Gå til innhold

Mor lever livet, mens jeg lever fra hånd til munn

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, jeg har barn. Og jeg har selv spart for å komme meg inn på boligmarkedet. Det ville aldri ha falt meg inn å spørre foreldrene mine om hjelp. Jeg var selv 34 før jeg kjøpte første bolig sammen med mannen min. Jeg ønsket meg for dem at de skulle nyte pensjonisttilværelsen. 

Hadde ts behøvd 100 000 for å klare krav om egenkapital... ok under tvil. Men å be om 2 milloner er jo kjempefrekt. 

Anonymkode: e654f...28e

TS her! 

Jeg har spurt mamma om 600 000kr i hjelp til egenkapital. Har spart opp 650 000kr selv, men det tok meg 7 år. Mor har 4 millioner på bok, 34000kr i utbetalt i pensjon månedlig. Bor i gjeldfri nybygd leilighet og har ny bil kjøpt i 2024 (også nedbetalt). 

Anonymkode: 772bd...f9c

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ja, jeg har barn. Og jeg har selv spart for å komme meg inn på boligmarkedet. Det ville aldri ha falt meg inn å spørre foreldrene mine om hjelp. Jeg var selv 34 før jeg kjøpte første bolig sammen med mannen min. Jeg ønsket meg for dem at de skulle nyte pensjonisttilværelsen. 

Hadde ts behøvd 100 000 for å klare krav om egenkapital... ok under tvil. Men å be om 2 milloner er jo kjempefrekt. 

Hvis du har barn, forstår jeg ikke at du hadde sittet med gjeldsfri bolig og bil, god pensjon og 4 mill på konto, UTEN å ønske å hjelpe barna dine. De fleste vil jo ofre livet sitt for barna, og den største gleden i livet er å se at barn og barnebarn har det godt.

Jeg nevnte 2 mill som et eksempel, at du ikke ville delt mer enn 100 000 av 4 mill du egentlig ikke trenger, til et barn uten boiig, er rart. Tror de fleste foreldre ønsker å hjelpe med det de kan. 100 000 i egenkapital holder nok ikke til bolig, selv hjalp jeg mine barn med en mill hver, og de har ikke tatt skade av det. Er etablerte og selvstendige med familie og gode jobber nå, og har en utrolig mye bedre økonomi enn om de fortsatt hadde vært på leiemarkedet. Det jeg har delt med dem, får jeg igjen ganger 100 i takknemlighet. Og nå når de tjener mer enn meg, sier de alltid at jeg bare må spørre om jeg trenger noe.

Ser nå at TS har spurt om 600 000 i egenkapital.

Endret av anonym111111
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
anonym111111 skrev (1 minutt siden):

Hvis du har barn, forstår jeg ikke at du hadde sittet med gjeldsfri bolig og bil, god pensjon og 4 mill på konto, UTEN å ønske å hjelpe barna dine. De fleste vil jo ofre livet sitt for barna, og den største gleden i livet er å se at barn og barnebarn har det godt.

Jeg nevnte 2 mill som et eksempel, at du ikke ville delt mer enn 100 000 av 4 mill du egentlig ikke trenger, til et barn uten boiig, er rart. Tror de fleste foreldre ønsker å hjelpe med det de kan. 100 000 i egenkapital holder nok ikke til bolig, selv hjalp jeg mine barn med en mill hver, og de har ikke tatt skade av det. Er etablerte og selvstendige med familie og gode jobber nå, og har en utrolig mye bedre økonomi enn om de fortsatt hadde vært på leiemarkedet. Det jeg har delt med dem, får jeg igjen ganger 100 i takknemlighet. Og nå når de tjener mer enn meg, sier de alltid at jeg bare må spørre om jeg trenger noe.

Mens jeg ikke forstår at voksne folk vil være avhengige av foreldrene sine på den måten. Det falt meg aldri inn å be om finansiell hjelp etter at jeg ble ferdig med vgs. For meg har det alltid vært viktig å være selvstendig. 

• Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

TS her! 

Jeg har spurt mamma om 600 000kr i hjelp til egenkapital. Har spart opp 650 000kr selv, men det tok meg 7 år. Mor har 4 millioner på bok, 34000kr i utbetalt i pensjon månedlig. Bor i gjeldfri nybygd leilighet og har ny bil kjøpt i 2024 (også nedbetalt). 

Skam deg. Jeg kjøpte ny bil til ungen min fordi hn er ydmyk, og teller ikke kronene i lomma mi. Hvis hn hadde spurt om 2 kr som forskudd på arv, hadde det blitt NEI!

Anonymkode: eada0...244

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

TS her! 

Nå er kravet til egenkapital senket. Kanskje det kan hjelpe deg? Og som sagt er startlån en flott mulighet. Som alenemor stiller du sterkt der. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Mens jeg ikke forstår at voksne folk vil være avhengige av foreldrene sine på den måten. Det falt meg aldri inn å be om finansiell hjelp etter at jeg ble ferdig med vgs. For meg har det alltid vært viktig å være selvstendig. 

Så du forstår ikke at andre ønsker noe annet enn deg? Ts ønsker jo hjelp til å kjøpe egen bolig, at du ikke ønsket det, har ingenting med saken å gjøre!

Ville du virkelig ikke hjulpet egne barn og barnebarn som hadde det vanskelig og ønsket hjelp, dersom du hadde muligheten? DET er uforståelig for meg.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Mor solgte huset for 9 millioner og kjøpte seg en leilighet til 5 millioner. Det var ikke noe boliglån eller annen gjeld på huset hun solgte.  Hun har rundt 4 millioner som hun sitter igjen med. Moren min er 65 år gammel og har nylig pensjonert seg, omtrent samtidig som hun solgte huset. Hun hadde en god jobb og har en god pensjon nå. 

Hun kjøpte seg en helt ny leilighet, tror ikke det er behov for oppussing eller oppgradering de neste 20 årene i alle fall. 

4 millioner er da ingen stor formue akkurat. Å forvente at en pensjonist med mange år igjen å leve skal gi bort store deler av dette er jo helt idiotisk. 

Anonymkode: 95c86...972

• Liker 4
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Skam deg. Jeg kjøpte ny bil til ungen min fordi hn er ydmyk, og teller ikke kronene i lomma mi. Hvis hn hadde spurt om 2 kr som forskudd på arv, hadde det blitt NEI!

Jeg hadde derimot satt pris på at barna mine spurte meg om hjelp, dersom de hadde det vanskelig. Og jeg hadde hjulpet så godt jeg kunne med GLEDE! 

• Hjerte 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

4 millioner er da ingen stor formue akkurat. Å forvente at en pensjonist med mange år igjen å leve skal gi bort store deler av dette er jo helt idiotisk. 

Anonymkode: 95c86...972

Det var snakk om å gi bort eller låne bort 600 000, så ts fikk kjøpt seg bolig. Hun har spart opp til egenkapital i 7 år, men mangler litt. Er alenemor med store utgifter. Moren er gjeldsfri, eier ny leilighet, bil, og har en høy pensjon, i tillegg til 4 mill på konto. 

Endret av anonym111111
  • Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
anonym111111 skrev (46 minutter siden):

Seriøst? Utgiftene for en gjeldsfri eldre person er begrenset, selv med fellesutgifter. Og det er ikke snakk om å gi bort alt hun har til datteren, men å dele litt. Man trenger ikke 4 mill på konto for å kunne leve godt med god pensjon og gjeldsfri bolig.

De fleste foreldre ofter alt for barna sine, så å dele litt i denne situasjonen er inget annet enn en selvfølge, og noe de aller, aller fleste mødre hadde gjort med GLEDE!

«Eldre» person på 65…. Hun er ikke 95 liksom. Hvordan tror du at livet til oss i 60-årene ser ut? At vi stavrer oss til postkassa for å hente post en gang i uka og ellers sitter og ser på Tv?

(Min mor på 85 reiser jorda rundt, har mange hobbyer og prosjekter).

Ja, mange ville hjulpet. Jeg også. Men TS sin mor vil ikke. 

Anonymkode: 9925a...a93

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
anonym111111 skrev (1 minutt siden):

Så du forstår ikke at andre ønsker noe annet enn deg? Ts ønsker jo hjelp til å kjøpe egen bolig, at du ikke ønsket det, har ingenting med saken å gjøre!

Ville du virkelig ikke hjulpet egne barn og barnebarn som hadde det vanskelig og ønsket hjelp, dersom du hadde muligheten? DET er uforståelig for meg.

Litt spesielt at du spør meg om jeg ikke forstår at andre ønsker noe annet enn meg, når du selv er så fastlåst på at dine ønsker er det eneste riktige. 

Jeg ville ha blitt forbauset over om mine barn hadde ytret et slikt ønske,  da de også setter det å klare seg selv høyt.

Det betyr ikke at jeg ikke ville ha hjulpet dem i en vanskelig situasjon, som plutselig samlivsbrudd eller om partner døde og det var noe akutt. Jeg ville nok også ha gitt dem en gave om jeg selv plutselig fikk en høy sum penger.

Men TS er ikke i en vanskelig situasjon. Hun er bare ikke huseier. 

• Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nå er kravet til egenkapital senket. Kanskje det kan hjelpe deg? Og som sagt er startlån en flott mulighet. Som alenemor stiller du sterkt der. 

Noen over her har sjekket det. Med den summen og den lønna hun har, kan hun bare kjøpe for 2,9 mill. Det er med 10 % kravet til egenkapital. 

Løsningen må være å finne en bedre betalt jobb. Det kan være verdt å se på andre kommuner også, hvis du ikke er avhengig av å være nær barnefaren. 

Er du heldig finner du en kommune som både kan gi høyere lønn og lavere boligpriser. Det er hardt å måtte bygge opp et nytt nettverk, men over tid er det verdt det.

Anonymkode: da0f3...c9f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Litt spesielt at du spør meg om jeg ikke forstår at andre ønsker noe annet enn meg, når du selv er så fastlåst på at dine ønsker er det eneste riktige. 

Jeg ville ha blitt forbauset over om mine barn hadde ytret et slikt ønske,  da de også setter det å klare seg selv høyt.

Det betyr ikke at jeg ikke ville ha hjulpet dem i en vanskelig situasjon, som plutselig samlivsbrudd eller om partner døde og det var noe akutt. Jeg ville nok også ha gitt dem en gave om jeg selv plutselig fikk en høy sum penger.

Men TS er ikke i en vanskelig situasjon. Hun er bare ikke huseier. 

Jeg skrev det fordi du argumenterte med at du ikke ønsket å få hjelp fra dine foreldre. Ts ØNSKER jo hjelp fra sine foreldre, så da må vi ta utgangspunkt i det. Jeg hadde selvsagt heller ikke ønsket å hjelpe mine barn mot deres vilje.

Jeg mener ikke mine meninger er det eneste riktige, men jeg synes det er rart at foreldre som har mulighet  ikke ønsker å hjelpe egne barn og barnebarn som sliter og spør om hjelp.

Endret av anonym111111
  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

«Eldre» person på 65…. Hun er ikke 95 liksom. Hvordan tror du at livet til oss i 60-årene ser ut? At vi stavrer oss til postkassa for å hente post en gang i uka og ellers sitter og ser på Tv?

(Min mor på 85 reiser jorda rundt, har mange hobbyer og prosjekter).

Ja, mange ville hjulpet. Jeg også. Men TS sin mor vil ikke. 

Og det gjør TS sin mor klart og tydelig. Hun vil ikke være barnevakt en gang. Hun er for opptatt med alt annet skal vite. Hun skryter til ts over hvor mye renter hun får i året og hvor høy pensjon hun har. Men gud forby å hjelpe sin datter inn på bolig markedet slik at barnebarna får en stabil og sikker oppvekst. Du vet, det hun selv fikk av sin eks (ts sin far).

Anonymkode: 21b80...c79

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Noen over her har sjekket det. Med den summen og den lønna hun har, kan hun bare kjøpe for 2,9 mill. Det er med 10 % kravet til egenkapital. 

Løsningen må være å finne en bedre betalt jobb. Det kan være verdt å se på andre kommuner også, hvis du ikke er avhengig av å være nær barnefaren. 

Er du heldig finner du en kommune som både kan gi høyere lønn og lavere boligpriser. Det er hardt å måtte bygge opp et nytt nettverk, men over tid er det verdt det.

Anonymkode: da0f3...c9f

Bf bor i utlandet, så ts virker ikke til å være avhengig av å måtte bo et bestemt sted med tanke på samvær. Men hun argumenterer med at det skal være vanskelig å finne en jobb med hennes master som passer hennes situasjon...

Men ja, det bør være mulig å finne en annen kommune og en annen jobb som passer med hennes situasjon på sikt. Jeg tok ppu og ble lærer da jeg ble enslig forsørger (og bf ikke hadde samvær). Det var da ett år på skole. TS har ikke svart på om hennes master er forenelig med en lærerjobb. Vgs er veldig greit å værer lærer på.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men hvor mye nytte er det å gnage på en bitterhet over at andre ikke er som du ønsker? Man må jo fokusere på det man faktisk kan gjøre noe med.
Siden TS har studert samfunnsvitenskap i maaaaange år og tjener under snittet, så må vi jo gå ut i fra at å tjene penger, investere og kjøpe bolig tidlig ikke er/var så viktig for henne? Noen av oss forstår at hvis vi vil kunne forsørge en familie alene så må vi ta en utdannelse som er etterspurt og finne en jobb som betaler bra.

Når vi velger å ikke gjøre det, så må vi leve med konsekvensene, eller så må vi gjøre noe aktivt selv for å endre på det.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Som sagt mange ganger.. dere boomere og gen x er shit foreldre.. gleder meg til dere sitter alene på gamlehjemmet med alle millionene deres, ingen som gidder å komme.. 

Anonymkode: 1ced2...57b

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Og det gjør TS sin mor klart og tydelig. Hun vil ikke være barnevakt en gang. Hun er for opptatt med alt annet skal vite. Hun skryter til ts over hvor mye renter hun får i året og hvor høy pensjon hun har. Men gud forby å hjelpe sin datter inn på bolig markedet slik at barnebarna får en stabil og sikker oppvekst. Du vet, det hun selv fikk av sin eks (ts sin far).

Det finnes mange med dårligere økonomi enn moren til ts som hjelper sine barn med et lite tilskudd til egenkapital så barna får kommet tidlig inn på boligmarkedet. Når ts selv har spart i 7 år, og har barn, vil det ha stor verdi for henne og barna å få egen bolig. At det ikke også har stor verdi for ts sin mor, er for meg uforståelig.

Endret av anonym111111
  • Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Foreldrene mine reiste når de ble pensjonister og det er jeg glad for de hadde så tungt yrkesaktivt liv. 

Anonymkode: 60b3c...34e

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg håper ikke dere dømmer meg når dere leser dette. Dette er noe jeg ikke har turt å snakke om, rett og slett for flaut og skamfullt. 

Jeg sitter med noen vonde følelser rundt mammas boligsalg. Moren min solgte barndomshjemmet, en enebolig i nærheten av Oslo, med stor fortjeneste. Hun valgte å selge og kjøpe seg en leilighet i fjor. Resten av pengene skal hun bruke på å reise og nyte livet som hun sier. Hun har allerede vært på 3-4 dyre ferier, er stadig på restaurant og storkoser seg. Ikke en eneste gang har hun tenkt på meg. Jeg er alene med to barn. Vi bor trangt og leier, slik boligprisene er tror jeg ikke at det er mulig for meg å kjøpe noen gang. Jeg jobber 100%, men tjener under gjennomsnittet, til tross for 5 årig universitetsutdanning. Jeg skammer meg over dette, men jeg er lei meg for at mamma ikke vil tilby meg noe forskudd på arv, det hadde gjort at jeg kunne få kjøpt meg en leilighet. Da kunne jeg betale ned mitt eget lån istedenfor å betale ned lånet til utleier, slik jeg gjør nå. Jeg sparer alt jeg kan, men det er ikke lett når du er alene med to barn på leiemarkedet. Og bankene står ikke i kø for å låne ut penger til alenemødre. 

Jeg måtte bare få det ut! Vet at det er hennes penger og hennes liv, men ett lite bidrag fra henne hadde utgjort en stor forskjell for meg som står utenfor markedet. 

Trist historie om du var ti, 15 år. Men da hadde du neppe vært alene med to barn.

Unn nå din mor å endelig kunne nyte livet litt. Du kommer forhåpentligvis til et slikt punkt når dine barn er flyttet ut, og vil da se at du har jobbet og stått på i mange, mange år for familien, og nå kan du faktisk prioritere deg selv og ditt liv.

Lei fordi mamma ikke vil betale ned dine lån? Hvem betalte mamma sine lån?

Uff. I mine øyne er dette helt tragisk å ikke kunne unne sine foreldre noe slikt, simpelt, gjerrig og ikke minst ufattelig egoistisk.

Anonymkode: 5342a...3c9

• Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...