AnonymBruker Skrevet 9. januar #441 Del Skrevet 9. januar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Så du er stolt av hva du har klart i livet, og gjentar det flere ganger gjennom ditt innlegg. Men jeg får ikke lov til å være stolt over hvordan jeg har tatt mine valg i livet? Anonymkode: ddeda...005 Eh... Absolutt. Forskjellen er vel at du ser ned på andre som ikke har fått til det du har fått til. Og den holdningen er veldig nedlatende og ekkel, rett og slett. Anonymkode: 4fe97...20c 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #442 Del Skrevet 9. januar AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Er det ingen som tenker at kanskje mor selv har slitt økonomisk i yngre år og endelig har råd til ting hun ikke hadde før. Har sikkert jobba hardt for pengene. Mange unge glemmer at foreldre kan ha hatt det vanskelig når de skulle inn på boligmarked eller slitt med økonomien i startfasen og hatt det vanskelig i mange år, mange ganger uten ungene har visst det. Virker som mange forventer at foreldrene skal fikse alt og det flyter med penger. De fleste har jobba mye og når barna har etablert seg så er det deres tur til og unne seg noe. Mye rare kommentarer ser jeg i denne saken. Anonymkode: f6c3e...2a9 Jeg tenker faktisk det er motsatt. Min mor (som ts, bruker villt, i seg selv har hun lav utdanning, lav inntekt og har ikke engang jobbet mer enn deltid hele sitt liv), har grunnet at hun IKKE har jobbet hardt, men giftet seg med min far som har høy utdanning, godt betalt jobb og er enebarn - ikke skjønt seg på hva ting faktisk koster. Det hun fikk inn på konto brukte hun på klær og ting til seg selv. Hun har selv stått som et spørsmålstegn når meg og min far har diskutert hvor kjipe penger det er med bil på verksted, vinterdekk etc.. tydelig så har hun aldri bidratt inn i hverdagslige (dog høye) kostnader! Både meg og min mann har høy utdanning og tjener godt, men vi har ikke råd til det forbruket min mor har. De fleste penger går med på regninger og utstyr , bhg , aks til barna!:) helt ok i den perioden vi er i livet, men selvsagt kunne jeg også tenkt meg frisørtimer, fotpleie og resturantbesøk..;) Hun har ofte kommentert på at min mann da burde gi meg dette, hvilket jeg syns er helt villt å si.. Jeg tror at hvis man har jobbet hardt, stått på, så vet man hva ting koster, og man vet hvordan det er å telle på krona - tross hardt arbeid.. da vil man ikke det samme for sine barn. Anonymkode: 9b4b9...546 7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #443 Del Skrevet 9. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Mener du at ingen kan utdanne seg til jobber som gir gjennomsnittsinntekt? Da blir det tomt på sykehusene rundt omkring. Anonymkode: da0f3...c9f Selvsagt kan de det. Men ikke hvis de prioriterer god økonomi og uavhengighet. Mange synes det er viktigere med sikker jobb i stat/kommune, forutsigbar arbeidstid, mulighet for deltid, kunne jobbe i hele landet, osv. Men hvis man med åpne øyne velger en lite ettertraktet utdannelse med lønn under snittet, så velger man bort å tjene mye penger. Anonymkode: 9925a...a93 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #444 Del Skrevet 9. januar AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg tenker faktisk det er motsatt. Min mor (som ts, bruker villt, i seg selv har hun lav utdanning, lav inntekt og har ikke engang jobbet mer enn deltid hele sitt liv), har grunnet at hun IKKE har jobbet hardt, men giftet seg med min far som har høy utdanning, godt betalt jobb og er enebarn - ikke skjønt seg på hva ting faktisk koster. Det hun fikk inn på konto brukte hun på klær og ting til seg selv. Hun har selv stått som et spørsmålstegn når meg og min far har diskutert hvor kjipe penger