AnonymBruker Skrevet 8. januar #61 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Satte seg selv i den situasjonen? I tillegg til "meg meg meg" og "penger penger penger" tillegger jeg "uten empati" til eldre gen X og boomere som definerer dem som ei hel gruppe Anonymkode: c0569...485 Meg-meg er vel å få barn før man har stabilt forhold og bolig på stell. Og penger-penger-penger er vel å forente at foreldre skal stå for egenkapitalen i denne situasjonen. Anonymkode: ddeda...005 14 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #62 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Beste innlegget jeg har lest i dag! Er så enig med deg. Alltid morsomt å skylde på andre for at man selv ikke gjorde de riktige prioriteringene som ung og før man fikk barn. Jeg er gen Z, men kjøpte meg leilighet på egenhånd - fordi jeg gjorde de «riktige» prioriteringene. Bolig først. Annet morro etterpå. Kunne ikke falt meg inn å spørre mine egne foreldre om forskudd på arv. Det er frekt etter min mening. Anonymkode: e188b...d07 Noen ganger så skjer livet og ting blir ikke som man forestilte seg blant annet så vet jeg om et tilfelle der mannen døde så hun måtte ut på leiemarkedet med tre små barn, men la meg gjette - du hadde stått i begravelsen og ledd av henne? 🤷🏻♀️ noen ganger så kjenner jeg virkelig på at folk er virkelig fucked up her på KG.. Anonymkode: 1ced2...57b 19 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #63 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Beste innlegget jeg har lest i dag! Er så enig med deg. Alltid morsomt å skylde på andre for at man selv ikke gjorde de riktige prioriteringene som ung og før man fikk barn. Jeg er gen Z, men kjøpte meg leilighet på egenhånd - fordi jeg gjorde de «riktige» prioriteringene. Bolig først. Annet morro etterpå. Kunne ikke falt meg inn å spørre mine egne foreldre om forskudd på arv. Det er frekt etter min mening. Anonymkode: e188b...d07 Ingen unge i dag kan kjøpe bolig, uten å få hjelp av foreldre. Der er forskjellen Anonymkode: 9b4b9...546 8 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 8. januar #64 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Ja, men hun sa nei. Hun vil reise og nyte livet for pengene. Anonymkode: 772bd...f9c Hvordan har hun vært som mor ellers? Høres ut som det er noe rart med henne. 4 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #65 Del Skrevet 8. januar Jeg skjønner deg godt, TS. Du fremstår ikke som en grådig gribb, og du er jo klar over at det juridisk sett er hennes penger som hun kan gjøre som hun vil med, så jeg ser ingen grunn til å kritisere deg. Da min mor (enebarn) arvet sine foreldre beholdt hun bare 25% av arven selv og ga bort 75% til meg og mine to søsken, med krav om at pengene kun skulle brukes som egenkapital til boligkjøp. Dette var ikke noe vi forventet heller, men vi er EVIG takknemlig for denne gaven! Mamma var selv aleneforsørger i lavtlønnsyrke (pappa er arbeidsløs alkoholiker og har aldri hatt noe å bidra med), så hun kunne absolutt trengt pengene selv. For å være ærlig forstår jeg ikke hvordan moren din tenker. Jeg ville ikke valgt det samme som henne. Anonymkode: 72b22...7b9 7 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #66 Del Skrevet 8. januar Sola de skrev (39 minutter siden): Kjipt, men da kommer du ingen vei med henne 😕 Hør med husbanken. Kan moren din være kausjonist, eller er hun uinteressert i det også? Hun ville ikke være kausjonist heller. Anonymkode: 772bd...f9c 20 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #67 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Noen ganger så skjer livet og ting blir ikke som man forestilte seg blant annet så vet jeg om et tilfelle der mannen døde så hun måtte ut på leiemarkedet med tre små barn, men la meg gjette - du hadde stått i begravelsen og ledd av henne? 🤷🏻♀️ noen ganger så kjenner jeg virkelig på at folk er virkelig fucked up her på KG.. Anonymkode: 1ced2...57b Ikke meg du siterer. Jeg hadde aldri ledd av noen. Men selvfølgelig har vi gjensidig livsforsikring som dekker både bolig og det meste annet, om vi skulle havne i den situasjonen. Det er utrolig uansvarlig å ikke ha den type forsikring om man eier en bolig sammen, og har barn. Anonymkode: ddeda...005 5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #68 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ingen unge i dag kan kjøpe bolig, uten å få hjelp av foreldre. Der er forskjellen Anonymkode: 9b4b9...546 De fleste av mine unge nieser og nevøer har gjort slik jeg og mannen gjorde. Også i Oslo de siste årene. Bo billig, jobbe hardt, forsake reise og goder. Uten fradrag for barn og uten bil får man da innvilget lån. Anonymkode: ddeda...005 10 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulven Skrevet 8. januar #69 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ingen unge i dag kan kjøpe bolig, uten å få hjelp av foreldre. Der er forskjellen Anonymkode: 9b4b9...546 Det er bare tull da. Har tre barn som har kjøpt bolig uten noe hjelp fra oss foreldre. 6 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #70 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vi burde nok gjort det! hadde det vært mine foreldre hadde jeg sagt det som det var Har snakket med mannen om det men han virker litt hjernevasket , litt sånn «stakkars dem, de er eldre, la de få bruke..» i tillegg har det gitt hans søsken mye mer osv.. men han vil ikke se det. Er veldig naiv. så har egentlig bare tenkt at det er hans familie og hans «arv», så da skaI ieg ikke slå meg noe mer vrang utover det. Sikkert fint for barnebarna å ha litt kontakt med de osv… Men syns nå vi står i litt.. Kjipt å vite at vi kunne bodd i Oslo, der vi begge er oppvokst og hadde vårt nettverk , hadde det ikke vært for gjerrige svigers Anonymkode: 9b4b9...546 Jeg synes det er slemt å kalle folk for gjerrig for å ikke gi bort pengene sine. Det er vel dere som er gjerrig (les: grisk) om dere mener noen skal gi dere pengene sine uten videre? Men at det klager, der hadde jeg vært tydelig. Lommeboka strakk ikke til å kjøpe så vil de se dere får de komme på besøk hos dere. Ellers får de flytte etter. Anonymkode: 963b0...0eb 7 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #71 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ingen unge i dag kan kjøpe bolig, uten å få hjelp av foreldre. Der er forskjellen Anonymkode: 9b4b9...546 Ingen? Så rart, for det har begge mine barn gjort. En i Oslo, og en i en liten by. Anonymkode: 9eb7a...f08 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #72 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (4 minutter siden): «Ja, dessverre hadde vi ikke råd til det. Du vet, det er dyrt her og der strekker dessverre ikke lønningene våre til selv om vi har spart alt vi kan. Du vet, de siste 30 årene har lønningene steget med 300 %, mens boligprisene har steget med 1300 %. Vi kjenner ingen som har kunnet kjøpe her uten hjelp hjemmefra eller forskudd på arv». Såpass ærlig kan man godt være når folk er urimelige. Klager de direkte til dere er det bare å gjenta - «det er for dyrt dessverre, så det har vi ikke råd til. Men dere kan jo besøk oss nå som dere er pensjonister og har god tid til transport». Anonymkode: 963b0...0eb Godt innspill. har sagt det noen ganger til svigermor når hun har klaget og åkket seg.. at den eneste grunnen til at vi ikke bor i Oslo er grunnet boligprisene. Anonymkode: 9b4b9...546 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #73 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg hadde aldri ledd av noen. Anonymkode: ddeda...005 🙄 Anonymkode: 1ced2...57b 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #74 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hun ville ikke være kausjonist heller. Anonymkode: 772bd...f9c Det er jo en stor risiko å ta når det er snakk om en alenemor som aldri har kommet seg inn på boligmarkedet. Å eie er dyrere enn å leie de første årene, og mye mer uforutsigbart økonomisk. Hvorfor ønsker du å sette egen mor i en slik situasjon? Anonymkode: ddeda...005 7 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #75 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg synes det er slemt å kalle folk for gjerrig for å ikke gi bort pengene sine. Det er vel dere som er gjerrig (les: grisk) om dere mener noen skal gi dere pengene sine uten videre? Men at det klager, der hadde jeg vært tydelig. Lommeboka strakk ikke til å kjøpe så vil de se dere får de komme på besøk hos dere. Ellers får de flytte etter. Anonymkode: 963b0...0eb De bruker pengene sine som de vil. Der er vi enig. MEN: hadde det vært meg, så hadde jeg gledelig investert pengene mine i å ha barn og barnebarn nær meg.. spesielt når det er det eneste barn og barnebarn vil. Men når man velger aktivt å ikke gjøre dette (vi tjener ganske godt så vi hadde ikke engang trengt så mye), så må man få lov til å si at det er urimelig å bli snurt fordi vi måtte flytte et godt stykke unna.. hvem er egoistiske her tenker jeg egentlig litt? Anonymkode: 9b4b9...546 9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #76 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (5 minutter siden): De fleste av mine unge nieser og nevøer har gjort slik jeg og mannen gjorde. Også i Oslo de siste årene. Bo billig, jobbe hardt, forsake reise og goder. Uten fradrag for barn og uten bil får man da innvilget lån. Anonymkode: ddeda...005 Enebolig i Oslo..? Wow.. da har de hatt en god porsjon flaks også tror jeg Anonymkode: 9b4b9...546 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TingelingMom Skrevet 8. januar #77 Del Skrevet 8. januar Søk startlån! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #78 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ikke meg du siterer. Jeg hadde aldri ledd av noen. Men selvfølgelig har vi gjensidig livsforsikring som dekker både bolig og det meste annet, om vi skulle havne i den situasjonen. Det er utrolig uansvarlig å ikke ha den type forsikring om man eier en bolig sammen, og har barn. Anonymkode: ddeda...005 Du må dra hodet ut av rumpa di altså. Det er ikke alle som kvalifiserer til forsikring. Ja, man bør ha ting på stell før man får barn, og nei man kan ikke skylde på alle andre. Men å tro at alt her i livet er bare, bare for alle så lenge man gjør alt riktig fra start, det er utrolig ureflektert. Anonymkode: 7803d...8a7 7 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #79 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Det er hennes penger og det er hun som bestemmer hva de skal brukes til. Du får tjene dine egne penger da hun ikke har noe ansvar overfor deg. Anonymkode: 8f131...6ee Hennes og hennes, hvis det er hennes barnedomshjem er det jo egentlig hennes foreldre igjen- altså besteforeldrene- til TS som har spinket og spart og kjøpt hus. For meg ligger det faktisk en forskjell der. Det mannen min og jeg har arbeidet og tjent opp er "våre" penger (selv om vi selvsagt hjelper voksne barn om de trenger det og vi har mulighet, noe vi heldigvis har), men det JEG arver etter mine foreldre tar jeg selvfølgelig og deler med barna. Det er familiens penger. Ingen annen generasjon har hatt en slik boliggevinst som dagens besteforeldregenerasjon, og det ville ikke falle meg inn å bruke opp de millionene de etterlot seg bare på meg selv. Anonymkode: f6296...90b 8 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #80 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ingen? Så rart, for det har begge mine barn gjort. En i Oslo, og en i en liten by. Anonymkode: 9eb7a...f08 Leilighet i Oslo, stort sett ikke noe stort problem for mange. Men problemet kommer når Man må ha større bolig grunnet barn:) Anonymkode: 9b4b9...546 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå