Gå til innhold

Omgangssyke hos barn

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Leser mye rart på Google nå. Sønnen min kastet opp en del ganger i ettermiddag, men har ikke kastet opp siden kl 16.

Han har heller ikke diaré. 

Leser nå på nettet at mange opplever at barna kaster opp på nytt igjen f.eks dagen etter? Jeg trodde omgangssyken startet aggressivt og roer seg litt etter litt?

De sjeldne gangene jeg har hatt det selv har det startet akutt og vært grusomt noen timer, men når det roer seg så er det ikke mer oppkast.

Har jeg lest om ekstremtilfellene eller har sykdommen endret seg de siste årene?

Anonymkode: 33215...27e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det varierer fra person til person 

Anonymkode: c01aa...4d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Leser mye rart på Google nå. Sønnen min kastet opp en del ganger i ettermiddag, men har ikke kastet opp siden kl 16.

Leser nå på nettet at mange opplever at barna kaster opp på nytt igjen f.eks dagen etter? Jeg trodde omgangssyken startet aggressivt og roer seg litt etter litt?

De sjeldne gangene jeg har hatt det selv har det startet akutt og vært grusomt noen timer, men når det roer seg så er det ikke mer oppkast.

Har jeg lest om ekstremtilfellene eller har sykdommen endret seg de siste årene?

Svært forskjellig!

Kan spy igjen etter 1 døgn og.

Så hold hjemme 48timer etter siste uansett!

Anonymkode: 9d14c...5c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Svært forskjellig!

Kan spy igjen etter 1 døgn og.

Så hold hjemme 48timer etter siste uansett!

Ja, det er en selvfølge. Er ikke derfor jeg spør. Har emetofobi selv så går rundt her som en nervebunt og er livredd det skal skje igjen.

Han har fortsatt ikke kastet opp noe mer. Fin i formen i dag, spiser og drikker. Er vel lov å håpe at han er over kneika da?

Presiserer at jeg allerede har tatt han ut syk fra bhg i dag og i morgen, så er ikke det det handler om :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det varierer fra barn til barn, og fra gang til gang… ingen «fasit» på hvordan det opptrer. 

Anonymkode: b7073...609

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min erfaring fra 2 barn er at når de slutter å kaste opp så er de ferdig med det, men det er ingen fasit, det kan skje at det kommer oppkast igjen etter en stund ja. Men sjansen er nok større for at han er ferdig. Vask godt over overflater, håndklær som er brukt, leker osv. Og tannbørste bytter jeg 

Anonymkode: 333f9...ec5

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Har opplevd oppkast i 30-40 timers intervall over en hel uke. Relativ grei form med inntak av mat og drikke mellom slagene.

Anonymkode: 8cc5a...2f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Vet ikke...men husk hygiene!!! Vask håndtak...og hans hender...osv....

Anonymkode: d44f1...930

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt individuelt. Jeg har en femåring som kaster opp én gang og er ferdig, mens lillebroren hans på tre som regel uten unntak kaster opp hvert kvarter i 8-12 timer. Selv slipper jeg som oftest unna med kvalme og diaré, og mannen i huset får kun mageknip.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hos oss spyr de seg alltid ferdig de første 6 timene. 

Anonymkode: c3acb...170

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bruk Plumbo desinfeksjonspray og vask godt alle relevante overflater.

Pleier å være over når formen er stigende.

Anonymkode: bc022...c48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sist vi fikk besøk av Noro, spydde datteren min en gang om dagen i én uke. Så avsluttet hun det hele med litt diaré. Faren kastet opp én gang, og var kvalm med hodepine i et døgn. Jeg slapp unna, men følte meg kvalm lenge. Var nok bare psykisk hos meg da. 

Anonymkode: 6ebae...a0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det finnes forskjellige typer omgangssyke virus. Norovirus og rotavirus som de mest vanlige. Rotavirus er mer hissig og langvarig og er gjerne en av grunnene til at barn blir innlagt for dehydrering. Ene sønnen vår måtte bli innlagt pga rotavirus (de testet han på sykehuset for hvilket virus evt bakterie han hadde) , han ble så dårlig. 

Anonymkode: 509d0...7dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ja, det er en selvfølge. Er ikke derfor jeg spør. Har emetofobi selv så går rundt her som en nervebunt og er livredd det skal skje igjen.

Han har fortsatt ikke kastet opp noe mer. Fin i formen i dag, spiser og drikker. Er vel lov å håpe at han er over kneika da?

Presiserer at jeg allerede har tatt han ut syk fra bhg i dag og i morgen, så er ikke det det handler om :) 

Var ikke noe negativt ment om du følte det?

Selvfølgelig er det lov å håpe at det er over, de færreste liker vel det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...