Gå til innhold

Hvorfor selger alle plutselig merionull - og billig?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

For tre år siden kjøpte jeg en merinoullgenser for 1200 kroner i Berlin. Elsket den og har siden kjøpt litt mer her og der. Nå har plutselig alle merionull. Tom. jallaplasser som Dressmann selger merinogensere - billig, for under 300 kroner. Safa har masse merinoull nå.

Hva har skjedd her? Hvordan er det plutselig overalt og hvordan klarer de å selge så rimelig?

Anonymkode: 8cb6c...3d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

For tre år siden kjøpte jeg en merinoullgenser for 1200 kroner i Berlin. Elsket den og har siden kjøpt litt mer her og der. Nå har plutselig alle merionull. Tom. jallaplasser som Dressmann selger merinogensere - billig, for under 300 kroner. Safa har masse merinoull nå.

Hva har skjedd her? Hvordan er det plutselig overalt og hvordan klarer de å selge så rimelig?

Anonymkode: 8cb6c...3d0

Til og med Dressmann? De solgte merino ullgensere på slutten av 90 tallet også, billig.

Anonymkode: 726ca...0ea

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er jo ikke akkurat nytt. Den du kjøpte var jo veldig dyr, sånn du har blitt lurt dyr (evnt et merke som gjorde prisen kunstig høy). Jeg har hatt barn i 21 år og da fulgt med så lenge i hvert fall og merinoull har aldri vært dyrt. 

Anonymkode: ec59e...e0e

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Merinoull har du vel kunnet kjøpe "over alt" i mange år, og relativt billig også. 

Da jeg hadde småbarn for 20-år siden, var noe av den beste ulla merinoull fra Cubus. 

Da jeg var barn, var Safa og Janus de beste merkene på ull. Og de har brukt merinoull de siste 20 årene, minst. 

HM har solgt merinoull i mange år. Egentlig har du vel kunnet kjøpe det så godt som over alt. 
Men det er klart det er forskjell i kvalitet på merinoulla avhengig av hvor mye du betaler for den også.

Den genseren du kjøpte dyrt i Berlin, høres ut som om den var en merkevare av et eller annet slag. For såpass dyrt har vel knapt merinoull vært noen gang, med mindre det følger med en merkevare. 

På den annen side skal jo kashmirull være dyr kvalitetsvare. Men det selges også på HM nå, til en rimelig penge. (Du må vel da opp i 1000kr for en genser) .

Anonymkode: e0023...ab9

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ullgenserne på Cubus har dessverre blitt mer jalla på få år. De var tykke og gode i kvaliteten. Nå er de tynne som flatbrød og med tråder som rakner for ingenting. 

Anonymkode: 87d99...680

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Nå er det jo slik at merinoull også varierer i kvalitet, mellom merkene. F.eks. selger Pierre Robert også merinoull, og veldig billi, men singelvevde plagg i tynn og skjør merinoull varer ikke lenge, blir veldig fort hull i. Så er det Janus som ofte bruker tjuekkere tråd og dobbel veving (to lag vevd sammen) i sine plagg som varer mye lengre. Ullfleece fra Janus er også tjukk, varm, varig - men absolutt ikke billige, koster 2000 kr - https://www.janus.no/products/kleveland-merino-zip-dame

tynnere ulltøy koster rundt en tusen lapp - https://www.janus.no/collections/ullklaer-til-dame/products/4582210 

Så var din genser kvalitet, TS, kan du fortsatt bruke den nå etter mange år og mange vask, uten at den er krympet eller blitt nuppete, vil jeg ikke si at du betalte for mye, tvert imot. 

Anonymkode: 4e9a0...de0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merinoull har vært i butikkene i årevis. Siden det har blitt stadig med oppmerksomhet rundt ull, bærekraft og de gode kvalitetene til ulla, kommer det stadig mer for salg. Dessverre også mye i dårlig kvalitet. Det er store kvalitetsforskjeller også på merinoull.

Det er mye tynn kvalitet og tråder og gensere som rakner fort. Jeg tipper mye av den billige ulla både består av korte ullfibre. Da ryker det fortere. Å betale 1200 kr for en merinoullgenser i god kvalitet er ikke dyrt, men absolutt innafor, og det er en genser som du har i årevis om du behandler den riktig. De billigste merinoullgenserne kan fort få hull etter noen få bruk eller et par vask, og det er langt fra bærekraftig. Det burde ikke vært lov å selge klær av dårlig kvalitet! Det er kjedelig å stoppe (reparere hull i ull). Tynn merinoull er også vanskelig å reparere pent, dermed blir plaggene kastet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Merino var aldri så dyrt, kashmir og angora derimot. Ga bort en genser med angoraull i jul, den kosta 2000 kr.

Anonymkode: 02c1f...310

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...