AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #1 Del Skrevet 13 timer siden En gammel dame sa hun ikke likte alle utlendinger som hadde kommet hit til Norge, jeg er født i Norge, snakker like godt norsk som en hvit nordmann. Jeg ble lei meg. Hva kan jeg gjøre? Anonymkode: 93d3a...c8c 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #2 Del Skrevet 13 timer siden Mange eldre mister filteret sitt og sier akkurat hva de vil, det er sjelden personlig ment, men snakk med leder om dette. Anonymkode: b79e6...519 14 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #3 Del Skrevet 13 timer siden Uff, trist å høre. Mine gamle besteforeldre sa mye rart på sine eldre dager. Ikke ta deg nær av det ❤️ Anonymkode: 8dbe9...272 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MiominMio Skrevet 13 timer siden #4 Del Skrevet 13 timer siden Huff jeg føler for deg. Eldre kan være temmelig fæle. Husker svigermor var slik i begynnelsen (var dement da) , men etterhvert så fant hun virkelig tonen med en av de filippinske og det var hun som og satt med svigermor når hun så sovnet inn. Stay strong. 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #5 Del Skrevet 13 timer siden Min svigerfar ble rablende rasist på sine eldre, demente dager, hadde aldri hørt han ytre seg slik han gjorde på gamlehjemmet. Han ble direkte slem og ond, og det var veldig rart å se på, så mild han egentlig var før demensen. Så kan vere du må ta det med eit lurt smil, og bare overse det. Du vil nok høre mer fremover, du blir tykkhudet tilslutt. Anonymkode: a7e2c...064 3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #6 Del Skrevet 13 timer siden Tror du skal bare heve deg over det, om du klarer å se humoristisk på det så vil nok også det hjelpe. For egentlig så er det bare å smile og tenke for deg selv "stakkars gamle damen, hun er ikke helt med sine fulle fem lenger" Du kan også tenke på at hun kanskje kunne sagt det samme til en f.eks en nordlending også, eller en same, trønder, svenske, danske eller putt inn hva som helst faktisk. Anonymkode: 031af...0af 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #7 Del Skrevet 13 timer siden Bare å svare henne/de at du er født her akkurat som de? Jeg er selv hvit, men mørk brunt hår som kan se på kanten til sort ut i enkelte lys. Ble kalt søbåde sigøyner og tyrker osv når jeg jobbet på sykehjem. Lo bare av de og sa at jeg var akkurat like norsk som det de var. Fleste blir litt paff når man svarer 😅 Anonymkode: 8b841...cb2 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #8 Del Skrevet 13 timer siden Demente, psykisk syke, og andre hjelpetrengende kan si og gjøre mye som ikke er sosialt akseptert. Dette vil ansatte oppleve uansett hudfarge, legning osv. Man må være litt robust, tåle en del urettferdig kritikk. Noen ganger kan pasienten tåle at man svarer tilbake med samme mynt, men da bør du kjenne pasienten. Det er lov å si at dette er ikke greit, men noen blir veldig ukritiske i sine uttalelser, og det må vi som helsepersonell faktisk tåle. Det handler om sykdom hos mange, men også rasister, pedofile og andre, har rett på helsehjelp. Den skal gis på like god måte uansett hvem pasienten er. Anonymkode: ba0dd...734 5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #9 Del Skrevet 13 timer siden Dette har jeg også observert når jeg jobber på sykehjem. Eksempelvis med en afrikanskfødt assistent som ble møtt med mye uttalt rasisme. Etter en stund ble hun likevel en favoritt da hun var veldig omsorgsfull og oppmerksom mot dem. Rasisme bunner ofte i manglende erfaring og xenofobi. Og det er ingen unnskyldninger for slik adferd, selv om det kan være lettere å se gjennom fingrene med det om man er gammel og syk. Håper kollegaene dine kan korrigere dem på en grei måte. Skjønner at du blir lei deg, men det reflekterer på dem, ikke deg. Håper det blir bedre hos deg også. Støtter de som sa at du skulle ta det opp med leder. Anonymkode: 6fb7e...0a7 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #10 Del Skrevet 13 timer siden Mange eldre er uten filter. Det er feil at man er kvinne, feil at man er mann, feil at man er ung, feil at man er gammel. Kvinner er for kort på håret, menn har for langt hår. Og så er det plutselig den mørkhudede som gjør alt riktig likevel. Av fullstendig ukjente grunner for alle andre.. Anonymkode: b6af4...565 8 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #11 Del Skrevet 13 timer siden Mor (100) sin favoritt i hjemmesykepleien er fra Kongo, så det er litt ymse i den generasjonen og. Ta det som en utfordring du ts. De har kanskje aldri snakket med et menneske med annen hudfarge før. Når de blir kjent med deg, blir de glad i deg (hvis de ikke er ravende demente da.) Dette er ikke yrket for sarte sjeler. Anonymkode: 75072...629 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #12 Del Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (24 minutter siden): En gammel dame sa hun ikke likte alle utlendinger som hadde kommet hit til Norge, jeg er født i Norge, snakker like godt norsk som en hvit nordmann. Jeg ble lei meg. Hva kan jeg gjøre? Anonymkode: 93d3a...c8c Venn deg til deg. Jeg er brun i huden og har et helt norsk navn. Likevel får jeg høre det hele tiden. Dog skal det være rutiner på plass for å ivareta deg i etterkant. Dette skulle din leder ha forberedt deg på og fortalt om hvilken oppfølging din arb.plass har. Velkommen til feltet. Lønna er dårlig, vaktene er slitsomme og rasismen er stor 💪 Jeg pleier å si rett ut at uten utlendinger ville det ikke vært nok folk til å stelle og mate de eldre og trengende. Det kan de ikke si noe på, for det er sannheten. Anonymkode: b7242...5fb 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #13 Del Skrevet 13 timer siden Jeg jobbet noen år i hjemmetjenesten og sykehjem. opplevde ofte at de eldre sa: sånne som deg, dere er ikke som oss, der du kommer ifra osv. men jeg tok det ikke personlig, tenkte jeg er på jobb hos sårbare eldre mennesker, det er ikke alltid lett for de å «planlegge» ting, de er sårbare og kan fort si ting uten at de mener å såre. Anonymkode: 2a7cf...ebf 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #14 Del Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (30 minutter siden): En gammel dame sa hun ikke likte alle utlendinger som hadde kommet hit til Norge, jeg er født i Norge, snakker like godt norsk som en hvit nordmann. Jeg ble lei meg. Hva kan jeg gjøre? Anonymkode: 93d3a...c8c Fått høre fra mange at de ikke liker nordlendinger, jobber på Østlandet. Eldre er relativt frekk i fløyta. Ikke ta det til deg og det er lov å si i fra at du ikke syns det er greit. Så fremst de ikke er demente så er det helt ok å si i fra til de som sier slikt. Anonymkode: e8bc0...ca3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #15 Del Skrevet 13 timer siden Dessverre kommer du nok til å få en del slike kommentarer av de gamle. Har jobbet i hjemmetjenesten og på flere ulike sykehjem. Særlig demente kan bli paranoide, og da vil de gjerne uttrykke misnøye og skepsis ovenfor nye fjes, hvis de mener en er «for ung», «utlending», mann, homofil osv. De kan si ting som er sårende og som gjør deg ukomfortabel. Du må bare lære å overse det, svare blidt at du er norsk akkurat som de, at det i dag er helt vanlig å være mørk i huden og født i Norge, selv om de kanskje ikke er vant til det fra da de vokste opp. Hvor jeg vokste opp på 90-00-talley var det bare noen få mørkhudede den gangen. Det er jo ikke lenge siden. I dag er det mye større mangfold og et mindre kritthvitt samfunn. De som er i 80-90-årene går gjerne tilbake til barndommen når de blir demente. Og i tillegg gjerne full av angst og paranoia siden de mister oversikt over tid og sted. Tror det er lurt å forklare på en lett og saklig måte. Og så er det helt greit å korrigere også. Du kan si at det ikke var hyggelig sagt, eller at du er der for å hjelpe de, og at det er fint hvis dere kan blir kjent og at du vil de skal føle seg trygge rundt deg. Lykke til med jobben. Jeg har fått mye ufortjent kjeft og stygge ting sagt til meg også, men de fleste blir hyggelige bare de blir trygg på deg. Anonymkode: 7bb26...2ab 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mereo Skrevet 13 timer siden #16 Del Skrevet 13 timer siden Jeg tror jeg hadde svart «Men da er det jo jammen meg bra jeg er født her!». Tror dessverre det kan være en generasjon man ikke får gjort så mye med. Det er faktisk ikke så lett å være pårørende for disse heller, snakker av erfaring. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blått Skrevet 13 timer siden #17 Del Skrevet 13 timer siden (endret) AnonymBruker skrev (39 minutter siden): En gammel dame sa hun ikke likte alle utlendinger som hadde kommet hit til Norge, jeg er født i Norge, snakker like godt norsk som en hvit nordmann. Jeg ble lei meg. Hva kan jeg gjøre? Anonymkode: 93d3a...c8c Min bestefar begynte å bable ganske mye stygge ting om hvordan han hatet at han hadde barnebarn som var jenter da han var gammel (han var i slutten av 80-årene da jeg var tenåring). De kan være ganske fæle, de eldre 🥲 man får ikke gjort noe med det. Det er bare forsøke å tørke det av seg og tenke at det er dem, ikke meg. Som over sa og. Det er slitsomt å være pårørende til disse menneskene 🥲 Endret 12 timer siden av Blått 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #18 Del Skrevet 12 timer siden Dette var jo ikke direkte rettet mot deg, var det vel? Jeg synes heller ikke noe om alle utlendingene som kommer hit, men det handler mer om at vi må ta hånd om våre egne, før vi tar inn nye. Anonymkode: 8a80c...45e 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #19 Del Skrevet 12 timer siden Det er lov å bli sur, det er lov å bli lei seg og det er lov å ta det opp med leder. Og samtidig må du nok, dessverre, leve med at denne pasientgruppen oftere enn andre mangler filter. Noen sier det de alltid har tenkt, andre tenker noe annet pga. kognitiv svikt/ulike former for demens. Det betyr ikke at man enkelt og greit bare skal smile hver gang det samme mennesket sier dypt rasistiske ting, men det å få pasientgruppen som sådan til å slutte å være mer filterløse eller mer demente enn andre folk går tross alt ikke an. Så det vil komme iblant, så får du høre med leder om hvilke tilpasninger som eventuelt kan gjøres. Jeg er halvt norsk og halvt ikke-vestlig og har fått kjørt meg jeg også, og jeg skjønner godt at det sitter i. Anonymkode: b3564...2e8 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #20 Del Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Dette var jo ikke direkte rettet mot deg, var det vel? Jeg synes heller ikke noe om alle utlendingene som kommer hit, men det handler mer om at vi må ta hånd om våre egne, før vi tar inn nye. Anonymkode: 8a80c...45e Det er en politisk sak. Ikke noe man lirer av seg til en person som bor her, spesielt ikke en som prøver å hjelpe deg! Anonymkode: e8bc0...ca3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå