Gå til innhold

Samsover barn, i skolealder

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Flere som har samsover barn som enda ikke sover natten igjennom alene? Barnet vårt på 7år sover toppen 4-5 timer alene før vi for vi hører steg fra naborommet og over til vårt. Trenger desperat nærhet for å sove. Når jeg spør hvorfor, får jeg til svar at det er skummelt/blir redd. 
Ingen av de to eldste har vært samsovere eller hatt problemer om natten. Dette barnet var det fra første stund av, aldri likt sovet i vogn/vugge/generelt alene. Regner med det ikke blir slik for alltid. Vil gjerne høre flere i samme situasjon. 

Anonymkode: 84bcd...c06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ja, samsover og synes det er helt greit. Dette kommer ikke til å vare for alltid og de er fortsatt små når de er syv år :)

Hun har en periode nå hvor hun sover litt dårlig, så det blir et problem når hun skal styre med mye greier og vi skal sove på samme rom, men det er bedre det enn at hun skal starte dagen på rommet sitt og det skal gå utover morgendagen for jeg hører det ikke om natten og jeg sover  .

Anonymkode: d2fd6...86e

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Samme situasjon, har prøvd å la yngste dele rom med eldste, men ender alltid opp med barn i vår seng. Yngste er 9… 

(Har alltid måtte være på rommet når barnet skal legges, sovner ikke alene). 

Anonymkode: 189d8...bb3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ha en madrass på gulvet ved senga deres som barnet kan legge seg på om det kommer inn til dere om natta. 

Anonymkode: 4ead0...6dc

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jepp, eldstemann sluttet i 12 års alderen og yngste på 9 gjør det fortsatt. Eldstemann går på ungdomsskolen men kan fortsatt av og til komme inn hvis han ikke får sove, men nå foretrekker han eget rom og å sove alene.. 

Anonymkode: 2c888...11d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Samsover med mine døtre på 10 og 13 annenhver natt😅 De har egne rom som de er mye på, men har samtidig et stort behov for nærhet. De får sove i min seng så lenge de ønsker. Når de har samvær med far sover de i egen seng, går fint det også.

Anonymkode: 2e343...776

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ja. Hun er 8 år. 

Anonymkode: 62563...9c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Glemte å spørre i HI, men er det sammenheng opp mot ADHD hos dere? Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jepp, eldstemann sluttet i 12 års alderen og yngste på 9 gjør det fortsatt. Eldstemann går på ungdomsskolen men kan fortsatt av og til komme inn hvis han ikke får sove, men nå foretrekker han eget rom og å sove alene.. 

Adhd på et av barna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Flere som har samsover barn som enda ikke sover natten igjennom alene? Barnet vårt på 7år sover toppen 4-5 timer alene før vi for vi hører steg fra naborommet og over til vårt. Trenger desperat nærhet for å sove. Når jeg spør hvorfor, får jeg til svar at det er skummelt/blir redd. 
Ingen av de to eldste har vært samsovere eller hatt problemer om natten. Dette barnet var det fra første stund av, aldri likt sovet i vogn/vugge/generelt alene. Regner med det ikke blir slik for alltid. Vil gjerne høre flere i samme situasjon. 

Madrass på rommet, da kan barnet gå der og legge seg istedet for å vekke dere om det kun er tryggheten barnet trenger. 

Har en som er mye større som fremdeles gjør det(diagnoser).

Det er tungt med lite og avbrutt søvn, men tungt for barnet å være redd alene og.

Madrass ;)

Anonymkode: 70667...4ac

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

har du mulighet til å legge en madrass på gulvet der barnet må ta med seg for eksempel puten sin for å sove der? Da er de nær men ikke i sengen? 

Anonymkode: 4fe19...69d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Glemte å spørre i HI, men er det sammenheng opp mot ADHD hos dere? Ts

Ikke ADHD, men ADHD-symptomer som kommer på grunn av forstoppelse. Det vil si litt reguleringsproblemer pga. feilsignaler fra tarm/mage. 

7-åring kommer inn hver natt. Men vi har trent på at han skal gå tilbake igjen. Så glemmer vi det i perioder. Kommer som oftest inn ved dobesøk. Nå er fantasien i full vigør, så han tør ikke gå på do om natta alene engang.

Anonymkode: 7a14c...589

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her samsover ofte 8-åringen med far, mens hos meg (mor) sover han på eget rom. Han samsov mye før pga mareritt, men ikke nå lengre.

Anonymkode: 921de...d1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Vi er akkurat i gang med å få 6-åringen ut av senga vår. En periode har hun sovet inne hos oss, rett og slett for at vi alle trengte søvn. Nå øver vi på at hun sovner uten at vi ligger i senga ved siden av (sitter foreløpig i en stol ved senga), og følger tilbake hvis hun kommer inn til oss. Og at hun kan gå på selv på natta. Noen netter har hun sovet gjennom, andre ikke. Vi lar lyset i gangen utenfor rommet hennes og på doen stå på, så hun ikke skal være redd. Målet er på sikt at hun både skal greie å sovne selv, og forstyrre oss minst mulig på natta.

Det er viktig å si at hun som liten (2-3 år) kunne legges og sovne selv, så det er litt i bakhodet også.

Barn og foreldre er ulike, så jeg tenker at det er viktig å finne en løsning som fungerer for seg 🙂

Anonymkode: c83b6...4b1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min 6,5 åring sover med meg. Kan legge henne i egen seng, men da sovner hun veldig sent i tillegg til å våkne ørten ganger og enten roper på meg eller kommer inn. Så her velger jeg foreløpig det som gir best søvn. Sover hun med meg sover hun som en stein hele natta uten et knyst. 

Hos far legges hun alltid i egen seng, men kommer uansett inn til han på natta. 

Anonymkode: 70236...2e6

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har en 7 åring som er veldig husredd så sover hos han hver natt. Ingen diagnoser

Anonymkode: bdcd6...32b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Samsover med min 7åring enda. Ah den deilige søvnen 😃og kosen fra mitt barn🥰 søvn er førstepri.

Anonymkode: a333a...4b3

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vår eldste på snart 10 sover store deler på egen seng inne hos oss. Veldig engstelig barn som er mye redd. Ønsker ikke ta fra barnet tryggheten før barnet er klar. Dessuten kommer tiden raskt nok hvor de ikke ønsker dette uansett

Anonymkode: 216c5...81a

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Vår eldste på snart 10 sover store deler på egen seng inne hos oss. Veldig engstelig barn som er mye redd. Ønsker ikke ta fra barnet tryggheten før barnet er klar. Dessuten kommer tiden raskt nok hvor de ikke ønsker dette uansett

Anonymkode: 216c5...81a

🥰🥰

Anonymkode: a333a...4b3

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ungen min samsov helt opp til 3-4 trinn. Husker ikke helt nå. Men hun dro etter hvert over på eget rom. Hun hadde en natt fra tid til annen på eget rom. Soverommene våre var vegg i vegg og hun hadde alltid valget i hvor hun skulle sove. Det var aldri noen problem at hun var i min seng. Senga var stor og vi hadde hver vår dyne. Barnet har alltid vært av den forsiktige typen.

Hun overnattet også hos andre uten problem. Med tiden sov hun oftere på eget rom, og nå er hun tenåring og sover kun på eget rom. Hun er trygg på seg selv og trygg på meg.

Min tanke var at barnets søvn og trygghet er aller viktigst. Det var aldri et problem. Vi sov begge godt med ordningen.

Anonymkode: ee0d4...832

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...