det er med bil på verksted, vinterdekk etc.. tydelig så har hun aldri bidratt inn i hverdagslige (dog høye) kostnader! Både meg og min mann har høy utdanning og tjener godt, men vi har ikke råd til det forbruket min mor har. De fleste penger går med på regninger og utstyr , bhg , aks til barna!:) helt ok i den perioden vi er i livet, men selvsagt kunne jeg også tenkt meg frisørtimer, fotpleie og resturantbesøk..;) Hun har ofte kommentert på at min mann da burde gi meg dette, hvilket jeg syns er helt villt å si.. Jeg tror at hvis man har jobbet hardt, stått på, så vet man hva ting koster, og man vet hvordan det er å telle på krona - tross hardt arbeid.. da vil man ikke det samme for sine barn. Anonymkode: 9b4b9...546 Nå skriver jo ts at moren har jobbet og tjent godt. Derfor hun har god pensjon nå. Anonymkode: 1df94...7fc 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #445 Del Skrevet 9. januar AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Nå skriver jo ts at moren har jobbet og tjent godt. Derfor hun har god pensjon nå. Anonymkode: 1df94...7fc Mange i den generasjonen kom lett til gode jobber. beklager - skal ikke svartmale den generasjonen , men tror nok arbeidslivet og vilkår er tøffere nå Anonymkode: 9b4b9...546 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #446 Del Skrevet 9. januar Ulven skrev (43 minutter siden): Er tre og et halvt år siden innafor eller mener du at situasjonen har forandret seg vesentlig siden da? Den yngste. Inntekt på rett over 500000 tusen. Egenkapital på 650000. Kjøpte leilighet alene til 3 millioner som 25 åring. Det er fullt mulig å skaffe seg bolig selv uten hjelp fra foreldre. Men det krever disiplin og et sterkt ønske om å få det til. Ja, faktisk så har prisene steget mer enn lønnsveksten de siste tre og et halvt årene. Selv kjøpte jeg for 10 år siden , og det er jo ikke noe og skryte av. I dag hadde jeg nok ikke fått det til. Det at utgiftene på leie/ strøm har blitt så mye dyrere gjør sparingen vanskeligere i . Det var jo veldig billig han kjøpte da, hvor var det? Har sett 1 - roms på Veitvet til den prisen de siste årene , men en 1 roms i narkoblokka På Grorud hadde han ikke hatt råd til i dag. bra og ha spart opp så bra egenkapital på så lav lønn for all del. Hvis han skatter 27% har han utbetalt 30 415 kr i måneden. Hvis hsn har spart absolutt all inntekt - ikke spist, bodd, transport osv - hadde det det tatt 2 år. Om han har spist, bodd, hatt forsikring , strøm, osv , altså helt nødvendige ting må han ha spart i over 6 år. Høres rart ut. Om han ikke fikk bo hjemme eller spise hjemme eller noe da.. men han fikk jo ikke hjelp så nei. Skulle likt og sett det regnskapet. Anonymkode: ab9df...435 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #447 Del Skrevet 9. januar Nå har jeg ikke lest alle kommentarene her TS, men er pappaen din borte, som i død? For da er vel barndomshjemmet uskiftet bo.. Anonymkode: 9afdd...e7c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #448 Del Skrevet 9. januar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, faktisk så har prisene steget mer enn lønnsveksten de siste tre og et halvt årene. Selv kjøpte jeg for 10 år siden , og det er jo ikke noe og skryte av. I dag hadde jeg nok ikke fått det til. Det at utgiftene på leie/ strøm har blitt så mye dyrere gjør sparingen vanskeligere i . Det var jo veldig billig han kjøpte da, hvor var det? Har sett 1 - roms på Veitvet til den prisen de siste årene , men en 1 roms i narkoblokka På Grorud hadde han ikke hatt råd til i dag. bra og ha spart opp så bra egenkapital på så lav lønn for all del. Hvis han skatter 27% har han utbetalt 30 415 kr i måneden. Hvis hsn har spart absolutt all inntekt - ikke spist, bodd, transport osv - hadde det det tatt 2 år. Om han har spist, bodd, hatt forsikring , strøm, osv , altså helt nødvendige ting må han ha spart i over 6 år. Høres rart ut. Om han ikke fikk bo hjemme eller spise hjemme eller noe da.. men han fikk jo ikke hjelp så nei. Skulle likt og sett det regnskapet. Anonymkode: ab9df...435 Helt enig virker kjemperart må da ha mye mer i egenkapital og ikke minst inntekt for det lånet.. og om ikke det var nok så er det fleste mødre med flere barn ute etter noe mer enn et typisk førstegangskjøp. Anonymkode: 9b4b9...546 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grå Skrevet 9. januar #449 Del Skrevet 9. januar Olaug Olsen skrev (9 timer siden): Ja banken stikker av med arven min, gjennom disse "Pensjonistlån"ene. Ikke at jeg personlig trenger drittpengene til mine foreldre, det gjør jeg ikke. Men denne virksomheten og bankenes nedbryting av normer for den korrumperte og alkoholiserte etterkrigsgenerasjonen. En generasjon av egoister og svindlere, sammen med den globale økonomiske situasjonen, det gjør at dagens unge, generasjon Z ikke får samme muligheter til å bygge seg opp kapital som generasjonene før fikk. Faen ta generasjon Boomers. Faen, faen, faen i Helvete ta dem! Hvordan i alle dager kan du eie en arv med foreldrene i live? Så du er forbannet fordi foreldrene dine bruker sine egne penger på seg selv...? Med et avkom som ytrer seg som deg så ser det ut som et veldig lett valg å ta! 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #450 Del Skrevet 9. januar AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Nå har jeg ikke lest alle kommentarene her TS, men er pappaen din borte, som i død? For da er vel barndomshjemmet uskiftet bo.. Anonymkode: 9afdd...e7c Han bor på andre siden av landet med kone og barn, han er ufør og de har ikke kontakt. Anonymkode: 21b80...c79 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulven Skrevet 9. januar #451 Del Skrevet 9. januar AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Ja, faktisk så har prisene steget mer enn lønnsveksten de siste tre og et halvt årene. Selv kjøpte jeg for 10 år siden , og det er jo ikke noe og skryte av. I dag hadde jeg nok ikke fått det til. Det at utgiftene på leie/ strøm har blitt så mye dyrere gjør sparingen vanskeligere i . Det var jo veldig billig han kjøpte da, hvor var det? Har sett 1 - roms på Veitvet til den prisen de siste årene , men en 1 roms i narkoblokka På Grorud hadde han ikke hatt råd til i dag. bra og ha spart opp så bra egenkapital på så lav lønn for all del. Hvis han skatter 27% har han utbetalt 30 415 kr i måneden. Hvis hsn har spart absolutt all inntekt - ikke spist, bodd, transport osv - hadde det det tatt 2 år. Om han har spist, bodd, hatt forsikring , strøm, osv , altså helt nødvendige ting må han ha spart i over 6 år. Høres rart ut. Om han ikke fikk bo hjemme eller spise hjemme eller noe da.. men han fikk jo ikke hjelp så nei. Skulle likt og sett det regnskapet. Anonymkode: ab9df...435 Hvorfor skulle det være rart at h*n har spart i over 6 år? H*n har ikke bodd hjemme siden h*n var 19. Betalt leie på nær 10000 i måneden, hatt bil og forsikring og det som hører til, men en gammel sliten sak da. Ikke noe fancy. Brukt nær ingenting på klær, mobil eller ferier og spart i alle kanter. Ikke noe kaffe latte på cafè eller annet som drar penger, men en klar plan om å komme inn på boligmarkedet i ung alder slik søsknene klarte. Forøvrig er det i pendleravstand til Oslo. Dere må slutte å være så bastante på at unge i dag ikke klarer å komme inn på boligmarkedet. Kanskje ikke i Oslo, men det er fremdeles ikke noe menneskerett å bo i Oslo. Vil man det nok får man det til, men da må man forsake noe. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #452 Del Skrevet 9. januar AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Nå har jeg ikke lest alle kommentarene her TS, men er pappaen din borte, som i død? For da er vel barndomshjemmet uskiftet bo.. Anonymkode: 9afdd...e7c Hvilken rolle skulle det spilt? Anonymkode: bfc45...7f3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #453 Del Skrevet 9. januar Grå skrev (15 minutter siden): Hvordan i alle dager kan du eie en arv med foreldrene i live? Så du er forbannet fordi foreldrene dine bruker sine egne penger på seg selv...? Med et avkom som ytrer seg som deg så ser det ut som et veldig lett valg å ta! I en (normal og sunn) familie, støtter man hverandre. Tallene som ts skisserer viser at mor ikke hadde blitt fattig ved å hjelpe datteren til et mer behagelig liv. Hvis man som mor og bestemor ikke ønsker dette for datteren , så er spm heller hvorfor hun ikke ønsker det… Anonymkode: 9b4b9...546 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fru Alving Skrevet 9. januar #454 Del Skrevet 9. januar Hei TS, jeg ville tatt kontakt med en rådgiver hos NAV i din kommune og hørt hva de kan gi deg av råd, du må kunne få kjøpt deg noe med den egenkapitalen du har og din nøkterne livstil. Jeg ville og ha kjøpt noe, heller enn å leie slik at du kommer deg inn på markedet nå. Kjøper du en toroms med god planløsning kan barna dele rom og du kan lage en alkove eller dele stuen i to. Da betaler dere ned på egen bolig og om et par år kan du selge med litt gevinst og kjøpe større. 5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #455 Del Skrevet 9. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Eh... Absolutt. Forskjellen er vel at du ser ned på andre som ikke har fått til det du har fått til. Og den holdningen er veldig nedlatende og ekkel, rett og slett. Anonymkode: 4fe97...20c Ja , også gratulerer du deg selv på ting som du (hvert fall burde ) vite at likeså godt kan handle om flaks og tilfeldigheter , som ditt harde arbeid! Anonymkode: 9b4b9...546 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eureka! Skrevet 9. januar #456 Del Skrevet 9. januar AnonymBruker skrev (6 timer siden): Dette blir OT etter ts sine oppdateringer, men det du skrev om å selge eiendom er motsatt av alt jeg har lest før. Lenger opp på samme side som jeg fant det du kopierte inn står det også Jeg tenker derfor det er snakk om større uskiftebo enn hvor en gjenlevende skifter hjem. Jeg tenker derfor det er snakk om større uskiftebo enn hvor en gjenlevende skifter hjem før man må ha godkjennelse av arvinger til å selge boligen. Beklager avsporingen ts, jeg forstår godt at det er vanskelig å forholde seg til at din mor velger å gjøre som hun gjør når det utfra tallene du presenterer ser ut som om hun kunne hatt det romslig selv om hun hjalp deg inn på boligmarkedet. Anonymkode: 555f5...794 Ja denne handler om hva man kan gjøre ETTER at arvereglene er fulgt. Man kan altså selge huset og dra på jordomseiling så lenge livsarvinger er fordelt sin arv. Men jeg ser det ikke gjelder noen farsarv iom ts far er i live og betalt ut av boligen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #457 Del Skrevet 9. januar AnonymBruker skrev (6 timer siden): Nei, hun sitter ikke i uskiftet bo og jeg har ingen hel søsken. Mor har bare meg, mens faren min har etablert seg på nytt med ny kone og nye barn etter at foreldrene mine skilte lag. Anonymkode: 772bd...f9c Så du har ingen søsken som skulle hatt sin del også om du fikk 600 000,- og mor ville ikke dele på 4 mill som hun har på bok, nedbetalt bolig og en grei sum hver mnd å leve på. Da er hun bare egoistisk. Dette er faktisk sykt. Hun bryr seg ikke så mye om deg. ❤️ Anonymkode: 0afea...44e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fru