Gå til innhold

Fått skylden for mye siden jeg var liten er det noe jeg gjør selv for og bli skyldebukk?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei 

Siden jeg var barn har jeg hatt en forelder som i stedet for og forsvare meg alltid gitt meg skyld i alt mulig rart,

Jeg husker når jeg var liten rundt 6år var det en episode med 2 venner jeg var med hvor den ene vennen min gjorde noe til den andre som ikke var helt bra, jeg husker moren til det fornærmede barnet kom løpende og da stakk de barnet som gjorde ugjerningen av, i dette tilfellet viste jeg ikke alvorlighets grad med hva ugjernings vennen min hadde gjort. dette ble det styr av de to forelderene forsøkte og løse dette men mor til den som gjorde ugjerningen forsvarte barnet sitt på alt,skulle vist være helt uskyldig mente hun, da ble det til at alle foreldrene kom inn i bildet og skulle diskutere dette ilag utenfor en av boligene 3 voksne personer og meg da , jeg hadde/har ikke gjort noe som jeg vet så i utgangspunktet var det ikke nødvendig med meg inne i dette men jeg ble med etter at en av mine foreldre mente det, og det er dette jeg husker best, de to forelderene som hadde med ugjerningen og gjøre diskuterte seg imellom en stund og da begynte min forelder og riste på hodet og gi utrykk på at dette var min feil når såvidt jeg vet ikke hadde gjort noe,dette ble jo kjempeflott for mor til den som gjorde ugjerningen som da også ga meg skylden og sa vi var ferdig med det for så og gå inn, mor til fornermede og min forelder ble stående og diskutere utenfor etterpå og hun måtte da forsvare meg, men samtidig lurte på om min forelder mente at hun kunne sett feil.jeg husker jeg gikk rundt og spurte forelderene mine hva jeg hadde gjort når jeg kom hjem men husker ikke om jeg fikk svar. i voksen alder møtte jeg denne vennen som gjorde ugjerningen og klandrer meg for det han gjorde og spør meg hva jeg gjorde når det ikke i var noe jeg hadde gjort men han står på sitt og hadde vist fått problemer av dette i ettertid hvis jeg forstod det rett ,jeg for min del hadde glemt hele greia men oppfatter nå at det han hadde gjort var mye verre enn hva det skulle være i utgangspunktet tror jeg og dette hadde de spredt og gitt meg skyld for.

Jeg husker andre episoder også hvor ting skjedde når man var barn og min forelder snakket det slik så det ble min skyld selv om det ikke var jeg som hadde gjort det. ikke det jeg var ikke alltid uskyldig gjorde ugang jeg og når jeg var barn men det som plager meg er når ikke egen forelder følger med eller ikke bryr seg om at jeg for skyld for noe jeg ikke har gjort.

Så har man andre tilfeller med forelder som ikke har med det over og gjøre, samme forelderen som aldri forsvarer meg kunne gå på do hos noen vi var på besøk hos og grise noe voldsomt på toalettet, når dette ble oppdaget gir forelderen meg skylden og jeg får kjeft av de som bor i huset og jeg må vaske opp etter forelderen min, jeg husker enda hvor forvirret jeg var og om det virkelig kunne være meg likevel.

I jobb sammenheng  hvor jeg hadde reparert noe hjemme og forsøkt og få meg jobb på en gård hvor jeg hadde fortalt bonden at jeg kunne reparere slike ting og bonden kunne prate med min forelder sa jeg tosken som jeg var,da hadde bonden kontaktet min forelder og selvsakt hadde forelderen min sakt at det var han som hadde reparert dette når det ikke stemmer. jeg husker at jeg var så glad etter at de hadde pratet og spurte min far om samtalen de hadde og min far var veldig fornøyd, jeg spurte om han hadde fortalt at jeg hadde reparert det og hvordan samtalen gikk, da fikk jeg ikke noe svar, ikke for dagen etter jeg pratet med bonden så hadde faren min påstått han hadde reparert det selv om det var meg, og han påstår en dag i dag at det er han som har reparert det selv om det er meg

Jeg merker hvis det blir drama eller noe i voksen alder føler jeg alltid at jeg får skylden har også opplevd at andre venner lager bevis som en gang jeg var på besøk hos noen studenter og de hadde oppskrevet noe på en tavle vi hadde drukket litt og en venn av meg tenkte det var lurt og fjerne det som stod på tavlen med kritt og skrive tlf nr sitt dær, akkurat da roper de at det på tavlen var viktig og det ikke måtte fjernes vi var på tur ut døra og da skriver kompisen min mitt tlf nr i stedet,jeg gikk inn og fjernet mitt nr og var på tur og dra fra boligen da måtte selvsakt kompisen min på do og gikk inn igjen,selvsakt skrev han mitt nr på tavlen igjen og jeg fikk en sint telefon dagen etter. litt komisk og tenke på men samtidig er jeg kansje litt overfølsom for slikt.

Skriver også dette for og få det ut og beklager skrivefeil 

Hva tenker dere har dere opplevd slike ting?  

Anonymkode: e1592...c01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg tenker at du fortsetter å få skylden for ting du ikke har gjort fordi du lar dem slippe unna med det. Hvis det fikk konsekvenser for venner og familie å legge skylden på deg hadde de sluttet med det. Kanskje du er litt konfliktsky? Tenker også at du ikke har veldig gode foreldre…

Anonymkode: 96949...aff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...