AnonymBruker Skrevet 9. januar #381 Del Skrevet 9. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Ts: la iallefall være med å hjelpe moren din med noe som helst tilbake om hun skal komme til å forlange det. Det må gå begge veier. Anonymkode: f4009...6e9 Hevngjerrighet og furting er bra!! Anonymkode: 8b076...704 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #382 Del Skrevet 9. januar anonym111111 skrev (2 minutter siden): Jo, det er urimelig å sitte i ny leilighet, god pensjon, og 4 mill på konto når ditt barn og barnebarn sliter økonomisk. Ja, mange har mye mer enn dette, men det er en selvfølge for de fleste, også de med mindre, å hjelpe eget barn dersom de kan. Jeg forstår ikke hvordan ts sin mor kan kose seg med å bruke 4 mill på reiser og opplevelser alene. Mine tanker ville hele tiden vært hos barn og barnebarn, og jeg ville kpost meg så utrolig mye mer om jeg hadde delt litt av pengene med dem. Penger er ikke alt, og det å vite at nærmeste familie har det trygt og godt betyr mer enn om det blir 2 eller 4 mill å bruke på unødvendig kos. Jeg skjønner heller ikke denne mora. Her sitter jeg og vrir hjernen min i alle mulig vinklinger for å finne ut hvordan jeg kan hjelpe min datter med noen hundre tusen når den tid kommer, for det er det jeg tror jeg kan klare å skvise ut av midler mens jeg flytter inn i en liten, liten leilighet. For noe arv kommer jeg ikke til å få. Anonymkode: 21b80...c79 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #383 Del Skrevet 9. januar Som sagt synes jeg de fleste i min generasjon (er i 60-årene), i hvert fall de jeg kjenner, gjør det de kan for å hjelpe barn inn på eiendomsmarkedet. Det gjelder vel og merke de som er gift og har felles barn. Problemet er det store antallet som er skilt. Har de ny partner så er ofte ikke særkullsbarn like viktig for begge. Og er de enslige så har de dårligere råd enn når to deler husholdning og har barn og barnebarn som et viktig felles prosjekt der begge er like investert. Anonymkode: 9925a...a93 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anonym111111 Skrevet 9. januar #384 Del Skrevet 9. januar AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg skjønner heller ikke denne mora. Her sitter jeg og vrir hjernen min i alle mulig vinklinger for å finne ut hvordan jeg kan hjelpe min datter med noen hundre tusen når den tid kommer, for det er det jeg tror jeg kan klare å skvise ut av midler mens jeg flytter inn i en liten, liten leilighet. For noe arv kommer jeg ikke til å få. Anonymkode: 21b80...c79 Ja, de fleste ønsker jo å hjelpe sine barn, uavhengig av hva de har. Å skulle "sløse" bort 4 mill som hun har til overs etter å ha kjøpt ny leilighet og bil, fremfor å hjelpe eget barn, er utrolig egoistisk. Jeg tror ikke de som forstår moren her har barn. De fleste ville jo oftet alt for dem. Her trenger ikke moren å ofre alt, bare dele litt. At hun velger å ikke gjøre det, er uforståelig. Hun har alt hin trenger, pluss en god pensjon, og er sikret økonomisk for resten av livet. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #385 Del Skrevet 9. januar At moren din nå vil unne seg å reise før hun blir for gammel til å kunne det, bør du støtte. Sannsynligvis har hun jobbet og levd relativt sparsommelig for å kunne kjøpe bolig og deretter stifte familie selv (i tiden før permisjonsordningene ble så rause), og senere for å kunne beholde huset da hun ble skilt. Det høres ut som om du kanskje har valgt en annen vei, der du både stiftet familie og skilte deg før du hadde kjøpt bolig? Men du klarer deg jo fint. Mange har gitt deg råd om startlån, men jeg kan ikke se at du har svart på om du har prøvd det. Gå inn på kommunens nettsider og sjekk. De pleier å åpne for nye søknader nå i begynnelsen av året. Søk før kommunen går tom for midler! Jeg kan heller ikke se at du har svart på hvor mye du ønsker deg av moren din. Når hun planlegger å leve delvis på renteinntektene, kan hun ikke redusere formuen for mye. På sikt vil det gi deg en solid arv. Anonymkode: e654f...28e 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #386 Del Skrevet 9. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): At moren din nå vil unne seg å reise før hun blir for gammel til å kunne det, bør du støtte. Sannsynligvis har hun jobbet og levd relativt sparsommelig for å kunne kjøpe bolig og deretter stifte familie selv (i tiden før permisjonsordningene ble så rause), og senere for å kunne beholde huset da hun ble skilt. Det høres ut som om du kanskje har valgt en annen vei, der du både stiftet familie og skilte deg før du hadde kjøpt bolig? Men du klarer deg jo fint. Mange har gitt deg råd om startlån, men jeg kan ikke se at du har svart på om du har prøvd det. Gå inn på kommunens nettsider og sjekk. De pleier å åpne for nye søknader nå i begynnelsen av året. Søk før kommunen går tom for midler! Jeg kan heller ikke se at du har svart på hvor mye du ønsker deg av moren din. Når hun planlegger å leve delvis på renteinntektene, kan hun ikke redusere formuen for mye. På sikt vil det gi deg en solid arv. Anonymkode: e654f...28e Har svart på alt du spør om tidligere i tråden. Anonymkode: 772bd...f9c 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anonym111111 Skrevet 9. januar #387 Del Skrevet 9. januar (endret) AnonymBruker skrev (8 minutter siden): At moren din nå vil unne seg å reise før hun blir for gammel til å kunne det, bør du støtte. Sannsynligvis har hun jobbet og levd relativt sparsommelig for å kunne kjøpe bolig og deretter stifte familie selv (i tiden før permisjonsordningene ble så rause), og senere for å kunne beholde huset da hun ble skilt. Det høres ut som om du kanskje har valgt en annen vei, der du både stiftet familie og skilte deg før du hadde kjøpt bolig? Men du klarer deg jo fint. Mange har gitt deg råd om startlån, men jeg kan ikke se at du har svart på om du har prøvd det. Gå inn på kommunens nettsider og sjekk. De pleier å åpne for nye søknader nå i begynnelsen av året. Søk før kommunen går tom for midler! Jeg kan heller ikke se at du har svart på hvor mye du ønsker deg av moren din. Når hun planlegger å leve delvis på renteinntektene, kan hun ikke redusere formuen for mye. På sikt vil det gi deg en solid arv. Anonymkode: e654f...28e Når moren ønsker å leve av rentene, betyr det at hun planlegger en ekstremt dyr livsstil. Hun har ny gjeldsfri leilighet, ny bil, god pensjon (som er mer enn nok å leve av) og 4 mill ekstra. Forstår virkelig ikke hvordan denne moren tenker. Og jeg forstår virkelig ikke at hun kan kose seg med ferier og kos når datter og barnebarn sliter. Å vite at barna har det godt, betyr alt. Her er det ikke snakk om at moren skal ofre alt av ferier og kos, men å dele litt, slik at datteren og barnebarna får et bedre liv. At hun velger bort dette, er uforståelig for de aller fleste som har barn. Endret 9. januar av anonym111111 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #388 Del Skrevet 9. januar AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Har svart på alt du spør om tidligere i tråden. Anonymkode: 772bd...f9c 20 sider er litt mye å lese på nytt, men beklager om jeg har gått glipp av noe. Sliter med å huske alle kodene, men du kan jo gi en kjapp oppsummering Anonymkode: e654f...28e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #389 Del Skrevet 9. januar AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Hevngjerrighet og furting er bra!! Anonymkode: 8b076...704 Å hjelpe barn og barnebarn er bedre 👍 noe hun overhodet ikke gjør. Anonymkode: f4009...6e9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #390 Del Skrevet 9. januar anonym111111 skrev (Akkurat nå): Når moren ønsker å leve av rentene, betyr det at hun planlegger en ekstremt dyr livsstil. Hun har ny gjeldsfri leilighet, ny bil, god pensjon (som er mer enn nok å leve av) og 4 mill ekstra. Forstår virkelig ikke hvordan denne moren tenker. Og jeg forstår virkelig ikke at hun kan kose seg med ferier og kos når datter og barnebarn sliter. Å vite at barna har det godt, betyr alt. Her er det ikke snakk om at moren skal ofre ferier og kos, men å dele litt, slik at datteren og barnebarna får et bedre liv. At hun velger bort dette, er uforståelig for de aller fleste som har barn. Leiligheter har ofte relativt høye felleskostnader per måned, og inntekten går ned som pensjonist. Så at hun vil spe på med renteinntekter er ikke rart, om hun endelig vil unne seg å se litt av verden. Anonymkode: e654f...28e 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #391 Del Skrevet 9. januar AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Men du og barnebarnas ve og vel er like mye din fars "ansvar", i den grad noen andre burde bidra enn deg selv, og ikke minst dine barns fars ansvar, det er litt urettferdig å bare peke på din mor her. Anonymkode: d5844...71f Min far har vært helt ute av bilde i snart 30 år. Da han gikk ifra mor lot han mor overta boligen ganske billig fordi han gjerne ville la henne bli boende her med meg. Så flyttet han til en annen kant av landet (hans hjemsted), 9 timer med bil unna oss. Kontakten mellom oss har vært fraværende han har 3 nye barn med den nye kona, 2 av ungene er hjemmeboende enda. Han er i tillegg blitt ufør etter lang tids sykdom og har ikke det beste utgangspunktet for å hjelpe noen økonomisk. Tror ikke han har nok til seg selv en gang slik situasjonen hans er. Anonymkode: 772bd...f9c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #392 Del Skrevet 9. januar Har en forelder som sa da jeg var 23 år at hn kunne hjelpe meg ved å være kausjonist. Det var snakk om leilighet til 1mill. Så var vi på møte i banken, hn skulle tenke på det og ombestemte seg. Så gjorde ikke jeg noe ut av det, det ble sånn. 8 år senere sto jeg i en situasjon med samlivsbrudd og manglende leieboliger i området så foreslo hn igjen å hjelpe meg som kausjonist. Jeg tenkte at livet var annerledes for hn nå, alle unger har flyttet hjemmefra osv. Så jeg trodde det kunne være en løsning og fant en bolig på finn. Enebolig til 1.2 mill (ja, bygda er billig.) En uke senere trakk hn forslaget igjen. Det syns jeg er tullete. Anonymkode: b2ea1...3c6 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anonym111111 Skrevet 9. januar #393 Del Skrevet 9. januar (endret) AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Leiligheter har ofte relativt høye felleskostnader per måned, og inntekten går ned som pensjonist. Så at hun vil spe på med renteinntekter er ikke rart, om hun endelig vil unne seg å se litt av verden. Anonymkode: e654f...28e Seriøst? Utgiftene for en gjeldsfri eldre person er begrenset, selv med fellesutgifter. Og det er ikke snakk om å gi bort alt hun har til datteren, men å dele litt. Man trenger ikke 4 mill på konto for å kunne leve godt med god pensjon og gjeldsfri bolig. De fleste foreldre ofter alt for barna sine, så å dele litt i denne situasjonen er inget annet enn en selvfølge, og noe de aller, aller fleste mødre hadde gjort med GLEDE! Endret 9. januar av anonym111111 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #394 Del Skrevet 9. januar AnonymBruker skrev (22 timer siden): Du bør flytte vekk fra hovedstadsområdet til et sted du har råd til å bo. Det er ikke moren din sin feil at du har stelt deg dårlig. Arv er ikke noe man har rett på eller bør forvente. Fikk din mor penger av sin mor? Anonymkode: 1d444...9c0 Godt spørsmål. Jeg er ikke ts, men i en lignende situasjon. Mine foreldre fikk hjelp på begge sider til boligkjøp når de var nygifte, og begge fikk forskudd på arv med 10 års mellomrom for og kjøpe hytte og båt. Senere arvet de jo også boliger de solgte. Nå har mor solgt alt og leier en rådyr leilighet i Oslos dyreste strøk og reiser masse og sløser villt. nei, arv er ikke noe man har rett på eller bør forvente. Det var for dessertgenerasjonen det. Ja, kjipt og ha stilt seg så dårlig og ikke bli født noen tiår før. Anonymkode: ab9df...435 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #395 Del Skrevet 9. januar anonym111111 skrev (10 minutter siden): Seriøst? Utgiftene for en gjeldsfri eldre person er begrenset, selv med fellesutgifter. Og det er ikke snakk om å gi bort alt hun har til datteren, men å dele litt. Man trenger ikke 4 mill på konto for å kunne leve godt med god pensjon og gjeldsfri bolig. De fleste foreldre ofter alt for barna sine, så å dele litt i denne situasjonen er inget annet enn en selvfølge, og noe de aller, aller fleste mødre hadde gjort med GLEDE! Så hjelp meg med å forstå da, siden du har så god oversikt. Jeg stilte noen spørsmål som jeg ikke finner svar på. Hvor mye vil ts f.eks. ha av moren sin? Anonymkode: e654f...28e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #396 Del Skrevet 9. januar AnonymBruker skrev (22 timer siden): Gullpensjonen? Mange pensjonister lever i under fattigdomsgrensen. Husk det. Hvis noen har høy pensjon har de hatt høy lønn og spart. Anonymkode: 963b0...0eb Tull, garantipensjon har ikke tredd i kraft ennå, så det er ingen av dagens pensjonister som har lavere enn minstepensjon. Selv ikke de som aldri har jobbet. Og de skatter knapt og har utbetalt ganske bra. Så det gullpensjonen lever fortsatt og vil gjøre det i noen år til for de som er heldige nok til og rekke det. Anonymkode: ab9df...435 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anonym111111 Skrevet 9. januar #397 Del Skrevet 9. januar (endret) AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Så hjelp meg med å forstå da, siden du har så god oversikt. Jeg stilte noen spørsmål som jeg ikke finner svar på. Hvor mye vil ts f.eks. ha av moren sin? Anonymkode: e654f...28e Hun ønsker hjelp til å kjøpe bolig. Da kan feks 2 mill være til stor hjelp. Det å ikke ønske å hjelpe eget barn overhodet, når man er heldig å ha den muligheten, er uforståelig for de fleste foreldre. Har du selv barn? Endret 9. januar av anonym111111 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #398 Del Skrevet 9. januar anonym111111 skrev (2 minutter siden): Hun ønsker hjelp til å kjøpe bolig. Da kan feks 2 mill være til stor hjelp. Det å ikke ønske å hjelpe eget barn overhodet, når man er heldig å ha den muligheten, er uforståelig for de fleste foreldre. Har du selv barn? Da hadde du forstått. Å vite at egne barn har det godt, betyr alt. Ja, jeg har barn. Og jeg har selv spart for å komme meg inn på boligmarkedet. Det ville aldri ha falt meg inn å spørre foreldrene mine om hjelp. Jeg var selv 34 før jeg kjøpte første bolig sammen med mannen min. Jeg ønsket meg for dem at de skulle nyte pensjonisttilværelsen. Hadde ts behøvd 100 000 for å klare krav om egenkapital... ok under tvil. Men å be om 2 milloner er jo kjempefrekt. Anonymkode: e654f...28e 3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #399 Del Skrevet 9. januar Ulven skrev (21 timer siden): Det er bare tull da. Har tre barn som har kjøpt bolig uten noe hjelp fra oss foreldre. AnonymBruker skrev (21 timer siden): Ingen? Så rart, for det har begge mine barn gjort. En i Oslo, og en i en liten by. Anonymkode: 9eb7a...f08 Dere snakker nå om de siste årene ? Man må ikke bare ha stort egenkapital men også høy lønn. Mulig alle barna deres har toppjobber, og det er selvsagt feil at ingen får det til . Men det er for de få. om dere snakker om for flere år tilbake er det jo noe helt annet. Anonymkode: ab9df...435 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #400 Del Skrevet 9. januar AnonymBruker skrev (31 minutter siden): 20 sider er litt mye å lese på nytt, men beklager om jeg har gått glipp av noe. Sliter med å huske alle kodene, men du kan jo gi en kjapp oppsummering Anonymkode: e654f...28e Les deg opp du. Ikke forvent at ts skal oppdatere med det samme om og om igjen. Du trenger kun å se på de tre siste tegnene på koden. Det er faktisk ikke vanskelig. Anonymkode: 21b80...c79 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå