Gå til innhold

Mor lever livet, mens jeg lever fra hånd til munn

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

TS her! 

Jeg var også ekstremt sparsommelig som ung, er det nå også. Levde også trangt på studentkollektiv, jobbet ved siden av studiene, reiste heller ikke på ferie. Tok en mastergrad på universitetet og var typisk flink jente. Brukte også prevensjon. Men traff en mann som jeg trodde var mitt livs store kjærlighet som 21 åring, jeg ble gravid som 24 åring da prevensjon sviktet, da jeg holdt på med master. Samboer hadde da fast jobb og god lønn, så boligkjøp var noe vi skulle rett etter at jeg var ferdig med master. Jeg visste ikke at forholdet skulle ta slutt etter at barna ble født (tvillinger). Så jeg har vært med barna siden de var rundt 3 måneder gamle. Eksen flyttet til utlandet etter at forholdet tok slutt.  Jeg fikk meg jobb da barna begynte i barnehage 12 måneder gamle, men det ble vikariater noen år, ettersom det er vanskelig å få fast jobb som nyutdannet med min utdanning. Så ja, jeg har jobbet og stått på siden jeg var 18 år.  Har ikke hatt friår, reist mye eller gjort noe annet. Men likevel har jeg ikke hatt muligheten til å kjøpe bolig, fordi det er kjempevanskelig å spare opp egenkapital når man er helt alene med to barn som er like gamle, man må ha dobbelt opp av alt utstyr, klær. Må leie en 3-roms osv. 

Anonymkode: 772bd...f9c

Har du søkt husbanken om lån der?

Det høres ut som du kan bo hvor som helst med tanke på at det ikke er samvær, hvert fall ikke i Norge. Hvordan er jobbmulighetene andre steder? Har du overgangsstødnad? Bidragsforskudd?

Som sagt tidligere, mora di er som hun er. Lite å gjøre med det. Du må ha det i mente til senere.

Anonymkode: 21b80...c79

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

TS her! 

Jeg var også ekstremt sparsommelig som ung, er det nå også. Levde også trangt på studentkollektiv, jobbet ved siden av studiene, reiste heller ikke på ferie. Tok en mastergrad på universitetet og var typisk flink jente. Brukte også prevensjon. Men traff en mann som jeg trodde var mitt livs store kjærlighet som 21 åring, jeg ble gravid som 24 åring da prevensjon sviktet, da jeg holdt på med master. Samboer hadde da fast jobb og god lønn, så boligkjøp var noe vi skulle rett etter at jeg var ferdig med master. Jeg visste ikke at forholdet skulle ta slutt etter at barna ble født (tvillinger). Så jeg har vært med barna siden de var rundt 3 måneder gamle. Eksen flyttet til utlandet etter at forholdet tok slutt.  Jeg fikk meg jobb da barna begynte i barnehage 12 måneder gamle, men det ble vikariater noen år, ettersom det er vanskelig å få fast jobb som nyutdannet med min utdanning. Så ja, jeg har jobbet og stått på siden jeg var 18 år.  Har ikke hatt friår, reist mye eller gjort noe annet. Men likevel har jeg ikke hatt muligheten til å kjøpe bolig, fordi det er kjempevanskelig å spare opp egenkapital når man er helt alene med to barn som er like gamle, man må ha dobbelt opp av alt utstyr, klær. Må leie en 3-roms osv. 

Hei TS. Kan du svare på spørsmålene mine vedr din mors økonomi? Innlegg #59. Ganske vesentlig for å kunne kommentere videre her.

Anonymkode: 9eb7a...f08

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvor mye penger er det egentlig snakk om? Her jeg bor så koster leiligheter mer enn eneboliger.

Du er på villspor her, TS. Du har ansvaret for ditt eget liv. Akkurat som om det er stor krise å leie bolig! Alle mine besteforeldre (født på 20-tallet) leide i Oslo øst hele livet, bitte små leieleiligheter med ett soverom. De forventet aldri å kjøpe noe. Så ikke sutre.

Anonymkode: 9925a...a93

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har du søkt husbanken om lån der?

Det høres ut som du kan bo hvor som helst med tanke på at det ikke er samvær, hvert fall ikke i Norge. Hvordan er jobbmulighetene andre steder? Har du overgangsstødnad? Bidragsforskudd?

Som sagt tidligere, mora di er som hun er. Lite å gjøre med det. Du må ha det i mente til senere.

Anonymkode: 21b80...c79

Ja, men ikke fått lån av husbanken heller. Jeg bor i en kommune rett utenfor Oslo og jobber i samme kommune. Dette fungerer bra for oss, for da kan vi gå til jobb og ungene kan gå til og fra skole og fritidsaktiviteter. Vi greier oss uten bil nå og sparer de pengene til boligkjøp. Tar buss de få gangene vi skal lengre. Det er gode buss og togforbindelser her. 

Jeg har ikke overgangsstønad. Har bidragsforskudd fra NAV og utviddet barnetrygd.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvor mye penger er det egentlig snakk om? Her jeg bor så koster leiligheter mer enn eneboliger.

Du er på villspor her, TS. Du har ansvaret for ditt eget liv. Akkurat som om det er stor krise å leie bolig! Alle mine besteforeldre (født på 20-tallet) leide i Oslo øst hele livet, bitte små leieleiligheter med ett soverom. De forventet aldri å kjøpe noe. Så ikke sutre.

Hvilke penger? Fortjenesten til mor eller det jeg trenger for boligkjøp. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nå er jeg ikke TS, men; Mine besteforeldre, født på 10-tallet og 20-tallet, eide i Oslo og av deres venner så eide alle sammen enten det var leilighet eller rekkehus. (Eneste grunnen til at min mor sitter godt i det er arv, fra min mormors side av familien. Vi snakker om over 60 millioner kroner..) 

Anonymkode: 1ced2...57b

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Enebolig og flaks.... Ok😂

Hardt arbeid, og forsakelser. 

Ettroms, pusse opp. Finne seg en partner. Flere forsakelser og prioriteringer. Kjøpe seg opp til toroms. Og så videre. 

Anonymkode: ddeda...005

Definerer du det å finne seg en partner som hardt arbeid eller som en forsakelse...?

Jeg er av de heldige som har foreldre som synes det var en selvfølgelig å hjelpe barna sine, ikke minst da selv som godt voksne arvet sine egne foreldre, og synes det er ganske hjerteløst å ikke engang ville stille som kausjonist. Men samtidig får du ikke gjort så mye med det, annet enn å akseptere at det er det valget hun har tatt og heller konsentrere deg om de mulighetene du faktisk har. Hvis hun ellers er en god bestemor ville jeg fokusert på det, det er også verdt litt.

Endret av Daria
  • Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Har noen spørsmål før jeg kan uttale meg 🙂

Hvor mye sitter hun igjen med etter å ha kjøpt leilighet?

Hvor gammel er hun (dvs hvor mange år trenger hun å disponere pengene over iht forventet levetid)

Er hun i jobb, tjener godt, får god pensjon?

Mange går av med pensjon når de er 62. Da har de gjerne nesten 30 år igjen å leve, på mindre penger enn da de var i jobb. Så de fleste over 60 trenger en solid sparekonto for å kunne nyte pensjonistårene og føle at de er trygge økonomisk. Især om man har et hus eller en leilighet som plutselig kan påføre store ekstrakostnader. 

Vil moren din bruke opp alle disse pengene bare på luksus, reiser osv? Er det så mye penger at hun kan sløse i vei, eller har hun null peiling på økonomi?

Har hun ikke engang invitert deg med på en av reisene?

Mor solgte huset for 9 millioner og kjøpte seg en leilighet til 5 millioner. Det var ikke noe boliglån eller annen gjeld på huset hun solgte.  Hun har rundt 4 millioner som hun sitter igjen med. Moren min er 65 år gammel og har nylig pensjonert seg, omtrent samtidig som hun solgte huset. Hun hadde en god jobb og har en god pensjon nå. 

Hun kjøpte seg en helt ny leilighet, tror ikke det er behov for oppussing eller oppgradering de neste 20 årene i alle fall. 

• Liker 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hei TS. Kan du svare på spørsmålene mine vedr din mors økonomi? Innlegg #59. Ganske vesentlig for å kunne kommentere videre her.

Jeg har svart. Les innlegg #108

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nå er jeg ikke TS, men; Mine besteforeldre, født på 10-tallet og 20-tallet, eide i Oslo og av deres venner så eide alle sammen enten det var leilighet eller rekkehus. (Eneste grunnen til at min mor sitter godt i det er arv, fra min mormors side av familien. Vi snakker om over 60 millioner kroner..) 

Anonymkode: 1ced2...57b

Selvsagt var det flere som eide også, men mine besteforeldre tilhørte arbeiderklassen og det var uoppnåelig for dem. Jobbet hele livet begge to faktisk, og eide aldri verken leilighet, hus eller hytte. Men hadde gode liv for det.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Må alle kjøpe bolig i Oslo?

Anonymkode: 0cc4c...fd9

TS her.

Nei, skal ikke kjøpe eller bo i Oslo. Vi bor nå i en kommune utenfor Oslo. Her kan man få kjøpt en 3-roms til 3,6-3,8 millioner. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Mor solgte huset for 9 millioner og kjøpte seg en leilighet til 5 millioner. Det var ikke noe boliglån eller annen gjeld på huset hun solgte.  Hun har rundt 4 millioner som hun sitter igjen med. Moren min er 65 år gammel og har nylig pensjonert seg, omtrent samtidig som hun solgte huset. Hun hadde en god jobb og har en god pensjon nå. 

Hun kjøpte seg en helt ny leilighet, tror ikke det er behov for oppussing eller oppgradering de neste 20 årene i alle fall. 

Du må nesten bare akseptere at slik er det. Slik prioriterer din mor.

Jeg har selv hjulpet alle mine tre barn inn på boligmarkedet. Fikk dog ikke hjelp selv. Man må bare forholde seg til livet slik det er. Ikke vær bitter. 

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Du tuller nå håper jeg?!

Anonymkode: 9b4b9...546

Nei? Hva er det med innlegget mitt som gjør at du tror jeg tuller? Du kan selvsagt være uenig, men jeg står inne for innlegget.

Foreldre har selvsagt forsørgeransvar fram til barna er ferdig med videregående og jeg tenker det også er fair at foreldre stiller opp med f.eks. rimelig husrom eller annen støtte i studietiden dersom de kan og ønsker det, men på et eller annet tidspunkt må man faktisk kutte navlestrengen.

Det er ikke det at jeg ikke skjønner at det er tungt for TS. Jeg har hatt perioder i livet hvor det virkelig har buttet i mot. Jeg har hat utfordringer med rus og vært millimeter fra personlig konkurs, men som voksen må jeg faktisk rydde opp i mitt eget rot, og jeg vet ikke helt hva som i voksen alder skulle få meg til å prøve og lempe dette ansvaret over på mine foreldre.

Anonymkode: 8b9ea...9ec

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Intet mindre enn stormannsgalskap .. 

Skal hun reise og spise ute , luksusliv for 4 mill? Gjeldsfri.. god pensjon til å bruke på seg selv fullt ut hver mnd.. 

forstå dem som kan! 

Her blir man nesten nysgjerrig på hvilket menneske hun er sånn ellers.. ? 
Har du mye å tape på å ta opp med henne at du føler dette som veldig urimelig? Og hva hun evt svarer da? 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg håper ikke dere dømmer meg når dere leser dette. Dette er noe jeg ikke har turt å snakke om, rett og slett for flaut og skamfullt. 

Jeg sitter med noen vonde følelser rundt mammas boligsalg. Moren min solgte barndomshjemmet, en enebolig i nærheten av Oslo, med stor fortjeneste. Hun valgte å selge og kjøpe seg en leilighet i fjor. Resten av pengene skal hun bruke på å reise og nyte livet som hun sier. Hun har allerede vært på 3-4 dyre ferier, er stadig på restaurant og storkoser seg. Ikke en eneste gang har hun tenkt på meg. Jeg er alene med to barn. Vi bor trangt og leier, slik boligprisene er tror jeg ikke at det er mulig for meg å kjøpe noen gang. Jeg jobber 100%, men tjener under gjennomsnittet, til tross for 5 årig universitetsutdanning. Jeg skammer meg over dette, men jeg er lei meg for at mamma ikke vil tilby meg noe forskudd på arv, det hadde gjort at jeg kunne få kjøpt meg en leilighet. Da kunne jeg betale ned mitt eget lån istedenfor å betale ned lånet til utleier, slik jeg gjør nå. Jeg sparer alt jeg kan, men det er ikke lett når du er alene med to barn på leiemarkedet. Og bankene står ikke i kø for å låne ut penger til alenemødre. 

Jeg måtte bare få det ut! Vet at det er hennes penger og hennes liv, men ett lite bidrag fra henne hadde utgjort en stor forskjell for meg som står utenfor markedet. 

Utrolig egoistisk mor du har. Skjønner godt du reagerer på oppførselen. Hun burde heller gitt deg forskudd så du fikk et godt liv fremover. Er ikke hun som er i starten på livet...

Anonymkode: f4009...6e9

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sånn forelder vil jeg ikke bli. Synes moren din er super egoist. 

Anonymkode: 572bb...ef3

• Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nei? Hva er det med innlegget mitt som gjør at du tror jeg tuller? Du kan selvsagt være uenig, men jeg står inne for innlegget.

Foreldre har selvsagt forsørgeransvar fram til barna er ferdig med videregående og jeg tenker det også er fair at foreldre stiller opp med f.eks. rimelig husrom eller annen støtte i studietiden dersom de kan og ønsker det, men på et eller annet tidspunkt må man faktisk kutte navlestrengen.

Det er ikke det at jeg ikke skjønner at det er tungt for TS. Jeg har hatt perioder i livet hvor det virkelig har buttet i mot. Jeg har hat utfordringer med rus og vært millimeter fra personlig konkurs, men som voksen må jeg faktisk rydde opp i mitt eget rot, og jeg vet ikke helt hva som i voksen alder skulle få meg til å prøve og lempe dette ansvaret over på mine foreldre.

Anonymkode: 8b9ea...9ec

Verden utvikler seg

l innlegget ditt sammenligner du folk i Norge anno 2025 med u-land, og hvordan det var før.. 

Ting står ikke stille. I slike diskusjoner regner jeg nesten med at folk tar utgangspunkt i tiden vi lever i nå

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er helt irrelevant for en voksen datter hva en mor har av penger og hva hun bruker dem på. Det er overhode ikke "urimelig" å beholde sine egne penger. 

Anonymkode: f2286...24b

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg skjønner deg veldig godt Ts, og moren din er helt klart en stor egoist. Hvordan kan hun klare å kose seg, reise og bruke penger når hun kjenner din situasjon.. Og ikke minst med tanke på barnebarna.

Mine foreldre solgte sitt hus i sommer og både søsteren min og jeg fikk forskudd på arv. Noe som hjalp oss veldig! ♥️ Foreldrene mine sier at de vil hjelpe oss mens de lever, og se at vi har det bra. Det gir dem glede. 

Jeg vil også helt klart hjelpe mine barn når den tid kommer. Jeg forstår rett og slett ikke mennesker som moren din…

Anonymkode: baae7...4f0

• Liker 4
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

TS her! 

Jeg kjenner flere som har byttet beite. Det finnes nettbaserte og samlingsbaserte studier du kan ta ved siden av jobben. Bygg på mer kompetanse og få en bedre betalt jobb, så skal du nok klare å kjøpe en leilighet til 3,5-4 mill. ganske raskt skal du se. Å jobbe med mastergrad i relevant jobb til under 600K er en hån. Bygg på med til eksempel ledelse og økonomi, så kan du få deg en lederstilling.

Anonymkode: 963b0...0eb

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...