AnonymBruker Skrevet 10. januar #561 Del Skrevet 10. januar Det er faktisk sykt at folk skal legge skylden på sine foreldre for at de ikke kommer inn i boligmarkedet. De er ikke villige til å flytte dit der boligene er billige heller. For det føler de er helt uakseptabelt å kreve. Hvis du føler deg truffet, så er du en av disse bortskjemte drittungene jeg refererer til. Jeg flyttet langt ut på landet for mange år siden . Fikk ikke boliglån på mer en 250.000 kr. Så endte opp med en gammal bolig helt inntil jernbanen uten toalett. Måtte pendle til min lavlønnede jobbi flere år. Så jeg har ikke noe dårlig samvittighet for å bruke opp min egenandel på meg selv når jeg går av som pensjonist. 🧓 🤑 Anonymkode: d5c04...85e 9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar #562 Del Skrevet 10. januar Ingen av oss vet hvorfor moren til TS ikke vil eller kan hjelpe. Kanskje hun er ondskapsfull og selvsentrert, slik alle her «vet». Eller kanskje hun har konkrete planer om noe (for eksempel hyttekjøp) som hun ikke har fortalt TS om. Kanskje det er første gang i livet hun har hatt store mengder cash og trenger tid til å tenke seg om hvordan dette skal forvaltes. (I virkeligheten er hun verken rikere eller fattigere enn før hun solgte huset, men det forstår nesten ingen her. Dere forventer kanskje at foreldregenerasjonen skal selge unna hus og hytter så dere kan få arven NÅ). Uansett: Det spiller ingen rolle, og det hjelper ikke TS at alle nører opp under offermentaliteten hennes. Mange har kjipe foreldre, myyyye verre enn moren til TS. Det TS må fokusere på er de grepene hun kan ta selv. Og da er ikke løsningen å spare i ti år til, men å bytte jobb. Det er betjeningsevnen som gjør at hun ikke kan kjøpe. Når man som TS tjener under snittet, så må man faktisk gjøre en innsats på karrierefronten. Anonymkode: 9925a...a93 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar #563 Del Skrevet 10. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er noe mange glemmer her. Det at foreldre er med på å kjøpe boliger til voksne barn, gjør at markedsprisene blir kunstig høye. Det er en kjent sak, så bare å google. Anonymkode: 9eb7a...f08 Helt sant. Veldig mange kjøper seg hus og leiligheter man egentlig ikke har råd til med stor hjelp av både foreldre og banker. Tenk om flere hadde forholdt seg til det man faktisk har råd til i forhold til inntekt. Da hadde vi sluppet det helt feil og skakkjørte boligmarkedet som vi ser i dag. Det er et resultat av overforbruk. Anonymkode: 1df94...7fc 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar #564 Del Skrevet 10. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Wow, et innlegg på KG som er både balansert og tar hensyn til begge generasjoner? Det var virkelig noe jeg ikke trodde man skulle få lese Kan si meg enig i at dagens unge er utålmodige, og at ''å spare'' ikke er helt det samme som 20-30 år tilbake i tid. Da jeg rundt årtusenskiftet var ung voksen og sparte med å legge av penger hver måned, så betydde det ingen spising ute, ikke noe take away eller bestilling av mat, men kjøp av billig mat som jeg tilberedte selv. Hver dag. Ingen utskeielser i form av kveld på byen, kun innkjøp av det mest nødvendige. Ingen ferieturer, men ekstra jobbing i stedet. Mitt inntrykk er at dagens unge har langt større utgifter på ting de strengt tatt ikke trenger dersom man er i ''sparemodus''. Til tross for enighet om det, så får jeg meg likevel ikke til å tenke at mine penger i dag er mine penger som jeg skal bruke akkurat slik det passer meg, jeg klarer ikke tanken, og kunne aldri levd slik. Det faller seg helt naturlig at i stedet for at jeg skal flotte meg, så hjelper jeg heller ungene mine med å etablere seg på boligmarkedet. Og når jeg om noen år planlegger å flytte til noe litt mindre (planen er å gå fra 180 KVM enebolig, til 3- eller 4 roms). så vil det meste av overskuddet gå til ungene. Har det ikke i meg å leve på en annen måte enn som så. Det gir meg større glede å gi penger som ungene kan bruke til boligformål, enn å bruke de selv. Anonymkode: c01ef...ba7 Enig i det meste, men til det siste, har du sjekket prisene? Jeg solgte nemlig 180 kvm enebolig og kjøpte 3-roms for noen år siden og måtte betale mer for leiligheten enn jeg fikk for huset. Ja, jeg har formue i bolig. Ganske høy også. Men den er jo bundet i boligen, og jeg må ha et sted å bo. Med plass til barn og barnebarn på besøk. Så det er papirgevinst, det er ikke som om jeg velter meg i ledig kapital. Tvert imot er det faktisk barna mine som kommer til å få glede av denne verdistigningen i form av arv senere. For meg er det likegyldig om boligen min er verdt sekssifret eller syvsifret. Jeg må ha den for å ha noe å bo i. Anonymkode: bfc45...7f3 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tanuki Skrevet 10. januar #565 Del Skrevet 10. januar AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Det er faktisk sykt at folk skal legge skylden på sine foreldre for at de ikke kommer inn i boligmarkedet. De er ikke villige til å flytte dit der boligene er billige heller. For det føler de er helt uakseptabelt å kreve. Hvis du føler deg truffet, så er du en av disse bortskjemte drittungene jeg refererer til. Jeg flyttet langt ut på landet for mange år siden . Fikk ikke boliglån på mer en 250.000 kr. Så endte opp med en gammal bolig helt inntil jernbanen uten toalett. Måtte pendle til min lavlønnede jobbi flere år. Så jeg har ikke noe dårlig samvittighet for å bruke opp min egenandel på meg selv når jeg går av som pensjonist. 🧓 🤑 Anonymkode: d5c04...85e Det er ikke "bare" å flytte ut i gokk heller, du er utrolig korttenkt om du virkelig tror det kun er det det står på. Du er vel en av dem som sier til barnløse at det bare er å adoptere også. 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tanuki Skrevet 10. januar #566 Del Skrevet 10. januar AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Ingen av oss vet hvorfor moren til TS ikke vil eller kan hjelpe. Kanskje hun er ondskapsfull og selvsentrert, slik alle her «vet». Eller kanskje hun har konkrete planer om noe (for eksempel hyttekjøp) som hun ikke har fortalt TS om. Kanskje det er første gang i livet hun har hatt store mengder cash og trenger tid til å tenke seg om hvordan dette skal forvaltes. (I virkeligheten er hun verken rikere eller fattigere enn før hun solgte huset, men det forstår nesten ingen her. Dere forventer kanskje at foreldregenerasjonen skal selge unna hus og hytter så dere kan få arven NÅ). Uansett: Det spiller ingen rolle, og det hjelper ikke TS at alle nører opp under offermentaliteten hennes. Mange har kjipe foreldre, myyyye verre enn moren til TS. Det TS må fokusere på er de grepene hun kan ta selv. Og da er ikke løsningen å spare i ti år til, men å bytte jobb. Det er betjeningsevnen som gjør at hun ikke kan kjøpe. Når man som TS tjener under snittet, så må man faktisk gjøre en innsats på karrierefronten. Anonymkode: 9925a...a93 En normal forelder hadde ønsket å hjelpe sitt barn og barnebarn. 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar #567 Del Skrevet 10. januar Mine foreldre har aldri hjulpet meg. Jeg tenker vel at du gjør deg selv en bjørnetjeneste ved å tenke at din mor skal hjelpe deg, TS, Du sitter med forventninger om at du aldri skal ta ansvar for eget liv. Det er lite produktivt. Du har fått barna dine, du har gått fra samboer/forholdet har røket, og du må finne din vei videre og skape dine verdier. Din mor har ikke ansvar for et voksent menneske. Når hun en gang dør så arver du. Min jenter er rundt 20- 25. De kan ikke belage seg på at JEG skal hjelpe dem. Jeg er 48 år selv, og spart, jobbet og kjempet for det jeg har. De må gjøre det samme. De kan ikke sette seg ned og sutre over det ikke regner penger ned fra himmelen. Mine foreldre er i livet, frisk og rask. En gang arver jeg dem. Men det er ingen av oss som belager oss på arv. Nå er ikke familien fra Oslo, eller omegn, så det blir jo ikke så mye å arve. Og det er kanskje greit, for da har vi lært oss å komme oss fram i samfunnet og ikke sitte og vente på penger fra andre. Anonymkode: 6cc6c...276 5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Florence Nattgal Skrevet 10. januar #568 Del Skrevet 10. januar fru Alving skrev (4 timer siden): Jeg tror ikke det er lurt å sette generasjonene mot hverandre sånn som en del gjør her i tråden. Det er slett ikke alle som er 60+ som har hatt lette og enkle liv med kun velstand. Og ikke alle har tjent millioner på bolig. Mange i tråden høres utrolig bitre og sinte ut over at egne foreldre har god råd. Og ja jeg mener at ts sin mor skulle dele noe av pengene med henne nå, hvor hun har mest nytte av å få hjelp til leilighetskjøp. Hvis du leser hele tråden, som starter med at en alenemor ønsker å fortelle om skuffelsen med å ikke få noe hjelp fra sin ekstremt velstående mor, og ser alle svarene hun har fått.. Som både er frekke og nedlatende og virkelig dømmer henne for å ha tenkt tanken på å få hjelp.. Så er det ikke noen som setter generasjonene mot hverandre. Det er at den generasjonen står frem og viser holdningene sine. Og de bitre i denne tråden kan du se er de som dømmer TS for å ha tenkt tanken på å få hjelp. Selv er jeg fra en voksen generasjon, jeg er 78-modell, men mener absolutt at når du har fått penger selv så bør du også gi videre! Og den "slett ikke alle".. Nei selvfølgelig er det ikke ALLE. Heldigvis er forhåpentligvis de fleste i generasjonen eldre enn meg ikke hjerteløse selvsentrerte egoister. Men MANGE! Det ser vi tydelig. 8 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eureka! Skrevet 10. januar #569 Del Skrevet 10. januar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Linken din motsier seg selv, for det står også: Om du for eksempel har lyst til å selge et huset ditt for å dra på jordomseiling, eller å selge bilen for å dra på venninnetur til Spania, kan du det. Anonymkode: bfc45...7f3 Da får du kontakte det advokatfirmaet og be de oppdatere formuleringen på siden sin. Bare les hele siden du. "Hvis du har lyst til å selge huset DITT.." er ETTER øvrige arviger er blitt gjort opp sin del av arven. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Florence Nattgal Skrevet 10. januar #570 Del Skrevet 10. januar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Problemet her er at du drar fram et eksempel fra denne tråden, og overfører det som vanlig for hele generasjonen. Vet du om mange av den generasjonen som ikke har hjulpet sine voksne barn? Jeg har sett det motsatte. Om de ikke har hatt mulighet økonomisk, så har de stilt opp som barnevakter og hjulpet til med masse praktiske ting. At det er noen som ikke stiller opp vil det alltid være, i alle generasjoner. Jeg bare lurer på på hvilket grunnlag du påstår at boomers generelt ikke stiller opp eller har vært der for sine barn? Anonymkode: 1df94...7fc Grunnlaget for den påstanden er å faktisk se hvor ekstremt mange kvalme kommentarer TS fikk i denne tråden. Det var som å blåse liv i "myten" om at boomers er den mest selvsentrerte egoistiske generasjon som noen gang har levd. For det er snakket mye om etterkrigsbarna som levde i gullalderen da økonomien i Norge virkelig blomstret opp. Boomer-generasjonen steg så ekstremt mange grader opp i velstand, sammenlignet med fattig-generasjonen før dem, at det er ikke rart fokuset deres er egoisme og selvrealisering. De lever kanskje fortsatt litt i 70-tallet mentalt. Men jeg tror heldigvis at de fleste boomers og gode mennesker med gode verdier, som ønsker å tilbringe tid med barn og barnebarn, og som hjelper der de kan. 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar #571 Del Skrevet 10. januar Florence Nattgal skrev (7 minutter siden): Grunnlaget for den påstanden er å faktisk se hvor ekstremt mange kvalme kommentarer TS fikk i denne tråden. Det var som å blåse liv i "myten" om at boomers er den mest selvsentrerte egoistiske generasjon som noen gang har levd. For det er snakket mye om etterkrigsbarna som levde i gullalderen da økonomien i Norge virkelig blomstret opp. Boomer-generasjonen steg så ekstremt mange grader opp i velstand, sammenlignet med fattig-generasjonen før dem, at det er ikke rart fokuset deres er egoisme og selvrealisering. De lever kanskje fortsatt litt i 70-tallet mentalt. Men jeg tror heldigvis at de fleste boomers og gode mennesker med gode verdier, som ønsker å tilbringe tid med barn og barnebarn, og som hjelper der de kan. Men hvor mange av de som har svart her er den generasjonen da? Jeg vet ikke, men ikke jeg ihvertfall. Har det falt deg inn at også yngre generasjoner kan støtte at det ikke er riktig at voksne barn skal ha alt oppi hendene? Som tidligere nevnt her, så er det mange av den generasjonen som har hjulpet barna sine på boligmarkedet. Og du ser hva resultatet blir når det gjelder boligprisene, og verre blir det når folk ikke kan leve etter inntekt. Anonymkode: 1df94...7fc 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eureka! Skrevet 10. januar #572 Del Skrevet 10. januar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg skal selv ta opp lån når jeg blir pensjonist og bruke pengene på meg. Det er da fader meg min bolig pengene kommer fra. Arv er ikke en menneskerett. Har ikke hatt tilgang til noe arv selv. Mitt barn kan gjøre det samme når de blir deres tur. Folk er villig til å dumpe forholdet med foreldrene for penger. Da er ikke det forholdet verdt noe, så bra de bruker opp pengene sine Anonymkode: d5c04...85e Her ser vi jo ett eksempel på en som går hardt inn for at det ikke skal være noe som helst arv igjen til sine etterkommere. Hn fokuserer på at MITT ER MITT OG BARE MITT. Og planlegger til og med å ta opp lån og etterlate gjeld.. Det er INGEN omsorg for egne barn å sanse her. Og likevel tror vedkommende at det er pga penger folk dumper forholdet med foreldre. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Enig med deg. Kvalmende lesing rett og slett. I hvertfall med tanke på hvor mye mange egentlig har i dag. Diskusjonen hadde sett annerledes ut fra min side, hvis vi diskuterte noen som ikke hadde tak over hodet eller mat på bordet. Anonymkode: 1df94...7fc Ja er det ikke kvalmende at folk tror det handler om penger når gamle foreldre kutter hånden av barna sine. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar #573 Del Skrevet 10. januar Jeg dømmer deg ikke, men det er ikke din mors ansvar å hjelpe deg inn på boligmarkedet. Som du sier er det hennes penger og hun kan gjøre som hun vil med dem. Det skal ikke være nødvendig å gi penger til barna sine for å bevise at man er glad i dem eller har omsorg for dem. Voksne mennesker har ansvar for seg selv. Jeg har jobbet hardt, jeg har kommet meg inn på boligmarkedet selv, ingen har gitt meg noe som helst for det. Det viktigste jeg skal gi og gir barna mine ser selvstendighet og ansvarsfølelse og evne til å klare seg selv. Du har selv valgt å få ikke bare ett, men to barn, før du hadde råd til egen bolig. Du har selv valgt en lang utdannelse som ikke gav deg nok inntekt til å kjøpe bolig selv. Dette er ikke din mor skyld og det er ikke hennes plikt å gi deg av sine hardt tjente penger. Slutt å skape skyldfølelse og jobb heller for å komme deg ut av knipa selv. Og for øvrig er det ingen rettighet å eie en bolig selv, det går veldig fint an å leie hele livet. Anonymkode: ce1e2...3bf 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eureka! Skrevet 10. januar #574 Del Skrevet 10. januar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er faktisk sykt at folk skal legge skylden på sine foreldre for at de ikke kommer inn i boligmarkedet. De er ikke villige til å flytte dit der boligene er billige heller. For det føler de er helt uakseptabelt å kreve. Hvis du føler deg truffet, så er du en av disse bortskjemte drittungene jeg refererer til. Jeg flyttet langt ut på landet for mange år siden . Fikk ikke boliglån på mer en 250.000 kr. Så endte opp med en gammal bolig helt inntil jernbanen uten toalett. Måtte pendle til min lavlønnede jobbi flere år. Så jeg har ikke noe dårlig samvittighet for å bruke opp min egenandel på meg selv når jeg går av som pensjonist. 🧓 🤑 Anonymkode: d5c04...85e Den er grei. Du kan nyte egen formue så mye du vil, det har du all rett til. Men det jeg synes er rart er at du ikke har lyst til å hjelpe egne barn. AnonymBruker skrev (1 time siden): Mine foreldre har aldri hjulpet meg. Jeg tenker vel at du gjør deg selv en bjørnetjeneste ved å tenke at din mor skal hjelpe deg, TS, Du sitter med forventninger om at du aldri skal ta ansvar for eget liv. Det er lite produktivt. Du har fått barna dine, du har gått fra samboer/forholdet har røket, og du må finne din vei videre og skape dine verdier. Din mor har ikke ansvar for et voksent menneske. Når hun en gang dør så arver du. Min jenter er rundt 20- 25. De kan ikke belage seg på at JEG skal hjelpe dem. Jeg er 48 år selv, og spart, jobbet og kjempet for det jeg har. De må gjøre det samme. De kan ikke sette seg ned og sutre over det ikke regner penger ned fra himmelen. Mine foreldre er i livet, frisk og rask. En gang arver jeg dem. Men det er ingen av oss som belager oss på arv. Nå er ikke familien fra Oslo, eller omegn, så det blir jo ikke så mye å arve. Og det er kanskje greit, for da har vi lært oss å komme oss fram i samfunnet og ikke sitte og vente på penger fra andre. Anonymkode: 6cc6c...276 Denne også. Hva i alle dager er denne "ikke belage seg på".. "har spart og jobbet og kjempet for det jeg har".. "sette seg ned og sutre at det ikke regner penger".. Jeg har barn på samme alder som deg, men mitt største ønske er jo å få til å hjelpe dem. Hva er det med folk og denne motstanden mot å hjelpe barna sine? 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar #575 Del Skrevet 10. januar AnonymBruker skrev (På 8.1.2025 den 18.38): Jeg håper ikke dere dømmer meg når dere leser dette. Dette er noe jeg ikke har turt å snakke om, rett og slett for flaut og skamfullt. Jeg sitter med noen vonde følelser rundt mammas boligsalg. Moren min solgte barndomshjemmet, en enebolig i nærheten av Oslo, med stor fortjeneste. Hun valgte å selge og kjøpe seg en leilighet i fjor. Resten av pengene skal hun bruke på å reise og nyte livet som hun sier. Hun har allerede vært på 3-4 dyre ferier, er stadig på restaurant og storkoser seg. Ikke en eneste gang har hun tenkt på meg. Jeg er alene med to barn. Vi bor trangt og leier, slik boligprisene er tror jeg ikke at det er mulig for meg å kjøpe noen gang. Jeg jobber 100%, men tjener under gjennomsnittet, til tross for 5 årig universitetsutdanning. Jeg skammer meg over dette, men jeg er lei meg for at mamma ikke vil tilby meg noe forskudd på arv, det hadde gjort at jeg kunne få kjøpt meg en leilighet. Da kunne jeg betale ned mitt eget lån istedenfor å betale ned lånet til utleier, slik jeg gjør nå. Jeg sparer alt jeg kan, men det er ikke lett når du er alene med to barn på leiemarkedet. Og bankene står ikke i kø for å låne ut penger til alenemødre. Jeg måtte bare få det ut! Vet at det er hennes penger og hennes liv, men ett lite bidrag fra henne hadde utgjort en stor forskjell for meg som står utenfor markedet. Anonymkode: 772bd...f9c Føler med deg, ikke sånn jeg ville behandlet egne barn, men har selv en egoistisk mor. Anonymkode: 83354...9bb 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar #576 Del Skrevet 10. januar Tanuki skrev (2 timer siden): Det er ikke "bare" å flytte ut i gokk heller, du er utrolig korttenkt om du virkelig tror det kun er det det står på. Du er vel en av dem som sier til barnløse at det bare er å adoptere også. Men man har jo da i utgangspunktet ikke råd til en så dyr leilighet som i det ønskede området, og hvis man da ikke ønsker å flytte på seg for å få noe billigere som man har råd til, så blir det vanskelig. Anonymkode: 1df94...7fc 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar #577 Del Skrevet 10. januar AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Føler med deg, ikke sånn jeg ville behandlet egne barn, men har selv en egoistisk mor. Anonymkode: 83354...9bb De eneste som er selvsentrerte og egoistiske her virker til å være de som tror de skal arve FØR folk dør. Asså ærlig talt; Voks opp! Anonymkode: 6cc6c...276 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carrot Skrevet 10. januar #578 Del Skrevet 10. januar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det TS må fokusere på er de grepene hun kan ta selv. Og da er ikke løsningen å spare i ti år til, men å bytte jobb. Det er betjeningsevnen som gjør at hun ikke kan kjøpe. Når man som TS tjener under snittet, så må man faktisk gjøre en innsats på karrierefronten. Anonymkode: 9925a...a93 Dette! ⬆️ TS som voksen - på samme måte som absolutt alle andre voksne mennesker har alt ansvar for hvordan hennes hverdag og hennes liv er - det er ikke hennes mor som skal yte for at hun skal nyte, det må hun gjøre selv. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar #579 Del Skrevet 10. januar AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg dømmer deg ikke, men det er ikke din mors ansvar å hjelpe deg inn på boligmarkedet. Som du sier er det hennes penger og hun kan gjøre som hun vil med dem. Det skal ikke være nødvendig å gi penger til barna sine for å bevise at man er glad i dem eller har omsorg for dem. Voksne mennesker har ansvar for seg selv. Jeg har jobbet hardt, jeg har kommet meg inn på boligmarkedet selv, ingen har gitt meg noe som helst for det. Det viktigste jeg skal gi og gir barna mine ser selvstendighet og ansvarsfølelse og evne til å klare seg selv. Du har selv valgt å få ikke bare ett, men to barn, før du hadde råd til egen bolig. Du har selv valgt en lang utdannelse som ikke gav deg nok inntekt til å kjøpe bolig selv. Dette er ikke din mor skyld og det er ikke hennes plikt å gi deg av sine hardt tjente penger. Slutt å skape skyldfølelse og jobb heller for å komme deg ut av knipa selv. Og for øvrig er det ingen rettighet å eie en bolig selv, det går veldig fint an å leie hele livet. Anonymkode: ce1e2...3bf Her er et eksempel. Hvor tar du ordet ansvar fra? Hovedinnlegget inneholder ingen form for ansvarspåleggelse av den rike moren. Men her bruker du ordet misvisende for å fraskrive det som normalt sett er omsorg og å ønske godt for egne barn. Samtidig legger du mye ansvar på datteren for å ha fått 2 barn uten å først eie bolig. Logisk er det også hennes ansvar, men tråden har da aldri inneholdt noe spørsmål om det. Hvorfor forklare så alt dette logiske så dypt? Når du heller bare kan si det som det er; at du ikke ønsker å hjelpe barn og vil fråtse i velstand for deg selv. Den skyldfølelsen er nok mer din egen, enn skapt av noen andre. Så hold det heller for deg selv, at du er egoistisk, men kall det hva det faktisk er. Anonymkode: b5216...2fe 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar #580 Del Skrevet 10. januar Florence Nattgal skrev (1 time siden): Hvis du leser hele tråden, som starter med at en alenemor ønsker å fortelle om skuffelsen med å ikke få noe hjelp fra sin ekstremt velstående mor, og ser alle svarene hun har fått.. Som både er frekke og nedlatende og virkelig dømmer henne for å ha tenkt tanken på å få hjelp.. Så er det ikke noen som setter generasjonene mot hverandre. Det er at den generasjonen står frem og viser holdningene sine. Og de bitre i denne tråden kan du se er de som dømmer TS for å ha tenkt tanken på å få hjelp. Selv er jeg fra en voksen generasjon, jeg er 78-modell, men mener absolutt at når du har fått penger selv så bør du også gi videre! Og den "slett ikke alle".. Nei selvfølgelig er det ikke ALLE. Heldigvis er forhåpentligvis de fleste i generasjonen eldre enn meg ikke hjerteløse selvsentrerte egoister. Men MANGE! Det ser vi tydelig. Jeg er 79-modell og mener at voksne barn som i utgangspunktet ikke sliter økonomisk og har klart å spare over en halv mill i egenkapital, og fortsatt har mulighet til å spare 100 000 i året ikke bør sutre og klage og forvente/kreve at mor skal bistå med resten. Ser du, vi har forskjellig mening, så det har ingenting med generasjoner å gjøre. Anonymkode: 1df94...7fc 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå