Gå til innhold

Besøk utover kvelden når man har små barn og søvnproblemer.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi har to små barn som er mildt sagt veldig krevende å få til å sove. Både selve leggingen (innsovningen) og oppvåkning på natt er en stor utfordring. Det eneste som har hjulpet hittil er faste rutiner der de legges ganske tidlig. Men vi må ligge i sengen med dem til de er sovnet, hvilket kan ta en god stund. Ofte runder klokken 21 innen de sover. Dette er uansett bare slik er livet nå, og om det gir oss og barna bedre søvn er det noe vi mer enn gjerne bruker kveldene på fremfor egentid foran tv. 

Dilemmaet er nå at et vennepar av min mann kommer til byen vi bor i på en weekendtur. Vi vil selvsagt invitere de hjem til oss, men jeg vet fra før at de ser for seg sene middager med påfølgende rødvinskvelder til midnatt. De er barnløse og jeg forventer ikke at de skal kunne vite at dette ikke er mulig hos oss. Jeg synes derfor mannen bør informere de om at det nok ikke blir slik denne gangen, og at vi foretrekker å treffes tidligere på dagen, slik at vi kan avslutte innen leggetid. Sist de var på besøk var det samme «misforståelse», om at barna bare kan legges og sovner på et blunk og så kan vi voksne slappe av. 

Hvordan kan man gi beskjed om dette på best mulig måte? 

Anonymkode: 66f1d...9d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi har to små barn som er mildt sagt veldig krevende å få til å sove. Både selve leggingen (innsovningen) og oppvåkning på natt er en stor utfordring. Det eneste som har hjulpet hittil er faste rutiner der de legges ganske tidlig. Men vi må ligge i sengen med dem til de er sovnet, hvilket kan ta en god stund. Ofte runder klokken 21 innen de sover. Dette er uansett bare slik er livet nå, og om det gir oss og barna bedre søvn er det noe vi mer enn gjerne bruker kveldene på fremfor egentid foran tv. 

Dilemmaet er nå at et vennepar av min mann kommer til byen vi bor i på en weekendtur. Vi vil selvsagt invitere de hjem til oss, men jeg vet fra før at de ser for seg sene middager med påfølgende rødvinskvelder til midnatt. De er barnløse og jeg forventer ikke at de skal kunne vite at dette ikke er mulig hos oss. Jeg synes derfor mannen bør informere de om at det nok ikke blir slik denne gangen, og at vi foretrekker å treffes tidligere på dagen, slik at vi kan avslutte innen leggetid. Sist de var på besøk var det samme «misforståelse», om at barna bare kan legges og sovner på et blunk og så kan vi voksne slappe av. 

Hvordan kan man gi beskjed om dette på best mulig måte? 

Anonymkode: 66f1d...9d7

Be mannen gi de beskjed om at leggetid og div er krevende med småbarna enda og at dere må avslutte tidlig, håper de har forståelse for det. Har de ikke kan de la være å komme, de er ikke venner da.. Egoister!

Anonymkode: 96a3c...fd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Spis middag hos dere, så kan mannen din og hans venner gå ut og ta en øl eller tre om de ønsker det. 

Anonymkode: 3c4b1...9ed

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Inviter de på lunsj i stede?

Anonymkode: 56480...632

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter forslaget om at mannen tar med seg vennene ut etter middag, så kan du være hjemme i ro og fred uten gjester for å legge ungene. Evt om det er en konsert eller lignende de kan gå på. 

Det er også lettere for din mann å avslutte kvelden når man er ute, enn å kaste ut gjestene av huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men de ligger sikkert ved siden av hvert sitt barn hver kveld? Da kan ikke mannen gå ut.

Anonymkode: e82c7...2d3

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Bare del deg i to, og send mannen på konsert 🙄.

Det er bare å si ifra på forhånd. Jeg jobber turnus og må ofte si ifra om at kvelden må avsluttes tidlig. Dette har alle mine venner uten barn forståelse for. Jeg har heller ikke barn, men livet er forskjellig for oss alle og det godtar og respekterer voksne folk..

Anonymkode: 39bc9...ec3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...