AnonymBruker Skrevet 9. januar #21 Skrevet 9. januar Jeg kommer ALDRI til å signere på at jeg godtar uskifte om mamma dør før hennes mann! Det kommer heller ingen av de andre barna til å gjøre til jeg tro, de har tre barn hver og ingen felles. Anonymkode: 7e07d...0f9 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar #22 Skrevet 9. januar Hei, flinke folk. Min gamle far er norsk statsborger, bor i usa, har nylig fått seg ny (ung) kjæreste, og de har flyttet sammen i felleskjøpt leilighet. Fikk melding av han at han har inngått avtale med samboeren om at hun kan bo i leiligheten så lenge hun vil, etter han er død. Ser for meg at samboeren godt kan leve lenger enn jeg, og at jeg aldri vil få noen arv. Hva er mine rettigheter her? Kan jeg kreve tvangssalg av leiligheten når han dør, til tross for avtalen? Anonymkode: a4f93...368
AnonymBruker Skrevet 9. januar #23 Skrevet 9. januar Vi ble anbefalt å gjøre opp boet med en gang da min far gikk bort. Ble da offentlig skifte. Vi fikk å beskjed selv om våres foreldre hadde skrevet at den ene skulle kunne skifte i uskiftet, kunne vi nekte pga det var særkullsbarn inne i bildet. Så her ble alt gjort med en gang, med advokat. Slik at vi slapp mye frem og tilbake om hvem som fikk noe og ikke. Var et par som skrev fra seg all arv, Anonymkode: 67b95...59c 2
Hildamaria Skrevet 9. januar Forfatter #24 Skrevet 9. januar AnonymBruker skrev (14 timer siden): Her skal vi flytte sammen med særkullsbarn. Testamentet er at om en av oss dør så utbetales livsforsikringer og 1/3 del av formue til hverandre så vi kan beholde huset og at det går utenom pliktdelsarv til barna. På den måten sitter vi igjen med et hus som er vårt uten komplikasjoner. Her har kjæresten sikret hans barn med annen eiendom og investeringer som blir deres pliktdelsarv. Men vi har også testamentert at vi ønsker å være hverandres barn verger om en av oss dør da de fremdeles går på barneskolen. Vi har også samboerkontrakt som spesifiserer eierbrøk i tilfelle det skulle bli brudd. Anonymkode: d773d...4cf Men da blir jo du veldig forfordelt ift hans barn? Er det ikke litt trist for dem å bare få pliktdelsarven da?
AnonymBruker Skrevet 9. januar #25 Skrevet 9. januar AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Hei, flinke folk. Min gamle far er norsk statsborger, bor i usa, har nylig fått seg ny (ung) kjæreste, og de har flyttet sammen i felleskjøpt leilighet. Fikk melding av han at han har inngått avtale med samboeren om at hun kan bo i leiligheten så lenge hun vil, etter han er død. Ser for meg at samboeren godt kan leve lenger enn jeg, og at jeg aldri vil få noen arv. Hva er mine rettigheter her? Kan jeg kreve tvangssalg av leiligheten når han dør, til tross for avtalen? Anonymkode: a4f93...368 Du bør ta kontakt med advokat! Anonymkode: 7e07d...0f9 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar #26 Skrevet 9. januar Hildamaria skrev (39 minutter siden): . Men jeg må på en eller annen måte sørge for at min ektefelle og vårt felles barn må kunne beholde boligen, hvis jeg dør først, uten at det forringer arven til mine særkullsbarn. Det er ikke uskifte i hvert fall. Det er særkullsbarn til den som dør først som blir tapere i en slik situasjon. Dvs dine barn. Hans særkullsbarn blir vinnerne. Anonymkode: e5d42...5f7 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar #27 Skrevet 9. januar Min helt personlige mening er at om barna er veldig unge så er det en dårlig idé å få de til å signere på at dere kan sitte i uskifta bo. Mannen min og søsteren hans ble overtalt til å signere på dette da de var hhv 18 og 19 av sin far. Han hadde da giftet seg på nytt med en dame som også hadde barn fra før. Det viste seg så at så fort de var gift og alle papirer i orden så har hun gjort alt i sin makt for at han ikke lenger skal ha noen kontakt med egne barn. Hun har vært ei heks og et hespetre og de har ikke lenger noen lyst til å gi henne denne gaven som et uskifte er. Anonymkode: 1859e...8de
AnonymBruker Skrevet 9. januar #28 Skrevet 9. januar Hildamaria skrev (37 minutter siden): Men da blir jo du veldig forfordelt ift hans barn? Er det ikke litt trist for dem å bare få pliktdelsarven da? De får millioner. De vil klare seg helt fint. De er veldig ung og jeg er også vergen deres om far skulle gå bort. Vi elsker hverandre veldig høyt og barna hans ser på meg som en mor(deres mor døde da de var veldig små) Han vil sikre at jeg kan beholde huset og ivareta dem om noe skulle skje med han. Skulle han dø ønsker han at jeg også er sikret og kan selge huset når barna flytter ut og jeg kan kjøpe noe mindre og har det fint økonomisk. Nå satser vi på at vi dør når vi er 100 år da. Anonymkode: d773d...4cf
AnonymBruker Skrevet 9. januar #29 Skrevet 9. januar Hildamaria skrev (1 time siden): Men jeg må på en eller annen måte sørge for at min ektefelle og vårt felles barn må kunne beholde boligen, hvis jeg dør først, uten at det forringer arven til mine særkullsbarn. Han møter nok en ny ei ikke lenge etter og de vil da kjøpe et annet felles sted. Anonymkode: 98bc2...764
Hildamaria Skrevet 9. januar Forfatter #30 Skrevet 9. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Han møter nok en ny ei ikke lenge etter og de vil da kjøpe et annet felles sted. Anonymkode: 98bc2...764 Boet må skiftes ved samboerskap over 2 år, og ved nytt ekteskap. 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar #31 Skrevet 9. januar Hildamaria skrev (Akkurat nå): Boet må skiftes ved samboerskap over 2 år, og ved nytt ekteskap. Nemlig. Så det er like greit å løse det så raskt som mulig. Anonymkode: 98bc2...764
Hildamaria Skrevet 9. januar Forfatter #32 Skrevet 9. januar AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Min helt personlige mening er at om barna er veldig unge så er det en dårlig idé å få de til å signere på at dere kan sitte i uskifta bo. Mannen min og søsteren hans ble overtalt til å signere på dette da de var hhv 18 og 19 av sin far. Han hadde da giftet seg på nytt med en dame som også hadde barn fra før. Det viste seg så at så fort de var gift og alle papirer i orden så har hun gjort alt i sin makt for at han ikke lenger skal ha noen kontakt med egne barn. Hun har vært ei heks og et hespetre og de har ikke lenger noen lyst til å gi henne denne gaven som et uskifte er. Anonymkode: 1859e...8de Ja, du sier noe der. Nå har vi vært veldig lenge sammen, og han er jo også far til søskenet deres da. Men jeg ser at det er urimelig å be 18-19 åringer om å skrive under på noe som vil kunne få konsekvenser for dem til de er nesten pensjonister. Men så er det dette med at jeg vil at vårt felles barn (og mannen min også da) skal slippe å flytte hvis jeg dør tidlig. Kanskje det er en løsning å ha uskifte i en tidsbegrenset periode, til barnet vårt er voksent?
AnonymBruker Skrevet 9. januar #33 Skrevet 9. januar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hei, flinke folk. Min gamle far er norsk statsborger, bor i usa, har nylig fått seg ny (ung) kjæreste, og de har flyttet sammen i felleskjøpt leilighet. Fikk melding av han at han har inngått avtale med samboeren om at hun kan bo i leiligheten så lenge hun vil, etter han er død. Ser for meg at samboeren godt kan leve lenger enn jeg, og at jeg aldri vil få noen arv. Hva er mine rettigheter her? Kan jeg kreve tvangssalg av leiligheten når han dør, til tross for avtalen? Anonymkode: a4f93...368 Arveregler i USA og Norge er ulike, så her tror jeg ikke du skal forvente mye. I USA kan man gjøre barn arveløse, mens i Norge har man en pliktdelsarv. Anonymkode: b5159...b3a 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar #34 Skrevet 10. januar AnonymBruker skrev (6 timer siden): Arveregler i USA og Norge er ulike, så her tror jeg ikke du skal forvente mye. I USA kan man gjøre barn arveløse, mens i Norge har man en pliktdelsarv. Anonymkode: b5159...b3a Jupp. Hovedregelen er at det er loven i det landet hvor avdøde var bosatt på dødsfallstidspunktet, som regulerer arveoppgjøret. Med mindre det er et testament så går alt til kjæresten om han ønsker det. Men om de ikke er gift og han dør uten testament går det til barna. Anonymkode: d773d...4cf
