AnonymBruker Skrevet 9. januar #421 Del Skrevet 9. januar TS, din mor får du ikke gjort noe med. Jeg tenker at hun er ei bitch og du vil aldri få noe godt ut av henne. Du får ikke gjort noe med henne. Glem henne! Du bør heller endre på fokuset ditt. Du kan med din inntekt og dine oppsparte midler nå få et boliglån 3 millioner + . Kontakt flere banker, for det kan variere stort. Med tanke på at egenkapitalkravet også er redusert til 10%, kommer det deg til gode. Få deg flere finansieringsbevis asap. Se hva du faktisk har å gå på nå i dag! Om du er organisert, sjekk også om det er noen fordeler å få via fagforeningen din. Anonymkode: 21b80...c79 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kygos Skrevet 9. januar #422 Del Skrevet 9. januar Yuvia skrev (21 timer siden): Dette er så trist! Foreldre som driter i avkommet sitt og ikke ser den enorme forskjellen vår generasjon har. min far kjøpte i sin tid hus til 150 000, som nå er verdsatt til over 6 millioner, jeg vet at om han selger får vi ungene forskudd på arv. jeg er også alenemor og forstår fortvilelsen din. Er i samme situasjon med studielån som hindrer i å få ta huslån. Du er i din fulle til å være både såret og lei deg ❤️ Men hvor skal han da flytte? En ny leilighet sentralt dag koster jo mer enn seks mnok(?) 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lønnesirup01 Skrevet 9. januar #423 Del Skrevet 9. januar (endret) TS, hvordan er relasjonen til din mor forøvrig? Er den nær eller har det vært noen konflikter? Skjønner godt at du synes det er leit. Men de situasjonene jeg kjenner som er slik har det vært noen uenigheter litt oppigjennom. Kanskje spesielt ang. livsvalg og liknende. Har moren din hatt noen formeninger om valg av studium, da du valgte å flytte inn med kjæreste da du var 21, eller fikk barn før du hadde fast stilling? Jeg hadde selv litt «invaderende» foreldre på noen slike punkter, men dessverre er det litt slik at det er vanskelig å si man er voksen og be foreldre passe sine egne saker, for så å få hjelp senere. Min erfaring, i alle fall. (Så er jeg også glad jeg var «fornuftig» på noen områder, det å få barn uten å være i en fast jobb med god inntekt er en fattigdomsfelle dessverre, siden foreldrepengene utgjør en stor forskjell. Jeg mener også bedre forhold for studenter hadde hjulpet landets fertilitetstall, men nå er det engang ikke slik). Og tilleggsspørsmål; har du søsken? Endret 9. januar av Lønnesirup01 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #424 Del Skrevet 9. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Foreldrene mine reiste når de ble pensjonister og det er jeg glad for de hadde så tungt yrkesaktivt liv. Anonymkode: 60b3c...34e Jeg unner også min mor som sitter i uskiftet bo å reise og ha masse livsglede. Hun er godt over 80 år, og hun har en hverdag fri for økonomiske bekymringer. Med god pensjon, gjeldfri bolig og uten millioner på bok, så er hun generøs med barn, barnebarn og oldebarn. Det går begge/alle veier, og det er en konsekvens av at hun og min far alltid har vist oss verdien av å ta vare på familien og unne alle å ha det godt. Hun ga bort det meste av foreldrearven for å sikre at egne foreldre fikk det så godt som mulig de siste årene sine (hun hadde fått forskudd på arv). De tallene ts har delt viser at moren hennes kunne reist mye og levd uten økonomiske bekymringer selv om hun ga datteren forskudd på arv på 600 000 (eller 500 000 som trolig hadde gitt ts mulighet til boligkjøp om et eller to års tid). Når hun selv fikk hjelp av egne foreldre etter skilsmisse, så synes jeg det er rart at hun ikke unner datteren det i hennes situasjon. Anonymkode: 555f5...794 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #425 Del Skrevet 9. januar Litt delt her. Jeg har aldri hatt spesielt god råd, og mine foreldre har alltid hatt det. Jeg har ikke råd til å reise på ferier, jeg dropper middag innimellom og snur på krona. Jeg er likevel såpass økonomisk at jeg har klart å kjøpe egen bolig og klarer fint å eie den alene. Moren og faren min har milloner på konto og eier en hel masse eiendommer. De lever ganske nøktern så sånn sett er de ikke som din mor. Jeg har aldri fått en krone av dem, og jeg har egentlig aldri tenkt at jeg skal ha penger av dem eller følt at det hadde vært berettiget. De sparte aldri til meg og jeg har jobbet og kjøpt det jeg trengte av klær osv siden jeg var fjorten. Ikke tenkt på at dette var så feil, tror de ville lære meg å ta vare på meg selv, og det har jo funket. Grunnen til at jeg aldri får "god råd" er vel at jeg har en lavtlønnet jobb som jeg liker så godt at jeg ikke ønsker å endre det. Samtidig har jeg et barn som jeg absolutt ville hjulpet om jeg kan, jeg har også spart til barnet mitt siden hen ble født. Skal sies at faren har spart samme beløp og barnet har et par hundre tusen på konto som femtenåring. Kanskje er det forskjell på generasjonene? Unner egentlig foreldrene mine å bruke pengene sine på seg selv, samtidig vet jeg at er ikke kommer til å gjøre det og en dag arver jeg det som er igjen.. Anonymkode: c6a6b...49b 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kygos Skrevet 9. januar #426 Del Skrevet 9. januar Oppsummert, så bør man altså snarest overføre verdier til barn og barnebarn hvis man vil bli ivaretatt i alderdommen(?) Hva med å snu litt på det - foreldrene dine har allerede brukt 18-20 år av livet sitt og svidd av 1-2 mnok på deg. 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kygos Skrevet 9. januar #427 Del Skrevet 9. januar Hele denne tråden er noe i retning av symptomatisk for sammfunet, der flere forventer at "andre" skal hjelpe. Ikke rart folk mener at de har det kjipt. 7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anonym111111 Skrevet 9. januar #428 Del Skrevet 9. januar Kygos skrev (2 minutter siden): Oppsummert, så bør man altså snarest overføre verdier til barn og barnebarn hvis man vil bli ivaretatt i alderdommen(?) Hva med å snu litt på det - foreldrene dine har allerede brukt 18-20 år av livet sitt og svidd av 1-2 mnok på deg. Selvfølgelig ikke, men moren til ts kan reise masse for 3,5 mill, selv om hun gir ts en liten hjelp til å få kjøpt egen bolig. De fleste foreldre vil også nyte reiser og egen dyr livsstil bedre dersom de vet at barn og barnebarn har det godt. De fleste foreldre har det ikke godt når barna sliter. 3 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #429 Del Skrevet 9. januar AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Noen over her har sjekket det. Med den summen og den lønna hun har, kan hun bare kjøpe for 2,9 mill. Det er med 10 % kravet til egenkapital. Løsningen må være å finne en bedre betalt jobb. Det kan være verdt å se på andre kommuner også, hvis du ikke er avhengig av å være nær barnefaren. Er du heldig finner du en kommune som både kan gi høyere lønn og lavere boligpriser. Det er hardt å måtte bygge opp et nytt nettverk, men over tid er det verdt det. Anonymkode: da0f3...c9f Hvorfor skal hun slite seg i hjel (som hun allerede gjør) når mora kan låne eller gi henne de skarve (for henne) pengene hun trenger for å få en verdig bolig til sine barn og henne? At foreldre med dårlig råd sliter, slik at det går utover barna er et faktum.. stress, slitenhet går utover humør, og det går jo da igjen utover barna! Vanvittig egoistisk og selvsentrert av kjære bestemor å ikke se dette!! Anonymkode: 9b4b9...546 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kygos Skrevet 9. januar #430 Del Skrevet 9. januar anonym111111 skrev (2 minutter siden): Selvfølgelig ikke, men moren til ts kan reise masse for 3,5 mill, selv om hun gir ts en liten hjelp til å få kjøpt egen bolig. De fleste foreldre vil også nyte reiser og egen dyr livsstil bedre dersom de vet at barn og barnebarn har det godt. De fleste foreldre har det ikke godt når barna sliter. I akkurat det tilfellet, så ville jeg finne det naturlig å gi en håndsrekning, men man kan ikke forvente det. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #431 Del Skrevet 9. januar AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Men hvor mye nytte er det å gnage på en bitterhet over at andre ikke er som du ønsker? Man må jo fokusere på det man faktisk kan gjøre noe med. Siden TS har studert samfunnsvitenskap i maaaaange år og tjener under snittet, så må vi jo gå ut i fra at å tjene penger, investere og kjøpe bolig tidlig ikke er/var så viktig for henne? Noen av oss forstår at hvis vi vil kunne forsørge en familie alene så må vi ta en utdannelse som er etterspurt og finne en jobb som betaler bra. Når vi velger å ikke gjøre det, så må vi leve med konsekvensene, eller så må vi gjøre noe aktivt selv for å endre på det. Anonymkode: 9925a...a93 De fleste planlegger jo ikke å bli alene med barn. Det er sånt som skjer. Når moren til TS ble skilt, fikk hun hjelp av sine foreldre til å kjøpe ut ex-mannen, og han ga henne en rimelig pris. Det var heldig, men det fremstår som usympatisk at hun ikke unner sin egen datter det samme hellet, nå som hun står i samme situasjon. Anonymkode: da0f3...c9f 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #432 Del Skrevet 9. januar anonym111111 skrev (2 minutter siden): Selvfølgelig ikke, men moren til ts kan reise masse for 3,5 mill, selv om hun gir ts en liten hjelp til å få kjøpt egen bolig. De fleste foreldre vil også nyte reiser og egen dyr livsstil bedre dersom de vet at barn og barnebarn har det godt. De fleste foreldre har det ikke godt når barna sliter. Helt enig! Det hadde skurret forferdelig for meg dersom jeg som bestemor drev på sånn.. men nå har jeg heldigvis folk rundt meg som hadde reagert dersom jeg var så til de grader selvsentrert! Slike folk som mora til ts holder seg som oftest sammen med samme ulla! Så de får aldri korreksjon på oppførselen sin. min mor har en venninne som er så til de grader slik ts beskriver sin mor som.. og min mor har sagt i fra til venninnen at hun burde hjelpe barna litt.. vet ikke om det falt i god jord… Anonymkode: 9b4b9...546 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #433 Del Skrevet 9. januar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): De fleste planlegger jo ikke å bli alene med barn. Det er sånt som skjer. Når moren til TS ble skilt, fikk hun hjelp av sine foreldre til å kjøpe ut ex-mannen, og han ga henne en rimelig pris. Det var heldig, men det fremstår som usympatisk at hun ikke unner sin egen datter det samme hellet, nå som hun står i samme situasjon. Anonymkode: da0f3...c9f Selvfølgelig må man ta høyde for at man kan bli alene med barn!! Da jeg var ung på tidlig 80-tall var i alle fall alle klar over det. Mener du man skal basere seg på å leve med en mann som tjener bra? Man må faktisk ta ansvar for sitt eget liv. Foreldre kan man i hvert fall aldri basere seg på. Anonymkode: 9925a...a93 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #434 Del Skrevet 9. januar Min mor fikk hjelp i form av penger/lån og brukte møbler da vi kom til Norge og måtte starte på nytt uten noe. Hun hadde ikke krav på annet dengang fra NAV enn opphold til meg, så vi levde av stønader som hun fikk pga meg og hjelp fra andre. Det har min mor absolutt glemt for hun har aldri hjulpet meg med noe: hverken økonomisk eller i form av ting. Hun hadde 500K i kontanter liggende hjemme mens jeg hadde 500kr på konto etter regningene var betalt frem til neste lønning. Hun har vært ettertrykkelig tydelig på at hun skal bruke opp arven på seg selv og kose seg med pengene sine. Hun har sagt i årevis at jeg ikke kom til å arve ei krone fra henne, hun skulle reise verden rundt i alderdommen, og jeg har ingen grunn til å tro annet enn at jeg arver masse papirarbeid og tomme kontoer. Da bestemor gikk bort sørget de tre søsken at jeg ikke fikk noe fra min bestemor: alt søsken ikke ille ha selv ble donert til gjenbruksbutikker (også bilder). Da hun ble syk og trengte hjelp og forventet at jeg skulle stille opp (alenemor til to, butikksjef I full jobb og 30 min kjøring en veg for å blant annet hjelpe henne å handle og brette tøy) sa jeg til henne at: "du har alltid fortalt meg at du skal bruke opp arven på deg selv, nå har du mulighet til det. Kjøp hjelpen du trenger, for jeg kommer ihvertfall ikke". Anonymkode: dd05d...707 2 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #435 Del Skrevet 9. januar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Selvfølgelig må man ta høyde for at man kan bli alene med barn!! Da jeg var ung på tidlig 80-tall var i alle fall alle klar over det. Mener du man skal basere seg på å leve med en mann som tjener bra? Man må faktisk ta ansvar for sitt eget liv. Foreldre kan man i hvert fall aldri basere seg på. Anonymkode: 9925a...a93 Mener du at ingen kan utdanne seg til jobber som gir gjennomsnittsinntekt? Da blir det tomt på sykehusene rundt omkring. Anonymkode: da0f3...c9f 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TinaChristina Skrevet 9. januar #436 Del Skrevet 9. januar Jeg skjønner at dette er vondt mtp din mor. Men jeg klarer ikke helt å synes synd på de som MÅ bo i en pappeske i Oslo for 20 000 i måneden når de kan få et palass på bygda for 10 000. Jeg bor på landet og betaler 5000 pr mnd i avdrag og renter på husbanklån. Min bolig er 100m2 og god standard. 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #437 Del Skrevet 9. januar Kygos skrev (27 minutter siden): Oppsummert, så bør man altså snarest overføre verdier til barn og barnebarn hvis man vil bli ivaretatt i alderdommen(?) Hva med å snu litt på det - foreldrene dine har allerede brukt 18-20 år av livet sitt og svidd av 1-2 mnok på deg. Dette. Det er for øvrig svært få som ivaretar sine gamle foreldre i disse dager uansett. De oppgavene er det helsevesenet som tar seg av. Anonymkode: 1df94...7fc 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulven Skrevet 9. januar #438 Del Skrevet 9. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Dere snakker nå om de siste årene ? Man må ikke bare ha stort egenkapital men også høy lønn. Mulig alle barna deres har toppjobber, og det er selvsagt feil at ingen får det til . Men det er for de få. om dere snakker om for flere år tilbake er det jo noe helt annet. Anonymkode: ab9df...435 Er tre og et halvt år siden innafor eller mener du at situasjonen har forandret seg vesentlig siden da? Den yngste. Inntekt på rett over 500000 tusen. Egenkapital på 650000. Kjøpte leilighet alene til 3 millioner som 25 åring. Det er fullt mulig å skaffe seg bolig selv uten hjelp fra foreldre. Men det krever disiplin og et sterkt ønske om å få det til. 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #439 Del Skrevet 9. januar Er det ingen som tenker at kanskje mor selv har slitt økonomisk i yngre år og endelig har råd til ting hun ikke hadde før. Har sikkert jobba hardt for pengene. Mange unge glemmer at foreldre kan ha hatt det vanskelig når de skulle inn på boligmarked eller slitt med økonomien i startfasen og hatt det vanskelig i mange år, mange ganger uten ungene har visst det. Virker som mange forventer at foreldrene skal fikse alt og det flyter med penger. De fleste har jobba mye og når barna har etablert seg så er det deres tur til og unne seg noe. Mye rare kommentarer ser jeg i denne saken. Anonymkode: f6c3e...2a9 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #440 Del Skrevet 9. januar AnonymBruker skrev (23 timer siden): TS her! Jeg var også ekstremt sparsommelig som ung, er det nå også. Levde også trangt på studentkollektiv, jobbet ved siden av studiene, reiste heller ikke på ferie. Tok en mastergrad på universitetet og var typisk flink jente. Brukte også prevensjon. Men traff en mann som jeg trodde var mitt livs store kjærlighet som 21 åring, jeg ble gravid som 24 åring da prevensjon sviktet, da jeg holdt på med master. Samboer hadde da fast jobb og god lønn, så boligkjøp var noe vi skulle rett etter at jeg var ferdig med master. Jeg visste ikke at forholdet skulle ta slutt etter at barna ble født (tvillinger). Så jeg har vært med barna siden de var rundt 3 måneder gamle. Eksen flyttet til utlandet etter at forholdet tok slutt. Jeg fikk meg jobb da barna begynte i barnehage 12 måneder gamle, men det ble vikariater noen år, ettersom det er vanskelig å få fast jobb som nyutdannet med min utdanning. Så ja, jeg har jobbet og stått på siden jeg var 18 år. Har ikke hatt friår, reist mye eller gjort noe annet. Men likevel har jeg ikke hatt muligheten til å kjøpe bolig, fordi det er kjempevanskelig å spare opp egenkapital når man er helt alene med to barn som er like gamle, man må ha dobbelt opp av alt utstyr, klær. Må leie en 3-roms osv. Anonymkode: 772bd...f9c Gurimalla!! Som du må ha stått på!! All ære til deg❤️ Finnes det «tvilling-sider» på fb hvor man kan få kjøpt dobbelt av ditten og datten? Synes moren din er kjip mot deg. Hun kunne ha gitt deg litt synes nå jeg. Anonymkode: e5042...957 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå