Gå til innhold

Hvordan tine lasagne?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Jeg lagde lasagne et par uker siden. Hadde litt lasagne rester igjen som jeg tenkte å fryse. Aldri gjort dette før og jeg hadde ingen boks til å legge i. Hadde bare en tom pepperkake boks tilgjengelig. Jeg la lasagne oppi den og la den i fryseren. Jeg tenker å spise den til middagen i morgen. Skal jeg ta den ut fra fryseren nå? Skal jeg varmen den i microen?

Anonymkode: c6e9a...d0e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg varmer frossen lasagne en stund på 150 grader, sett den inn på samme tid som du slår på ovnen så rekker den å tine seg før det blir så varmt, føler den er bedre da :)

Anonymkode: 92a32...d52

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tiner den i ovnen når den skal lages til middag. Tiner den ikke på forhånd før den stekes.

Anonymkode: cc24e...258

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg varmer frossen lasagne en stund på 150 grader, sett den inn på samme tid som du slår på ovnen så rekker den å tine seg før det blir så varmt, føler den er bedre da :)

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg tiner den i ovnen når den skal lages til middag. Tiner den ikke på forhånd før den stekes.

Anonymkode: cc24e...258

Ok men det betyr at dere fryser i ildfastform slik at dere setter hele formen rett i ovnen? Mens min ligger i pepperkakeboks?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ok men det betyr at dere fryser i ildfastform slik at dere setter hele formen rett i ovnen? Mens min ligger i pepperkakeboks?

Jeg ville da bare satt den i kjøleskapet i kveld. 

(Anbefaler forresten aluminiumsformer feks https://www.jula.no/catalog/hjem-og-husholdning/kokekar/matlaging/ovn-og-bakeformer/ovnsform-007156/ de er veldig praktiske til slike type matrester)

Anonymkode: 67f88...8ba

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei jeg fryser den i det jeg har for hånd, så bare tar jeg den ut når jeg skal ha den og legger den over i ildfast form :)

AnonymBruker
Skrevet

Tar alltid ut og legger i kjøleskapet kvelden før for tining. Eller setter på benk noen timer før middag. Fryst lasagne vil ta noen timer. 

Ellers er det bare å steke på litt lavere temperatur, over litt lengre tid. Og skru opp temperaturen på slutten for å få sprø ost igjen. 

Fryser i folie, som andre har nevnt. Da holder det seg fint mot fryseskader, og tar minimalt med plass. Legger plast rundt først når det er syrlige ingredienser, som tomatsaus i lasagne. 

Anonymkode: 8589a...00e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Tar alltid ut og legger i kjøleskapet kvelden før for tining. Eller setter på benk noen timer før middag. Fryst lasagne vil ta noen timer. 

Ellers er det bare å steke på litt lavere temperatur, over litt lengre tid. Og skru opp temperaturen på slutten for å få sprø ost igjen. 

Fryser i folie, som andre har nevnt. Da holder det seg fint mot fryseskader, og tar minimalt med plass. Legger plast rundt først når det er syrlige ingredienser, som tomatsaus i lasagne. 

Jeg tok den ut i går kveld og den har stått i kjøleslapet frem til nå. På hvor mange grader skal den varmes i ovnen nå? Og hvor lenge

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Jeg tok den ut i går kveld og den har stått i kjøleslapet frem til nå. På hvor mange grader skal den varmes i ovnen nå? Og hvor lenge

Det kommer jo an på størrelsen, og tykkelsen, og ovnen din. Og om den er temperert eller ikke. 

Jeg pleier bruke 180 over/undervarme. Legger folie over da toppen allerede er "ferdig". Steker 15-25 minutter (avhengig av det jeg skriver over). Fjerner folien og skrur opp varmen siste 5 min. 

Bedre å sjekke for tidlig enn for sent. Bare å ta en kniv og skjære i midten, og kjenne om den er gjennomvarm. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...