Gå til innhold

Helsehjelp når man flytter til annet fylke?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi skal om noen mnd flytte til et annet fylke - noe jeg gleder meg til. Men jeg er midt i behandling av et par ting som jeg nå får på sykehuset her vi bor. Behandlingene vil ikke være ferdige når vi flytter å jeg lurer da på om behandlingene må overflyttes til nytt bo-fylke eller om jeg fortsatt kan gå i behandling der jeg er nå? Jeg har liksom blitt trygg på begge de avdelingene jeg mottar behandling nå. 

Fastlegen burde kanskje byttes, men jeg er så fornøyd med legen jeg har nå. Kan jeg fortsette hos min fastlege etter flytting?

Vi flytter ca 3 timers kjøre med bil unna. 

Anonymkode: 75494...f08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Vil anbefale deg å bytte fastlege i det minste. Lettere å få hjelp der du er. Ikke alt kan tas via telefon eller e-konsultasjon.

Anonymkode: ae4fb...f18

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fastlege er valgfritt over hele landet, så den kan du beholde. 

Om du overføres til nytt sykehus i pågående behandling, tror jeg er litt opp til sykehuset. 

Anonymkode: faa52...639

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vi skal om noen mnd flytte til et annet fylke - noe jeg gleder meg til. Men jeg er midt i behandling av et par ting som jeg nå får på sykehuset her vi bor. Behandlingene vil ikke være ferdige når vi flytter å jeg lurer da på om behandlingene må overflyttes til nytt bo-fylke eller om jeg fortsatt kan gå i behandling der jeg er nå? Jeg har liksom blitt trygg på begge de avdelingene jeg mottar behandling nå. 

Fastlegen burde kanskje byttes, men jeg er så fornøyd med legen jeg har nå. Kan jeg fortsette hos min fastlege etter flytting?

Vi flytter ca 3 timers kjøre med bil unna. 

Fastlege kan du ha i Kirkenes om du bor på Røros eller Kristiansand, dette bestemmer du selv. 
Hva som kan gjøres med sykehusbehandling er noe du må ta opp med sykehuset, alternativt snakke med fastlegen om. Vi har fritt sykehusvalg i Norge. 

Anonymkode: 74764...f76

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for svar alle sammen :) 

Det er ca bare 3 timers kjøre til fastlegen min, så det er ikke all verdens avstand, men jeg skal fundere på det.

Når det gjelder fritt sykehusvalg så trodde jeg at det hadde blitt slutt på det? 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Flytter du inn i en annen helseregion også? Det tror jeg er litt mer vesentlig enn å bytte fylke.

Ellers håper og tror jeg du får avslutte den påbegynte behandlingen der du startet den. Et nytt sykehus har ikke nødvendigvis kapasitet til å overta på direkten, og du leger er vel ikke så glad i å overta andres pasienter midt i behandlingsløp. 

Fastlege kan du beholde om du vil. Eneste minuset jeg vet om er om du trenger taxi/pasientreiser til legen, så får du bare dekket fram til kommunegrensen i din nye bostedskommune. Ellers kan du ha fastlege hvor du vil i landet. Har du arbeidsgiver kan  de vel bli litt grinete om du har mye behov for oppfølging av fastlegen og trenger 3-4 timer fri hver gang.

Anonymkode: 29f4c...839

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Flytter du inn i en annen helseregion også? Det tror jeg er litt mer vesentlig enn å bytte fylke.

Ellers håper og tror jeg du får avslutte den påbegynte behandlingen der du startet den. Et nytt sykehus har ikke nødvendigvis kapasitet til å overta på direkten, og du leger er vel ikke så glad i å overta andres pasienter midt i behandlingsløp. 

Fastlege kan du beholde om du vil. Eneste minuset jeg vet om er om du trenger taxi/pasientreiser til legen, så får du bare dekket fram til kommunegrensen i din nye bostedskommune. Ellers kan du ha fastlege hvor du vil i landet. Har du arbeidsgiver kan  de vel bli litt grinete om du har mye behov for oppfølging av fastlegen og trenger 3-4 timer fri hver gang.

Anonymkode: 29f4c...839

Flytter fra Vestfold til Innlandet.

Det er jo et godt poeng at leger ikke liker å overta pasienter midt i et behandlingsforløp. Jeg som pasient er også mest komfortabel med å bruke samme behandlere jeg har nå til jeg er ferdig.

Er klar over at jeg ikke får dekket reise til legen, så det er jo greit. Er ufør, så har ingen arbeidsgiver som blir berørt av behandlingene mine. 

Ts

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Flytter fra Vestfold til Innlandet.

Det er jo et godt poeng at leger ikke liker å overta pasienter midt i et behandlingsforløp. Jeg som pasient er også mest komfortabel med å bruke samme behandlere jeg har nå til jeg er ferdig.

Er klar over at jeg ikke får dekket reise til legen, så det er jo greit. Er ufør, så har ingen arbeidsgiver som blir berørt av behandlingene mine. 

Ts

Dekket reise til lege er en egen skål, for seg selv. 
Er der ikke ledig fastlege der du flytter til, så skal det være mulig å få dekket hos Pasientreiser. Men da må du sende inn på papir, og søke etter at reisen til lege er gjennomført. 
Du bør og få en attest fra fastlegen som vedlegges søknaden på at du må kjøre bil til lege konsultasjoner av helsemessige grunner. Da skal det være mulig å få km dekning, parkering, bom, piggdekk m.m.

Som en sier, er det utenfor egen helseregion, så er det mer komplisert enn innenfor samme helseregion. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Dekket reise til lege er en egen skål, for seg selv. 
Er der ikke ledig fastlege der du flytter til, så skal det være mulig å få dekket hos Pasientreiser. Men da må du sende inn på papir, og søke etter at reisen til lege er gjennomført. 
Du bør og få en attest fra fastlegen som vedlegges søknaden på at du må kjøre bil til lege konsultasjoner av helsemessige grunner. Da skal det være mulig å få km dekning, parkering, bom, piggdekk m.m.

Som en sier, er det utenfor egen helseregion, så er det mer komplisert enn innenfor samme helseregion. 

Om jeg får dekket helsereise er verken et spørsmål eller problem. Jeg betaler reise til og fra lege/ sykehus så lenge jeg kan beholde de behandlere jeg har nå. Spørsmålet er om jeg kan bruke det samme sykehus og leger der som nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Om jeg får dekket helsereise er verken et spørsmål eller problem. Jeg betaler reise til og fra lege/ sykehus så lenge jeg kan beholde de behandlere jeg har nå. Spørsmålet er om jeg kan bruke det samme sykehus og leger der som nå.

Ja, det kan du! 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...