AnonymBruker Skrevet 10. januar #35 Skrevet 10. januar Hildamaria skrev (9 timer siden): Takk, snublefot62, for gode refleksjoner. Jeg er så enig med deg. Jeg ønsker at det skal være ryddig og lett å forstå for alle parter. Jeg tror jeg har landet på at hvis jeg blir alene først, kommer jeg til å klare å beholde boligen uten at jeg må sitte i uskifte. Men jeg må på en eller annen måte sørge for at min ektefelle og vårt felles barn må kunne beholde boligen, hvis jeg dør først, uten at det forringer arven til mine særkullsbarn. Kanskje det hadde vært en ide å øke min livsforsikring? Ja, livsforsikring løser problemet. Mannen din kan være begunstiget - da går ikke pengene inn i boet, men til ham. Han kan ta bruke pengene til å betale ut barna dine. Dette er en MYE ryddigere løsning. Dine barn må uansett være over 18 for å skrive under, og om de gjør det, skjønner de neppe hva de egentlig skriver under på. Hvis du nå skulle dø, ønsker du vel at barna dine skal få en økonomisk trygg start på voksenlivet? Ikke vente med arv til de blir 55, stefar som de kanskje ikke har sett på 30 år dør, og så skal søsken, stesøsken, ny kone, halvsøsken etc bli enige om fordeling av verdier, som mannen din eller den nye kona hans kanskje har soset bort? Ikke gjør det. Uskiftet bo er KUN en god idé hvis begge parter er gamle og kun har felles barn. Anonymkode: 17276...859 2
AnonymBruker Skrevet 10. januar #36 Skrevet 10. januar AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hei, flinke folk. Min gamle far er norsk statsborger, bor i usa, har nylig fått seg ny (ung) kjæreste, og de har flyttet sammen i felleskjøpt leilighet. Fikk melding av han at han har inngått avtale med samboeren om at hun kan bo i leiligheten så lenge hun vil, etter han er død. Ser for meg at samboeren godt kan leve lenger enn jeg, og at jeg aldri vil få noen arv. Hva er mine rettigheter her? Kan jeg kreve tvangssalg av leiligheten når han dør, til tross for avtalen? Anonymkode: a4f93...368 Her må du finne deg en amerikansk advokat. Lykke til, dette kan bli dyrt. Anonymkode: 17276...859
AnonymBruker Skrevet 10. januar #37 Skrevet 10. januar Hildamaria skrev (8 timer siden): Ja, du sier noe der. Nå har vi vært veldig lenge sammen, og han er jo også far til søskenet deres da. Men jeg ser at det er urimelig å be 18-19 åringer om å skrive under på noe som vil kunne få konsekvenser for dem til de er nesten pensjonister. Men så er det dette med at jeg vil at vårt felles barn (og mannen min også da) skal slippe å flytte hvis jeg dør tidlig. Kanskje det er en løsning å ha uskifte i en tidsbegrenset periode, til barnet vårt er voksent? Nei!! Forsikring! Dette har folk skrevet igjen og igjen og igjen… Anonymkode: 17276...859
AnonymBruker Skrevet 10. januar #38 Skrevet 10. januar Hildamaria skrev (9 timer siden): Men da blir jo du veldig forfordelt ift hans barn? Er det ikke litt trist for dem å bare få pliktdelsarven da? Dette er en helt vanlig måte å gjøre det på. Og om boet er stort, får de mer enn pliktdelsarven. Anonymkode: 17276...859
AnonymBruker Skrevet 10. januar #39 Skrevet 10. januar AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Ja, livsforsikring løser problemet. Mannen din kan være begunstiget - da går ikke pengene inn i boet, men til ham. Han kan ta bruke pengene til å betale ut barna dine. Dette er en MYE ryddigere løsning. Dine barn må uansett være over 18 for å skrive under, og om de gjør det, skjønner de neppe hva de egentlig skriver under på. Hvis du nå skulle dø, ønsker du vel at barna dine skal få en økonomisk trygg start på voksenlivet? Ikke vente med arv til de blir 55, stefar som de kanskje ikke har sett på 30 år dør, og så skal søsken, stesøsken, ny kone, halvsøsken etc bli enige om fordeling av verdier, som mannen din eller den nye kona hans kanskje har soset bort? Ikke gjør det. Uskiftet bo er KUN en god idé hvis begge parter er gamle og kun har felles barn. Anonymkode: 17276...859 Ikke ny kone, siden som noen over her skriver boet oppløses ved nye lengre samboerskap/ekteskap, men ellers kan det bli mer enn komplisert nok likevel. Anonymkode: 17276...859
exictence Skrevet 10. januar #40 Skrevet 10. januar Men uansett, er det ikke lov til å testamentere det man vil til hvem man vil?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå