AnonymBruker Skrevet 8. januar #121 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er helt irrelevant for en voksen datter hva en mor har av penger og hva hun bruker dem på. Det er overhode ikke "urimelig" å beholde sine egne penger. Anonymkode: f2286...24b Jo det er det faktisk! Virker som dette er et mantra for flere i dessert-generasjonen. Et mantra uten innhold.. Anonymkode: 9b4b9...546 3 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #122 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Hvor mye penger er det egentlig snakk om? Her jeg bor så koster leiligheter mer enn eneboliger. Du er på villspor her, TS. Du har ansvaret for ditt eget liv. Akkurat som om det er stor krise å leie bolig! Alle mine besteforeldre (født på 20-tallet) leide i Oslo øst hele livet, bitte små leieleiligheter med ett soverom. De forventet aldri å kjøpe noe. Så ikke sutre. Anonymkode: 9925a...a93 Vi leier ikke i Oslo, men i en kommune rett utenfor Oslo. Det er ikke krise nei, men det hadde vært så mye bedre for meg og ungene å eie. Da kunne vi betale ned vår egen leilighet og slippe å betale ned utleiers. Men ja, mitt liv og jeg har ansvaret. Jeg sparer alt jeg kan. Anonymkode: 772bd...f9c 8 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #123 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Vi burde nok gjort det! hadde det vært mine foreldre hadde jeg sagt det som det var Har snakket med mannen om det men han virker litt hjernevasket , litt sånn «stakkars dem, de er eldre, la de få bruke..» i tillegg har det gitt hans søsken mye mer osv.. men han vil ikke se det. Er veldig naiv. så har egentlig bare tenkt at det er hans familie og hans «arv», så da skaI ieg ikke slå meg noe mer vrang utover det. Sikkert fint for barnebarna å ha litt kontakt med de osv… Men syns nå vi står i litt.. Kjipt å vite at vi kunne bodd i Oslo, der vi begge er oppvokst og hadde vårt nettverk , hadde det ikke vært for gjerrige svigers Anonymkode: 9b4b9...546 Seriøst? Skylder du virkelig på svigerforeldrene dine for at dere ikke kan bo i Oslo? Hva med å prioritere ting i riktig rekkefølge selv? Hvis det er så viktig for dere å bo i Oslo så måtte dere startet med en liten leilighet/hybel og bygget dere opp i størrelse på leilighet før dere fikk barn. Dere har selv tatt valg som gjør at dere ikke bor i Oslo, og dine svigerforeldre har ingen skyld. Om det er fordi dere har valgt yrker som har for lav lønn, at dere har fått barn for tidlig eller at dere ikke har vært flinke nok til å prioritere vekk alt annet enn sparing før dere fikk kjøpt deres første bolig i Oslo vet ikke jeg, men uansett årsak så er det ikke dine svigerforeldre som har ødelagt for deres ønske om å bo i Oslo. Anonymkode: 05a6a...29c 4 1 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #124 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er helt irrelevant for en voksen datter hva en mor har av penger og hva hun bruker dem på. Det er overhode ikke "urimelig" å beholde sine egne penger. Anonymkode: f2286...24b Ts skal ikke bruke pengene på luksus, kos og seg selv. Hun skal bygge en fremtid for barna… og ha dager og stunder med dem der hun kan senke skuldrene og ikke være stresset! Forstår du virkelig ikke dette?!? Anonymkode: 9b4b9...546 8 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #125 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Selvsagt var det flere som eide også, men mine besteforeldre tilhørte arbeiderklassen og det var uoppnåelig for dem. Jobbet hele livet begge to faktisk, og eide aldri verken leilighet, hus eller hytte. Men hadde gode liv for det. Anonymkode: 9925a...a93 Begge mine sett med besteforeldre var arbeiderklasse. Farfar jobbet i butikk, farmor var sekretær, morfar var sjømann og mormor var hjemmeværende. Likevel bodde begge par i nye eneboliger da deres barn var små. Boligene var toetasjers eneboliger med romslig kjeller, hage og gårdsplass, i by utenfor Oslo. Mine foreldre har fortalt at de vokste opp i fattigslige kår, men likevel vokste de opp i fine eneboliger på fine lokasjoner rett ved sentrum. Min mor arvet sine foreldre da hun var rundt 40, min far arvet da han var rundt 50. Jeg er selv 40, og arver nok null og niks på i hvert fall 20 år. Arven kommer neppe verken meg eller mine tenåringer til gode; selv mine barn er nok godt etablert om 20 år. Skal de få noe, får de det av oss som nå er midt i livet. Min mann og jeg jobber for å hjelpe barna inn på boligmarkedet om noen år, noe vi tenker er en selvfølge at vi skal gjøre. Vi ønsker, i motsetning til våre foreldre, å bidra så godt vi kan i våre barns liv. Kunne aldri falt oss inn å trekke stigen opp etter oss, slik vår foreldregenerasjon har gjort. Anonymkode: 7dedf...3d5 5 6 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #126 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Seriøst? Skylder du virkelig på svigerforeldrene dine for at dere ikke kan bo i Oslo? Hva med å prioritere ting i riktig rekkefølge selv? Hvis det er så viktig for dere å bo i Oslo så måtte dere startet med en liten leilighet/hybel og bygget dere opp i størrelse på leilighet før dere fikk barn. Dere har selv tatt valg som gjør at dere ikke bor i Oslo, og dine svigerforeldre har ingen skyld. Om det er fordi dere har valgt yrker som har for lav lønn, at dere har fått barn for tidlig eller at dere ikke har vært flinke nok til å prioritere vekk alt annet enn sparing før dere fikk kjøpt deres første bolig i Oslo vet ikke jeg, men uansett årsak så er det ikke dine svigerforeldre som har ødelagt for deres ønske om å bo i Oslo. Anonymkode: 05a6a...29c Vi hadde begge leiligheter gikk ikke likevel..:) Anonymkode: 9b4b9...546 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #127 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Begge mine sett med besteforeldre var arbeiderklasse. Farfar jobbet i butikk, farmor var sekretær, morfar var sjømann og mormor var hjemmeværende. Likevel bodde begge par i nye eneboliger da deres barn var små. Boligene var toetasjers eneboliger med romslig kjeller, hage og gårdsplass, i by utenfor Oslo. Mine foreldre har fortalt at de vokste opp i fattigslige kår, men likevel vokste de opp i fine eneboliger på fine lokasjoner rett ved sentrum. Min mor arvet sine foreldre da hun var rundt 40, min far arvet da han var rundt 50. Jeg er selv 40, og arver nok null og niks på i hvert fall 20 år. Arven kommer neppe verken meg eller mine tenåringer til gode; selv mine barn er nok godt etablert om 20 år. Skal de få noe, får de det av oss som nå er midt i livet. Min mann og jeg jobber for å hjelpe barna inn på boligmarkedet om noen år, noe vi tenker er en selvfølge at vi skal gjøre. Vi ønsker, i motsetning til våre foreldre, å bidra så godt vi kan i våre barns liv. Kunne aldri falt oss inn å trekke stigen opp etter oss, slik vår foreldregenerasjon har gjort. Anonymkode: 7dedf...3d5 Og folk lever langt lenger i dag enn før.. det er også en faktor. Anonymkode: 9b4b9...546 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #128 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ts skal ikke bruke pengene på luksus, kos og seg selv. Hun skal bygge en fremtid for barna… og ha dager og stunder med dem der hun kan senke skuldrene og ikke være stresset! Forstår du virkelig ikke dette?!? Anonymkode: 9b4b9...546 Men det er mindre stress å leie en bolig enn å eie. «Utleiers ansvar» heter det. Ofte må man også ut med mye mer penger for å eie enn å leie. Ja, noe går til nedbetaling av lån, men så er det renter, eiendomsskatt, fellesutgifter, vedlikehold, nytt bad/kjøkken, og alle «wops, der røyk den» som man selv må betale. Leste om en på kg her om dagen som ville reklamere på boligkjøp fordi garasjeporten måtte smøres liksom. Anonymkode: 963b0...0eb 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #129 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Ja, men ikke fått lån av husbanken heller. Jeg bor i en kommune rett utenfor Oslo og jobber i samme kommune. Dette fungerer bra for oss, for da kan vi gå til jobb og ungene kan gå til og fra skole og fritidsaktiviteter. Vi greier oss uten bil nå og sparer de pengene til boligkjøp. Tar buss de få gangene vi skal lengre. Det er gode buss og togforbindelser her. Jeg har ikke overgangsstønad. Har bidragsforskudd fra NAV og utviddet barnetrygd. Anonymkode: 772bd...f9c Har du sett om du kan få OS, eller har du fått det tidligere kanskje? Fornuftig å klare seg uten bil. Men hva med muligheten til å få seg jobb et annet sted som er billigere? Et sted hvor du kan kjøpe bolig. AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Mor solgte huset for 9 millioner og kjøpte seg en leilighet til 5 millioner. Det var ikke noe boliglån eller annen gjeld på huset hun solgte. Hun har rundt 4 millioner som hun sitter igjen med. Moren min er 65 år gammel og har nylig pensjonert seg, omtrent samtidig som hun solgte huset. Hun hadde en god jobb og har en god pensjon nå. Hun kjøpte seg en helt ny leilighet, tror ikke det er behov for oppussing eller oppgradering de neste 20 årene i alle fall. Anonymkode: 772bd...f9c Hva jeg tenker om mora di egner seg ikke på trykk. Men jeg hadde ikke løfta en finger for å hjelpe henne med noe som helst. Da får hun kjøpe seg tjenester. Anonymkode: 21b80...c79 5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #130 Del Skrevet 8. januar Å leve som moren din hadde jeg hverken hatt samvittighet til eller ønske om. Når man har barn og barnebarn bør man tenke på de også, og sørge for at de har et så godt liv som mulig. Anonymkode: 0ab7c...3dd 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #131 Del Skrevet 8. januar Stiller hun som barnevakt sånn at du kan ta en kvelds-/helgejobb? Anonymkode: 6c4f3...2b2 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yuvia Skrevet 8. januar #132 Del Skrevet 8. januar Dette er så trist! Foreldre som driter i avkommet sitt og ikke ser den enorme forskjellen vår generasjon har. min far kjøpte i sin tid hus til 150 000, som nå er verdsatt til over 6 millioner, jeg vet at om han selger får vi ungene forskudd på arv. jeg er også alenemor og forstår fortvilelsen din. Er i samme situasjon med studielån som hindrer i å få ta huslån. Du er i din fulle til å være både såret og lei deg ❤️ 5 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #133 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Intet mindre enn stormannsgalskap .. Skal hun reise og spise ute , luksusliv for 4 mill? Gjeldsfri.. god pensjon til å bruke på seg selv fullt ut hver mnd.. forstå dem som kan! Her blir man nesten nysgjerrig på hvilket menneske hun er sånn ellers.. ? Har du mye å tape på å ta opp med henne at du føler dette som veldig urimelig? Og hva hun evt svarer da? Anonymkode: 9b4b9...546 Ja, hun sier det Jeg skammer meg som sagt over at jeg sitter med disse tankene. Ønsker ikke å ta det opp med henne, hun er jo i bunn og grunn ikke urimelig på noen måte, da dette er hennes penger og hun bestemmer over de 4 millionene sine. Hun har jo alt svart at hun vil leve livet og kose seg. Jeg har ingen familie bortsett fra henne, så jeg ønsker ikke å bryte med den ene omsorgspersonen jeg har. Anonymkode: 772bd...f9c 22 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #134 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jo det er det faktisk! Virker som dette er et mantra for flere i dessert-generasjonen. Et mantra uten innhold.. Anonymkode: 9b4b9...546 Dessertgenerasjonen er vel de som forventer at foreldrene skal fortsette å betale for dem når de er voksne. AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ts skal ikke bruke pengene på luksus, kos og seg selv. Hun skal bygge en fremtid for barna… og ha dager og stunder med dem der hun kan senke skuldrene og ikke være stresset! Forstår du virkelig ikke dette?!? Anonymkode: 9b4b9...546 Det er jo ikke TS sine penger å bruke. Anonymkode: f2286...24b 9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #135 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Selvsagt var det flere som eide også, men mine besteforeldre tilhørte arbeiderklassen og det var uoppnåelig for dem. Jobbet hele livet begge to faktisk, og eide aldri verken leilighet, hus eller hytte. Men hadde gode liv for det. Anonymkode: 9925a...a93 Mine bestemødre jobbet aldri. Mine bestefedre tilhørte det som kalles arbeiderklassen. Sånn som min bestemor beskrev det så fikk de nærmest kastet rekkehuset etter seg av staten og det var utrolig enkelt for selv en lavlønnet idiot å få seg en plass å bo (eie) på den tiden. Anonymkode: 1ced2...57b 6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #136 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, hun sier det Jeg skammer meg som sagt over at jeg sitter med disse tankene. Ønsker ikke å ta det opp med henne, hun er jo i bunn og grunn ikke urimelig på noen måte, da dette er hennes penger og hun bestemmer over de 4 millionene sine. Hun har jo alt svart at hun vil leve livet og kose seg. Jeg har ingen familie bortsett fra henne, så jeg ønsker ikke å bryte med den ene omsorgspersonen jeg har. Anonymkode: 772bd...f9c Hvilken omsorg får du og barna av henne? Anonymkode: 21b80...c79 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #137 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Stiller hun som barnevakt sånn at du kan ta en kvelds-/helgejobb? Anonymkode: 6c4f3...2b2 Nei, hun har frem til 2023 jobbet 100% selv. Nå er hun pensjonist, men er veldig aktiv og har mye hun driver med, både egne hobbyer, venner og trening. Så hun har rett og slett ikke tid, hun er faktisk mer opptatt nå enn før hun ble pensjonist. Anonymkode: 772bd...f9c 8 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #138 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Det er helt irrelevant for en voksen datter hva en mor har av penger og hva hun bruker dem på. Det er overhode ikke "urimelig" å beholde sine egne penger. Anonymkode: f2286...24b Nei, selvsagt er det ikke irrelevant for normale mennesker å sørge for at nærmeste familie, inkludert egne barn og barnebarn har det bra. Anonymkode: c0024...cec 4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #139 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvilken omsorg får du og barna av henne? Anonymkode: 21b80...c79 Jeg er voksen og trenger ikke den samme omsorgen nå som da jeg var barn, naturlig nok. Men hun er den eneste jeg har, vi er sammen hver jul og hun kommer alltid i bursdagen til barna. Den eneste bestemoren de har. Anonymkode: 772bd...f9c 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #140 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg håper ikke dere dømmer meg når dere leser dette. Dette er noe jeg ikke har turt å snakke om, rett og slett for flaut og skamfullt. Jeg sitter med noen vonde følelser rundt mammas boligsalg. Moren min solgte barndomshjemmet, en enebolig i nærheten av Oslo, med stor fortjeneste. Hun valgte å selge og kjøpe seg en leilighet i fjor. Resten av pengene skal hun bruke på å reise og nyte livet som hun sier. Hun har allerede vært på 3-4 dyre ferier, er stadig på restaurant og storkoser seg. Ikke en eneste gang har hun tenkt på meg. Jeg er alene med to barn. Vi bor trangt og leier, slik boligprisene er tror jeg ikke at det er mulig for meg å kjøpe noen gang. Jeg jobber 100%, men tjener under gjennomsnittet, til tross for 5 årig universitetsutdanning. Jeg skammer meg over dette, men jeg er lei meg for at mamma ikke vil tilby meg noe forskudd på arv, det hadde gjort at jeg kunne få kjøpt meg en leilighet. Da kunne jeg betale ned mitt eget lån istedenfor å betale ned lånet til utleier, slik jeg gjør nå. Jeg sparer alt jeg kan, men det er ikke lett når du er alene med to barn på leiemarkedet. Og bankene står ikke i kø for å låne ut penger til alenemødre. Jeg måtte bare få det ut! Vet at det er hennes penger og hennes liv, men ett lite bidrag fra henne hadde utgjort en stor forskjell for meg som står utenfor markedet. Anonymkode: 772bd...f9c Kjenner meg igjen. Har foreldre som har hjulpet søsken mye økonomisk. Ikke bare til EK, men så mye at avdrag ikke må betales. Null hjelp her. Kjøpte bolig via Husbanken. Forstår at du blir lei deg. Men ikke la deg knekke - sjekk Husbanken og hvis det ikke går «leie til eie» via kommunen om det eksisterer der du er. Anonymkode: df580...458 2 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå