Gå til innhold

Bør jeg betale ned hele boliglånet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har nylig blitt ufør og har penger til å betale ned hele boliglånet.

Bør jeg gjøre det?

Jeg har nemlig hørt at det er lønnsomt å ha lån. Siden lånet blir mindre verdt for hvert år som går på grunn av inflasjonen. Og penger i dag er mer verdt enn penger i fremtiden.

Er derfor redd for å gjøre noe dumt og ulønnsomt økonomisk. Men er som sagt ufør og får ikke lenger være med på lønnsveksten. Så det spiller også inn.

Boligrenten er på over 5,5% og alternativet til å betale lånet er å sette pengene i globalt indeksfond.

Hva vil lønne seg for meg?

Anonymkode: 45f83...735

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er nok fond som lønner seg. Men jeg tror faktisk jeg i din situasjon hadde betalt ned boliglånet. Da hadde jeg fått sovet godt om natten i hvert fall. Du sitter uansett på en bolig, som er sparing i seg selv siden den stiger i verdi. 

Anonymkode: e0b9a...f6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde betalt ned boliglånet. Så kan du spare, og investere det du får til overs, som ellers hadde gått til renter :) 

Anonymkode: 665ab...695

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan du betale ned deler av lån, og bruke resten på fond? Jeg har fond som per i dag står i 31% avkastning, men er også ufør og har prioritert boliglån. Innskuddet i fond er ca 20 000kr, så det er bare en minisparing. Hadde jeg hatt bedre økonomi ville jeg diversifisert dette bedre.

Anonymkode: ebd66...b87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva skal du gjøre med pengene hvis du ikke betaler lånet? For det samme gjelder for penger i banken, de blir mindre verdt pga inflasjonen. Skal det lønne seg å gjøre noe annet med dem må du ta risiko, også risiko for at du taper.

Anonymkode: 11ddf...057

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg hadde betalt ned på boliglånet. Jeg har liten tro på den økonomiske framtiden de neste fire årene.

Anonymkode: abc9e...7ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ville iallefall ha betalt ned store deler av boliglånet, evt bare la det stå igjen ett par hundre tusen. Fond er kanskje mest lønnsomt, men det er også en risiko. Hadde gjort det slik likevel om jeg ikke er ufør også, å heller spart hver mnd i fond😊 lykke til med valget😊

Anonymkode: b347b...a2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du råd til å betjene lånet om du mister pengene? I så fall ville jeg ha investert i indeksfond (evt kjøp deg opp over litt tid) som en sparing til pensjon. Håpet er da at fondet over lang tid skal vokse betydelig mer enn lånet. Garantier gis ikke.

Anonymkode: 9cf50...b2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...