Gå til innhold

Mor lever livet, mens jeg lever fra hånd til munn

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Personlig hadde jeg med den største selvfølge hjulpet barn og barnebarn økonomisk. Man trenger ikke hjelpe så mye at man blir fattig selv, men selvsagt hadde jeg bidratt om jeg kunne. 

Anonymkode: c4982...0af

Min mor er minstepensjonist og fikk nylig 200.000,- i arv fra en slektning. Hun betalte 100.000,- på huslånet sitt, og gav hvert av oss tre barna 20.000,- i gave. 

Hun hadde lett kunne brukt de pengene på seg selv, og vi oppfordret henne virkelig til akkurat det, men hun sa at det var veldig viktig for henne å kunne gi oss noe for én gangs skyld. ❤️ Hun har ønsket seg det i flere tiår; - å kunne være en mamma som støtter barna sine økonomisk. ❤️

Fine mammaen min, hun er alltid så raus og gavmild hun klarer, og det kommer til å betale seg når hun blir gammel og skrøpelig. Vi har allerede begynt planlegging av kjellerleilighet i huset vårt som hun skal få flytte inn i når hun ønsker det, og søsknene mine og jeg er 100% klare for å stille opp døgnet rundt når det trengs. ❤️

Moren din er dritkjip TS, jeg er virkelig lei meg for at du må oppleve dette. Er hun like kjip på andre måter også? Isåfall ville jeg redusert kontakten, så kan hun sitter der og gnure i pengebingen sin alene. ❤️

Anonymkode: 03172...f38

• Liker 7
  • Hjerte 24
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg er den generasjonen mange her mener bør sponse den yngre.

Jeg har levd veldig sparsommelig og det var ikke mine tanker at mine foreldre skulle gi meg store summer selv om de (selvsagt) hadde bedre råd enn meg. 

Nå har jeg god råd selv og det har ikke kommet av seg selv og jeg er stolt av hvordan jeg har klart meg selv her i livet.

Anonymkode: 1d444...9c0

Og bra er det. Men, det er mens barna er små en trenger penger å ikke leve fra hånd til munn.

Slet selv jeg alene med 3 barn, men skal gjøre mitt for at ikke penger hindrer for mye for mine barn.

Hadde aldri levd godt med meg selv om jeg var moren til ts.

Anonymkode: 12fd9...3e4

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er enig med deg, TS. Det ER egoistisk og ikke hjelpe barnet og barnebarna sine.

Jeg har ingen trøstende ord, men din mor er ikke den eneste som oppfører seg slik. Generasjonen over oss er nok mer egosentriske og opptatt av selvrealisering enn tidligere generasjoner, tror jeg. De snakker om at det er så viktig å lære å klare seg selv, med nudler til middag og frykten for ikke å klare å betale husleia. Selv vil jeg iallfall hjelpe egne barn. 

Anonymkode: 08af5...ddc

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Vi hadde begge leiligheter ;) gikk ikke likevel..:) 

Anonymkode: 9b4b9...546

Da hadde dere for store krav til bolig.

Anonymkode: 05a6a...29c

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Og bra er det. Men, det er mens barna er små en trenger penger å ikke leve fra hånd til munn.

Slet selv jeg alene med 3 barn, men skal gjøre mitt for at ikke penger hindrer for mye for mine barn.

Hadde aldri levd godt med meg selv om jeg var moren til ts.

Du tror du kan hjelpe tre barn med egenkapital om en 15 års tid? Hvordan skal du klare det?

Anonymkode: 9925a...a93

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Din mor har 4 millioner hun kan bruke som pensjonist, det kan nok hende at hun vil trenge mye av disse pengene om hun blir gammel, hun kan fort ende med å leve i 30 år til om hun er 65 nå. kanskje skal hun ha ny bil, kanskje øker husleien i leiligheten hennes, eller vinduer skal byttes ut osv. Min mor er og pensjonist og plutselig skal borettslaget bytte utgangsdører, vinduer eller hun får store reperasjoner på tennene sine..

Jeg tenker at om jeg var henne så hadde jeg hjulpet deg med EK nå, har du virkelig bedt henne om det og sagt at du gjerne vil kjøpe noe eget? Forstår hun at det er mangel på dette som gjør at du ikke får kjøpt deg egen leilighet? Hva sier hun til deres boligsituasjon?

Samtidig så er dette hennes penger, og kanskje har hun levd forsiktig og sparsommelig gjennom livet og ønsker nå å kunne kose seg de årene hvor hun fortsatt har god helse. Det er nok i årene fra 65-75 at man har overskudd til å reise og gjøre ting mest, og jeg synes du skal unne din mor dette. Jeg tror og at du kan klare å få kjøpt deg noe med hjelp fra kommunene/startlån eller at du kan øke inntektene dine. Kanskje du møter en ny partner og da vil det bli enklere å få kjøpt bolig. Forsøk å ikke bære nag mot din mor, hun vil uansett ha en leilighet som du en gang arver og da kan du kanskje være den som deler med barn og som også får mulighet til å leve godt som eldre.

Det er ganske mange som leier i mange år og ikke kjøper seg noe før de får en partner eller arver foreldrene.

Anonymkode: 4c61d...0bf

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
nordlending skrev (14 minutter siden):

Gav hun 3 millioner kroner og gratis husleie (?) til søsteren din, uten at du fikk noe som helst? Jeg er enig i at man ikke bør forvente hjelp, og klare seg selv, men å gi såpass mye penger til bare den ene er ekstremt urettferdig. Hvis 3 millioner var det hun kunne gi bort, burde hun absolutt delt det på to. 

Det var ikke TS, men meg som skrev der. Jeg er bitter og sur.. min mor sitter på over 60 millioner, men skal nyte livet nå.. søsteren min fikk nedbetalt leilighet (de 3 millionene) som hun skal leie ut mens hun bor gratis i fine villaen i Oslo, gratis. Siste jeg hørte før jeg brøt kontakten var at hun skulle få nesten 1 million til å nedbetale studielånet sitt. Privatskoler, utallige forsøk på bachelor, og endelig en bachelor tilslutt. Min søster har knapt jobbet hele sitt liv.. og har ikke evne til å spare. Så ja, jeg skjønner at TS er skuffa og irritert. Mange i den generasjoner er dritt

Anonymkode: 1ced2...57b

• Hjerte 18
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du tror du kan hjelpe tre barn med egenkapital om en 15 års tid? Hvordan skal du klare det?

Sa hjelpe så godt jeg kan. Og innen den tid har jeg arvet enebolig med stor tomt i Bærum. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Altså, TS lider jo ikke akkurat noen nød. Hun er høyere utdannet og har tak over hodet til seg selv og sine små barn. Det er jo ikke armod og slit slik jeg forstår det. 

Hvor mye er egentlig 4 millioner kroner i dag, etter et langt yrkesliv? Det er ikke så unormalt mye. Kanskje hun har lyst til å investere noe av pengene og ser for seg å høste utbytter. Jeg ville vel tenkt i de baner.

Og hvem vet, kanskje har hun en plan om å støtte TS økonomisk litt senere?

Anonymkode: b47e6...8ed

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Da hadde dere for store krav til bolig.

Anonymkode: 05a6a...29c

Ikke egentlig. Men vi måtte ha noe som var sentralt nok til at vi kunne komme oss hjem til barna på ettermiddag etter jobb uten at de måtte være i bhg fra 07-17.. og vi lå sånn ca 1 mill under der vi trengte for å få råd til det.. derfor valgte vi å flytte bort. Vi har tatt vårt valg:) helt ok det. Men at svigers nå klager på at vi flyttet vil jeg ha meg frabedt , for det er noe sykt urimelig over det

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er en sånn som mener at foreldre ikke skal måtte spinke og spare, og forsake hyggelige ting, for å gi barna forskudd på arv. Jeg mener i utgangspunktet at voksne barn skal være i stand til å klare seg selv, økonomisk og praktisk. Det er en del av oppdragelsen.

Men i dette tilfellet mener jeg faktisk at mor burde hjelpe sin datter. Mor er 65. Har god pensjon. Er gjeldsfri og har 4 mill på bok. 

TS sier ingenting om hvor mye hun har spart opp selv, og hvor mye hun mangler på å få kjøpt seg en leilighet. Hun sier heller ingenting om at hun har store krav til størrelse og beliggenhet til leilighet. Får et inntrykk av at forholdet mellom mor og datter ikke er nært i det hele tatt. Er det store uenigheter? Det kan i såfall gjøre at mor ikke vil gi bort penger. Vi kjenner bare en side av saken her. TS er enebarn, om jeg forstår det rett.

Jeg tror at om det er et nært og godt forhold mellom foreldre og voksne barn, så ville foreldre i et slikt tilfelle ha hjulpet sitt barn. Derfor lurer jeg veldig på om det er/har vært store gnisninger mellom mor og datter? Om TS f.eks har spart opp 500.000 selv, og trenger 1 mill fra sin mor for å få kjøpt noe, så skjønner jeg ikke helt at mor ikke vil hjelpe. TS sier at hun ikke vil kausjonere heller. Derfor lurer jeg på om TS kan ha gjort dårlige økonomiske vurderinger tidligere som gjør at mor er så uvillig? Alltid vanskelig å vite når man kun kjenner en side av saken.

Anonymkode: 9eb7a...f08

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er jo ikke akkurat småpenger moren til TS må gi bort for at hun skal få kjøpt seg en leilighet da. Det er en annen tråd her om en tobarnsmor med 700 000 i lønn som bare får låne 1,75 mill av banken. Det betyr at TS må få over to millioner av moren sin for å kunne kjøpe i det området hun bor i.

Som sagt ; jeg ville bidratt (og det har jeg gjort til mine tre barn), men all den tid TS sin mor ikke vil så er det faktisk ingenting å gjøre med.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Satt seg selv i en situasjon som alenemor... Far kan være omkommet for alt vi vet, man planlegger sjeldent brudd eller dødsfall. 

Anonymkode: e80e1...58a

Men man kan likevel forutse det. Det er rimelig naivt å tro at man går igjennom livet uten et dødsfall, ulykke, selvmord, brann eller samlivsbrudd i nær omkrets.

Man må kunne ta forbehold og gode valg tidlig i livet. Livet er smertefullt og urettferdig, og det lærer man allerede som barn. Så man skulle tro at man også begynte å bruke denne lærdommen som ungdom og voksen. Den gang ei. Og det er jo derfor folk også sliter, fordi de har ikke tatt forbehold om ting kan skje. 

Anonymkode: e188b...d07

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det var ikke TS, men meg som skrev der. Jeg er bitter og sur.. min mor sitter på over 60 millioner, men skal nyte livet nå.. søsteren min fikk nedbetalt leilighet (de 3 millionene) som hun skal leie ut mens hun bor gratis i fine villaen i Oslo, gratis. Siste jeg hørte før jeg brøt kontakten var at hun skulle få nesten 1 million til å nedbetale studielånet sitt. Privatskoler, utallige forsøk på bachelor, og endelig en bachelor tilslutt. Min søster har knapt jobbet hele sitt liv.. og har ikke evne til å spare. Så ja, jeg skjønner at TS er skuffa og irritert. Mange i den generasjoner er dritt

Anonymkode: 1ced2...57b

:( :klem: ❤️ 

Det som er positivt, på en måte, ved at vi som en ganske stor generasjon opplever våre foreldre slik er at VI setter standard for hvordan familierelasjoner skal/bør være med våre barn, og så vil barnebarn følge våres spor. Så våres generasjon retter opp i deres egoisme ved å være familieorientert og ha empati ❤️ 

Anonymkode: c0569...485

• Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, men hun sa nei. Hun vil reise og nyte livet for pengene. 

Anonymkode: 772bd...f9c

Ting går jo litt begge veier. Det er jo vanlig å hjelpe barna. Samtidig er det hennes penger og hun gjør som hun vil. Vi vet ingenting om dere eller deres relasjon som kan virke inn. Men da er det jo bare å ikke stille opp for henne om 15-20 år når hun blir hjelpetrengende heller… 

Anonymkode: 2e599...8b1

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Altså, TS lider jo ikke akkurat noen nød. Hun er høyere utdannet og har tak over hodet til seg selv og sine små barn. Det er jo ikke armod og slit slik jeg forstår det. 

Hvor mye er egentlig 4 millioner kroner i dag, etter et langt yrkesliv? Det er ikke så unormalt mye. Kanskje hun har lyst til å investere noe av pengene og ser for seg å høste utbytter. Jeg ville vel tenkt i de baner.

Og hvem vet, kanskje har hun en plan om å støtte TS økonomisk litt senere?

Anonymkode: b47e6...8ed

Når du er gjeldsfri og får god pensjon inn på konto (la oss si 30-40 000) inn hver mnd så trenger man faktisk ikke de 4 mill:) dere snakker som om dama ikke har inntekt 

• Liker 6
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Regner med vi tilhører den dessertgenerasjonen. Vi er I midten av 60 årene.  Hatt helt vanlige jobber. Bor i et eldre husbankens fra  1965, som vi kjøpte i 1990 etter å ha startet i en liten 2 roms leilighet, så noen år i en 3 roms, før vi gikk råd til hus. Både jeg og mannen har foreldre i livet enda, så har ikke arvet noen ting enda. Våre 3 barn har kommet seg inn på boligmarkedet uten hjelp. Kanskje arver vi tilsammen rundt 4 mil innen noen år. Da vil det nok falle litt på ungene, etter vi har betalt ned vår egen gjeld, men det blir ikke snakk om millionbeløp.

Anonymkode: 0cc4c...fd9

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da får de bare klage, buhu.

TS har to barn så hun må også tenke på samværet de evt måtte ha med sine fedre vil jeg tro. Og muligens også jobb. Det er ikke bare bare.

Jeg kjøpte meg et billig hus på landet. Som ufør kan jeg bo hvor som helst. Men nå må jeg selge fordi ungen skal på vgs og linjen er ikke tilgjengelig i nærheten og har ikke råd til bolig + hybel. Så nå skal jeg på leiemarkedet...

Anonymkode: 21b80...c79

Du er klar over at det koster noen hundretusen å selge? Hva med å leie ut huset ditt og bruke leien til å betale hybel?

Anonymkode: 88c01...1f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Uskifte er ikke arv. Hun har ikke arvet, ingen har arvet faktisk, for boet er ikke skiftet. 

Anonymkode: 963b0...0eb

Hva menes med det?

Anonymkode: 7ec16...7ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mange her snakker som om livet er over når man er 60 år, men man kan fint ha minst 30 gode år igjen. Kanskje dette er den første muligheten moren til TS har for å reise, kanskje hun alltid har drømt om å kjøpe hytte, ny bil eller seilbåt (som TS også kan dra nytte av), kanskje hun ønsker å investere for fremtiden (og barnebarna). Jeg tror mange av dere som er så skråsikre på at dere ville gitt bort store summer, kanskje tenker litt annerledes når dere står der  selv  - og for aller første gang i livet har råd til det dere ønsker dere.

• Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...