Alving Skrevet 9. januar #458 Del Skrevet 9. januar Eureka! skrev (18 minutter siden): Ja denne handler om hva man kan gjøre ETTER at arvereglene er fulgt. Man kan altså selge huset og dra på jordomseiling så lenge livsarvinger er fordelt sin arv. Men jeg ser det ikke gjelder noen farsarv iom ts far er i live og betalt ut av boligen. Det stemmer ikke det du sier. Hovedregelen er at du kan bruke midlene i uskifteboet på samme måte som om du var eier av dem. I praksis kan du derfor bruke opp alle midlene så lenge dette gjøres på en måte som ikke strider mot øvrige regler for gaver eller testamentering av verdier. Om du for eksempel har lyst til å selge et huset ditt for å dra på jordomseiling, eller å selge bilen for å dra på venninnetur til Spania, kan du det. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eureka! Skrevet 9. januar #459 Del Skrevet 9. januar AnonymBruker skrev (7 timer siden): Men hun er jo ikke i nærheten å ha begynt å ta av barnas pliktdelsarv fra far 🙄 Hun eier 83% av det som er felles total formue. Jeg er selv i samme situasjon, med forelder i uskiftet bo. Og virkelig, selv om denne hadde vært på siste rest av felles midler, så ville jeg aldri tatt juridiske skritt for å karre til meg penger, på bekostning av at han har livsglede og innhold sine siste år. Anonymkode: ddeda...005 Nå er det ikke snakk om noe uskiftet bo, iom ts far lever. Og ingen har snakket om noe juridisk skritt. Og således enda mer meningsløst å begynne å argumentere mot arveloven. Om du selv synes din far burde solgt boet og reist på jordomseiling og restauranter, så deg om det. Du kan jo hjelpe ham med det, iom du ikke ønsker noen arv. Eller gi det til veldedighet. Men å diskutere andres ønske eller behov for å motta rettmessig arv, er bare meningsløst og unødvendig. AnonymBruker skrev (6 timer siden): Min far og mamma ble skilt da jeg var rundt 4 år gammel. Mamma kjøpte han ut av boligen da, med hjelp av mine besteforeldre. Far har siden flyttet til en annen kant av landet, etablert seg på nytt med ny kone og nye barn. Har ikke kontakt med far. Anonymkode: 772bd...f9c Det er synd at din mor er så egoistisk. Jeg har selv barn og har planlagt min økonomi for å kunne hjelpe dem, og det kunne ikke falt meg inn å sløst penger mens de slet for å få endene til å møtes. Det er rett og slett kvalmt. Det setter det enda mer på spissen at din mor har fått hjelp av egne foreldre, men velger selv å ikke hjelpe videre. Beklager å si det men din mor er en drittsekk. Du må overse alle stygge kommentarer du får. Arv og penger generelt er et betent tema, og det er mye misunnelse ute og går. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #460 Del Skrevet 9. januar Jeg lurer på en ting. Det er så mange av dere som virker som om dere har full oversikt over foreldrene deres sin økonomi. Vet på krona hva som går inn og ut, hva boligen er verdt, hva de har på konto. Lar dere foreldrene deres ha full oversikt over hva dere selv bruker penger på? For det må jo gå begge veier. Det heter privatøkonomi. For meg har ingen andre noe med min økonomi å gjøre. Jeg har heller ingen rett til å vite noe om andres privatøkonomi. For meg er arv noe man får etter at noen er død. Forskudd på arv er noe nymotens tull. Dagens unge har fått det for seg at man har en slags rettighet til å få andres penger. Jeg kunne ha funnet på å hjelpe voksne barn, om de viste at de jobbet hardt, sparte alt som var mulig, og hadde full kontroll og god kunnskap om økonomi. Om det hadde blitt formulert et krav eller forventninger om å få mine penger, så hadde jeg nok ikke gitt bort noe. Evt forskudd på arv er en gave. Man ber ikke om å få en gave. Anonymkode: 9eb7a...f08 1 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå