Gå til innhold

Intermitterende faste, erfaringer?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg vurderer å prøve fasteperioder, først en uke. 

Jeg tenker å spise mellom 12 og 19.

2-3 Måltider med kjøtt eller fisk, oliven, mye grønnsaker og nøtter samt majones, smør, rømme/Kesam/lignende altså ikke telle Kaloriene. 

Et av måltidene kan bli Havreknekkebrød med ost. 

Grønnsaker jeg spiser vil være paprika, spinat, agurk, selleri, tomater, kokte gulrøtter, rødløk, vårløk, søtpotet, noe vanlig potet, litt hvitløk, avacado. 

Bær og frukt som tyttebær, litt eple, druer, kiwi. 

Er det noen som har erfaringer og kan komme med innspill? 

Jeg ønsker å få sunnere tarmhelse, fysisk og psykisk helse og gå ned 10 KG. 

Anonymkode: 562f5...e59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Funker for meg. Tror ikke det er fasten i seg selv som er cluet, men at jeg ikke har "mulighet" til å spise like mye. Kunne sikkert oppnådd samme resultat ved å spise det samme over flere timer. Alt i alt handler det vel om kalorier inn og ut. 

Anonymkode: 2f485...d6f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville telt kalorier i begynnelsen, bare for å være sikker på at jeg ikke overspiser i spisevinduet, om jeg var deg. Det er flere ting du nevner på lista di som kan velte kaloribudsjettet. Første gangen jeg  telte kalorier fikk jeg meg en stygg overraskelse: jeg havnet på overkant av 3000 kcal, selv ved å spise sunt. 

Jeg sier ikke at du må telle kcal slavisk, men for å få en oversikt over kaloriinntaket ditt på en helt vanlig dag, så du kan regulere med litt mer kunnskap 😊

Jeg ville også begynt med et større spisevindu i begynnelsen, og stramme inn når du blir bedre vant til IF, så ikke overgangen blir så brutal. 

Anonymkode: 6ab58...944

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har ingen erfaring, men er i gang med det samme nå for å teste ut. Ble litt inspirert av en kollega, og ser at jeg stort sett har gjort dette før også, da jeg ikke spiser frokost som regel og spiser første måltid til lunsj. Så nå gar jeg spiseperiode mellom 12-20.

Anonymkode: 55843...c66

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når/hvis du føler sult på morgenen: Det går vekk etter fem minutter!

Anonymkode: 296b4...fb5

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Funker om det ellers passer inn i energinivå, måltider, det sosiale, med mer.

Jeg faster "naturlig". Merket jeg generelt følte meg bedre og med mer energi når jeg endelig la fra meg alt tull om å "få i gang forbrenningen", "dagens viktigste måltid. jeg er ikke noe frokostperson, blir bare uggen, blir så raskere sulten igjen, får lavere energinivå. 

Men for et frokostmenneske ville det aldri fungert. Jeg har heller ikke sansen for matplaner som gjør at man ikke matcher de rundt seg. Er jeg på kontoret spiser jeg 11.30, selv om jeg hjemme ikke ville spist før ca 13. 

Anonymkode: 52168...e32

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

En annen kommentar. 

Kaloriene er de samme, uansett om du spiser de 12-19, eller 8-21. 

Oliven, majones, smør, rømme, nøtter, uten kaloritelling... Du kommer til å rase opp i vekt. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kommer ikke til å gå ned hvis ikke du spiser mindre kalorier enn du forbrenner, man går ikke magisk ned av å faste.

Anonymkode: 90503...bcd

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usikker på hvilke erfaringer du er ute etter, men det funket ikke for meg. Jeg slet med å vente så lenge med å spise etter at jeg hadde stått opp. Så om jeg skulle spise tidligere så måtte jeg også spise middag/kveldsmaten tidligere. Da måtte jeg legge meg skrubbsulten, noe som slettes ikke var behagelig. All kred til dere som fikser det, for uansett så er det den totale mengden inntak som spiller en rolle for hvorvidt man går ned eller ikke. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt komplisert svar, men: for befolkningen generelt fungerer det ved at det begrenser totalmengde kalorier, men det er forskjell på hvordan slik faste påvirker kvinner vs menn.

For menn er det bra, men for kvinner kan det øke stressnivået og gi dårligere lukosetoleranse. Likevel er det jo en del som likevel trives med det. Når kvinner kommer over en del timer uten mat kan det i tillegg gå ut over deres muskelmasse - det forbrennes muskler i stedet for fett, og man kan bli litt skinny-fat. Generelt er det bra å ha et 12 timers vindu uten mat, for kvinner, men hva som skjer etter dét er ulikt fra person-til-person. I tillegg er et så kort spisevaner ikke bra om det gjør at man trener helt fastende, og er kvinne, for det fører til mindre muskelvekst. Jo mindre spisevindu, utover et visst antall timer, jo mindre tilpasset kvinners fysiologi.

Dette er info som ikke er bredt tilgjengelig fordi de fleste studier på dette fortsatt er gjort på menn.

Endret av katties
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du kommer ikke til å gå ned hvis ikke du spiser mindre kalorier enn du forbrenner, man går ikke magisk ned av å faste.

Men det gjør det mye lettere å spise mindre når man faster

Anonymkode: d06db...a84

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ts, hvis du er kvinne bør du lese boken Fast like a girl. Masse gode tips for kvinner for å gjøre det mer gunstig og lettere, for kvinner burde håndtere fasting noe annerledes enn menn.

Kanskje finnes boken på norsk også, jeg vet ikke.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ikke nødvendigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Faste er jo ikke noe vidunderkur, det er kaloriinntak som gjelder..

Spiser du "litt" nøtter (600kcal/100g) og "litt" majones (700kcal/100g) så kunne du jo like gjerne spist en frokost med magert pålegg og knekkebrød 😂 

Anonymkode: 90cb0...879

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ts, hvis du er kvinne bør du lese boken Fast like a girl. Masse gode tips for kvinner for å gjøre det mer gunstig og lettere, for kvinner burde håndtere fasting noe annerledes enn menn.

Signerer denne, om TS er kvinne. Super bok!

Selv har jeg supergod erfaring med periodisk faste. Synes det er helt fantastisk for egen del! Fikk nesten et nytt liv da jeg kom over det for 1,5 år siden. Min kropp, og mitt hode, elsker det. Hadde ikke noen problemer med vekta da, så den delen vet jeg ikke. Men så mye mer overskudd, og så mye mer effektivitet i hodet på en måte. I love it! Og jeg kjører ingen ekstremvariant, hender jeg tar noen dager på 17-18 t faste, men ellers tar jeg bare minst 12 timer, og de er alltid over natta. Spiser jeg på kveld dropper jeg frokost, eller motsatt. Og 1-2 ggr i uka ca går jeg fra middag til lunsj. Det blir ca 18 timer. Men så følger jeg også syklusen litt, og tar ikke de lange i pms-fasen, men legger heller inn flere etter mensen. For oss damer det da selvsagt. 

Føler jeg fant en godt bevart hemmelighet så mage flere burde visst om... 

Anonymkode: a255c...ca7

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

For veldig mange blir det verre.

Man tror det er "fritt frem" (bare les maten som ramses opp i HI).

Enkelte opplever også ulvehunger. Belønning i å endelig spise. At man går og snacker når det først er spisevindu. At man spiser når man er mett på tampen av spisevinduet fordi man vet det er lenge til neste gang. 

Det mange ikke forstår er at denne typen faste må kombineres med en fast plan for hva man skal spise, og når. Det er ikke en "fritt frem i 8 timer" løsning. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg ville telt kalorier i begynnelsen, bare for å være sikker på at jeg ikke overspiser i spisevinduet, om jeg var deg. Det er flere ting du nevner på lista di som kan velte kaloribudsjettet. Første gangen jeg  telte kalorier fikk jeg meg en stygg overraskelse: jeg havnet på overkant av 3000 kcal, selv ved å spise sunt. 

Jeg sier ikke at du må telle kcal slavisk, men for å få en oversikt over kaloriinntaket ditt på en helt vanlig dag, så du kan regulere med litt mer kunnskap 😊

Jeg ville også begynt med et større spisevindu i begynnelsen, og stramme inn når du blir bedre vant til IF, så ikke overgangen blir så brutal. 

Anonymkode: 6ab58...944

Tusen takk for gode tips 😊

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Tusen takk for tips 🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
katties skrev (12 timer siden):

Litt komplisert svar, men: for befolkningen generelt fungerer det ved at det begrenser totalmengde kalorier, men det er forskjell på hvordan slik faste påvirker kvinner vs menn.

For menn er det bra, men for kvinner kan det øke stressnivået og gi dårligere lukosetoleranse. Likevel er det jo en del som likevel trives med det. Når kvinner kommer over en del timer uten mat kan det i tillegg gå ut over deres muskelmasse - det forbrennes muskler i stedet for fett, og man kan bli litt skinny-fat. Generelt er det bra å ha et 12 timers vindu uten mat, for kvinner, men hva som skjer etter dét er ulikt fra person-til-person. I tillegg er et så kort spisevaner ikke bra om det gjør at man trener helt fastende, og er kvinne, for det fører til mindre muskelvekst.

Dette er info som ikke er bredt tilgjengelig fordi de fleste studier på dette fortsatt er gjort på menn.

Aha! Jeg skjønner 😊 Jeg er kvinne ja, og siden jeg er 50 så er det nok lurt å tenke litt annerledes. Merker muskelmassen endrer seg. 

Og 12 timer kan være en god start i stedet for mine tanker om 17 🙈

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Signerer denne, om TS er kvinne. Super bok!

Selv har jeg supergod erfaring med periodisk faste. Synes det er helt fantastisk for egen del! Fikk nesten et nytt liv da jeg kom over det for 1,5 år siden. Min kropp, og mitt hode, elsker det. Hadde ikke noen problemer med vekta da, så den delen vet jeg ikke. Men så mye mer overskudd, og så mye mer effektivitet i hodet på en måte. I love it! Og jeg kjører ingen ekstremvariant, hender jeg tar noen dager på 17-18 t faste, men ellers tar jeg bare minst 12 timer, og de er alltid over natta. Spiser jeg på kveld dropper jeg frokost, eller motsatt. Og 1-2 ggr i uka ca går jeg fra middag til lunsj. Det blir ca 18 timer. Men så følger jeg også syklusen litt, og tar ikke de lange i pms-fasen, men legger heller inn flere etter mensen. For oss damer det da selvsagt. 

Føler jeg fant en godt bevart hemmelighet så mage flere burde visst om... 

Anonymkode: a255c...ca7

Jeg har også tenkt på denne effekten. Og at jeg ønsker at tarmen skal få fred til å jobbe, få balansert seg litt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...