Gå til innhold

Mor lever livet, mens jeg lever fra hånd til munn

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

fru Alving skrev (4 minutter siden):

Det stemmer ikke det du sier.

Hovedregelen er at du kan bruke midlene i uskifteboet på samme måte som om du var eier av dem. I praksis kan du derfor bruke opp alle midlene så lenge dette gjøres på en måte som ikke strider mot øvrige regler for gaver eller testamentering av verdier. 

Om du for eksempel har lyst til å selge et huset ditt for å dra på jordomseiling, eller å selge bilen for å dra på venninnetur til Spania, kan du det. 

Øvrige regler er arvereglene. Det vil si at livsarvinger arver sine foreldre om de hadde verdier da de gikk bort. Den er en ufravikelig lov. Kun loven om uskifte som kan utsette arveloven. Les videre på siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Men sannsynligvis er det bare snakk om en trollmor, som ikke har så mye penger å gi bort uansett. 

Hun har 4 mill på bok. Nedbetalt og helt ny leilighet. 34000 kr utbetalt i mnd. Og tjener 200 000 kr i året på renter av de 4 mill. Skryter av dette. Hun har 1 barn, men kan ikke avse 600 000,- til datteren sin. Det er gjerrig.

Anonymkode: 0afea...44e

• Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 8.1.2025 den 18.54):

Du har en utrolig egoistisk mor! Hvis barndomshjemmet selges med stort overskudd, da skal barna selvsagt få forskudd på arv. Noen fortjener å sitte alene på sykehjemmet når den tid kommer...

Anonymkode: 9f731...1e0

Selv ville jeg hjulpet min datter i en slik situasjon.  Men at det er selvsagt at hun skal gi bort penger fordi hun selger huset sitt med stort overskudd, er jeg sterkt uenig i. Det er vel ikke et krav om at folk som selger boligen med stort overskudd, skal gi bort deler av fortjenesten. 

Anonymkode: f0d15...822

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette. Det er for øvrig svært få som ivaretar sine gamle foreldre i disse dager uansett. De oppgavene er det helsevesenet som tar seg av.

Anonymkode: 1df94...7fc

Men vi banker på døra når døden nærmer seg, for da kommer arven. Da er vi de beste barna de kunne ha fått.

Anonymkode: ae737...be0

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette. Det er for øvrig svært få som ivaretar sine gamle foreldre i disse dager uansett. De oppgavene er det helsevesenet som tar seg av.

Anonymkode: 1df94...7fc

Ikke så rart egentlig, når leser om denne moren som eksempel.

Anonymkode: 77c48...118

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Men du og barnebarnas ve og vel er like mye din fars "ansvar", i den grad noen andre burde bidra enn deg selv, og ikke minst dine barns fars ansvar, det er litt urettferdig å bare peke på din mor her. 

Anonymkode: d5844...71f

Hun har jo ikke kontakt med far. Og moren er millionær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
fru Alving skrev (23 minutter siden):

Det stemmer ikke det du sier.

Hovedregelen er at du kan bruke midlene i uskifteboet på samme måte som om du var eier av dem. I praksis kan du derfor bruke opp alle midlene så lenge dette gjøres på en måte som ikke strider mot øvrige regler for gaver eller testamentering av verdier. 

Om du for eksempel har lyst til å selge et huset ditt for å dra på jordomseiling, eller å selge bilen for å dra på venninnetur til Spania, kan du det. 

Den siden og avsnittet du fant der var misvisende forklart og en kreativ formulering. Nei det er ikke lovlig å forringe verdi i et uskifet bo, eller bruke opp verdiene i et uskiftet bo. Les her https://legalis.no/artikler/uskiftet-bo-regler-begrensninger-og-gode-rad

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg lurer på en ting.

Det er så mange av dere som virker som om dere har full oversikt over foreldrene deres sin økonomi. Vet på krona hva som går inn og ut, hva boligen er verdt, hva de har på konto.

Lar dere foreldrene deres ha full oversikt over hva dere selv bruker penger på? For det må jo gå begge veier.

Anonymkode: 9eb7a...f08

Grunnen til at jeg vet det er fordi min mor har arvet sine søsken og foreldre som er grunnen til at hun sitter fint i det. Hun har detaljert fortalt alle hvor mye hun har arvet, alle har blitt inkludert i prosessene med kjøp og salg, budrunder, fått høylytt fortalt hvor mye som står på konto og hvor mye hun gleeeeder seg til å bruke pengene, fått høre flere ganger om hvor lav pensjonen er og hun syns synd på oss idiotene som får enda lavere pensjon når vi går av.

Har jeg spurt om å få vite? Nei.. har jeg ønsket å få vite alt dette? Nei.. 

Anonymkode: 1ced2...57b

• Hjerte 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ikke så rart egentlig, når leser om denne moren som eksempel.

Jepp. De kan råtne på gamlehjemmet alene alle sammen. 

Anonymkode: 1ced2...57b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg lurer på en ting.

Det er så mange av dere som virker som om dere har full oversikt over foreldrene deres sin økonomi. Vet på krona hva som går inn og ut, hva boligen er verdt, hva de har på konto.

Lar dere foreldrene deres ha full oversikt over hva dere selv bruker penger på? For det må jo gå begge veier.

Det heter privatøkonomi. For meg har ingen andre noe med min økonomi å gjøre. Jeg har heller ingen rett til å vite noe om andres privatøkonomi.

For meg er arv noe man får etter at noen er død. Forskudd på arv er noe nymotens tull. Dagens unge har fått det for seg at man har en slags rettighet til å få andres penger.

Jeg kunne ha funnet på å hjelpe voksne barn, om de viste at de jobbet hardt, sparte alt som var mulig, og hadde full kontroll og god kunnskap om økonomi. Om det hadde blitt formulert et krav eller forventninger om å få mine penger, så hadde jeg nok ikke gitt bort noe. Evt forskudd på arv er en gave. Man ber ikke om å få en gave.

Anonymkode: 9eb7a...f08

Mine foreldre har i hvert fall hatt en tendens til å snakke om/skryte av hva de har på bok, så innblikk i deres økonomi har jeg fått helt ufrivillig. Man trenger ikke å vite at foreldrene har flere millioner stående i banken mens man selv er fattig student og jobber svetten av seg for å få endene til å møtes. 

Hva huset deres er verdt snakker de også om. Når en nabo av dem selger huset, mener de bastant at deres hus er verdt det samme, og da får jeg jo et innblikk der også. (Skal sies at mitt hus er verdt det dobbelte av mine foreldres hus, fordi jeg har hatt mer nese for gode eiendomsinvesteringer. Men det verken snakker jeg høyt om eller skryter av.)

Mine foreldre snakket forøvrig om at de kunne cashe ut en fritidsbolig til 12 mill. Så jeg forstår at de har penger, dersom de sier sannheten. 

Anonymkode: 7dedf...3d5

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ingen som tenker at kanskje mor selv har slitt økonomisk i yngre år og endelig har råd til ting hun ikke hadde før. Har sikkert jobba hardt for pengene. Mange unge glemmer at foreldre kan ha hatt  det vanskelig når de skulle inn på boligmarked eller slitt med økonomien i startfasen og hatt det vanskelig i mange år, mange ganger uten ungene har visst det.  Virker som mange forventer at foreldrene skal fikse alt og det flyter med penger. De fleste har jobba mye og når barna har etablert seg så er det deres tur til og unne seg noe. Mye rare kommentarer ser jeg i denne saken. 

Anonymkode: f6c3e...2a9

Mener du man trenger 4 mill i banken i tillegg til nedbetalt ny leilighet, bil og en god pensjon for å kunne kose seg? Vet mange har mer, men selv foreldre med mindre enn moren til ts hjelper til en viss grad sine barn, dersom det er mulig.

Tror de fleste mødre hadde kost seg uendelig mye mer dersom en liten del av pengene hadde gått til ekstra egenkapital til datter som sliter med å spare opp nok, på tross av mye jobb. Med eid bolig vil også barna til ts (morens barnebarn) få en tryggere og bedre oppvekst. Det må da også bety noe for en bestemor. Eller har hun kun fokus på seg selv?

Endret av anonym111111
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Så hjelp meg med å forstå da, siden du har så god oversikt. Jeg stilte noen spørsmål som jeg ikke finner svar på. Hvor mye vil ts f.eks. ha av moren sin?

Anonymkode: e654f...28e

600 000,- les tråden.

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hadde ts behøvd 100 000 for å klare krav om egenkapital... ok under tvil. Men å be om 2 milloner er jo kjempefrekt. 

Hun ba om 600 000,- Moren har 4 mill på konto. Ny bil, ny bolig uten lån. God pensjon. Ingen andre barn enn ts. Hvordan er det urimelig?

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hun ba om 600 000,- Moren har 4 mill på konto. Ny bil, ny bolig uten lån. God pensjon. Ingen andre barn enn ts. Hvordan er det urimelig?

På ingen måte urimelig!

skammelig å gjøre noe annet

må være et fenomen for dessertgenerasjonen dette…For det er kun de som forstår dette.. 

Anonymkode: 9b4b9...546

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan jeg også bemerke at man ikke lever "hånd til munn" dersom man klarer å spare opp 650 000 i egenkapital. 

Anonymkode: d4e75...8a3

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
anonym111111 skrev (3 minutter siden):

Mener du man trenger 4 mill i banken i tillegg til nedbetalt ny leilighet, bil og en god pensjon for å kunne kose seg? Vet mange har mer, men selv foreldre med mindre enn moren til ts hjelper til en viss grad sine barn, dersom det er mulig.

Tror de fleste mødre hadde kost seg uendelig mye mer dersom en liten del av pengene hadde gått til ekstra egenkapital til datter som sliter med å spare opp nok, på tross av mye jobb. Med eid bolig vil også barna til ts (morens barnebarn) få en tryggere og bedre oppvekst. Det må da også bety noe for en bestemor. Eller har hun kun fokus på seg selv?

Jeg tror også at det er de som har måttet leve sparsommelig, har kjent på å ha dårlig økonomi og selv forsøkt å leve fra hånd til munn, som er tilbøyelig til å hjelpe egne barn. De aller fleste foreldre ønsker det beste for sine barn. Men det finnes unntak, som vi ser i denne tråden. Det kan også være at mange kvinner rett og slett ikke har økonomisk peilig og ikke forstår penger, eller ikke forstår at noen kan slite med økonomien, iom de aldri har manglet penger selv. Kvinner fra 50-70-tallet er ikke akkurat de mest oppegående økonomisk!

Jeg for min del er 50. Min mor arvet 2 hus og en gård.  Gården med en enebolig solgte hun til en slektning, som solgte det videre ut av familien (jeg var mindreårig da far døde og ble glemt i arveoppgjør). Hun kjøpte bil for pengene og brukte opp resten. Huset fra sine foreldre "brukte hun opp" ved å ikke vedlikeholde noe, solgte restene og fikk også de pengene til å forsvinne. Nå sitter hun i dyr leid leilighet og synes synd i seg selv fordi hun ikke har penger.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Lei fordi mamma ikke vil betale ned dine lån? Hvem betalte mamma sine lån?

Besteforeldre til ts hjalp ts sin mor. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 8.1.2025 den 18.48):

Ja, men hun sa nei. Hun vil reise og nyte livet for pengene. 

Anonymkode: 772bd...f9c

Skjønner henne, jeg. 

Anonymkode: aff5f...385

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Uff. I mine øyne er dette helt tragisk å ikke kunne unne sine foreldre noe slikt, simpelt, gjerrig og ikke minst ufattelig egoistisk.

Det er jo moren til ts som er gjerrig og egoistisk. Merkelig hvordan du fikk den opp ned.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Skjønner henne, jeg. 

Anonymkode: aff5f...385

Da kan vi jo være enige om at dere begge er egoister. Helt ok å være egoist, men kall en spade for en spade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...