandre bra. Men inneholder 588 kcal.

Spiser man 2000 kcal av denne blandingen tar man opp ca 85 gram protein.
Spiser man 2000 kcal kidneybønner tar man opp ca 65 gram protein.
Spiser man 2000 kcal med ytrefilet vil man ta opp ca 283 gram protein.

Klarer du å se hva som er en god kilde til protein og hvilke som er dårlige kilder til protein her?

• Liker 1
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er helt meningsløst, vi får mer enn nok protein i kosten. Man trenger heller ikke noe ekstra proteinrikt om man spiser plantebasert, man trenger bare nok kalorier.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Tuller du? Kjøtt smaker så jævla ekkelt! Fins det noen piller eller noe jeg kan ta i stedet for å få protein?

Anonymkode: d50ac...751

Ikke vær redd og ikke hør på de som mener at den eneste måten å få i seg «riktig» næring på er å fråtse i animalske produkter.

Anonymkode: b519c...433

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Maia70 skrev (15 timer siden):

Nei det er helt meningsløst, vi får mer enn nok protein i kosten. Man trenger heller ikke noe ekstra proteinrikt om man spiser plantebasert, man trenger bare nok kalorier.

4-5000 kcal? Lykke til med det.

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har ikke lest hele tråden men undersøkelser viser at nordmenn spiser alt for mye proteiner. Det dannes giftstoffer under fordøyelsen og gir problemer med hjerte og kar og overvekt. 

Ta dere heller noen bærekraftige vegetar dager. 

Anonymkode: ddf4a...30b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har ikke lest hele tråden men undersøkelser viser at nordmenn spiser alt for mye proteiner. Det dannes giftstoffer under fordøyelsen og gir problemer med hjerte og kar og overvekt. 

Ta dere heller noen bærekraftige vegetar dager. 

Anonymkode: ddf4a...30b

Da må man overspise i tilleg tenker jeg for å få i seg så mye. Skal jeg med min vekt få i meg nok proteiner, så må jeg spise oppmot 140g protein daglig, og spiser jeg ren mat innenfor riktig kalorimengde, så må jeg være litt bevisst på hva jeg spiser. Sånn for å forstå hvilke mengder det er, så tilsvarer det 700g kjøtt hvis kjøtt hadde vært eneste proteinkilde. 

Anonymkode: d1343...28f

• Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tex369champ på IG spiser kun plantebasert, ingen proteindrikker, og ikke noen overvekt av bønner og linser her. Det han hovedsakelig spiser er frukt og bær, grønnsaker og bladgrønnsaker, tang, alger, urter... Kaloriene kommer hovedsakelig fra frukt. Ser han ut som han mangler muskler? :)  (og ja, han spiser hele dagen)
image.thumb.png.1ef0e06019d2e45360db108120878693.png

Minner om at gorillaen også spiser sånn: https://www.worldwildlife.org/stories/what-do-gorillas-eat-and-other-gorilla-facts

Men nå har jo folk begynt å tro at vi ligner mest på ulven, så dette går vel ikke helt inn hos alle....

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Maia70 skrev (33 minutter siden):

Tex369champ på IG spiser kun plantebasert, ingen proteindrikker, og ikke noen overvekt av bønner og linser her. Det han hovedsakelig spiser er frukt og bær, grønnsaker og bladgrønnsaker, tang, alger, urter... Kaloriene kommer hovedsakelig fra frukt. Ser han ut som han mangler muskler? :)  (og ja, han spiser hele dagen)
image.thumb.png.1ef0e06019d2e45360db108120878693.png

Minner om at gorillaen også spiser sånn: https://www.worldwildlife.org/stories/what-do-gorillas-eat-and-other-gorilla-facts

Men nå har jo folk begynt å tro at vi ligner mest på ulven, så dette går vel ikke helt inn hos alle....

Nå ler jeg godt. Han fyren hadde ikke veldig imponerende fysikk. Hvis det er det beste man får til ved å knaske på planter hele dagen, så er det best å holde seg unna det kostholdet. Takk for advarselen.

Du vet at gorillaen har et helt annet fordøyelsessystem enn oss? De har kort tynntarm og lang tykktarm og i starten av tykktarmen har de en ekstra del som vi ikke har. Et fermenteringskammer der de bryter ned cellulose. Vi har lang tynntarm og kort tykktarm og ingen fermenteringskammer.

Ser du magen til gorillaen? Ligner det på en magen til et slankt menneske? Gorillaen er slank. Magen må være såpass stor for å ha plass til fordøyelsessystemet.

2vlzl2qde5_silverback_gorilla_Volcanoes_

• Liker 4
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg spiser cottage cheese og kesam ofte, fordi det er godt... Spesielt i mange ovnsbakte retter og på supper som er litt salt så foretrekker jeg cottage cheese fremfor fetaost. Mager vaniljekesam smaker bedre enn vaniljeyoghurt, og er perfekt som dessert eller mellommåltid.

At det er proteinrikt er ett pluss.

Anonymkode: 333ff...c64

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Nå ler jeg godt. Han fyren hadde ikke veldig imponerende fysikk. Hvis det er det beste man får til ved å knaske på planter hele dagen, så er det best å holde seg unna det kostholdet. Takk for advarselen.

Tenkte det samme. Dette er ikke en fysikk som er veldig vanskelig å oppnå om en trener for å bygge muskler. Blir mer imponert om en som er topp 10 vektløfting eller strongman uten å spise proteiner og bare frukt, grønsaker og tang. Men slike eksempler finnes selvsagt ikke 

Anonymkode: d1343...28f

• Liker 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Les hva ts skriver om igjen du, hen spør om lassevis med protein er nødvendig for vanlige folk, og dette var svaret mitt. Vi snakker ikke om bodybuildere her.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Maia70 skrev (13 timer siden):

Les hva ts skriver om igjen du, hen spør om lassevis med protein er nødvendig for vanlige folk, og dette var svaret mitt. Vi snakker ikke om bodybuildere her.

Kanskje du skal lese hvilke svar TS har fått? Det er tydelig at du ikke har lest ett eneste av dem da. Allerede i første svaret kommer flere grunner til at vanlige folk bør spise mer protein enn minstegrensa for åpenbare proteinmangler, som er et nivå veganere sliter med å komme opp på og mener at de får i seg nok protein hvis de bare så vidt kommer over denne grensa. Hvis man tjener akkurat nok penger til å dekke de viktigste utgiftene sine, strippet til beinet, tjener man da godt og har et godt liv? Optimalt inntak av proteiner ser ut til å ligge på minst 2g per kg kroppsvekt (normalvektig kropp) for normale folk. Altså minst 120 gram protein for en normalvektig dame på 60 kg. Det er veldig enkelt å få til dette på ca 2000 kcal hvis man spiser nok animalsk, men siden kjøtt har blitt feilaktig demonisert, så kutter mange ned på kjøtt. Da er det godt at de i alle fall får i seg litt hytteost for å få litt protein. De går glipp av andre næringsstoffer i kjøttet, men det er et skritt i riktig retning i alle fall.

Og han personen som du linket til påstår at kroppen ikke trenger protein eller fett, bare karbohydrater... Som er det motsatte av riktig. Stoffer som kroppen trenger men ikke klarer å lage selv kaller vi essensielle. De har enda ikke funnet ett eneste essensielt karbohydrat (og med tanke på at folk fungerer utmerket med 0g karbohydrater over flere år så vet vi at det ikke finnes), men de har funnet to essensielle fettsyrer (omega-3 og omega-6) og 9 essensielle aminosyrer (altså protein). Jeg hadde vært veldig skeptisk til å høre på noen som helst råd fra den personen når kostholdsrådene hans er så skadelige.

• Liker 1
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...