Gå til innhold

Vektnedgang og hormonspiral

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg sliter med å gå ned i vekt etter at jeg fikk satt inn hormonspiral. Jeg spiser sunt og har kontroll på inntak, men det er så mye vanskeligere når jeg går på hormonprevensjon. Nå har jeg hatt spiral i 4 år, og har merket at det nesten er klin umulig å gå ned. Er det vanlig at spiral skal holde sånn på vekta? Irriterer meg grønn over det.

Anonymkode: 8c169...e6b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg har gått ned 30 kilo mens jeg har hatt hormonspiral. Så det er jo mulig, ihvertfall for meg...

Anonymkode: be454...f5d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Merket ingen forskjell på vektnedgangen før og etter jeg fikk satt inn hormonspiral

Anonymkode: 8ce8d...783

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg har gått ned 30 kilo mens jeg har hatt hormonspiral. Så det er jo mulig, ihvertfall for meg...

Jeg klarer å gå ned altså, det er bare innmari mye vanskeligere enn hvis jeg ikke går på hormonprevensjon. Jeg må nærmest trene meg ihjel samtidig som jeg sulter meg ihjel, og sånn vil jeg jo ikke leve. Jeg vurderer å fjerne spiralen for å kunne leve et mer normalt liv der jeg slipper å spise 1200 kalorier for ikke å blåse opp som en ballong. 

Ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kanskje alder spiller en rolle her? 

Anonymkode: b9351...36e

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg klarer å gå ned altså, det er bare innmari mye vanskeligere enn hvis jeg ikke går på hormonprevensjon. Jeg må nærmest trene meg ihjel samtidig som jeg sulter meg ihjel, og sånn vil jeg jo ikke leve. Jeg vurderer å fjerne spiralen for å kunne leve et mer normalt liv der jeg slipper å spise 1200 kalorier for ikke å blåse opp som en ballong. 

Ts

Kan du nærme deg overgangsalder, kan stoffskiftet ditt ha endret seg, eller sånne ting?
Dumt å ta den ut også viser det seg at det ikke er den som har skylda....

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kanskje alder spiller en rolle her? 

Anonymkode: b9351...36e

Jeg har tenkt på det. Men er ikke sååå gammel, er 36. Men kanskje det er gammelt nok. Vil uansett slippe å leve på litt i overkant 1000 kalorier for å unngå å gå opp i vekt. Da får jeg heller være litt blubb 😃

Ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kan du nærme deg overgangsalder, kan stoffskiftet ditt ha endret seg, eller sånne ting?
Dumt å ta den ut også viser det seg at det ikke er den som har skylda....

Er 36, er ikke det litt tidlig? 😬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Er 36, er ikke det litt tidlig? 😬

Hvis du ikke har noen andre symptomer, så kanskje. Det finnes jo de som kommer i overgangsalderen før de er 30, men det er jo på ingen måte dem det er flest av!

Ville bedt fastlegen om blodprøver i forbindelse med stoffskifte, jern, vitaminer osv før jeg hadde tatt ut hormonspiralen hvis du ellers er fornøyd med den. Ikke fordi jeg er PRO-hormonspiral-fanatist altså, men fordi jeg tror sannsynligheten er større for at det er noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er 34, og sliter også med å gå ned i vekt nå. Har hatt hormonspiral i ti år, og vekta har svingt opp og ned i alle år. Har aldri vært noe problem å gå ned i vekt (men går jo opp igjen 😅) på hormonspiral før det siste året nå, egentlig.

Så jeg tror du er gammel nok! Ikke til overgangsalder, men til at kroppen nå "setter seg" og ting blir vanskeligere å endre. Jeg har funnet et grått hårstrå også, og små smilerynker har dukket opp i øyekroken...

Anonymkode: 394f9...dba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvis du ikke har noen andre symptomer, så kanskje. Det finnes jo de som kommer i overgangsalderen før de er 30, men det er jo på ingen måte dem det er flest av!

Ville bedt fastlegen om blodprøver i forbindelse med stoffskifte, jern, vitaminer osv før jeg hadde tatt ut hormonspiralen hvis du ellers er fornøyd med den. Ikke fordi jeg er PRO-hormonspiral-fanatist altså, men fordi jeg tror sannsynligheten er større for at det er noe annet.

Har ingen andre symptomer nei, så burde kanskje dra til fastlegen for å sjekke om alt annet er ok.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg er 34, og sliter også med å gå ned i vekt nå. Har hatt hormonspiral i ti år, og vekta har svingt opp og ned i alle år. Har aldri vært noe problem å gå ned i vekt (men går jo opp igjen 😅) på hormonspiral før det siste året nå, egentlig.

Så jeg tror du er gammel nok! Ikke til overgangsalder, men til at kroppen nå "setter seg" og ting blir vanskeligere å endre. Jeg har funnet et grått hårstrå også, og små smilerynker har dukket opp i øyekroken...

Anonymkode: 394f9...dba

To be fair, jeg har hatt grå hår i over 10 år, så det er ikke en indikator for meg😅 Rynker har jeg ikke enda, men det betyr vel kanskje ikke så mye? Kanskje jeg bare må leve med de ekstra kg mine hvis jeg ikke vil sulte meg😅

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror ikke det er hormonspiralen sin skyld at du ikke går ned. Det tror jeg forskningen støtter meg på også. Mulig du spiser mer rundt eggløsning eller at det er noe annet galt. Har du prøvd å gå ned i vekt i 4 år?

Anonymkode: 1db28...00e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tror ikke det er hormonspiralen sin skyld at du ikke går ned. Det tror jeg forskningen støtter meg på også. Mulig du spiser mer rundt eggløsning eller at det er noe annet galt. Har du prøvd å gå ned i vekt i 4 år?

Spiser nok mer rundt eggløsning, men jeg holder det i sjakk. Har prøvd å gå ned i vekt i to år. Har gått ned litt, men det har vært veldig vanskelig, og ikke minst, miserabelt. Vil liksom kunne spise normal mengde mat uten å se ut som jeg egentlig spiser dobbelt så mye. 

Ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bytt til kobberspiral. Eller kan jo alderen ha litt å si, vanskeligere å gå ned i vekt i slutten av 30-åra synes jeg 

Anonymkode: 4fdeb...a82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Enni skrev (1 minutt siden):

Å gå ned i vekt som 35, var noe helt annet enn som 30-åring.. 😬

Oh no... 😬 Kanskje det er alderen læll, da.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Spiser nok mer rundt eggløsning, men jeg holder det i sjakk. Har prøvd å gå ned i vekt i to år. Har gått ned litt, men det har vært veldig vanskelig, og ikke minst, miserabelt. Vil liksom kunne spise normal mengde mat uten å se ut som jeg egentlig spiser dobbelt så mye. 

Ts

Skjønner! Jeg er 39 år og frisk, men synes det er skikkelig vanskelig å gå ned i vekt. Mye vanskeligere enn før. Jeg har sluttet på prevensjon, men ble ikke enklere av det. Så sikkert sammensatt og kanskje også noe genetisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ts

Er du helt sikker på at du ikke spiser mer enn det?

Du regner på alt av småspising, smør, melk i kaffen osv.? Ofte spiser man mer enn man tror med mindre man veier alt man får i seg.

Anonymkode: 38cad...4be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er du helt sikker på at du ikke spiser mer enn det?

Du regner på alt av småspising, smør, melk i kaffen osv.? Ofte spiser man mer enn man tror med mindre man veier alt man får i seg.

Anonymkode: 38cad...4be

Ja, jeg er sikker. Veier og regner på alt. Jeg småspiser ikke. 😊

Ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...