AnonymBruker Skrevet 8. januar #141 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Mine bestemødre jobbet aldri. Mine bestefedre tilhørte det som kalles arbeiderklassen. Sånn som min bestemor beskrev det så fikk de nærmest kastet rekkehuset etter seg av staten og det var utrolig enkelt for selv en lavlønnet idiot å få seg en plass å bo (eie) på den tiden. Anonymkode: 1ced2...57b Hvem tror du bodde i alle leiegårdene på østkanten da? Siden alle lavtlønte idioter eide? Anonymkode: 9925a...a93 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #142 Del Skrevet 8. januar Man har bare ett liv, jeg har forståelse for at man ønsker å bruke pengene sine på å leve livet sitt jeg. Det er mange prioriteringer og valg man selv kan ta for å bedre sin egen situasjon uten å gi andre skylden og ansvaret for situasjonen man er i. Anonymkode: 8c755...bc9 8 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #143 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er hennes penger og det er hun som bestemmer hva de skal brukes til. Du får tjene dine egne penger da hun ikke har noe ansvar overfor deg. Anonymkode: 8f131...6ee Muligens. Mest sannsynlig, gitt at ts sin mor trolig er rundt pensjonsalder (altså ca 70) er det en blanding av arv fra hennes foreldre, hennes manns penger og verdistigning på bolig (aka ren flaks). Kvinner av den generasjonen har, statistisk sett, ikke tjent «egne» penger i overveldende grad. Noe som ofte bidrar til deres manglende forståelse av pengenes verdi. Ts: pass på at din mor ikke lurer deg til å drive med gratis bistand, helsehjelp etc ovenfor henne. Du klarer deg jo selv. Det samme gjør hun. Trenger hun bistand til snømåking, følge til lege, selskap en søndag? La henne bruke pengene sine til å leie inn noen. Anonymkode: 9533a...364 5 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #144 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Vi leier ikke i Oslo, men i en kommune rett utenfor Oslo. Det er ikke krise nei, men det hadde vært så mye bedre for meg og ungene å eie. Da kunne vi betale ned vår egen leilighet og slippe å betale ned utleiers. Men ja, mitt liv og jeg har ansvaret. Jeg sparer alt jeg kan. Anonymkode: 772bd...f9c Men er du ts? Som skrev at du trengte «et lite beløp»? Jeg tenker at her kommer det an på hvor mye mor har tjent og hva du trenger. Om hun har 1 mill i overskudd, eller 2, monner det jo lite… Anonymkode: 8b076...704 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #145 Del Skrevet 8. januar Skjønner at det er sårt, men sorry - livet er jævlig urettferdig. Du (evt søsken) arver jo etter din mor da, så du får håpe hun dør på ferie om du er så bitter som du spytter ut her. Anonymkode: d9950...00a 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #146 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nei, selvsagt er det ikke irrelevant for normale mennesker å sørge for at nærmeste familie, inkludert egne barn og barnebarn har det bra. Anonymkode: c0024...cec Det er vel ikke noe som tilsier at ikke TS har det bra? Hun har god utdannelse, tak over hodet, fast jobb og to friske barn. Hun har bare hengt seg opp i at å eie er lykken. Men det er ingen selvfølge. Mange stresser med renter og reparasjoner. Man blir bundet av å eie. Bare se på alle trådene her inne om de som ikke får solgt. Det er bare å endre tankesett. Det kan være større frihet i å leie. TS trenger heller ikke å bo akkurat der hun gjør, siden barnefar ikke er i bildet. Anonymkode: 9925a...a93 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tanuki Skrevet 8. januar #147 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja, men hun sa nei. Hun vil reise og nyte livet for pengene. Anonymkode: 772bd...f9c Da skjønner jeg godt at du er skuffet. hun høres veldig egoistisk ut. 6 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #148 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Muligens. Mest sannsynlig, gitt at ts sin mor trolig er rundt pensjonsalder (altså ca 70) er det en blanding av arv fra hennes foreldre, hennes manns penger og verdistigning på bolig (aka ren flaks). Kvinner av den generasjonen har, statistisk sett, ikke tjent «egne» penger i overveldende grad. Noe som ofte bidrar til deres manglende forståelse av pengenes verdi. Ts: pass på at din mor ikke lurer deg til å drive med gratis bistand, helsehjelp etc ovenfor henne. Du klarer deg jo selv. Det samme gjør hun. Trenger hun bistand til snømåking, følge til lege, selskap en søndag? La henne bruke pengene sine til å leie inn noen. Anonymkode: 9533a...364 Noe så nedlatende. TS skriver at moren er 65 og har jobbet 100% til hun gikk av med pensjon. Jeg (60 år) har jobbet hele livet og tjent godt. Det samme har min mor (85). Også min mormor og oldemor jobbet største delen av livet. De fleste eldre klarer seg forøvrig helt fint uten «helsehjelp» fra barn. Anonymkode: 9925a...a93 10 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #149 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Nei, hun har frem til 2023 jobbet 100% selv. Nå er hun pensjonist, men er veldig aktiv og har mye hun driver med, både egne hobbyer, venner og trening. Så hun har rett og slett ikke tid, hun er faktisk mer opptatt nå enn før hun ble pensjonist. Anonymkode: 772bd...f9c Selvsagt. forventet ikke et annet svar hun er jo egoist Handler vel i bunn og grunn om verdivalg Anonymkode: 9b4b9...546 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nordlending Skrevet 8. januar #150 Del Skrevet 8. januar Gav hun 3 millioner kroner og gratis husleie (?) til søsteren din, uten at du fikk noe som helst? Jeg er enig i at man ikke bør forvente hjelp, og klare seg selv, men å gi såpass mye penger til bare den ene er ekstremt urettferdig. Hvis 3 millioner var det hun kunne gi bort, burde hun absolutt delt det på to. 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #151 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg levde ekstremt sparsommelig som ung. Og gjorde ting i riktig rekkefølge. Levde trangt på kollektiv, også etter at jeg gikk ut i jobb. Reiste ikke på ferie. Brukte dobbel prevensjon til vi hadde kjøpt leilighet. Og så er jo starten litt krevende når man er nyetablert. Tok i det hele tatt noen år før det løsnet. Og tilsvarende ofrer man jo mye gjennom småbarnsår, med dyr mat, dyrefritidsaktiviteter, ferier, stor bil, og stor bolig. Full økonomisk frihet kommer senere. Tror jeg hadde blitt utrolig lei meg om forventningen var at jeg da skulle overføre mine midler til noen som hadde satt seg selv i en situasjon som alenemor til to på leiemarkedet. Og mulig også måtte støtte videre - da det tross alt ikke akkurat er risikofritt å eie. Anonymkode: ddeda...005 Satt seg selv i en situasjon som alenemor... Far kan være omkommet for alt vi vet, man planlegger sjeldent brudd eller dødsfall. Anonymkode: e80e1...58a 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #152 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Noe så nedlatende. TS skriver at moren er 65 og har jobbet 100% til hun gikk av med pensjon. Jeg (60 år) har jobbet hele livet og tjent godt. Det samme har min mor (85). Også min mormor og oldemor jobbet største delen av livet. De fleste eldre klarer seg forøvrig helt fint uten «helsehjelp» fra barn. Anonymkode: 9925a...a93 Enig. Min mor blir 80 og hun jobbet 100% og jeg hadde nøkkel rundt halsen. Det er så mange som tror at kvinner og jobb hører til på 2000-tallet og det er derfor det er så "slitsomt" med barn. Anonymkode: aa112...c36 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #153 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Nei, hun har frem til 2023 jobbet 100% selv. Nå er hun pensjonist, men er veldig aktiv og har mye hun driver med, både egne hobbyer, venner og trening. Så hun har rett og slett ikke tid, hun er faktisk mer opptatt nå enn før hun ble pensjonist. Anonymkode: 772bd...f9c AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg er voksen og trenger ikke den samme omsorgen nå som da jeg var barn, naturlig nok. Men hun er den eneste jeg har, vi er sammen hver jul og hun kommer alltid i bursdagen til barna. Den eneste bestemoren de har. Anonymkode: 772bd...f9c Hun er med andre ord ikke en omsorgsperson, men en som de ser to ganger i året? Jul og bursdag? Hadde hun stilt opp om det hadde kommet en krise tror du? Anonymkode: 21b80...c79 5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #154 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Noe så nedlatende. TS skriver at moren er 65 og har jobbet 100% til hun gikk av med pensjon. Jeg (60 år) har jobbet hele livet og tjent godt. Det samme har min mor (85). Også min mormor og oldemor jobbet største delen av livet. De fleste eldre klarer seg forøvrig helt fint uten «helsehjelp» fra barn. Anonymkode: 9925a...a93 Det gjorde dere sikkert , men du kan ikke nekte for at samfunnsstrukturen i dag er helt annerledes. Dine forfedre som jobbet hadde nok mest sannsynlig hjelp fra familie rundt. Barna kunne være ute i gata å leke.. det er så mye som er drastisk endret. Å være mor og far i dag krever enormt mye mer av fritid , økonomi og kapasitet.. Anonymkode: 9b4b9...546 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #155 Del Skrevet 8. januar Ingen her som har levd ditt mors liv, så hun kan hatt det tøft økonomisk tidligere så er det ikke rart at hun nå som pensjonist vil reise og leve litt som hun kanskje har drømt om i sine yngre dager, og før helsa kanskje blir en hindring for dette. Anonymkode: f2715...c53 10 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #156 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Enig. Min mor blir 80 og hun jobbet 100% og jeg hadde nøkkel rundt halsen. Det er så mange som tror at kvinner og jobb hører til på 2000-tallet og det er derfor det er så "slitsomt" med barn. Anonymkode: aa112...c36 Ingen barn i dag kan gå med nøkkel rundt halsen og bli sendt ut i gata en hel dag uten tilsyn.. uten at barnevernet blir varslet .. minst.. Og du så kanskje tråden her med at hver unge har 3-4 fritidsaktiviteter hver.. med forventning om oppfølging. Man trenger ikke følge dette , men det er en del av tiden vi lever i… Anonymkode: 9b4b9...546 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #157 Del Skrevet 8. januar Moren din høres ut som et hespetre. Selv om man ikke er ansvarlig for voksne barn så er man jo fortsatt forelder. Hadde det vært omvendt, om ts badet i penger og moren satt dårlig i det uten penger og måtte leve fra hånd til munn, hadde pipa her hatt en helt annen lyd. Anonymkode: cedd5...00d 6 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #158 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det gjorde dere sikkert , men du kan ikke nekte for at samfunnsstrukturen i dag er helt annerledes. Dine forfedre som jobbet hadde nok mest sannsynlig hjelp fra familie rundt. Barna kunne være ute i gata å leke.. det er så mye som er drastisk endret. Å være mor og far i dag krever enormt mye mer av fritid , økonomi og kapasitet.. Anonymkode: 9b4b9...546 Tror ikke det krever spesielt mye mer energi dag enn for 40 år siden. Anonymkode: 8b9ea...9ec 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #159 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Men er du ts? Som skrev at du trengte «et lite beløp»? Jeg tenker at her kommer det an på hvor mye mor har tjent og hva du trenger. Om hun har 1 mill i overskudd, eller 2, monner det jo lite… Anonymkode: 8b076...704 4 mill i overskudd... Anonymkode: 21b80...c79 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #160 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ingen her som har levd ditt mors liv, så hun kan hatt det tøft økonomisk tidligere så er det ikke rart at hun nå som pensjonist vil reise og leve litt som hun kanskje har drømt om i sine yngre dager, og før helsa kanskje blir en hindring for dette. Anonymkode: f2715...c53 Det gjør henne enda mer egoistisk. Å unne datteren å sitte dårlig i det fordi det gjorde hun. De fleste med et godt hjerte hadde tenkt at de skulle gjøre det de kunne for at barna deres skulle ha det greit. Hun hadde ikke trengt å bruke halvparten av pengene sine en gang. Anonymkode: cedd5...00d 6 2 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå